Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen
Torgeir Micaelsen, Knut Storberget, Siv-Len Strandskog og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 23. april
2013 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at all arv i utgangspunktet ilegges arveavgift. I 2012 er arv
og gaver inntil 470 000 kroner fritatt for arveavgift. Ved arv og
gaver til arvelaterens/giverens barn, fosterbarn – herunder stebarn
som arvelateren/giveren har oppfostret – og foreldre, er avgiften
6 pst. på arv/gave mellom 470 000 kroner og 800 000 kroner og 10
pst. på det overskytende. De samme innslagspunktene gjelder for
andre arvinger/gavemottakere, men avgiftssatsene er henholdsvis
8 pst. og 15 pst. Arv og gave til ektefeller og samboere er ikke
avgiftspliktig.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vektlegger at arveavgiften kan ses på som en lempelig erstatning
for manglende inntekts- og gevinstbeskatning. Blant mottakere av
arv og gaver er det de med høyest inntekt og høyest formue som mottar størst
verdier, og som dermed betaler mest arveavgift i absolutte tall.
Dette flertallet viser til at
arveavgiften ble endret i 2009, og at formålet var å gjøre avgiften mer
rettferdig ved i større grad å likebehandle ulike typer formuesobjekter,
redusere satsene og øke innslagspunktene. Mottakere av arv og gaver
betaler nå i større grad arveavgift som står i forhold til verdiene
den enkelte mottar. Endringene i 2009 ble samlet anslått å gi netto
lettelser på knapt 1,4 mrd. kroner påløpt i 2009.
Dette flertallet viser til at
den rentefrie avdragsordningen for arveavgift i forbindelse med
generasjonsskifter i familiebedrifter ble innført i 2006, og utvidet
i 2009. Dette flertallet har merket seg at mottakere
av aksjer og andre former for eierskap i denne typen bedrifter så
langt har benyttet seg av ordningen i begrenset omfang, og at dette
kan ha sammenheng med at regelverket for arveavgift er gunstig i
utgangspunktet, og at arvinger og gavemottakere av denne typen formuesobjekter
dermed får lav avgiftsbyrde.
Dette flertallet viser til at
årlig avgift ved overføring fra foreldre til barn blir maksimalt drøyt
0,8 pst. av arveavgiftsgrunnlaget i virksomheten dersom avdragsordningen
benyttes.
Dette flertallet understreker
at hensynet til likebehandling og effektiv ressursbruk tilsier at virksomheter
overdratt gjennom generasjonsskifte i utgangspunktet bør stå overfor
de samme skatte- og avgiftsbetingelsene som andre virksomheter.
Det bør prinsipielt ikke innføres særfordeler i skattesystemet som
bidrar til å stimulere en type eierskap framfor et annet. Et betinget
arveavgiftsfritak på overføring av eierskap mellom generasjonene
i bedrifter vil også svekke arveavgiftens fordelingsegenskaper.
På denne bakgrunn foreslår dette flertallet at forslaget
ikke vedtas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det er urimelig at staten er delarving i ethvert arveoppgjør,
og disse medlemmer vil isteden la den enkelte familie
beholde sine verdier på tvers av generasjonene. Disse medlemmer påpeker
at pengene det i dag betales arveavgift på, allerede har blitt beskattet
en rekke ganger tidligere. Disse medlemmer vil videre
vise til at det fremstår som usmakelig at staten skal profittere
på for eksempel selvmord. Disse medlemmer viser til
Innst. 3 S (2012–2013) og Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013, der arveavgiften ble foreslått avskaffet i sin helhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
arveavgiften er en avgift på ting som tidligere har vært fullt ut
beskattet gjennom flere generasjoner, enten det er næringsbygg,
hytter, biler eller løsøre, kontanter og verdipapirer. Disse medlemmer har
som mål at arveavgiften skal fjernes helt, og viser til Innst. 3
S (2012–2013) hvor disse medlemmer foreslo fjerning
av trinn 1 i arveavgiften og halvering av øvrige satser som et første
steg mot fjerning av arveavgiften.
Disse medlemmer viser til at
arveavgiften i dag medfører et stort statlig byråkrati som ved å fjerne
avgiften frigjør store ressurser i skatteetaten. En slik innsparingseffekt
forutsetter at hele avgiften fjernes.
Disse medlemmer viser til at
det er et stort, oppdemmet behov for generasjons- eller eierskifter
i norske bedrifter. Arveavgiften er en stor utfordring for mange
og svekker både evnen og motivasjonen for neste generasjon til å
overta. Disse medlemmer viser til at en avvikling
av arveavgiften vil bidra til generasjonsskifte i flere familiebedrifter.
Disse medlemmer foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til begrunnelsen gitt i representantforslaget.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre en rett til arveavgiftsavskrivelse over 10 år ved generasjonsskifte
i familieeide bedrifter. Hvis bedriften avvikles innenfor en tiårsperiode, skal
det svares en arveavgift som er redusert med en tidel for hvert
år bedriften har vært drevet videre.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til de mange utfordringer som arveavgiften gir for små og mellomstore
bedrifter. Dette medlem viser til at dette er avgift
på aktiva som tidligere har vært fullt ut beskattet gjennom flere
generasjoner, enten det er næringsbygg, hytter, biler eller løsøre,
kontanter og verdipapirer. Dette medlem mener på
prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde
mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig
byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt
arbeidsbelastning for ligningsmyndigheter som med fordel kunne bli brukt
til andre og mer viktige oppgaver. Dette medlem mener
at et betinget fritak for arveavgift i familieeide bedrifter i og
for seg er bedre enn dagens regelverk, men mener at det er mye mer
formålstjenlig å fjerne arveavgiften for både næringslivet og for
privatpersoner og viser i så måte til Innst. 3 S (2012–2013) og
Venstres alternative statsbudsjett for 2013, der arveavgiften ble
foreslått avskaffet i sin helhet.