Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Prop. 127 L (2012–2013) om endringer i
jordloven.
Komiteen har merket seg at fremleggelsen
av denne proposisjonen fra regjeringen kommer som et resultat av
at man mener loven må legge til rette for en enklere vurdering av
delingssøknader på landbrukseiendommer enn den gjør i dag. Behovet
for endring er særlig til stede ved fradeling av areal som skal
brukes til tilleggsjord, og fradeling av tomter med eller uten bygninger
som skal brukes til bostedsformål. Forslagene til endringer har
som mål å gjøre det lettere å dele fra til bostedsformål og tilleggsjord,
for på den måten å legge til rette for økt bosetting i distriktene
og harmonisering av eiendoms- og bruksstrukturen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, merker seg at hovedintensjonen
med lovendringene er at det skal bli enklere å fradele areal til
tilleggsjord og boligformål – og at fokus skal bort fra forbud. Regjeringen
foreslår en mer fleksibel delingsbestemmelse som gir økt kommunalt
handlingsrom. Flertallet støtter dette.
Flertallet støtter formålet med
endringen, som er å legge til rette for bedre harmonisering av eiendoms-
og bruksstruktur og økt bosetting i distriktene. Flertallet merker
seg at utgangspunktet skal være at det skal gis delingssamtykke
når fradelingen ikke er i strid med viktige landbruksmessige hensyn.
Komiteen støtter regjeringens
forslag som legger opp til en fleksibel delingsbestemmelse som i
større grad åpner opp for skjønnsmessige avveininger ut fra lokale
behov.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at regjeringen mener det fortsatt er behov for en delingsregel for
å sikre og samle ressursene som grunnlag for landbruksdrift for nåværende
og framtidige eiere. Det foreslås å endre gjeldende regel slik at
samtykke til deling kan tillates dersom det ikke går ut over de
interessene delingsregelen skal verne.
Flertallet er opptatt av at vi
skal ha et sterkt jordvern for å sikre areal til videre matproduksjon.
Dette er viktig for å kunne oppfylle intensjonen om økt matproduksjon
i Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken Velkommen
til bords. Selv om regjeringen mener det bør bli enklere å fradele
areal, bør delingen ikke komme i strid med målsettingen om å redusere
nedbyggingen av dyrket og dyrkbar jord. Flertallet er
derfor fornøyd med at det foreslås å styrke jordvernhensynet i delingsregelen
slik at samtykke til deling ikke kan gis uten at det er gitt samtykke
til omdisponering etter jordloven § 9, dersom søknaden om deling
gjelder et formål som innebærer omdisponering av dyrket eller dyrkbar
jord.
Flertallet støtter forslaget
om at de lovbestemte vilkårene for å kunne foreta en fradeling foreslås
tatt vekk. I stedet skal kommunen foreta en skjønnsmessig vurdering
med utgangspunkt i hva som gir en tjenlig og variert bruksstruktur.
I denne vurderingen inngår blant annet
hensynet til vern
av arealressursene
om deling fører til en god driftsmessig
løsning og
om deling kan føre til drifts- eller miljømessige ulemper
Lovendringen vil gjøre det enklere å dele fra
areal som tilleggsjord også der bare deler av landbruksarealet blir
solgt. Flertallet mener dette vil være positivt for
dem som trenger tilleggsjord, men som i dag er henvist til å leie.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, er også tilfreds
med at lovforslaget åpner opp for at hensynet til bosettingen skal
kunne «overstyre» avgjørelsen selv om de landbruksmessige hensynene
tilsier at det ikke gis samtykke til deling. Det blir lettere å
få fradelt boligtomter og kårboliger i områder der bosettingshensynet
er viktig. Dette flertallet viser til at for områder
i distriktene kan det være viktigst å legge til rette for bosetting,
mens det i sentrale områder ofte er viktigere å sikre arealene for
landbruksdrift. Dette flertallet merker seg at det
blir opp til kommunene å ta stilling til hvordan bosettingshensynet
gjør seg gjeldende i det aktuelle området. Dette flertallet støtter
dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, merker
seg at forslagene til endringer bygger på at delingsregelen skal
tjene landbruksinteressene. Flertallet støtter vurderingen
av at delingsregelen som et utgangspunkt ikke skal legge til rette
for for eksempel etablering av idrettsanlegg, industri eller andre
tiltak som ikke kan regnes som landbruksvirksomhet. I slike tilfeller mener flertallet at
arealbruksendringen bør skje gjennom planbehandling etter plan-
og bygningsloven.
Flertallet viser også til forslaget
om en endring i jordloven § 2 tredje ledd slik at reglene i jordloven
§ 12 ikke vil gjelde dersom energi- eller vassdragsmyndighetene
har gitt samtykke til et tiltak etter energilova § 3-1 tredje ledd
eller et anlegg for produksjon av energi etter energiloven, vannressursloven
eller vassdragsreguleringsloven. Delingssamtykke kan være nødvendig
for å gjennomføre vassdrags- og energitiltak etter vassdragsreguleringsloven,
vannressursloven og energiloven, som kraftledninger og trafostasjoner
i regional- og sentralnettet. Flertallet støtter
regjeringen i at det ikke er behov for en egen vurdering av delingsspørsmålet
når energi- eller vassdragsmyndighetene har behandlet saken.
Flertallet viser til at regjeringen
også foreslår en hjemmel for å gi forskrift om anledning til fradeling
av mindre areal i samband med grensejustering etter matrikkellova.
Flertallet er enig i at forslagene
vil føre til et enklere regelverk og en enklere forvaltning.
Flertallet er kjent med at bakgrunnen
for endringene i jordloven er at Stortinget i 2009 vedtok en rekke
endringer i jordloven, konsesjonsloven og odelsloven. Delingsregelen
i jordloven § 12 ble ikke endret. I Innst. O. nr. 90 (2008–2009)
ber flertallet i næringskomiteen regjeringen se nærmere på to problemstillinger knyttet
til delingsregelen:
1. Økt harmonisering
mellom eiendomsstruktur og bruksstruktur slik at mer av arealene
kan være en del av et aktivt og ikke et passivt eierskap.
2. Hensynet til bosettingen kan i noen
tilfeller trekke i retning av flere dispensasjoner fra delingsforbudet,
noe som kan føre til et større tilbud av bolighus i distriktene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at i Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken Velkommen
til bords sier regjeringen at den vil «endre praksis i forbindelse
med deling av landbrukseiendom». Det signaliseres i meldingen at det
skal legges til rette for at det blir enklere å dele fra landbrukseiendom.
Dette er grunngitt med et ønske om økt omsetning av landbrukseiendommer
for å slippe friske krefter til, og behovet for økt harmonisering
av eiendoms- og bruksstrukturen, samt hensynet til bosettingen i distriktene. Dette
flertallet støtter dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, merker
seg at forslagene til endringer i jordloven har vært på en omfattende
høring, og viser til den fremlagte Prop. 127L (2012–2013) for oversikt over
høringsinstanser og en nærmere gjennomgang av de ulike høringssvarene
samt departementets vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er positivt at regjeringen har innsett
at den eiendomspolitikk som har vært ført, har vært uheldig for
norske bønder og norske bygder. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har hatt anledning til å gi støtte til forslag
om liberaliseringer ved en rekke anledninger, og det vises for eksempel
til behandlingen av odelsretten, åsetesretten, konsesjon ved erverv
av fast eiendom og om jord mv., jf. Ot.prp. nr. 44 (2008–2009),
Innst. O. nr. 90 (2008–2009). Disse medlemmer er
av den oppfatning at regjeringens forslag ikke går langt nok. Disse
medlemmer viser til at det i Prop. 127 L (2012–2012) omtales
et brev til kommunene og fylkesmennene fra 2010 der praksis ble forsøkt
myket opp. Brevet har etter departementets vurdering ikke ført til
nevneverdige endringer i praksis, og departementet gir uttrykk for
at praksis har festet seg i så stor grad at det er vanskelig å oppnå
endring gjennom nye retningslinjer. Disse medlemmer undrer
seg over at regjeringen ikke tar større ansvar for den politikk den
har ført på dette området. Disse medlemmer viser
til at det i desember 2006 også ble sendt et brev til kommuner og
fylkesmenn, og den gangen var budskapet det motsatte.
Disse medlemmer mener spørsmålet
om hvor liberaliserende den nye lovendringen faktisk er, avhenger
av hvordan mandatet til kontrollinstansen er, fordi bestemmelsen
er skjønnsmessig. Disse medlemmer registrerer at
departementet er klar over utfordringene ved å gå fra lovbundne
vurderinger til et mer åpent forvaltningsskjønn, men at det i proposisjonen
ikke gis noe utfyllende svar på hvilken betydning dette vil få for
de statlige landbruksmyndighetenes mandat som kontroll- og overprøvingsinstans. Disse
medlemmer mener det er av stor betydning at overordnet instans
er tilbakeholden med å overprøve det kommunale skjønnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til representantforslag fra stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet
om å oppheve delingsforbudet i jordloven, jf. Dokument 8:10 S (2011–2012).
Disse medlemmer mener det er
viktig at regelverket som påhviler landbrukseiendommer, både ivaretar
behovet for mer hensiktsmessige bruksstørrelser og muliggjør salg
av areal fra eiendommer som for eieren ikke gir grunnlag for egen
drift, samtidig som eiendommens attraktivitet som boligeiendom øker.
Disse medlemmer er av den formening
at regjeringen i sitt forslag til lovendringer ikke tar inn over
seg nødvendigheten av å gi bonden faktisk og juridisk rådighet over
egen eiendom, slik at den enkelte næringsdrivende selv kan disponere
jorden etter eget ønske; gjennom for eksempel å eie, leie, leie
ut, kjøpe eller selge hele eller deler av eiendommen.
På denne bakgrunn velger disse medlemmer å
stemme imot regjeringens forslag til lovendringer i jordloven.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve jordlova § 12 vedrørende delingsforbud av landbrukseiendommer.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Kristelig Folkepartis forslag om likebehandling ved oppføring
av veksthus og øvrige driftsbygninger i landbruket når det gjelder
fritak for omdisponering etter jordloven § 9. Flertallet kan
ikke se at regjeringen i proposisjonen foreslår en slik innskjerpelse. Flertallet viser
til at regjeringen i proposisjonen skriver:
«Departementet ønskjer derfor å auke merksemda om
jordvern i føresegna om deling. For å kunne frådele dyrka og dyrkbar
jord til andre formål enn jordbruksproduksjon, bør det vere ein
føresetnad at det er gitt løyve til omdisponering.»
Flertallet påpeker at forslaget
i proposisjonen gjelder deling, ikke omdisponering. Som følge av
at regjeringen ikke har foreslått noen endringer i omdisponeringsbestemmelsen,
mener derfor flertallet at forslaget fra Kristelig
Folkeparti er utenfor rammene for denne saken.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti merker seg at regjeringen ønsker å innskjerpe
praksis ved søknader om omdisponering av jord til andre formål enn
jordbruksproduksjon etter jordloven § 9. Dette medlem merker
seg spesielt følgende formulering på s. 21 i Prop. 127L (2012–2013):
«Det er framheva i Meld. St. 9 (2011-2012) Landbruks-
og matpolitikken Velkommen til bords at landet har knapt med areal
som kan nyttast til matproduksjon. Det er derfor viktig med eit
sterkt jordvern. Sjølv om departementet foreslår å gjere det enklare
å dele frå, bør dette ikkje kome i strid med målsetjinga om å redusere nedbygginga
av dyrka og dyrkbar jord. Departementet ønskjer derfor å auke merksemda
om jordvern i føresegna om deling. For å kunne frådele dyrka og
dyrkbar jord til andre formål enn jordbruksproduksjon, bør det vere
ein føresetnad at det er gitt løyve til omdisponering.»
Dette medlem merker seg videre
at departementet spesielt nevner idrettsanlegg og industriområder
som eksempler på tiltak som det ikke skal legges til rette for etter
jordloven §§ 9 og 12 om henholdsvis omdisponering og fradeling. Dette
medlem støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil presisere at gartnerinæringen
også er en integrert og viktig del av norsk landbruk. Gjeldende kommunal
praksis krever omdisponering av jordbruksareal etter jordloven § 9
for oppføring av veksthus. Denne praksisen bygger på Rundskriv M-4/2003,
der det heter:
«Begrepet jordbruksproduksjon dekker all planteproduksjon
i jordbruk og hagebruk der jorda blir brukt som vekstmedium. Begrepet
omfatter videre bygninger som er direkte knyttet til drift av eiendommen,
samt våningshuset.»
Disse medlemmer mener at et skille
mellom veksthus og driftsbygninger som fjøs og låver når det gjelder
krav om omdisponering etter jordloven § 9 for tomtegrunn, er kunstig. Disse medlemmer viser
til at avlingene ved veksthusproduksjon for de fleste vekster er
mye større enn det som kan oppnås på friland, og at oppføring av
veksthus dermed øker den totale produksjonen av landbruksvarer.
Dette er viktig sett i lys av Stortingets vedtatte målsetting om
å øke produksjonen av matvarer med 1 pst. hvert år de neste 20 år.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å ta de nødvendige
skritt for å sikre likebehandling ved oppføring av veksthus og øvrige
driftsbygninger i landbruket når det gjelder fritak for omdisponering etter
jordloven § 9.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti merker seg at regjeringen med endringen ønsker
å gjøre det lettere å fradele areal til tilleggsjord. Ved å åpne
for kommunalt skjønn som skal ta utgangspunkt i hva som tjener landbrukets
interesser, vil dette kunne bidra til at fokus i økt grad rettes
mot god arrondering og at aktive bønder kan eie jord i stedet for
å leie den. Departementet ønsker med andre ord å dreie fokus bort
fra en forbudslinje og over mot en kommunal praksis i fradelingssaker
som vil støtte opp om aktivt framfor passivt eierskap i landbruket. Dette
medlem gir sin tilslutning til en slik tilnærming, og støtter
regjeringens forslag til nytt tredje ledd i jordloven § 12.
Dette medlem merker seg også
at regjeringen har som intensjon å gjøre det lettere å fradele jordbruksareal
til tomter med eller uten bygninger som skal brukes til boligformål.
Intensjonen med denne endringen er fra regjeringens side å bidra
til økt bosetting i distriktene. Dette medlem merker
seg regjeringens forslag til nytt fjerde ledd i jordloven § 12,
der det klart framgår at hensynet til en tjenlig og variert bruksstruktur
i landbruket kan settes til side hvis delingen vil ivareta hensynet
til bosettingen i området. Dette medlem merker seg videre
at over 2/3 av høringsinstansene som har uttalt seg om forslag til
nytt fjerde ledd, frarår å ta inn regjeringens forslag om nytt fjerde
ledd i jordloven § 12. Fylkesmannen i Rogaland uttaler blant annet
følgende i sitt høringssvar:
«Forslag til endringar i jordlova, ei lov som framleis
skal sikre 'vern av landbruksressursane', løfter etter vår vurdering
busettingsomsyn på ei uheldig og isolert måte bort frå ei samla
vurdering av tenleg og ønskja utbyggingsmønster.
(...)
Vi
har lite tru på at busettingsutfordringar blir løyste gjennom eit
utbyggingsmønster der frådeling av spreidde 'jordlappar' er strategien. Busetting
i distrikta er er ein styrke for Noreg og eit viktig nasjonalt politisk
mål. Utfordringa er ikkje at ein bur spreidd i Noreg, men truleg
meir at ein bur for spreidd i distrikta. Styrking av eksisterande
kommunesentra, grender og tettstader i distriktskommunar er truleg
ein betre strategi for å skape attraktive bumiljø for yngre generasjonar
og nye tilflyttarar.»
Dette medlem er enig i synspunktene
fra Fylkesmannen i Rogaland. Hvert år de siste 20 årene har om lag
16 000 mål med matjord blitt bygget ned i Norge. I 2011 ble det
omdisponert 6 600 dekar dyrket mark. Sett i lys av den raske takten
i omdisponering og nedbygging av matjord mener dette medlem at
fortetting og effektiv utnyttelse av arealer som allerede er satt av
til boligformål, klart er å foretrekke framfor spredt bosetting
på omdisponert jordbruksareal. Dette gjelder så vel i byer og tettsteder
som i distriktene.
Dette medlem vil på denne bakgrunn
stemme imot forslaget til § 12, 4. ledd.