Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, frå Framstegspartiet, leiaren
Robert Eriksson, Laila Marie Reiertsen og Erlend Wiborg, frå Høgre,
Sylvi Graham og Torbjørn Røe Isaksen, frå Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen, frå Senterpartiet, Eli Hovd Prestegården, og frå
Kristeleg Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til Representantforslag
87 S (2012–2013) frå stortingsrepresentantane Laila Dåvøy, Line
Henriette Hjemdal, Kjell Ingolf Ropstad og Geir Jørgen Bekkevold
om tiltak for personar med nedsett funksjonsevne. Komiteen viser
vidare til svarbrevet komiteen mottok 8. mai 2013 frå statsråd Inga
Marte Thorkildsen.
Komiteen viser til at forslagsstillarane
i dette representantforslaget til saman fremjar heile tretten konkrete
framlegg og at desse i hovudsak omhandlar ansvarsområda til Helse-
og omsorgsdepartementet, Arbeidsdepartementet, Kunnskapsdepartementet
og Finansdepartementet. Komiteen er kjend med at
det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet som koordinerer
arbeidet med å fremja likestilling og hindra diskriminering på ulike
diskrimineringsgrunnlag, medrekna personar med nedsett funksjonsevne.
Komiteen vil nedanfor kommentera
dei tretten framlegga i tur og orden. Framlegg ein er å styrkja
rådgjevingstenesta til komande foreldre som i samband med ultralydundersøking
får vita at dei ventar born med nedsett funksjonsevne. Komiteen viser
til at det er særleg viktig å gje god og relevant informasjon om
dei vala ein kan bli stilt overfor ved fosterdiagnostikk. Styresmaktene skal
sørgja for at fagfolk som skal retteleia kvinner og par har god
kompetanse. Komiteen vil i den samanheng visa til
at det er oppretta eit eige masterprogram i genetisk rettleiing
ved Universitetet i Bergen.
Komiteen viser til at framlegg
to er å sikra at alle barneavdelingar på sjukehusa har fagpersonar
som innehar ein rådgjevingsfunksjon for familiar som ventar eller
har fått born med nedsett funksjonsevne. Komiteen viser
til at same framlegg vart fremja i Innst. 240 S (2008–2009), jf.
Meld. S. 12 (2008–2009), og at dette framlegget ikkje fekk fleirtal
i Stortinget. Komiteen viser vidare til at Helsedirektoratet
har gjeve ut ein prioriteringsrettleiar til hjelp i arbeidet med habilitering
av born og unge i spesialisthelsetenesta og at det av denne mellom
anna går fram at spesialisthelsetenesta har viktige oppgåver knytt til
opplæring, rettleiing og kompetanseoverføring til kommunane. Komiteen merkar
seg at rettleiing og opplæring av føresette, nærpersonar og personell
i fyrstelinjetenesta er spesifikt nemnt som oppgåver spesialisthelsetenesta
har ansvaret for.
Komiteen viser til at forslagsstillarane
i framlegg tre ber regjeringa om å evaluera ordninga med individuell
plan og styrka ordninga slik at intensjonen vert realisert. Komiteen viser
til at ansvar for individuell plan er tydeliggjort i ny helse- og
omsorgstenestelov, ordninga er slått fast ved forskrift og at Helsedirektoratet
arbeider med utarbeiding av rettleiar når det gjeld individuell
plan.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merkar seg at helse- og omsorgsstatsråden meiner dette vil vera
det mest føremålstenlege verkemiddelet for å styrkja ordninga med
individuell plan. Fleirtalet sluttar seg til denne
vurderinga.
Komiteen viser til
at forslagsstillarane i framlegg fire ber regjeringa om å fremja
framlegg til lovendring som sikrar retten til brukarstyrt personleg
assistanse for personar med trong for praktisk og personleg hjelp
samstundes som brukarens rett til val av arbeidsgjevarmodell vert sikra. Komiteen merkar
seg at statsråd for helse- og omsorgssaker viser til at departementet har
utarbeidd eit høyringsnotat med framlegg om rett til brukarstyrt
personleg assistanse for personar med varig og omfattande trong
for praktisk hjelp og opplæring, og at det etter framlegget er kommunane
som vil ha ansvaret for å oppfylla denne retten. Av svarbrevet går
det fram at høyringsfristen er sett til 1. august dette året. Komiteen vil
streka under at av brukarstyrt ordning følgjer det at det er brukaren som
avgjer korleis og til kva oppgåver den personlege assistansen vedkomande
får skal brukast.
Komiteen viser til at det i framlegg
fem vert fremja framlegg om å gje rett til individuelt tilpassa
skulefritidstilbod gjennom heile skulegongen for born med nedsett
funksjonsevne. Komiteen viser vidare til at dette
må forståast til å gjelda elevar på ungdomstrinnet i grunnskulen
og i vidaregåande opplæring, då opplæringslova skal sikra dette
for born på 1. til 7. årstrinn.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
sluttar seg til kunnskapsstatsråden si vurdering av at eventuell
endring av regelverket for å påleggja kommunane å gje tilbod om
SFO til elevar på ungdomstrinnet i grunnskulen og i vidaregåande
opplæring må takast som ein del av den ordinære budsjettprosessen.
Komiteen viser til
at forslagsstillarane i dei tre påfølgjande framlegga tek til orde
for forbetringar av ordninga med omsorgsløn, mellom anna ved at
det vert sikra at satsane for kommunal omsorgsløn aukar. Komiteen vil
streka under at det ikkje ligg føre nasjonale satsar for kommunal omsorgsløn,
men at kommunane så langt attende som i 1998 fekk tilsendt rundskriv
der det er tilrådd timeløn som heimehjelpar. Kommunen føretek ei
individuell og brei vurdering av omfanget av omsorga før eventuell
avgjerd om utbetaling av omsorgsløn. Komiteen merkar
seg at helse- og omsorgsstatsråden avviser at kommunar ikkje kan
gje omsorgsløn i ein overgangsfase etter at eit funksjonshemma born
døyr. Komiteen merkar seg at Meld. St. 29 (2012–2013),
som er til handsaming i Stortinget, omtalar eit program for ein
aktiv og framtidsretta pårørandepolitikk. Komiteen vil
streka under at det vert lagt ned mykje godt omsorgsarbeid i norske
heimar og at det er til stor bate og gagn for alle partar at dette
arbeidet vert verdsett tilstrekkeleg med støtte, rettleiing, avlasting
og økonomisk.
Komiteen viser til at forslagsstillarane
i det niande framlegget tek til orde for å gje rett til pleiepengar
når barnets helsetilstand gjer at foreldra ikkje kan stå i arbeid,
dette òg når foreldra ikkje har opptente rettar til dette, og at
nivået på pleiepengar vert sett til 4,5 G per år. Komiteen merkar
seg at statsråden for arbeidssaker strekar under at framlegget inneber
ei monaleg utviding av retten til pleiepengar samanlikna med dagens ordning
og at innrettinga i tillegg blir endra frå å gjelda yrkesaktive
(som misser arbeidsinntekt) til å omfatta alle foreldre til sjuke
born busett i Noreg utan omsyn til opptening i form av tidlegare
inntekt eller medlemskap i folketrygda.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti,
vurderer det slik at det med gjennomføring av dette forslaget vil
kunna bli særs attraktivt for mange personar busett i landa som
er medlemer i Den europeiske unionen eller Det europeiske økonomiske
samarbeidsområdet med fritt tilgjenge til Noreg å flytta til riket.
Eit anna fleirtal,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, strekar under at
dei budsjettmessige konsekvensane følgjeleg vil kunna bli endå større
enn det som er lagt til grunn i svarbrevet. Dette fleirtalet viser
òg til at arbeidsministeren peikar på uheldige konsekvensar både
når det gjeld omsyn til likestilling og innvandring. Dette
fleirtalet ser det som viktig at sjukepengar og pleiepengar
òg i framtida skal gjevast som inntektskompensasjon til personar
med nær tilknyting til arbeid og at ytinga vert gjeve med 100 pst.
av grunnlaget, og at ordninga gjeld både arbeidstakarar og sjølvstendig næringsdrivande. Dette
fleirtalet vil på denne bakgrunn på det sterkaste rå frå
at dette forslaget vert vedteke.
Eit tredje fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser vidare til at det tiande forslaget går ut på å indeksera grunnstønaden
slik at denne følgjer generell løns- og prisauke. Dette fleirtalet vil
visa til at føremålet med grunnstønaden er å gje økonomisk kompensasjon
til medlemer for visse ekstrautgifter på grunn av varig sjukdom,
skade eller lyte. Stønaden er ikkje ei inntektssikringsordning.
Fleirtalet i komiteen, alle
unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, viser til at grunnstønaden
vert justert årleg på grunnlag av den venta konsumprisutviklinga
for det komande året. Fleirtalet vil streka under
at stønaden skal kompensera for meirutgifter – ikkje for inntektsbortfall. Fleirtalet sluttar
seg på denne bakgrunn til dagens regulering av grunnstønaden.
Komiteen viser til
at det ellevte framlegget frå forslagsstillarane er å be regjeringa
om å leggja fram ei stortingsmelding om korleis hjelpestønad, pleiepengar
og omsorgsløn kan slåast saman til ei statleg ordning for å sikra
eit enklast og best mogleg regelverk med utgangspunkt i NOU 2011:7.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil fyrst visa til at Kaasa-utvalet ikkje føreslo å slå saman hjelpestønad,
pleiepengar og omsorgsløn til ei statleg ordning. Fleirtalet vil
deretter visa til at regjeringa i Meld. St. 29 (2012–2013) Morgendagens
omsorg har lagt fram eit eige program for ein aktiv og framtidsretta
pårørandepolitikk for åra 2014–2020. I stortingsmeldinga vert det varsla
at regjeringa vil utforma ein politikk som skal medverka til at
pårørande blir verdsett og synleggjort, og som gjev auka likestilling
og meir fleksibilitet. Fleirtalet viser til at det
i fyrste fase av programperioden vert lagt vekt på tiltak som støttar
pårørande og styrkjer samspelet mellom helse- og omsorgstenestene
og pårørande.
Komiteen viser til
at framlegg tolv i representantforslaget går ut på å lovfesta plikt
for alle kommunar til å tilby ein fast koordinator for kvar einskild
familie som har born med nedsett funksjonsevne. Komiteen vil
peika på at koordinatorrolla, som er nedfelt i helse- og omsorgstjenesteloven,
inneber at koordinator skal vera kontaktperson og ha hovudansvar
for å følgja opp innspel frå pasient, brukar og pårørande. Koordinatoren
skal medverka til at pasienten eller brukaren får eit saumlaust
helse- og omsorgstenestetilbod. Koordinatortenesta skal avgrensast
til pasientar og brukarar med trong for langvarige og koordinerte
helse- og omsorgstenester.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser vidare til at
staten i dag har etablert hjelpe- og rettleiingsordningar, som til
dømes pasient- og brukarombod i kvart fylke, som skal yta gratis
hjelp til pasientar og brukarar. Fleirtalet sluttar
seg til vurderinga av statsråden for helse- og omsorgssaker om at
ei kommunal plikt til koordinator med utvida ansvar ikkje vil vera
rett løysing på problemet med at ordninga med individuell plan ikkje
alltid fungerer etter intensjonen.
Fleirtalet viser til at det trettande,
og siste, konkrete framlegget i dette representantforslaget frå
dei fire forslagsstillarane går ut på å sikra at private, ideelle
aktørar som byggjer bustader for utsette grupper, etter avtale med
kommunen, vert omfatta av meirverdiavgiftskompensasjonsordninga.
Komiteen vil visa
til at føremålet med den generelle kompensasjonsordninga for kommunesektoren
er å nøytralisera konkurransevridingar meirverdiavgifta kan gje opphav
til når ein kommune står andsynes valet mellom å levera avgiftspliktige
tenester sjølv eller å kjøpa tenestene frå private føretak. Ordninga
er finansiert gjennom inntektssystemet til kommunane og er provenynøytral
for staten. Komiteen vil streka under at ordninga
ikkje inneber noko form for støtte frå staten til kommunane. Komiteen viser
til at ordninga, for å motverka nye konkurransevridingar, har blitt
utvida til å gjelda einskilde private og ideelle verksemder. Komiteen vurderer
ei eventuell utviding av ordninga, slik forslagsstillarane tek til
orde for, til liks med finansstatsråden, å bryta med det grunnleggjande
føremålet til kompensasjonsordninga, og finn difor ikkje å kunna
støtta framlegget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er et stort behov
for bedre rådgiving ved ultralydundersøkelser. Svært mange forteller
at de får lite eller ingen informasjon for eksempel dersom barnet
har Downs syndrom eller har en sykdom med usikker prognose. Det
er mange eksempler på at foreldre møtes med abortskjema som eneste
utvei. Informasjonen varierer fra sted til sted, det bør være et
bedre system for rådgivning og veiledning til foreldrene, slik at
de kan ta informerte valg.
Disse medlemmer viser til gode
erfaringer fra Ullevål, som har hatt en fagperson utpekt som rådgiver
for familier som får et barn med nedsatt funksjonsevne. Denne personen
har oppgaver knyttet til foreldrene, og hjelper med kontakt til
hjemmekommunen og hjelpeapparatet der.
Disse medlemmer ser positivt
på at Helsedirektoratet nå arbeider med å utarbeide retningslinjer
til individuell plan. Dette arbeidet haster imidlertid, idet ordningen
er for sårbar slik den mange steder praktiseres i dag.
Disse medlemmer ser alvorlig
på at retten til brukerstyrt personlig assistent lar vente på seg. Vedtak
om å innføre denne retten ble fattet av stortingsflertallet i 2005,
og har vært etterlyst fra brukere og opposisjonspartiene i Stortinget
en rekke ganger. Saken var på høring i 2007. Det ble i budsjettet
for 2009 varslet at BPA-rettigheten skulle ses på i sammenheng med
ny helse- og sosiallovgivning som var under arbeid. Da lovutkastet
kom, ble ingenting endret. Men regjeringspartiene i Stortinget,
som har flertall, ba regjeringen i merknad om å utrede saken videre
og raskt komme tilbake med en rettighetsfesting. Først i disse dager
er et nytt høringsnotat kommet, med en frist på tilbakemelding 1. august,
hvilket betyr at det heller ikke i denne stortingsperioden blir
en lovfestet rett til BPA. Disse medlemmer har registrert
at flere brukerorganisasjoner er overrasket over at høringsnotatet
legger opp til en helt ny og meget restriktiv og begrenset BPA-ordning. Disse medlemmer vil
avvente svarene fra brukerorganisasjonene i høringsrunden.
Disse medlemmer er positiv til
at regjeringen ikke avviser behovet for SFO til elever med nedsatt
funksjonsevne, utover barnetrinnet. Disse medlemmer forventer
at regjeringen utreder en slik ordning så snart som mulig.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke rådgivningstjenesten
til blivende foreldre som i forbindelse med ultralydundersøkelse
får vite at de venter barn med nedsatt funksjonsevne.»
«Stortinget ber regjeringen sikre at alle barneavdelinger
på sykehusene har fagpersoner som innehar en rådgivningsfunksjon
for familier som venter eller har fått barn med nedsatt funksjonsevne.»
«Stortinget ber regjeringen evaluere ordningen med
individuell plan og styrke den slik at intensjonen med ordningen
blir realisert.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til lovendring
som sikrer retten til brukerstyrt personlig assistanse for mennesker
med behov for praktisk og personlig bistand. Forslaget må også sikre
at brukerne får rett til valg av arbeidsgivermodell.»
«Stortinget ber regjeringen legge fram en stortingsmelding
om hvordan hjelpestønad, pleiepenger og omsorgslønn kan slås sammen
til en statlig ordning for å sikre et enklest og best mulig regelverk,
med utgangspunkt i NOU 2011:7 Kaasa-utvalget: Når sant skal sies
om pårørendeomsorg. Fra usynlig til verdsatt og inkludert.»
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at borettslag og sameier som samarbeider med kommunene om drift
av helse- og omsorgstjenester, skal omfattes av regelverket for
kompensasjon av merverdiavgift i kommunene. Om nødvendig bes det
om at det legges frem forslag for Stortinget som kan sikre dette.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkepartifremmer
videre følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede et individuelt tilpasset
skolefritidstilbud i hele utdanningsløpet for barn med nedsatt funksjonsevne.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er behov for en helhetlig omlegging av
ordningene for pleiepenger, omsorgslønn og tilstøtende ytelser. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til at det tidligere
er varslet en oppfølging av Kaasa-utvalgets rapport som ble levert
i oktober 2011. En snarlig oppfølging av denne rapporten imøteses,
slik at foreldre og barn i krevende livssituasjoner kan få den støtte
og forutsigbarhet de trenger. Disse medlemmer mener
at det i mellomtiden, før en helhetlig oppfølging, ikke er hensiktsmessig
med betydelige regelendringer i ordningene for pleiepenger eller
omsorgslønn. Det forutsettes at oppfølgingen kommer innen rimelig
tid, og at en slik oppfølging først og fremst setter barnas og familienes
ønsker og behov i sentrum. Disse medlemmer understreker
behovet for at storsamfunnet må respektere at det er foreldrene
som er mest i stand til å se hva som er best for barna det gjelder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er opptatt av at omsorgslønnsordningen
økes og forbedres. Regjeringen har varslet fra sin første Soria
Moria-erklæring at omsorgslønnen skulle bedres. Den siste utredningen
om omsorgslønn m.m. er det såkalte Kaasa-utvalget, som dette medlem hadde
forventet skulle behandles samlet i Stortinget. I stedet varsler
nå regjeringen gjennom Meld. St. 29 (2012–2013) at det skal utarbeides et
program for en aktiv og fremtidsrettet pårørendepolitikk. Her vil
ulike tiltak iverksettes over tid, i ulike faser. Disse medlemmer kan ikke
se at det skaper den nødvendige forutsigbarhet, verken når det gjelder
omsorgslønn eller pleiepenger. Etter at Nav justerte ordningen med pleiepenger,
har en rekke familier mistet dette tilbudet som de var helt avhengige
av for å selv kunne ta seg av sine syke barn. På tampen av denne
regjeringsperioden, der regjeringen har virket i 8 år, og der bedre
ordninger knyttet til pleiepenger og omsorgslønn har vært etterspurt og
debattert, må dette medlem konstatere at heller ikke på disse områdene
har regjeringen ennå levert til brukerne av tjenestene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å sikre at satsene for kommunal omsorgslønn øker.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi mottakere av omsorgslønn rett til feriepenger.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi rett til omsorgslønn i inntil 3 måneder etter at et funksjonshemmet
barn dør, samt rett til dagpenger.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi rett til pleiepenger når barnets helsetilstand gjør at foreldrene
ikke kan stå i arbeid, også når foreldre ikke har opptjente rettigheter
til dette.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å indeksere grunnstønaden slik at den følger generell lønns- og
prisutvikling.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å lovfeste plikt for alle kommuner til å tilby en fast koordinator
for hver enkelt familie som har barn med nedsatt funksjonsevne.»