I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innarbeide midler
til nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss i revidert
statsbudsjett for 2013 og ordinært statsbudsjett for 2014 gjennom
en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler.»
Det vises til dokumentet for nærmere begrunnelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til Dokument 113 S (2012–2013) fra stortingsrepresentantene
Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen
og Gjermund Hagesæter om strakstiltak for å gjennomføre nødvendig rassikring
av E16 mellom Bergen og Voss, og videre til vedlagte uttalelse,
datert 23. mai 2013, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i
saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser for øvrig til behandlingen av
Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 og foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at E16 mellom Bergen og Voss etter ras ved Stanghelletunnelen
i april 2013 var strengt i 12 dager. Den 13. mai 2013 gikk det på
nytt ras; denne gang mellom Bolstadøyri og Evanger – nær et område
som ble rassikret for ca. 2 år siden.
Disse medlemmer vil vise til
at det gjennom senere år har vært en rekke ras, men heldigvis uten
skader eller tap av liv. Usikkerhet for brukerne er stor, og kostnadskonsekvenser
av stengt vei er også store.
Disse medlemmer er kjent med
tall fremskaffet av NRK-Hordaland, som viser at det i perioden fra
2003 og frem til 22. mai 2013 er gått i alt 201 ras på E16 mellom
Bergen og Voss. Disse medlemmer peker på at E16 mellom
Bergen og Voss synes å fremstå som en vei der risiko for ras er
undervurdert.
Disse medlemmer viser til at
E16 mellom Bergen og Voss også er en trafikkfarlig vei. I en fersk rapport
omtalt i Bergens Tidende 26. april 2013 slår Statens vegvesen selv
fast at standarden på veien mellom Arna og Voss er «et hav bak dagens
krav». Veien har stor trafikk i forhold til kapasiteten den opprinnelig
er bygget for. Vegvesenet sier bl.a. at «det er få strekninger som
er egnet for forbikjøring mellom Arna og Voss» og «veien dessverre
er svinget og med skarpe kurver». Dette har gitt som resultat et
høyt antall dødsulykker og en rekke alvorlige trafikkulykker.
Disse medlemmer har merket seg
Statens vegvesens klare konklusjon:
«Trafikksikkerheten og alle rasene gjør at vi sannsynligvis
må legge veien i helt nye traseer.»
Inntil ny vei er bygget mellom Bergen og Voss,
er det etter disse medlemmers oppfatning nødvendig
med omfattende rassikring og trafikksikring på denne veistrekningen.
Så langt det er mulig, bør dette viktige arbeidet samordnes.
Disse medlemmer har merket seg
samferdselsministerens kommentarer til forslaget gitt i brev datert
23. mai 2013. Disse medlemmer mener svaret underbygger
behovet for vedtak som sikrer tilførsel av midler til nødvendig
rassikring og trafikksikring på E16 mellom Bergen og Voss alt fra
2013, samt i ordinært budsjett for 2014 og i handlingsplanperioden
2014–2017 i ny NTP 2014–2023.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innarbeide midler
til nødvendig rassikring og trafikksikring av E16 mellom Bergen
og Voss i revidert nasjonalbudsjett for 2013 og ordinært statsbudsjett
for 2014 gjennom en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler.
Stortinget ber regjeringen prioritere strekningen i første del av
planperioden 2014–2017, både når det gjelder rassikring /trafikksikring
og arbeidet for å fremskynde oppstart av ny trasé for E16 mellom
Bergen og Voss.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innarbeide midler
til nødvendig rassikring og trafikksikring av E16 mellom Bergen
og Voss i revidert nasjonalbudsjett for 2013 og ordinært statsbudsjett
for 2014 gjennom en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler.
Stortinget ber regjeringen prioritere strekningen i første del av
planperioden 2014–2017, både når det gjelder rassikring /trafikksikring
og arbeidet for å fremskynde oppstart av ny trasé for E16 mellom
Bergen og Voss.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument 8:113 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arne Sortevik, Bård Hoksrud, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen og Gjermund Hagesæter om strakstiltak for
å gjennomføre nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss
– vedlegges protokollen.
Stortinget ber regjeringen innarbeide midler
til nødvendig rassikring av E16 mellom Bergen og Voss i revidert
statsbudsjett for 2013 og i ordinært statsbudsjett for 2014 gjennom
en kombinasjon av rassikringsmidler og vedlikeholdsmidler.
På strekningen E16 Voss – Bergen er det registrert
17 punkter/strekninger med høy skredfare. Det er ikke foretatt beregning
av kostnadene ved å eliminere disse punktene/strekningene. Flere
av disse vil kreve omfattende løsninger med tunnel og/eller omlegging
av vegen. Statens vegvesen har startet et arbeid med å vurdere omfang
og innretning på tiltakene, blant annet i forbindelse med arbeidet
med en konseptvalgutredning (KVU) for E16 på strekningen Voss –
Arna. Denne skal etter planen foreligge i løpet av desember 2013.
Utredningen, sammen med etterfølgende ekstern kvalitetssikring (KS1)
og lokal høring, vil danne grunnlag for regjeringens konklusjon om
videre planlegging av langsiktig løsning på strekningen.
Behovet for strakstiltak vurderes forløpende.
I tillegg har Statens vegvesen satt i gang et arbeid for å avdekke
skredpunkter der det kan gjennomføres mindre og kortsiktige tiltak.
Dette arbeidet, samt en utredning om trafikksikkerhetstiltak på
strekningen E16 Voss – Bergen, vil være et viktig grunnlag for prioritering
av tiltak innenfor programområdene i Statens vegvesens handlingsprogram
for perioden 2014-2017. I den forbindelse vurderes også samordning
av ulike tiltak for å oppnå mer effektiv bruk av ressursene. Tiltak
på strekningen har ulik tidshorisont, noe vil kunne utføres på kort
sikt. Departementet vil også komme tilbake til eventuelle aktuelle
tiltak på E16 mellom Voss og Bergen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014. Departementet er videre opptatt av å finne en robust og
langsiktig løsning for strekningen. Det arbeidet er som sagt igangsatt
med en KVU/KS1 -prosess.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 4. juni 2013
Knut Arild Hareide |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |