Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole
Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen,
Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar
Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti,
Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild
Tenden, viser til at finansministeren har uttalt seg om
forslaget i brev av 16. mai 2013 til finanskomiteen. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
brev i saken og til at den har behandlet spørsmålet om de såkalte
ROS- og ROT-fradrag i Innst. 315 S (2011–2012) og i Innst. 440 S
(2010–2011). Svart arbeid og skatteunndragelser er, som også komiteen
har understreket ved en rekke anledninger, en stor utfordring som
det må fokuseres på kontinuerlig.
Flertallet vil også bemerke at
Norge er i en helt annen situasjon enn Sverige med hensyn til konjunkturer,
prisutvikling på bolig og ungdomsarbeidsledighet. Situasjonen i
Norge tilsier ikke enda sterkere incentiver til å investere i egen
bolig.
Flertallet viser for øvrig til
sine merknader i de to tidligere innstillingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at bakgrunnen for opprettelsen av ROT- og RUT-fradraget har
vært å stimulere til økt aktivitet i byggenæringen og skape flere
arbeidsplasser. I tillegg er det en klar målsetting i tiltaket om
å få ned bruken av svart arbeid. Innføringen av disse fradragene
har vært en suksess i Sverige og har ført til at mange flere har
benyttet seg av ordningen.
Disse medlemmer mener at fradraget
handler om mye mer enn et skattefradrag, og registrerer at det i
svarbrevet fra statsråden uttrykkes en form for bekymring for at
skattefradraget vil ha uheldige fordelingsvirkninger, og viser med
det til følgende sitat:
«Det er grunn til å anta at skattytere med høye inntekter
vil utnytte fradraget i større grad enn de med lave inntekter, slik
tilfellet er i Sverige.»
Disse medlemmer har liten forståelse
for et slikt argument, og kan vise til at i Sverige var dette kun
tilfelle da fradraget ble innført i 2007, mens det etterpå viser
seg å være flest barnefamilier med 2 barn og som er dobbeltarbeidende,
som nå benytter seg av fradraget, jf. det svenske firmaet HomeMaid.
Disse medlemmer registrerer også
at det i svarbrevet uttrykkes at det vil bli færre håndverkere, og
at det vil medføre mer byråkrati å innføre et slikt fradrag. Disse
medlemmer finner det underlig at dette er momenter som tas
med i betraktningen mot å innføre et slikt fradrag, uten at det
foreligger en dokumentasjon for påstanden, sett i lys av at det
i Sverige har gått greit, og at det ikke har ført til mindre tilgang
på håndverkere, men derimot har ført til at flere virksomheter har
blitt opprettet og med det skapt flere arbeidsplasser.
Disse medlemmer påpeker at gjennom
å åpne opp for at private husholdninger skal få skattefradrag på
tjenester som gjøres i hjemmet, bolig og fritidseiendom, vil det
kunne føre til at flere som står utenfor arbeidslivet pga. lav eller
ingen utdannelse, får en mulighet til å komme seg inn på det formelle arbeidsmarkedet. Disse
medlemmer bemerker at flere og flere unge dropper ut av
videregående skole og havner som passive mottakere av sosialstønad. Disse
medlemmer er av den oppfatning at et slikt fradrag vil kunne
være med og gi større muligheter for både praksisplasser og lærlingplasser
gjennom seriøse aktører i både renhold og i bygg- og anleggsbransjen.
Norge vil i fremtiden få et økende behov for blant annet fagarbeidere.
Inntaket av lærlinger er svært konjunktursensitivt, og næringslivet
risikerer å støte på store utfordringer de kommende år. Disse
medlemmer viser til at ledigheten blant unge mellom 15 og
24 år har økt, iht. siste tall fra Statistisk sentralbyrå, og mener
at det er bekymringsfullt at flere unge blir gående passive på offentlige ytelser
fremfor å være i et arbeidsrelatert forhold.
Disse medlemmer viser til en
undersøkelse utført av Norstat på vegne av Finn oppdrag som viste at
28 prosent av de spurte har betalt, eller vurderer å betale håndverkeren
svart. Ifølge Norstat-undersøkelsen er det malearbeid (36 prosent),
snekker- og tømrerarbeid (35 prosent) samt grovarbeid (34 prosent)
som kommer på topp i oversikten over hvilke tjenester som i størst
grad kjøpes svart. Disse medlemmer mener det er urovekkende
at så mange velger å kjøpe håndverkertjenester svart, og mener at
et slikt fradrag handler om mye mer enn skatt, men også om å bekjempe
svart arbeid som er kimen til organisert kriminalitet, menneskehandel
og ulovlig arbeidsinnvandring.
Disse medlemmer viser også til
at det i undersøkelsen kom frem at fire av ti nordmenn pusser opp
boligen i løpet av året, ifølge Finn oppdrag. Videre oppga 35 prosent
at norske myndigheter må innføre skattefradrag for kjøp av tjenester
til hjemmet.
Disse medlemmer henviser til
Byggenæringen i Sverige, som melder om at svart arbeid så og si har
forsvunnet. I Sverige har denne ordningen ført til at holdningene
er betydelig endret. I 2008 opplevde 45 prosent av bedriftene å
bli spurt om å gjøre svart arbeid. Tilsvarende tall i dag er 3 prosent.
Disse medlemmer fremmer med dette
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å innføre et såkalt ROS- og ROT-fradrag for å bekjempe svart arbeid,
grov utnyttelse av arbeidskraft ('sosial dumping'), samt å tilrettelegge
for økt sysselsetting.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre er
av den oppfatning at svart arbeid og skatteunndragelser best avverges
gjennom lave skattesatser, gode og effektive skattekontrollrutiner
og ikke gjennom spesifikke skattefradrag som er rettet mot en spesiell
type tjenester.