I stortingsmeldingen presenterer regjeringen
en samlet strategi for å utvikle en folkehelsepolitikk for vår tid
og styrke det forebyggende arbeidet i helse- og omsorgstjenesten.
De nasjonale målene for folkehelsearbeidet er:
Norge skal være blant
de tre landene i verden som har lengst levealder.
Befolkningen skal oppleve flere leveår
med god helse og trivsel og reduserte sosiale helseforskjeller.
Vi skal skape et samfunn som fremmer helse
i hele befolkningen.
For å nå de overordnede målene for folkehelsepolitikken
skal det gjennomføres tiltak på følgende områder:
Et helsefremmende
samfunn,
Helse gjennom hele livsløpet,
Mer forebygging i helse- og omsorgstjenesten,
Et mer kunnskapsbasert folkehelsearbeid,
Sterkere virkemidler i folkehelsepolitikken,
Nasjonalt system for å følge opp folkehelsepolitikken
De viktigste strukturelle grepene for å styrke kunnskapsgrunnlaget
og sette folkehelsearbeidet på dagsorden på tvers av samfunnssektorer
er å:
fastsette nasjonale
mål og forankre folkehelse som et felles mål for samfunnsutviklingen,
utvikle resultatmål og indikatorer på tvers
av sektorer som grunnlag for å følge utviklingen og vurdere ny politikk
for å fremme helse og utjevne sosiale helseforskjeller,
utvikle bedre systemer for oversikt og
analyse av folkehelseutfordringer gjennom å utvikle et nasjonalt
sykdomsbyrdeprosjekt og samordne helseovervåkingsoppgavene,
etablere et nasjonalt system for å følge
opp folkehelsepolitikken og legge fram en folkehelsepolitisk stortingsmelding
hvert fjerde år,
legge til rette for et mer systematisk
og forpliktende samarbeid på tvers av departementer og direktorater,
invitere partene i arbeidslivet og aktører
innenfor idrett, friluftsliv og andre frivillige organisasjoner
til å være medansvarlige for å følge opp folkehelsemål,
ta initiativ til dialog med næringslivet
om gjensidige forpliktende avtaler på folkehelseområdet,
etablere et nasjonalt kontaktforum for
å styrke dialog og samarbeid mellom myndighetene og frivillige organisasjoner
om folkehelseutfordringene,
vurdere fortløpende om økonomiske virkemidler kan
brukes mer effektivt for å få til en langsiktig styrking av folkehelsearbeidet,
og mer systematisk bruk av samfunnsøkonomiske vurderinger av folkehelsetiltak,
styrke det internasjonale samarbeidet og
arbeide for retten til å gjennomføre nasjonale tiltak på folkehelseområdet
innenfor rammene av det internasjonale rammeverket for handel,
samarbeide med KS og kommunesektoren om tiltak
for å bygge opp kompetanse i kommunene på bruk av data som grunnlag
for planlegging og utvikling av tiltak,
utvikle et kompetansemiljø for å evaluere
tiltaksforskning med utgangspunkt i helseregistrene og andre folkehelseanalyser,
utvikle folkehelseprofiler for bydeler
i de store byene og for helseregionene, og gjennomgå regelverket
for å sikre at det blir mulig å utforme anonyme kvalitetssikrede
folkehelseprofiler på bydelsnivå,
gi føringer for spesialisthelsetjenestens
innsats i det forebyggende arbeidet gjennom oppdragsdokumentene
til de regionale helseforetakene,
samarbeide med KS og kommunesektoren om hvordan
det forebyggende arbeidet kan styrkes i den kommunale helse- og
omsorgstjenesten,
videreutvikle bruken av reguleringer som
virkemiddel for å påvirke tilgjengelighet til varer og tjenester
som har betydning for helsen,
i budsjettene framover vurdere om det er
mulig å endre de helserelaterte særavgiftene på en måte som bidrar
til bedre folkehelse.
De prinsippene som skal ligge til grunn for
folkehelsearbeidet, er:
Utjevning
Helse i alt vi gjør
Bærekraftig utvikling
Føre var
Medvirkning
Utviklingen i befolkningens helse og faktorer som
påvirker denne, beskrives i meldingen. Det framholdes at helsen
påvirkes av alt fra grunnleggende forhold som levekår og oppvekstvilkår,
arbeid og arbeidsmiljø, bomiljø og andre miljøfaktorer, til livsstil
og bruk av helsetjenesten.
Levealderen har økt betydelig de siste hundre årene.
I 2011 var forventet levealder 79 år for menn og 83,4 år for kvinner.
I dag er det kreft, hjerte- og karsykdommer, lungesykdommer, psykiske
plager og lidelser, muskel- og skjelettsykdommer og andre smertetilstander
som har størst betydning for befolkningens helse. Kreft og hjerte-
og karsykdommer er de mest vanlige dødsårsakene når hele befolkningen sees
under ett.
Det redegjøres for sosiale forskjeller i helse
i befolkningen. Levealderen har økt mest i grupper med lang utdanning
og høy inntekt. Det er hjerte- og karsykdommene som skaper de største
sosiale forskjellene i tidlig død.
Økende levealder, flere eldre i befolkningen
og utfordringer knyttet til levevaner vil føre til at flere lever
med kroniske sykdommer. Framskrivinger fra Statistisk sentralbyrå
tyder på at levealderen vil fortsette å øke til tross fra at nye
globale trender med overvekt og fedme sannsynligvis vil bidra til
å bremse den positive utviklingen.
Regjeringen vil bygge den nye folkehelsepolitikken
på forutsetningen om å ivareta hensyn til befolkningens helse i
all politikk og skape gode betingelser for å fremme helse og trivsel.
Hensynet til befolkningens helse skal ivaretas på tvers av sektorer.
Det framholdes at befolkningens helse og sosiale forskjeller i helse
henger nært sammen med velferdsutviklingen og forskjeller i levekår
og inntekt. Folkehelsepolitikken skal bygge videre på den norske
velferdsmodellen med universelle velferdsordninger, arbeidslinjen,
deltakelse og inkludering. Kunnskapen om betydningen av sosial kapital
og sosial støtte skal styrkes.
Et helsefremmende samfunn skal gjøre det enklere
å ta sunne valg, gjennom å legge til rette for sunn mat og fysisk
aktivitet, skape helsefremmende arenaer og effektiv bruk avgifter
og reguleringer. Det skal spesielt legges vekt på tiltak rettet
mot barn og unge.
Regjeringen vil:
videreføre fordelingspolitikken
og forebygge at barn lever med dårlige levekår og lavinntekt,
legge fram en stortingsmelding om levekårene
til mennesker med utviklingshemming,
legge fram en stortingsmelding om likestilling mellom
kjønnene i et livsløps-, etnisitets- og klasseperspektiv,
bidra til å øke bevisstheten og styrke
kunnskapen om sammenhengen mellom sosial støtte, sosial kapital
og helse,
bidra til at helsehensyn skal få en større
plass i utvikling av steder, nærmiljø og lokalsamfunn,
legge fram en strategi for et aktivt friluftsliv
som skal legge til rette for friluftsliv for alle og friluftsliv
i nærmiljøet,
bidra til at friluftsområdene i hele landet
kartlegges og verdsettes,
videreføre og videreutvikle ordningen med
statlig sikring og tilrettelegging av særlig viktige friluftsområder,
der friluftsområder i nærmiljøet prioriteres,
legge mer vekt på å forhindre nedbygging
av lokale «100-meterskoger» og andre viktige naturområder for ferdsel
og friluftsliv i nærheten av boområder,
gjennom nasjonal transportplan og oppfølgingen av
denne arbeide for mer miljø- og helsevennlig transport og transportløsninger,
følge opp høring med forslag til nasjonale
mål på vannområdet for å følge opp Verdens helseorganisasjons/UNECEs
protokoll om vann og helse,
arbeide for å innføre en smilefjesordning
i serveringsnæringen,
gjennomføre EUs nye matinformasjonsforordning,
med et innskjerpet krav til merking av næringsinnhold og opprinnelse,
invitere serveringsbransjen til samarbeid
om mulig innføring av merking av energi- og næringsinnhold for mat-
og drikkevarer,
ta sikte på å opprette et nasjonalt senter
for ernæring, fysisk aktivitet og helse i barnehager og skoler for
å bidra til økt trivsel og økt konsentrasjon og for å styrke læringsevnen,
opprette en tverrsektoriell ekspertgruppe
for å oppsummere kunnskapen om antibiotika og antibiotikaresistens,
utvikle bedre styringsdata for drift og
vedlikehold av offentlige bygg,
gå igjennom miljørettet helsevernforskriftene
og utvikle forvaltningen av miljørettet helsevern i lys av folkehelseloven,
ha en langsiktig ambisjon om å utvide ordningen med
gratis frukt og grønt til alle elever i grunnskolen,
vurdere hvordan skoledagen kan organiseres
slik at elevene sikres minst en time fysisk aktivitet hver dag,
gjennomføre en kampanje om fysisk aktivitet
for å øke befolkningens kunnskap om betydningen av fysisk aktivitet
og helsekonsekvenser av fysisk inaktivitet, samt øke bevissthet
om hva som skal til for å oppnå helsegevinst for den enkelte,
i budsjettene framover vurdere om det er
mulig å endre de helserelaterte særavgiftene på en måte som bidrar
til bedre folkehelse,
videreutvikle og følge opp det tobakksforebyggende
arbeidet gjennom Nasjonal strategi mot tobakksskader 2013–2016,
videreutvikle og følge opp en alkoholpolitikk blant
annet basert på prisvirkemidler og reguleringer for å begrense tilgjengelighet,
samarbeide med industrien og matvarebransjen med
mål om å inngå en forpliktende avtale for regulering av markedsføring
av usunn mat og drikke overfor barn og unge, og om dette ikke lar
seg gjøre, innføre en forskrift mot slik markedsføring.
Regjeringen har som mål å utvikle en politikk som
bidrar til bedre helse gjennom hele livsløpet til gode overganger
mellom faser i livet. Det skal legges til rette for at alle barn
og unge skal få en god start i livet, for et inkluderende arbeidsliv
med trygge og helsefremmende arbeidsplasser, og for aktiv og trygg aldring.
Innsatsen skal rettes mot å gjøre tjenester og arenaer i ulike faser
av livet mer helsefremmende.
Barn og unges oppvekstvilkår skal ivaretas gjennom
å styrke foreldrenes kompetanse, videreutvikle kvalitet på barnehager
og skoler, videreutvikle og styrke helsestasjons- og skolehelsetjenesten,
og sikre bedre samhandling mellom tjenestene. Det skal legges til
rette for et mer inkluderende arbeidsliv for å forebygge at grupper
faller utenfor arbeidslivet. Arbeidsmiljøpolitikken skal videreføres
og forbedres gjennom å rette oppmerksomheten mot særlig risikoutsatte
bransjer. Aktiv og trygg aldring handler om eldre mennesker som
en ressurs i samfunnet og om å legge til rette for deltakelse og
medvirkning. Det framholdes at en politikk for aktiv og trygg aldring må
både omfatte tiltak for å stimulere til aktivitet, mestring og inkludering
i lokalsamfunnet, og tiltak for å forebygge helseproblemer og følge
opp hjelpebehov.
Regjeringen vil:
videreutvikle kvaliteten
på barnehagetilbudet,
legge grunnlaget for bedre læring gjennom
hele opplæringen, med hovedvekt på å forebygge frafall fra videregående
opplæring,
sikre høy kvalitet i barnevernet gjennom
endringer i barnevernloven, kunnskaps- og kompetanseutvikling og
god samhandling mellom forvaltningsnivåene og med andre tjenester,
bygge ut kapasiteten og bedre kvaliteten
i helsestasjons- og skolehelsetjenesten,
vurdere muligheten for å harmonisere deler
av regelverket som regulerer tjenester til barn og unge,
vurdere om det er mulig å utvikle felles
nasjonale mål på tvers av sektorer og tjenestetilbud til barn og
unge,
utfordre partene i arbeidslivet til å ta
et større ansvar for folkehelsearbeid på arbeidsplassen,
understreke betydningen av gode arbeidsforhold og
et godt helse-, miljø og sikkerhetsarbeid som et viktig bidrag til
befolkingens helse,
videreutvikle arbeidet for å forebygge
at ungdom faller utenfor utdanning og arbeidsliv,
føre en politikk som legger til rette for
at eldre arbeidstakere kan stå lengre i arbeid, aktiv deltakelse
på alle områder i samfunnet, og et tjenestetilbud som fremmer medvirkning
og deltakelse.
Regjeringen vil videreutvikle en helse- og omsorgstjeneste
i tråd med målene i Samhandlingsreformen og nye utfordringer knyttet
til livsstilssykdommer, en økende andel eldre, flere som lever med
kroniske lidelser og utfordringer knyttet til psykisk helse og rusproblemer.
Det innebærer at forebyggende tjenester vil få en tydeligere rolle
i helse- og omsorgstjenesten. Det uttales at det er nødvendig å
styrke hele helse- og omsorgstjenestens arbeid med livsstilsendring,
læring og mestring, styrke arbeidet med kvalitet og pasientsikkerhet,
vurdere bruken av screening og styrke helse- og omsorgstjenestens
veilederrolle overfor andre sektorer for å støtte det tverrsektorielle
folkehelsearbeidet.
Helse- og omsorgstjenestens rolle i det forebyggende
arbeid står sentralt i samhandlingsreformen. Målet er at innsatsen
skal settes inn tidligere, enten i form av forebyggende tiltak eller
tidlig behandling. Det vises til at helse- og omsorgstjenestens
ansvar for forebyggende arbeid er understreket i helse- og omsorgstjenesteloven,
spesialisthelsetjenesteloven og folkehelseloven. Tjenesten har i
hovedsak tre roller i det forebyggende arbeidet:
Forebygging som en
integrert del av helse- og omsorgstilbudet
Helsekontroller, helseopplysning og livsstilsendring,
opplysning, råd og veiledning for å forebygge sosiale problemer
Støtte til det tverrsektorielle arbeidet
gjennom oversikt og kunnskap om helseutfordringer, årsakssammenhenger
og tiltak
Regjeringen vil:
videreutvikle helse-
og omsorgstjenesten i kommunene til en mer tverrfaglig og integrert
tjeneste i tråd med intensjonene i Samhandlingsreformen,
videreutvikle og styrke helsestasjons-
og skolehelsetjenesten,
fortsette å satse på frisklivstilbud og
lærings- og mestringstilbud i kommunene,
opprette flere lavterskeltiltak for gravide,
mødre og foreldre som sliter med rusavhengighet og psykiske lidelser,
vurdere tydeligere krav til kvalitetssikring
og evaluering av nasjonale screeningprogrammer,
sørge for at helseforetakene har oppmerksomhet på
det forebyggende arbeidet i spesialisthelsetjenesten,
samarbeide med KS og kommunesektoren om hvordan
det forebyggende arbeidet kan styrkes i den kommunale helse- og
omsorgstjenesten,
utarbeide en handlingsplan for forebygging
av selvmord og selvskading.
Det framholdes at et bærekraftig folkehelsearbeid
må bygge på et vitenskapelig fundament. Regjeringen har som mål
å gjøre folkehelsearbeidet mer kunnskapsbasert. En sterkere faglig
forankring av folkehelsearbeidet skal bidra til bedre resultater
og mer effektiv ressursbruk.
Det er et mål å få bedre oversikt over helse
og påvirkningsfaktorer. Kunnskapen om effektive folkehelsetiltak
skal blant annet styrkes gjennom forskningsbaserte evalueringer.
Videre vil regjeringen styrke folkehelseperspektivet i aktuelle
utdanninger, bidra til å bygge opp kompetanse i kommuner og fylkeskommuner
om folkehelse og utvikle bedre verktøy for å ivareta folkehelse
på tvers av sektorer.
Det framholdes at etableringene av folkeheleprofilene
til kommuner og fylkeskommuner fra 2012 er et stort skritt for å
styrke kunnskapsgrunnlaget for det kommunale og fylkeskommunale
folkehelsearbeidet. Disse skal utvikles videre. Det understrekes
at det fortsatt er et stort potensial for å utnytte eksisterende
data gjennom bedre samordning og formidling.
Regjeringen vil:
videreutvikle helseregistrene
i tråd med Strategi for modernisering og samordning av sentrale
helseregistre og medisinske kvalitetsregistre,
vurdere støtte til en ny befolkningsundersøkelse i
Nord-Trøndelag, HUNT 4,
utvikle nasjonalt sykdomsbyrdeprosjekt
ved Nasjonalt folkehelseinstitutt,
overføre enkelte helseovervåkingsoppgaver innen
ernæring og fysisk aktivitet fra Helsedirektoratet til Nasjonalt
folkehelseinstitutt,
gjennomgå regelverket for tilgang til opplysninger
for å sikre at Nasjonalt folkehelseinstitutt kan utforme anonyme
kvalitetssikrede folkehelseprofiler for eksempel på bydelsnivå,
utvikle et kompetansemiljø ved Nasjonalt
folkehelseinstitutt for å evaluere tiltaksforskning med utgangspunkt
i helseregistrene og andre folkehelseanalyser,
legge til rette at folkehelse skal få en
større plass i arbeidet til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten,
i samarbeid med kommunesektoren vurdere
tiltak for å bygge opp kompetanse på folkehelse i kommunene,
gi Helsedirektoratet i oppdrag å utvikle
verktøy og veiledning til folkehelsevurderinger,
vurdere hvordan det kan legges til rette
for samfunnsøkonomiske evalueringer av folkehelsetiltak,
bistå kommunene med veiledning i å utvikle
lokale data.
Regjeringen vil gjennom et bedre juridisk rammeverk
og bedre bruk av de økonomiske virkemidlene bidra til et mer målrettet,
systematisk og langsiktig arbeid med å fremme befolkningens helse.
Det framholdes at de nye folkehelseutfordringene tilsier at vi mobiliserer
et bredere sett av samfunnets ressurser. Regjeringen vil involvere
sivilsamfunnet med frivillige organisasjoner og samfunnsaktører
som arbeids- og næringsliv.
Regjeringen vil legge større vekt på det internasjonale
samarbeidet som virkemiddel i folkehelsepolitikken, blant annet
gjennom arbeid i FN-systemet, Verdens helseorganisasjon og internasjonal
kunnskap og forskningssamarbeid.
Regjeringen vil:
bidra til at folkehelseloven
gjennomføres i kommuner, fylkeskommuner og på nasjonalt nivå,
gjennom råd, veiledning og statlige forventninger
til kommunesektoren sikre at helsehensyn ivaretas i planlegging
etter plan- og bygningsloven,
legge til rette for mer systematisk bruk
av folkehelseøkonomiske vurderinger,
utvikle samarbeidet med frivillige organisasjoner om
å sette deltakelse, medvirkning og sosial inkludering på dagsorden
i det lokale folkehelsearbeidet,
videreføre satsingen på friluftsaktiviteter
og friluftstiltak i regi av organisasjonene,
samarbeide med kommunesektoren om å styrke frivillige
organisasjoner som aktører i det lokale folkehelsearbeidet,
ta initiativ til dialog og gjensidig forpliktende samarbeid
med arbeidslivsorganisasjonene om folkehelsearbeid på arbeidsplassen,
vurdere muligheten for å ivareta helsehensyn
på en bedre måte i anskaffelsesprosesser der dette er relevant,
i dialog med næringslivet, vurdere hvordan
globale og nasjonale folkehelseutfordringer kan ivaretas,
fremme forslag om å forby industriframstilt transfett,
styrke det internasjonale samarbeidet på
folkehelseområdet og arbeide for retten til å gjennomføre nasjonale
tiltak for å styrke folkehelsen innenfor rammene av det internasjonale
avtaleverket for handel.
Det beskrives et nasjonalt system for å sikre
systematisk og langsiktig oppfølging av folkehelsearbeidet i tråd
med prinsippene i folkehelseloven. Systemet skal bidra til bedre
nasjonal samordning og å sette folkehelsearbeidet på den politiske
dagsorden.
Regjeringen vil:
videreutvikle resultatmål
og indikatorer for å følge opp målene for folkehelsepolitikken,
legge fram en folkehelsepolitisk melding
for Stortinget hvert fjerde år,
vurdere å etablere et folkehelsepolitisk
råd,
sette folkehelsearbeidet på dagsorden i
konsultasjonsordningen og avtaler med kommunesektoren,
stimulere til etablering av folkehelsenettverk
i kommunene i samarbeid med KS,
etablere et systematisk arbeid om folkehelsearbeidet
på tvers av departementer og direktorater,
sikre at helsemessige konsekvenser blir
utredet der dette er relevant.
Det understrekes at det viktigste grepet for
å nå folkehelsemålene er å legge til rette for politikkutvikling
på tvers av sektorer. Effektiv oppfølging av folkehelseloven i kommunene
vil imidlertid kreve at folkehelsearbeidet styrkes. For øvrige endringer
som ønskes gjennomført på lengre sikt og som har bevilgningsmessige
konsekvenser, tas det forbehold om at gjennomføring er betinget
av det økonomiske handlingsrommet. Regjeringen vil komme tilbake
til eventuelle forslag i de ordinære budsjettframleggene for Stortinget.
Det er også behov for å videreutvikle folkehelsearbeidet på nasjonalt
nivå. På enkelte områder kan det også være behov for omdisponering
av ressurser.