Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag om endringer i lov 4. juli 2003
nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere
(introduksjonsloven) §§ 2 og 17.
Det går fram av proposisjonen at forslaget til
endringer i introduksjonsloven kommer som følge av regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2014.
Regjeringen har besluttet at personer som har fått
innvilget en tillatelse som er begrenset i påvente av dokumentert
identitet, jf. utlendingsloven § 38 femte ledd, skal bosettes etter
førstegangsfornyelse av oppholdstillatelse med begrensninger. Tillatelsen
kan fornyes og gir rett til å arbeide. Personer med denne type tillatelse inngår
i målgruppen for bosetting fra 19. februar 2013.
Forslaget i proposisjonen er at personer som
får innvilget en tillatelse etter utlendingsloven § 38 som er begrenset
etter utlendingsloven § 38 femte ledd i påvente av dokumentert identitet
tas inn i personkretsen som har rett og plikt til deltakelse i opplæring
i norsk og samfunnskunnskap og introduksjonsprogram etter introduksjonsloven.
Forutsetningen er at tillatelsen er begrenset slik at den ikke skal
danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse, eller ikke skal
kunne danne grunnlag for oppholdstillatelse etter utlendingslovens
kapittel 6 for utlendingens familiemedlemmer.
Personkretsen for rett og plikt til deltakelse
i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap
etter introduksjonsloven, er i dag avgrenset til innvandrere som
har fått innvilget oppholdstillatelse som danner grunnlag for permanent
oppholdstillatelse.
Det gis i proposisjonen kapittel 3.1.1 en nærmere beskrivelse
av personkretsen for introduksjonsprogram og opplæring i norsk og
samfunnskunnskap.
Etter utlendingsloven § 38 kan oppholdstillatelse
innvilges dersom det foreligger sterke menneskelige hensyn eller
utlendingen har særlig tilknytning til riket. Søkere som ikke har
dokumentert sin identitet og hvor utlendingsmyndighetene mener de
kan gjøre det, eller søkere som på tross av tvil om identitet fyller
vilkårene for opphold etter utlendingsloven § 38, kan gis tillatelse
med begrensninger.
Oppholdstillatelsen kan begrenses på flere måter i
henhold til utlendingsloven § 38 femte ledd. Det kan fastsettes
at:
a) tillatelsen
ikke skal kunne danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
b) tillatelsen ikke skal kunne danne grunnlag
for oppholdstillatelse etter lovens kapittel 6 for utlendingens
familiemedlemmer,
c) tillatelsen ikke skal kunne fornyes,
eller
d) at tillatelsens varighet skal være kortere
enn ett år.
Ved manglende dokumentasjon på identitet begrenses
i praksis tillatelsene slik at de ikke danner grunnlag for permanent
oppholdstillatelse eller familiegjenforening. Dette innebærer at
disse personene, fordi de ikke kan få permanent oppholdstillatelse,
ikke kan bli norske statsborgere. De vil heller ikke omfattes av
det styrkede utvisningsvernet som personer med permanent oppholdstillatelse
har.
Det vises i proposisjonen til at formålet med
å begrense oppholdstillatelsen er å motivere asylsøkere til å dokumentere
sin identitet når det er mulig. Siden den begrensede oppholdstillatelsen
kan fornyes og gis til personer hvor sterke humanitære hensyn gjør
seg gjeldende, vil imidlertid en slik oppholdstillatelse kunne fornyes flere
ganger, gitt at vilkårene ellers er oppfylt.
Det vises i proposisjonen til at personer med
lovlig opphold i Norge i prinsippet har anledning til å bosette
seg hvor som helst i landet, dette gjelder også etter innføring
av introduksjonsloven. Personer med tilbud om opphold i statlige mottak,
og som velger å flytte fra mottaket til en kommune på egen hånd,
uten at det er inngått avtale mellom Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
(IMDi) og kommunen, har ikke rett til deltakelse i introduksjonsprogram
i tilflyttingskommunen.
De aller fleste flyktninger bosetter seg i en
kommune med hjelp fra staten (IMDi).
Det vises i proposisjonen til at det utbetales
integreringstilskudd til kommunene for hver bosatte person, for
å dekke utgifter til bosetting og integrering. Formålet med tilskuddsordningen
er å medvirke til rask bosetting. Tilskuddet skal gi en rimelig
dekning av kommunenes gjennomsnittlige merutgifter ved bosetting
og integrering i bosettingsåret og de fire neste årene.
Alle kommuner får tilskudd etter samme satser og
nivå.
Det vises i proposisjonen til at det utbetales
tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for personer
i målgruppen med rett og plikt eller rett til opplæring. Formålet
med tilskuddsordningen er å sikre at kommunene tilbyr opplæring,
slik at personene lærer tilstrekkelig norsk de første årene i landet
til at de kan fungere i yrkes- og samfunnslivet.
Alle kommuner får tilskudd etter samme satser og
nivå.
Det fremgår av proposisjonen at hovedprinsippet når
det gjelder rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
og introduksjonsprogram er at personene skal ha utsikter til varig
opphold i Norge.
Personer med tillatelse etter utlendingsloven § 38
hvor tillatelsen er begrenset i påvente av dokumentert identitet,
jf. utlendingsloven § 38 femte ledd, har en tillatelse som kan fornyes
og som gir rett til å arbeide. Personer med denne type tillatelse
er i målgruppen for bosetting fra 19. februar 2013.
Personer som får opphold på dette grunnlaget,
er vurdert å oppfylle vilkåret i utlendingsloven § 38 første ledd,
det vil si at det foreligger sterke menneskelige hensyn eller utlendingen
har særlig tilknytning til riket. Personer som får denne oppholdstillatelsen
er også gjennomgående personer som kan karakteriseres som sårbare,
for eksempel barnefamilier, alvorlig syke, enslige kvinner og enslige
mindreårige. Mange av disse personene har lange opphold i asylmottak
bak seg. Dette er personer som ofte har behov for grunnleggende
kvalifisering for å få styrket sine muligheter for deltakelse i
yrkes- og samfunnslivet. Manglende rett til deltakelse i introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap gjør at de vil ha svake
forutsetninger for å komme inn i arbeidslivet og bli økonomisk selvhjulpne.
Det fremgår av proposisjonen at de derfor bør gis et godt kvalifiseringstilbud.
Det følger av forarbeidene til introduksjonsloven,
jf. Ot.prp. nr. 28 (2002–2003) Om lov om introduksjonsordning for
nyankomne innvandrere (introduksjonsloven) pkt. 11.3, at et hovedhensyn
ved vurderingen av hvem som skal falle inn under introduksjonsordningen,
er hvorvidt den aktuelle gruppen vil ha et langvarig opphold i Norge.
Det samme hovedhensynet ligger bak vurderingen
av hvem som skal være omfattet av rett og/eller plikt til å delta
i opplæring i norsk og samfunnskunnskap, jf. Ot.prp. nr. 50 (2003–2004) Om
lov om endringer i introduksjonsloven mv. pkt. 7.5. Personer som
skal omfattes av ordningen, bør ha utsikter til varig opphold i
Norge.
Personer med begrenset tillatelse skal først
bosettes etter at de har fått fornyet tillatelsen én gang. Formålet
med ordningen med begrensede tillatelser er å motivere personer
som utlendingsmyndighetene mener kan dokumentere sin identitet til
å fremlegge dokumenter. Mange legger frem dokumentasjon på identitet
ved førstegangsfornyelse av tillatelsen. At personer med denne type
tillatelse først kan bosettes og få rett til deltakelse i introduksjonsprogram
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter førstegangsfornyelse
av tillatelsen, skal bidra til å opprettholde intensjonen med bruk
av denne type tillatelser.
Det fremgår av proposisjonen at departementet på
denne bakgrunn vurderer at introduksjonsloven bør endres slik at
personer som får innvilget oppholdstillatelse med begrensninger
grunnet manglende fremleggelse av dokumentasjon på identitet kommer
inn i personkretsen for hhv. introduksjonsprogrammet, jf. introduksjonsloven § 2,
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap, jf. introduksjonsloven
§ 17 etter førstegangsfornyelse av tillatelsen.
Det vises i proposisjonen til at personer som
får innvilget oppholdstillatelse med begrensninger grunnet manglende
fremleggelse av dokumentasjon på identitet, jf. utlendingsloven
§ 38 første ledd jf. § 38 femte ledd, tas inn i personkretsen for
rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram og opplæring
i norsk og samfunnskunnskap. Forutsetningen er at tillatelsen er
begrenset slik at den ikke skal danne grunnlag for permanent oppholdstillatelse,
eller ikke skal kunne danne grunnlag for oppholdstillatelse etter
utlendingslovens kapittel 6 for utlendingens familiemedlemmer. Tillatelsen
skal kunne fornyes og gi rett til å arbeide.
For å ha rett og plikt til deltakelse i hhv.
introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap må
de, på lik linje med alle andre nyankomne innvandrere, i tillegg
fylle de øvrige vilkårene i introduksjonsloven.
For å ha rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram
etter introduksjonsloven § 2 innebærer dette at de må:
være mellom 18 og
55 år, jf. § 2 første ledd,
ha behov for grunnleggende kvalifisering,
jf. § 2 første ledd,
være bosatt i kommunen i henhold til særskilt avtale
mellom IMDi og kommunen, jf. § 2 annet ledd, og
være nyankommet, det vil si ha vært bosatt
i en kommune i mindre enn to år når vedtak om deltakelse i introduksjonsprogrammet
skal treffes, jf. § 2 tredje ledd.
For å ha rett og plikt til deltakelse i 600
timer opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven
§ 17 første ledd, innebærer dette at de må være mellom 16 og 55
år. Personer med denne tillatelsen som er mellom 55 og 67 år vil
ha rett, men ikke plikt, til å delta i opplæring som nevnt i § 17
første ledd, jf. § 17 annet ledd.
Rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk
og samfunnskunnskap inntrer ved innvilgelse av førstegangsfornyelse
av oppholdstillatelse etter utlendingsloven. Rett til deltakelse
gjelder i tre år.
Departementet foreslår i proposisjonen at endringene
tas inn i introduksjonsloven § 2 første ledd som et nytt punktum
i bokstav c), og i § 17 første ledd som en ny bokstav c).
Det vises i proposisjonen til at tilskudd til
opplæring i norsk og samfunnskunnskap utbetales når en person er
i målgruppen for rett og plikt eller rett til deltakelse i opplæring
i norsk og samfunnskunnskap, jf. introduksjonsloven § 17. Tilskuddet
utbetales over tre år. Personer med begrensninger i tillatelsen
i påvente av dokumentert identitet vil være omfattet av målgruppen
for rett og plikt til deltakelse i opplæring i norsk og samfunnskunnskap
når tillatelsen er fornyet en gang.
Det vises i proposisjonen til at regjeringen
i statsbudsjettet foreslår å bevilge 4 mill. kroner til tilskudd
til opplæring i norsk og samfunnskunnskap i 2014 for personer med
begrensninger i tillatelsen i påvente av dokumentert identitet.
Introduksjonsloven endres slik at disse personene omfattes av rett
og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap fra 1. september 2014.
Det innebærer at personer med denne type tillatelse som trer inn
i målgruppen fra 1. september 2014, vil utløse et lavere År-1 tilskudd
enn andre personer som omfattes av rett og plikt eller rett til
opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
| Sats for personer som trer inn i målgruppa i 2014 | Sats for personer som trer inn i
målgruppa fra 2015 |
Tilskudd År-1 | 11 000 | 31 900 |
Tilskudd År-2 | 54 700 | 54 700 |
Tilskudd År-3 | 34 100 | 34 100 |
Sum | 99 800 | 120 700 |
Satsen for År-2 og År-3 tilskudd vil være tilsvarende
som for andre personer i målgruppen. Personer med begrensninger
i tillatelsen som trer inn i målgruppen etter 1. januar 2015, vil
utløse År-1 tilskudd på samme nivå som andre personer i målgruppen.
Endring i introduksjonsloven slik at personer med
ovenfor nevnte tillatelse omfattes av rett og plikt til deltakelse
i introduksjonsprogram, jf. introduksjonsloven § 2, har ikke økonomiske
og administrative konsekvenser. Disse personene var fra 19. februar
2013 i målgruppen for bosetting, og kommunene mottar integreringstilskudd ved
bosetting av disse personene uavhengig av om personene er i målgruppen
for introduksjonsprogram. Integreringstilskuddet skal bidra til
at kommunene gjennomfører et planmessig og aktivt bosettings- og
integreringsarbeid, med sikte på at de bosatte skal komme i jobb
og greie seg selv. Tilskuddet skal gi en rimelig dekning av kommunenes
gjennomsnittlige merutgifter ved bosetting og integrering i bosettingsåret
og de fire neste årene.
Departementet foreslår i proposisjonen at endringene
i introduksjonsloven skal tre i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Det tas sikte på at endringene i introduksjonsloven §§ 2 og 17 trer i
kraft 1. september 2014.
Endringen gjelder kun for personer som har en oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 38 første ledd med begrensninger i påvente
av dokumentert identitet, jf. utlendingsloven § 38 femte ledd som
er fornyet minst en gang per 1. september 2014, og for personer
som får innvilget førstegangsfornyelse av oppholdstillatelse med
begrensninger i påvente av dokumentert identitet jf. utlendingsloven
§ 38 femte ledd etter 1. september 2014.