Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Jorid Holstad Nordmelan og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og
Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, mener at
barns rett til en trygg oppvekst er grunnleggende. Det er barnas trygghet
som skal sikres, og adoptivsøkerne må ha de egenskaper som skal
til for at barnet skal få et godt hjem. Egenskapene som skal vektlegges, er
adoptivsøkernes forutsetninger og muligheter for å gi barn en trygg
og harmonisk oppvekst.
Komiteen mener at forvaltningens
avgjørelse bør bygge på en helhetsvurdering av alle relevante fakta.
Retningslinjer for kriteriene som skal legges til grunn ved godkjenning
av adoptivsøkere bør være veiledende slik som i dag, jf. adopsjonsloven
§§ 2 og 22, og ikke absolutte krav. Avgjørelsen for om adoptivsøkerne
godkjennes som adoptivforeldre bør tas ut fra en helhetsvurdering
basert på søkerens egnethet som adoptivforelder og barns rett til
en trygg oppvekst.
Komiteen merker seg at det i
dag er oppstilt en ulovfestet øvre aldersgrense for adoptivsøkere på
45 år ved førstegangsadopsjon. Komiteen mener den
øvre aldersgrensen kun bør være veiledende, og at en eventuell aldersgrense
heller kan vurderes å settes høyere enn i dag, i og med at det må
legges vekt på aldersforskjellen mellom barnet og adoptivsøkeren,
fremfor en absolutt øvre aldersgrense. Det bør også legges vekt
på aldersforskjellen mellom adoptivsøkerne. Det avgjørende for vedtaket
må være om adoptivsøkeren er i stand til å takle omsorgsoppgaver
i tilstrekkelig lang tid fremover.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at aldersforskjellen mellom barn og adoptivforeldre er en like viktig
faktor som alder alene, og mener at det bør tas hensyn til. Disse
medlemmer mener også at det bør være alder ved forhåndssamtykke
som gjelder, ikke når en eventuelt får barnet.
Komiteen viser videre
til at en rekke søkerland allerede har egne retningslinjer rundt
alder, og at det er viktig at norske retningslinjer ikke hindrer flere
barn som trenger gode hjem i å få det.
Komiteen merker seg videre at
det i dag er ført en restriktiv praksis på å gi adopsjonsbevilling
til enslige, ut fra den oppfatning at det gir barn større trygghet
å ha to foreldre. Komiteen mener det avgjørende for
å gi bevilling til en enslig adoptivsøker bør være om søkeren har
et stabilt og godt nettverk rundt seg. Komiteen viser
til at mange barn i Norge i dag vokser opp med enslig forsørger,
det bør derfor understrekes at enslige adoptivsøkere som ønsker
det, kan gi barn gode og stabile oppvekstvilkår. Komiteen viser
for øvrig til at barn i dag får gode muligheter til relasjonsbygging
med voksenpersoner av begge kjønn hos adoptivsøkere som har et godt nettverk,
selv om de ikke lever i et parforhold.
Komiteen viser til at det etter
gjeldende adopsjonslov § 5 er et krav om at de som adopterer, må
være gift. Komiteen merker seg at det har utviklet
seg en praksis på mange områder der samboerskap langt på vei er
likestilt med ekteskap, og mener dette også bør være tilfellet for adopsjon.
Det bør åpnes for at to personer som bor sammen i et stabilt og
ekteskapsliknende forhold kan adoptere sammen. Spørsmålet om samboerforholdets
varighet foreslås satt i forskrifts form. Det er viktig at samboerforholdet
er stabilt og har hatt en viss varighet. Komiteen har
merket seg at flere høringsinstanser har bemerket at samboere som
ønsker å adoptere barn, bør inngå en samboeravtale for å sikre adoptivbarnet
juridisk. Komiteen ber regjeringen vurdere dette nærmere
ved utarbeidelse av forskriften.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkepartimener det er viktig
at barn som skal adopteres får en stabil og trygg ramme rundt seg,
og vil vise til Bufdirs høringssvar hvor det kommer frem at det
er en generell statistisk tendens at samboerskap er mer ustabile
enn ekteskap. Dette medlem viser også til Bufdirs
oppvekstrapport for 2013 hvor det kommer frem at samboere med barn
har tre ganger så stor sannsynlighet for å flytte fra hverandre
som ektepar med barn. Barn som adopteres er sårbare, og samfunnet
bør legge til rette for at de skal få en trygg oppvekst med kontinuitet
og stabilitet i omsorgen. Dette medlem mener derfor
at det bør være krav om ekteskap eller registrert partnerskap for
å få adoptere, og støtter dermed ikke forslaget til endring i § 5.
Dette medlem mener
at forslagene til endring i § 5b, hvor det åpnes for stebarnsadopsjon
etter samlivsbrudd eller dødsfall, er til barnets beste i tilfeller
hvor den eneste juridiske forelder dør eller ved brudd mellom barnets
eneste juridiske forelder og en voksen person som har fungert som
forelder for barnet. Stebarnsadopsjon etter dødsfall eller samlivsbrudd
vil i tilfellene hvor dette er aktuelt, føre til stabilitet og kontinuitet
i barnets hverdag, omsorgssituasjon og tilknytning. Dette
medlem støtter forslag til ny § 5b.
Komiteen viser til
at utredning av adopsjonsforeldre skal overføres til Bufetat og
støtter dette, men vil fremheve viktigheten av at dette gir en kvalitetsheving
og ikke fører til lengre ventetid for å bli godkjent.
Komiteen viser til høringsuttalelse
fra Adopsjonsforum og Verdens barn om at stadig færre barn frigis
til adopsjon og at det har vært en nedgang i internasjonal adopsjon.
Noe av grunnen til nedgangen er at det går sent å få avtaler med
nye land. Det er krav om at nye giverland skal ha gode lovverk og
systemer til å gjennomføre internasjonal adopsjon. Flere land mangler
dette, men kan med litt hjelp få tilfredsstillende system. Komiteen mener
det er viktig å bistå frivillige organisasjoner som arbeider for
å få på plass nødvendig lovverk og systemer for å få på plass avtaler
med flere land. Her bør det også vurderes om utenriksstasjonene
kan spille en mer aktiv rolle.
Komiteen viser også til at obligatoriske
kurs i flere tilfeller må gjennomføres før adopsjonsprosessen settes
i gang. Komiteen mener det må vurderes om adopsjonsprosessen
kan settes i gang før kurset er gjennomført, for å korte ned på søknadstiden. Komiteen vil
videre fremheve at det bør vurderes om det er nødvendig at disse kursene
gjøres obligatoriske, eller om dette kan vurderes ved utredningen. Komiteen vil
videre påpeke at det bør vurderes om adopsjonsorganisasjonene eller
andre kvalitetssikrede aktører kan tilby slike kurs, for å få ned
ventetidene.
Komiteen er kjent med at mange
er i en adopsjonsprosess flere ganger, og mener at det bør sees
på om det kan innføres en mer forenklet prosess ved annengangs adopsjon.
Komiteen mener også at behandling
for barnløshet og søknadsprosess og innvilget forhåndssamtykke til
adopsjon, ikke skal utelukke hverandre.