Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen instruere helseforetakene om at de ved kjøp av private institusjonsplasser skal prioritere ideelle aktører fremfor andre aktører. Ved inngåelse av nye avtaler med ideelle leverandører av rusbehandlingstjenester skal tidsavgrensede kontrakter (anbud) erstattes av langsiktige samarbeidsavtaler med mulighet for oppsigelse.»

Forslagsstillerne framholder at den beste rusbehandlingen bare oppnås hvis det bygges opp langsiktige og trygge behandlingsvilkår, og at de ideelle aktørene som har en svært viktig rolle i å tilby behandling, hjelp og støtte uten egen fortjeneste som formål, derfor trenger trygge avtaler og klare vilkår.

Det påpekes at anbudskonkurranser har ført til at viktige behandlingstilbud legges ned, på tross av god kvalitet. Det uttales at anbud ofte medfører at pris og andre forhold som enkelt lar seg måle, får styre hvem som får kontrakten, og at når fagfolk opplever at arbeidet deres legges ut på anbud, er det fare for at de velger seg andre arbeidsplasser.

Det vises til at private aktører utgjør 58 prosent av den samlede døgnkapasiteten for tverrfaglig spesialisert behandling. Det framholdes at mange av de ideelle aktørene må tilby like gode lønns- og pensjonsvilkår som det offentlige, mens de kommersielle aktørene kan operere med dårligere vilkår, noe som etter forslagsstillernes syn skaper en urettferdig konkurransesituasjon.

Det påpekes at både EØS-avtalen og det norske lovverket åpner for å prioritere ideelle aktører innen helse- og omsorgssektoren, og at dersom en tjeneste er vedtatt konkurranseutsatt eller er underlagt lovverket om offentlige anskaffelser, kan man i mange tilfeller gjennomføre en begrenset anbudsrunde, der man lar bare ikke-kommersielle aktører være med.

Det vises til at Helse Sør-Øst i 2012 inngikk løpende avtaler med ideelle aktører på rusfeltet, og forslagsstillerne mener at alle helseforetakene skal instrueres om å gjøre dette.