Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Charlotte Spurkeland,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind Korsberg og
Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra
Senterpartiet, lederen Marit Arnstad, og fra Venstre, Pål Farstad,
deler forslagsstillernes bekymring for at jordbruksarealet i Norge
minker. Under 3 pst. av Norges totalareal er dyrket jord, og kun
1,3 pst. kan brukes for matkorn. På verdensbasis er 10,7 pst. av
totalarealet dyrket jord. Norge ligger vesentlig lavere enn sammenliknbare
land, og er blant de landene med lavest prosentandel dyrket jord
i Europa.
Komiteen viser til at det under
skiftende regjeringer har vært et uttalt mål å begrense omdisponeringen
av matjord. Komiteen viser til at regjeringen Bondevik
II i 2005, gjennom St.meld. nr. 21 (2004–2005) Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand, initierte et mål om halvering av omdisponeringen
innen 2010, og med det fastsatte et mål om at omdisponeringen ikke
skulle overstige 5 600 dekar i året. Komiteen viser
til at dette målet også ble videreført av regjeringen Stoltenberg
II.
Komiteen viser til at landbruks-
og matministeren gjentatte ganger har uttalt at det er et mål å øke
selvforsyningsgraden og matproduksjonen. Komiteen viser
til Innst. 8 S (2013–2014) der et enstemmig storting i forbindelse
med statsbudsjettet uttrykte støtte til disse målene. Komiteen peker
på at det er naturlig at statsrådens og Stortingets ambisiøse mål
får konsekvenser for politikkutviklingen. Komiteen peker
på at det, for å nå målene om økt matproduksjon og økt selvforsyningsgrad,
kreves en større bevissthet om ivaretakelse av norske jordressurser.
Komiteen viser til at det, ifølge
Statistisk sentralbyrå (SSB), ble rapportert en samlet irreversibel
godkjent omdisponering av 330 000 dekar dyrket jord etter plan-
og bygningsloven og jordloven i Norge i perioden fra 1976 til 2012.
Dette tilsvarer litt mer enn det samlede tettstedsarealet i kommunene
Oslo, Bergen og Trondheim. Komiteen viser videre
til at det ble omdisponert i underkant av 115 000 dekar dyrket og
dyrkbar jord i perioden 2005–2012. Dyrket jord utgjorde størstedelen
av omdisponeringen.
Komiteen viser til at det i 2012
i alt ble omdisponert 11 200 dekar dyrket og dyrkbar jord til andre
formål enn landbruk. De største arealene ble godkjent i Hedmark
og Oppland, med henholdsvis 2 100 og 1 800 dekar. Deretter fulgte Rogaland
med 1 700 dekar og Nord-Trøndelag med 1 600 dekar. Av det omdisponerte
arealet ble 29 pst. omdisponert til trafikkområde, 26 pst. til boligformål
og 16 pst. til næringsbebyggelse og næringsvirksomhet.
Komiteen viser til at næringskomiteen
arrangerte høring i saken 11. februar 2014, der følgende høringsinstanser
deltok: Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, NHO Mat og Landbruk,
Norsk Landbrukssamvirke, Norske Felleskjøp, Spire, Naturviterne,
Naturvernforbundet, og Natur og Ungdom. Samtlige høringsinstanser
ga uttrykk for et behov for sterkt, og gjerne sterkere, jordvern.
Flere av høringsinstansene pekte på at det er behov for økt statlig
initiativ for å verne jord, særlig i de største pressområdene rundt
byene, der også jorden er regnet som den mest produktive. Dette vil
blant annet innebære å frata kommunene deler av ansvaret for beslutninger
i omdisponeringssaker. Det ble også av flere av høringsinstansene
trukket frem et behov for å tenke helhetlig, og at et nasjonalt
påtrykk overfor kommunene, både gjennom sanksjoner og insentiver,
kan være nødvendig for å sikre at nasjonale interesser ivaretas.
I tillegg ble det av høringsinstansene lagt
frem flere forslag til tiltak som kan styrke fokuset på jordvern
eller direkte styrke jordvernet. Norges Bondelag foreslo å sløyfe
§ 2 i jordloven, med begrunnelse at § 2 heller svekker jordvernet
enn å styrke det. Norsk Landbrukssamvirke la frem forslag om å utarbeide
en sårbarhets- og beredskapsanalyse, som en eventuell nasjonal jordvernplan
kan bygge på. Felleskjøpet drøftet tanken om en jordvernavgift,
med eventuell prisnedskrivning for landareal utenfor dyrket og dyrkbar
mark. Spire foreslo et fremtidsombud som er uavhengig og som skal
tale på vegne av fremtidige generasjoner. Naturvernforbundet og Natur
og Ungdom foreslo at omdisponering i utgangspunktet burde forbys,
og at omdisponering kun skal skje ved tillatelse.
Komiteen viser til at spørreundersøkelser
viser at det er stor vilje i befolkningen til et mer aktivt jordvern.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
viser til at en utredning gjennomført av AgriAnalyse i 2011 konkluderer
med at det er stor vilje i befolkningen til et mer aktivt jordvern.
86 pst. av befolkningen mener det er svært viktig eller ganske viktig
å verne om matjorden, slik at ikke matproduksjonen og kulturlandskapet
reduseres. Nesten halvparten, 46 pst., mener jordvernet bør praktiseres
strengere, mens 38 pst. mener det bør være som i dag.
Komiteen viser til
at det ikke bare er i Norge det pågår en jordverndebatt. Komiteen viser
til at Europakommisjonen de siste årene har kommet med flere rapporter
som understreker viktigheten av en streng jordvernpolitikk. Blant annet
viser sluttrapporten til prosjektet «Sustainable Agriculture and
Soil Conservation (SoCo)» en rekke konsekvenser ved svakt jordvern,
som varig tap av evne til matproduksjon, redusert karbonbinding,
forsterket effekt av klimaendringene, økt flomfare, økt fare for
tørke og dårligere luftkvalitet.
Komiteen viser til at prosessen
for dannelse av få centimeter med matjord kan ta fra flere hundre til
tusenvis av år, og at nedbygging av matjord i all hovedsak er en
irreversibel prosess. Matjord som er blitt bygget ned, kan sjelden
tas i bruk igjen til matproduksjon. Komiteen viser
til at det dessverre er slik at matjorden er den beste jorden å
bygge på, både for infrastruktur og nybygg, da jorden ofte allerede
er plan. Komiteen viser til at samfunnsinteresser
stadig blir satt opp mot hverandre, og at dyrket mark ofte blir
nedprioritert.
Komiteen viser til at det ikke
alltid bare er samfunnsinteresser som står opp mot hverandre i spørsmål
om omdisponering. Det kan også være nasjonale interesser mot lokale
interesser. Komiteen viser til at landbruks- og matministeren,
i brev til komiteen av 16. januar 2014 (vedlagt), velger å støtte
seg til lokale prosesser og gir uttrykk for et ønske om sterkt lokaldemokrati. Komiteen stiller
seg bak ministerens støtte til lokaldemokratiet, og ønsker at det
i beslutninger som har lokal interesse, skal tilstrebes lokale prosesser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet, mener
at det i saker der nasjonale fellesskapsinteresser står i strid
med lokale interesser, bør vurderes nasjonale retningslinjer.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener like fullt at det i saker
der nasjonale fellesskapsinteresser står i strid med lokale interesser,
er avgjørende med nasjonale retningslinjer og nasjonal styring.
Komiteen mener at
omdisponeringssaker er slike saker. Komiteen er derfor
glad for at landbruks- og matministeren har varslet at det kan forventes
at fylkesmannen vil følge opp vektleggingen av jordvernhensyn i
plan- og bygningsloven i sin veiledning overfor både fylkeskommunen
og kommunene. Komiteen er også glad for at landbruks-
og matministeren har varslet et initiativ overfor KS, med sikte
på en dialog om hvordan dyrket mark bedre kan ivaretas i kommuneplanleggingen.
Komiteen mener en strategi også
bør omhandle hvordan man skal stimulere lokale myndigheter til å
øke bevisstheten om arealbruk.
Samtidig merker komiteen seg
også at landbruks- og matministeren i det samme brevet understreker
at det fremdeles vil være et nasjonalt ansvar å sørge for at vi
har god og nødvendig matjord i landet. Komiteen støtter
dette, og mener et slikt nasjonalt ansvar – kombinert med ambisiøse,
nasjonalt fastsatte mål – innebærer et behov for sterkere nasjonal
styring og bedre nasjonale retningslinjer for å sikre et sterkere
jordvern.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
en helhetlig jordvernplan, slik forslagsstillerne foreslår, kan
være ett av flere tiltak som kan bidra til dette.
Komiteen vil understreke
viktigheten av god agronomi for å sikre en optimal utnyttelse av
de jordbruksarealene Norge har, og ser sammenhengen mellom god agronomi
og bondens eierskap til jorden. Komiteen peker på
at produksjonsevnen til matjorda stadig blir redusert på grunn av
manglende grøfting, kalking og vedlikehold. I tillegg medfører bruk
av traktorer og andre tunge redskaper jordpakking. Komiteen mener
dette underbygger viktigheten av sterke insitamenter for nydyrking,
bedre ivaretakelse av eksisterende matjord, og et sterkere jordvern. Komiteen vil
også fremheve at ny teknologi og driftsteknikk av jordbruksproduksjon
vil kunne bidra til å opprettholde produksjonen.
Komiteen viser til det generasjonsansvaret som
påligger myndighetene, og understreker at forvalteransvaret bør
være et grunnleggende prinsipp i forvaltning av jordens ressurser.
Komiteen mener det kan være behov
for sterkere og klarere virkemidler i lovverket, og mener at et
virkemiddel som lovfestet hjemmel for vern av dyrket jord i jordloven
bør vurderes som ledd i en strategi.
Komiteen mener det, i de tilfeller
der jordvernet må vike for nasjonalt viktige samfunnsinteresser,
og der man har minimert omdisponering av matjorda, er viktig å hindre
at mengden matjord reduseres. Komiteen mener dette
kan løses gjennom at utbygger sørger for at utbyggere finansierer
nydyrkingen av tilsvarende produksjonspotensial som omdisponeres. Komiteen peker
på at en ordning om nydyrking kan organiseres gjennom et jorderstatningsfond,
der bønder som skal nydyrke søker om penger fra jorderstatningsfondet. Komiteen mener
at det, dersom det skal fastsettes pris på jord, må legges faglig
godt funderte vurderinger til grunn. Komiteen peker
på Bioforsk og Skog og landskap som to av flere aktører som kunne
bistått med gode faglige vurderinger for prising av jord.
Komiteen viser til at det verserer
ulike oppfatninger om hvor mye nydyrket areal som kreves for å erstatte
godt jordsmonn. Komiteen viser til at NHO Mat og
Landbruk i høringen i komiteen 11. februar 2014 hevdet at det kreves et
sted mellom to til fire dekar nydyrking per dekar matjord som bygges
ned, for å opprettholde produksjonen. Komiteen mener
dette viser at nydyrking alene ikke løser utfordringene knyttet
til nedbygging av matjord.
Komiteen viser til at flytting
av jord ofte blir trukket frem som en del av løsningen på produksjonstapet
knyttet til forholdet mellom nydyrket jord og godt jordsmonn. Komiteen viser
til at det i liten grad har vært vellykkede jordflyttingsprosjekter
i Norge, men at dette er blitt gjennomført med større hell, og i
større skala, i andre land som blant annet Sveits. Komiteen mener jordflytting
bør være ett av flere virkemidler som tas i bruk i tilfeller av
omdisponering av jord, etter at det er blitt dokumentert at dette
er et hensiktsmessig virkemiddel for å øke produktiviteten på etablerte
eller nydyrkede areal.
Komiteen viser også til at Bondelaget
i sitt innspill i høringen 11. februar 2014 pekte på at det er god
kartlegging av jordsmonn i Norge, og at det er et problem at kartleggingen
ikke i stor nok grad blir tatt hensyn til i arealplanleggingen i kommunene. Komiteen mener
det som et ledd av en strategi bør vurderes om det i større grad bør
gis statlige pålegg om at kommunene i større grad må ta i bruk jordsmonnskartlegging
i arealplanleggingen.
Komiteen mener jordflytting,
jorderstatningsfond, vernehjemmel i jordloven, og nye omdisponerings-
og matjordmål er elementer som bør vurderes inn i en jordvernstrategi.
Komiteen mener det er behov for
en overordnet gjennomgang av virkemidlene i jordvernet. Vi mener
derfor regjeringen må utarbeide en helhetlig jordvernstrategi for
å styrke jordvernet ytterligere. I en slik strategi bør det særlig
vurderes positive virkemidler og insitamenter som stimulerer kommunene
til å prioritere jordvern, og som bidrar til at de totale samfunnsøkonomiske
kostnadene ved å bygge ned matjord vektlegges i sterkere grad.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i egnet form fremme forslag
for Stortinget om jordvernstrategi.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til Innst. 507 S (2012–2013), jf. Dokument
8:129 S (2012–2013), der det ble fremmet en rekke forslag for å styrke
jordvernet. Blant annet ble det fremmet forslag om vernehjemmel
i jordloven, mer ambisiøse omdisponeringsmål, jorderstatningsfond og
matjordmål som sikrer en gitt andel matjord per innbygger.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
at dispensasjonssøknader om omdisponering av matjord må stilles
i bero til en helhetlig strategi er vedtatt. Sakene er av stor betydning, og
må sees i en større sammenheng. Dette medlem understreker
at det i Vestby og Trondheim er snakk om betydelige arealer med
svært produktiv jord, og hvor det har blitt lagt frem flere alternativer
til å bygge ned matjorda.