Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Hansen, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli og
Magne Rommetveit, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen
Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra
Fremskrittspartiet, Lene Langemyr, Åse Michaelsen og Kari Raustein,
fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget,
Dokument 8:18 S (2013–2014), om innføring av nye tiltak mot sosial
dumping og kriminalitet i transportsektoren, fremsatt av representantene
Anette Trettebergstuen, Dag Terje Andersen, Eirin Sund, Helga Pedersen,
Kari Henriksen, Kjell-Idar Juvik, Lise Christoffersen og Magne Rommetveit. Komiteen viser
videre til vedlagte uttalelse, datert 18. februar 2014, fra Samferdselsdepartementet
ved statsråden i saken. Komiteen viser videre til
avholdt høring 18. mars 2014 i saken.
Komiteen viser til at den grenseoverskridende transporten
er i vekst som følge av at handelen mellom landene øker. Komiteen mener
at økende handel mellom land er bra og er en forutsetning for videre
økonomisk vekst og velstand. Vekst i handelen gir økende transportbehov,
og det er myndighetens oppgave å legge til rette for en friest mulig
konkurranse på like vilkår der grunnleggende standarder overholdes.
Komiteen mener at forslagsstillerne
setter søkelys på viktige problemstillinger gjennom dette initiativet.
Som forslagsstillerne påpeker er det ikke nødvendigvis slik at det
er flere regler og mer byråkrati som skal til for å løse utfordringene,
men mer effektiv håndheving av gjeldende regelverk. Komiteen mener
imidlertid at det også på noen områder kan være grunn til å vurdere
en modernisering av regelverket. Komiteen vil i denne
sammenheng vise til at regjeringen har igangsatt arbeid med relevante forslag
både når det gjelder trafikksikkerhet for tungbiler og for å møte
useriøse aktører i transportbransjen med krav og grundige kontrollordninger.
Komiteen mener det er viktig
å fremheve at transportbransjen som helhet utviser stor seriøsitet og
leverer et viktig bidrag til samfunnet. Det er imidlertid noen useriøse
aktører i markedet som skaper problemer, og det er av sentral betydning
med standardkrav og effektive kontrollordninger som innebærer at
disse aktørene ikke får ødelegge for alt det gode arbeidet som gjøres
og svekker trafikksikkerheten på veiene.
Komiteen viser til svarbrevet
fra statsråden der det fremkommer at det er igangsatt et omfattende arbeid
rundt flere problemstillinger knyttet til veitransport og trafikksikkerhet
enn de temaene som fremmes i dokumentet.
Komiteen er kjent med at regjeringen
arbeider med en løsning for å få på plass krav om at alle sjåfører
som skal kjøre på norske vinterveier må ha gjennomført opplæring
på slikt føre.
Komiteen mener at det i høringen
fremkom forslag som bør vurderes for en mer målrettet kontroll med
denne delen av transportbransjen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil
her spesielt fremheve forslaget om en ordning med et eget transportpoliti
som ble presentert av Norges Lastebileier-Forbund. Dette er et forslag
som også har vært til vurdering av tidligere regjering, men som flertallet mener
kan vurderes på ny. Flertallet vil i denne sammenheng
vise til at flere land har slike spesialenheter for å følge opp tungbilspørsmål.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser også til at regjeringen satser betydelig på økt kontroll når
det gjelder tunge kjøretøy. Regjeringen har tredoblet antall enheter
som er kontrollert sammenliknet med forrige vinter. Dette har medført
at andelen kjøretøy som har fått kjøreforbud eller andre sanksjoner,
har økt.
Dette flertallet mener at forslagsstillernes intensjoner
er godt ivaretatt i regjeringens pågående arbeid. Dette flertallet mener
at det vil være formålstjenlig om regjeringen orienterer Stortinget når
dette arbeidet er sluttført, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake til
Stortinget på egnet måte med sak om oppfølging av arbeidet med trafikksikkerhet
knyttet til tungbil og grenseoverskridende transport.»
Dette flertallet vil samtidig
vise til at den forrige regjeringen i sine åtte år gjorde lite konkret for
å møte disse utfordringene samtidig som veksten i varetransporten
over landegrensene i disse årene var stor.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det ble satt i gang flere
tiltak mot trafikkfarlige vogntog og useriøse forhold i transportbransjen
under den rød-grønne regjeringen. I mai 2013 ble en tredje handlingsplan
mot sosial dumping lagt fram, og her var et treparts bransjeprogram
for vegtransport et av tiltakene. Disse medlemmer vil
vise til at Arbeidstilsynet har tilsyn med transportbransjen som
et av sine satsingsområder for perioden 2013–2016. Disse
medlemmervil også vise til at
sommeren 2013 opprettet samferdselsministeren en kabotasjearbeidsgruppe
med relevante organisasjoner og myndigheter på vegtransportområdet.
Denne gruppa la fram sin rapport 27. mars 2014. Disse medlemmer vil
videre vise til at den rød-grønne regjeringen innførte skjerpede
krav til vinterdekk for tunge kjøretøy. Disse medlemmer minner
også om at under den rød-grønne regjeringen vedtok Stortinget våren
2013 å innføre obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy. Disse
medlemmer registrerer at dette påbudet ennå ikke har fått
ikrafttredelse under regjeringen Solberg.
Disse medlemmer viser til at
et flertall av tiltakene i representantforslaget fikk bred støtte
i høringen, både fra arbeidsgiversiden og fra arbeidstakernes organisasjoner. Disse
medlemmer merker seg at arbeidstakerorganisasjonene i høringen framhevet
allmenngjøring av tariffavtaler som et sentralt virkemiddel mot
sosial dumping og kriminalitet i transportbransjen.
Disse medlemmer er tilfredse
med at regjeringen har satt i gang arbeid med hensyn til kontroller,
teknisk utrustning hos vogntogene og krav til kompetanse hos sjåførene. Disse
medlemmer etterlyser imidlertid flere tiltak som ivaretar
ryddige lønns- og arbeidsforhold for de ansatte innen godstransport-
og persontransportnæringa, og som forebygger sosial dumping, kriminalitet
og ulovlig kabotasje. Disse medlemmervil
vise til forslagene til tiltak i kabotasjearbeidsgruppas rapport,
deriblant behovet for bedre kunnskapsgrunnlag om kabotasje, økt
samarbeid mellom tilsynsetater, innføring av kravet om obligatorisk
bombrikke for tunge kjøretøy så snart som mulig og behovet for å
definere begrepet «midlertidig» i regelverket for persontransportkabotasje. Disse
medlemmer viser til at flertallet i kabotasjearbeidsgruppa
framhever ulikhetene for norske og utenlandske transportører på
gods- og persontransportområdet, og mener denne ulikheten fører til
tapte markedsandeler og reduksjon av norske arbeidsplasser. Disse
medlemmer mener det er behov for en sterkere innsats for
å sikre ryddige lønns- og arbeidsvilkår i transportnæringa og sikre konkurransevilkårene
for seriøse bedrifter. Dette er også viktig med hensyn til trafikksikkerheten. Disse
medlemmer vil understreke behovet for håndheving av dagens
regelverk, sterkere sanksjonsmidler og en forsterket koordinert
innsats mellom vegmyndigheter, politi, påtalemyndighet og Arbeidstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide og legge frem
for Stortinget tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping,
kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren, herunder
å innføre:
1. Juridisk, økonomisk
og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver (virksomheter)
ved kjøp av transporttjenester.
2. Regionale verneombud for transportsektoren som
kan bidra til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede
forhold i sektoren.
3. Styrke, samt bedre samordningen av Tollvesenets,
påtalemyndighetenes, vegmyndighetenes, trafikkstasjonenes og skattemyndighetenes
arbeid mot transportkriminalitet.
4. Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter:
Vegmyndighetene og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet
til å kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet
for norske vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske
førerkort må bedres.
5. Krav om at det skal være betalt inn
penger på de obligatoriske bompengebrikkene før det aktuelle transportmiddel
krysser norsk grense.
6. Innskjerpede regler for kabotasjekjøring
i godstransporten, herunder vurdering av de finske reglene
for kabotasje.
7. Økte krav til utstyr og kompetanse for
sjåfører på vinterføre: krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører,
samt strengere krav til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om
vinterdekk på tilhengere.
8. Et sentralt nettbasert register over
alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere
for myndighetene å føre kontroll.
9. Hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør
reguleres.
10. Styrke informasjons- og holdningsarbeidet
knyttet til sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet vil peke på at den
økte konkurransen innen grenseoverskridende transport skaper press på
lønns- og arbeidsvilkår for arbeidstakerne i bransjen og for markedsposisjonen
til norske transportører. Disse medlemmer mener at
dersom det skal være fri konkurranse, så må ikke dette gå på bekostning
av ryddige lønns- og arbeidsvilkår, eller med sosial dumping som
konsekvens.
Disse medlemmer vil også peke
på at økt handel og transport bør være mest mulig bærekraftig. Transportsektoren
står for en stor andel av klimautslippene, og tiltak for å redusere
disse må ha høy prioritet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er mange forhold som gir grunn til bekymring i transportbransjen-
kabotasje, sosial dumping, avdekkede ulovligheter, kjøretøy som
ikke er egnet for norske forhold. I tillegg blir norsk transportbransje
ytterligere rammet av endringene i den differensierte arbeidsgiveravgifta.
I tillegg er det en økende godsmengde på vei og derfor behov for
å se på gode grep for å få mer gods på bane og kjøl. Dette
medlem mener derfor at det er behov for en egen handlingsplan
for gods, der det tas grep for å sikre norsk transportbransje, der
norsk regelverk strammes opp og det skisseres tiltak for overføring
av gods til bane og kjøl.