Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Anette
Trettebergstuen, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe,
Thore Vestby og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Gunhild Berge Stang, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø,
viser til at Statistisk sentralbyrå (SSB) rapporterer om 118 000
arbeidsledige i første kvartal 2015, ifølge Arbeidskraftundersøkelsen (AKU).
Mesteparten av økningen fra samme kvartal året før kom i form av
flere langtidsledige, det vil si personer som har vært ledige i
mer enn 26 uker. Særlig sterk var økningen for dem med en ledighetsperiode
på over ett år. Andelen langtidsledige, som måles i prosent av antallet arbeidsledige,
gikk opp fra 29 pst. i 1. kvartal 2014 til 38 pst. i 1. kvartal
2015.
Ifølge Arbeidskraftundersøkelsen (AKU) var den
sesongjusterte arbeidsledigheten på 4,1 pst. i februar 2015 (gjennomsnitt
av januar–mars). Sammenlignet med november 2014 (gjennomsnitt av
oktober–desember) var dette en økning på 0,3 prosentpoeng eller
10 000 personer. Økningen er så vidt innenfor feilmarginen i AKU,
men likevel i tråd med en stigende trend siden mai 2014.
Komiteen er bekymret for tallene
som viser at fra 1. kvartal 2014 til 1. kvartal 2015 økte prosentdelen
som var langtidsledige fra 29 til 38 pst. Langtidsledige er personer
som har vært arbeidsledige i mer enn 26 uker.
Antallet registrerte arbeidsledige og ordinære tiltaksdeltakere
hos Nav gikk opp med 1 000 fra november 2014 til februar 2015. Også
dette tallet er sesongjustert og et gjennomsnitt av tre måneder.
Komiteen viser også at i 1. kvartal
2015 var det 58 600 ledige stillinger, 2 400 færre enn året før. I
kategorien bergverksdrift og utvinning, som er dominert av olje-
og gassvirksomhet, gikk tallet på ledige stillinger ned med 1 100
fra 1. kvartal 2014 til det samme kvartalet i 2015. Dette tilsvarer
en nedgang på 65 pst. Komiteen er også kjent med
at ledige stillinger gikk ned fra 2,3 pst. i 1. kvartal 2014 til
2,2 i samme kvartal 2015.
Komiteen har med tilfredshet
merket seg det moderate lønnsoppgjøret som partene i arbeidslivet
fullførte raskt og konfliktfritt våren 2015 og mener det gir et
godt grunnlag for norske virksomheter til å snu en negativ utvikling. Lønnsoppgjør
som er tilpasset den økonomiske situasjonen, vil bidra til å dempe
utslagene i produksjon, sysselsetting og arbeidsledighet av lavere
etterspørsel fra oljenæringen.
Den omstillingsperioden som vi nå er inne i
betyr utfordringer for mange arbeidsgivere og arbeidstakere. Komiteen ønsker
å bidra til å lette omstillingene gjennom flere tiltaksplasser og
endringer i permitteringsregelverket. Partene har på sin side bidratt
med et moderat lønnsoppgjør. Slik opprettholder vi sammen norsk konkurransekraft
og trygger norske arbeidsplasser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
deler regjeringens vurdering av arbeidsmarkedet, og er fornøyd med
at den foreslår å gjøre det billigere for arbeidsgiverne å permittere
ansatte. Regjeringen foreslår at perioden en bedrift må betale lønn
til en permittert i starten av en permittering blir redusert fra
20 dager til 10 dager fra 1. juli 2015. Deretter kan den enkelte
søke om dagpenger. Perioden en ansatt kan motta dagpenger under
permittering øker fra 26 uker til 30 uker.
Svært mange bedrifter er usikre på det fremtidige
markedet, og flertallet er av den oppfatningen at
et forbedret permitteringsregelverk vil bidra til at flere bedrifter
klarer å manøvrere bedre gjennom vanskelige tider. Flertallet viser til
at permittering innebærer et midlertidig opphør av arbeidsforholdet
der arbeidstakeren fritas midlertidig for sin arbeidsplikt, samtidig
som bedriften fritas midlertidig for sin lønnsplikt i et nærmere
angitt tidsrom. For å kunne få dagpenger under permittering må permitteringen skyldes
mangel på arbeid eller andre forhold som arbeidsgiver ikke kan påvirke.
I tillegg må de generelle vilkårene for rett til dagpenger være oppfylt.
Flertallet viser til at staten
har, ved folketrygdlovens kapittel 4 om dagpenger under arbeidsløshet
og lønnspliktsloven, tatt ansvar for en del av de økonomiske konsekvensene
av permittering. Kostnadene fordeles mellom arbeidsgiver (arbeidsgiverperioden),
arbeidstaker (ventedager) og staten (trygdeperioden). Permittering
er en midlertidig ordning der arbeidstaker er pålagt arbeidsfritak
og arbeidsgiver samtidig er fritatt sin lønnsplikt. Arbeidsforholdet
består, og det forutsettes at arbeidsstans kun er midlertidig. Hvis
det er på det rene eller overveiende sannsynlig at det vil bli permanent,
skal oppsigelse brukes.
Hel permittering fritar arbeidstaker helt for
arbeidsplikt. Delvis permittering betyr at arbeidstaker arbeider
deler av sin stillingsprosent og er permittert resten. Arbeidsgiver
skal gi melding til Nav ved permittering.
Flertallet viser også til at
for å få rett til stønad fra Nav må arbeidstaker være permittert
minst 50 pst. fra sin vanlige arbeidstid. For rett til stønad for
permitteringer i fiskeforedlingsindustrien og fiskeoljeindustrien
må vanlig arbeidstid være redusert med minst 40 pst. For at permittering
skal kunne benyttes kreves det saklig grunn. Forhold som ligger
til grunn må kunne knyttes til bedriften, ikke den ansatte. Nødvendige
kostnadsreduksjoner, også lønnskostnader, kan være grunnlag for
permittering. Forutsetningen ligger i at behovet vil være av midlertidig
art. Eksempel på saklig grunn kan være ordremangel, fulle lager,
praktiske arbeidshindringer, ulykker med videre. Flertallet er
enig i denne oppfatningen.
Flertallet viser til at regjeringen
vil gjøre det billigere for arbeidsgiverne å permittere ansatte. Regjeringen
foreslår at perioden en bedrift må betale lønn til en permittert
i starten av en permittering blir redusert fra 20 dager til 10 dager fra
1. juli 2015. Deretter kan den enkelte søke om dagpenger.
Perioden en ansatt kan motta dagpenger under permittering
øker fra 26 uker til 30 uker. Flertallet har merket
seg at selve forslaget om antall ukers varighet av en permitteringsperiode ikke
er en del av lovproposisjonen, men at regjeringen har varslet en
forskriftsendring her. Flertallet støtter en slik
endring og legger til grunn at denne forskriftsendringen vil være
gjeldende fra 1. juli 2015 slik som lovendringen også er forutsatt
å gjelde fra.
På denne bakgrunn støtter flertallet regjeringens
forslag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at lønnsplikten
gjelder for hver enkelt arbeidstaker, og innebærer at arbeidsgiver
bærer en andel av kostnadene de første dagene av permitteringen.
Etter arbeidsgiverperioden overtar staten arbeidsgivers lønnskostnader
i form av dagpenger til de permitterte. Siden dagpengene bare utgjør
62,4 pst. av tidligere inntekt, tar den permitterte også sin del
av kostnaden ved permitteringer.
Dette flertallet viser til at
et forslag om å knytte antall lønnspliktdager opp mot antall stillinger,
og ikke det faktiske antallet permitterte, vil dermed innebære at
arbeidsgivers lønnsplikt overfor den enkelte permitterte blir redusert. Hvis
man innenfor en 100 pst.-stilling permitterer fire ansatte, vil
lønnsplikten overfor hver permittert reduseres til 1/4 (= 2,5 dager
når arbeidsgiverperioden er ti dager). Det vil være gunstig for
arbeidsgiver, men øker kostnadene for staten og for den permitterte.
En slik regel vil dessuten bety at lønnsplikten overfor den enkelte ansatte
varierer etter antall permitterte innenfor hver enkelt hele stilling,
antall lønnspliktdager per person vil bli lavere når mange deler
på en 100 pst. permittering. Dette flertallet mener dette
vil være urimelig overfor de permitterte. Dessuten vil det kunne
innebære forskjellsbehandling mellom store og små virksomheter,
ettersom store bedrifter vil kunne fordele permitteringen på flere
ansatte. For å unngå slike urimelige utslag vil det være nødvendig
med en mer omfattende gjennomgang av kostnadsfordelingen ved permitteringer
som sådan. Også administrativt kan det være utfordringer knyttet til
et slikt forslag, siden antallet lønnspliktdager per permittert
vil variere etter hvor mange som blir permittert innenfor en 100
pst.-stilling, og til ulike tidspunkt.
Dette flertallet mener at å redusere
arbeidsgiverperioden, slik regjeringen foreslår i proposisjonen,
vil i seg selv legge bedre til rette for rullerende permitteringer.
Dette ble gjort under finansuroen i 2009 (reduksjon til fem dager
ved hele permitteringer). At arbeidsgiverperioden er lik ved hele
og delvis permitteringer bidrar også til en bedre tilrettelegging
enn tidligere. Et annet tiltak som ble gjort i forbindelse med finansuroen,
var å forlenge den perioden permitterte kan arbeide hos permitterende
arbeidsgiver uten av permitteringsperioden anses avbrutt, fra 4
til 6 uker. Dette la også til rette for rullerende permitteringer,
blant annet ved at arbeidsgiver ved slike kortvarige avbrudd i permitteringen
ikke fikk ny arbeidsgiverperiode ved fortsatt permittering. Regelverket
ble av den grunn ikke reversert etter at finansuroen var over.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener arbeidsmarkedspolitikken
i det vedtatte statsbudsjettet for 2015 med stramme permitteringsregler
og et for lavt antall tiltaksplasser har bidratt negativt til den
vanskelige situasjonen på arbeidsmarkedet. Disse medlemmer mener
det er bra regjeringen nå snur og innfører et permitteringsregelverk
mer i tråd med behovet i arbeidslivet, men vil fremheve at mange
bedrifter allerede har mistet verdifull kompetanse som følge av
at disse har blitt nødt til å si opp ansatte i stedet for å kunne permittere. Disse
medlemmer frykter at dette har svekket norsk næringslivs
konkurransekraft.
Disse medlemmer merker seg at
statsministeren i juni 2014 i Interpellasjon nr. 62 (2013–2014)
fremhevet at regjeringen ville ha
«…en offensiv holdning til å gjøre noe med de langsiktige
utfordringene for sysselsettingen.»
Likevel la regjeringen Solberg frem et statsbudsjett
for 2015 som ikke møtte de utfordringene på arbeidsmarkedet som
allerede da var tydelige.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2015 med forslag
til å styrke permitteringsregelverket og med forslag om en betydelig
mer offensiv satsing for å møte økende arbeidsledighet med 3 000
nye tiltaksplasser.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i revidert nasjonalbudsjett for 2015 foreslår et høyere
antall tiltaksplasser enn regjeringen.
Disse medlemmer viser til revidert
nasjonalbudsjett for 2015 der Arbeiderpartiet går inn for å gjøre
det lettere å få støtte til bedriftsintern opplæring (BIO) for bedrifter
som er rammet av markedssvikt på grunn av konjunkturmessige forhold.
Arbeiderpartiet vil øke maksimal varighet for opplæringstiltaket
fra 13 til 26 uker, og viser til at BIO er et treffsikkert tiltak
for å hindre utstøting for dem som allerede er i en varslet nedbemannings-
eller permitteringssituasjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ber om at regjeringen
åpner for et mer rullerende permitteringsregelverk gjennom at det
legges til rette for at permittering kan fordeles på flere ansatte
innenfor den totale rammen på 10 dagers lønnsplikt og 30 ukers permitteringstid.
På den måten kan for eksempel tre arbeidstakere rullere på én permittering,
men at arbeidsgiver bare blir belastet med én lønnspliktperiode.
Bedre og mer fleksible permitteringsregler kan gjøre det mulig for
mange bedrifter å unngå oppsigelser. Endringen vil også gjøre det enklere
å innføre solidariske ordninger som hindrer at de med lavest ansiennitet
automatisk mister jobben. Et mer fleksibelt permitteringsregelverk
kan også bidra til å sikre virksomhetens kompetanse.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Stoltenberg II i forbindelse med finanskrisen gjorde
en rekke grep for å motvirke økende arbeidsløshet, herunder å styrke
permitteringsregelverket.
Disse medlemmer mener kritikken
i flertallets merknad om forslag om tiltak for mer rullerende permittering
må bero på en misforståelse. En 100 pst. permittering i 30 uker
vil fortsatt ha 10 dagers lønnsplikt, men kan fordeles mer solidarisk
på flere personer. For øvrig er disse medlemmer enig
i at den forrige regjeringen under finanskrisen fremmet mange gode
forslag for å styrke permitteringsregelverket, slik det også vises
til i flertallets merknad.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilpasse regelverket for
rullerende permittering slik at bedriften kun har lønnsplikt for
det antall stillinger som til enhver tid faktisk er permittert.»
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet viser
til melding frå arbeids- og velferdsetaten, publisert 2. juni 2015,
med tittel
«Ledigheten vil fortsette å øke». Ingressen lyder: «Flere
blir arbeidsledige i år og til neste år som følge av dårligere tider
i oljesektoren. Samtidig gir svak krone bedre vilkår for eksportindustrien.»
Arbeids- og velferdsetaten ventar
ein vekst i registrert arbeidsløyse frå 3,0 pst. i år til 3,3 pst.
i 2016 og skriv i meldinga at det er ti år sidan sist Noreg hadde
ei så høg arbeidsløyse.
Denne medlemen vil visa til at
tilbodet av utanlandsk arbeidskraft i Noreg har auka særs mykje
dei siste ti åra, i hovudsak som følgje av den store utvidinga av
Den europeiske union (EU) austover i 2004, og seinare utviding austover
i 2007. Innan Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS)
skal det i prinsippet vera fri rørsle av personar, tenester, varer
og kapital. Den store EØS-innvandringa det siste tiåret følgjer
av Noregs tilslutnad i EØS, som Senterpartiet er motstandar av.
Med inngåinga av EØS-avtalen gav Stortinget frå seg norsk suverenitet, og
folkestyret blei svekka.
Denne medlemen viser til at sysselsettingsgraden
i Noreg dei siste åra har vore fallande samstundes som det har vore
særs høg nettoinnvandring til Noreg. Innvandrarar er gjennomgåande
i mindre grad sysselsette enn befolkninga eksl. innvandrarar. Større
innvandring medfører slik lågare sysselsettingsgrad. Med same sysselsettingsgrad
som i 2008 ville det ha vore om lag 150 000 fleire sysselsette i Noreg
i dag. Lågare sysselsettingsgrad medfører store økonomiske utfordringar
på sikt for nasjonen. Denne medlemen meiner kombinasjonen
av lågare sysselsettingsgrad og auka arbeidsløyse burde gje grunnlag
for ei grundig gjennomgåing av prinsippet om fri EØS-innvandring.
Høg sysselsettingsgrad og låg arbeidsløyse er
to av grunnsteinane for finansieringa av våre universelle velferdsordningar.
Fellesskapet si betaling av inntekta til arbeidstakar ved permittering er
ei viktig ordning for å ta vare på fagfolk i arbeidslivet. Med auka
arbeidsløyse blir denne gode ordninga sett på prøve fordi utsiktene
til å koma i arbeid igjen blir svekka samstundes som kostnadane
med ordninga aukar.
Denne medlemen viser til at framlegget
i proposisjonen om å redusera arbeidsgjevarperioden ved permittering
er i samsvar med Senterpartiets alternative statsbudsjett. Denne medlemen støttar
framlegget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Representantforslag 98 S (2013–2014) fra stortingsrepresentantene
Karin Andersen og Snorre Serigstad Valen om å gi unge under 25 år
som ikke er i skole eller arbeid, rett til utdanning, kompetansegivende
aktivitet, veiledning og/eller jobbtilbud innen tre måneder. Forslaget
fikk ikke støtte fra andre partier enn Sosialistisk Venstreparti,
men ville kunne bidratt til at flere unge arbeidsledige hadde kommet
i aktivitet i en tid der arbeidsledigheten går opp.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti i sitt alternative statsbudsjett for 2015 foreslo flere
tiltaksplasser enn regjeringen, og at man i revidert statsbudsjett
for 2015 støtter støttepartiene og regjeringspartienes økning i
tallet på tiltaksplasser med 500. Ut over dette foreslår Sosialistisk
Venstreparti å øke antall ordinære tiltaksplasser med 2 000, grunnet
økende arbeidsledighet.