Jeg viser til representantforslaget fra stortingsrepresentanten
Audun Lysbakken om kompetanseløft i barnehagen.
Barnehageloven stiller krav om utdanning for pedagogisk
leder i barnehagen. Bakgrunnen for dette kravet er at de ansattes
kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives
og utvikle seg i barnehagen. I forskrift om pedagogisk bemanning
er det bestemt at ”det skal være minimum en
pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og en pedagogisk
leder per 7-9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid
er over seks timer.”
Dersom barnehageeier ikke lykkes med å skaffe det
antall pedagogiske ledere som er bestemt i forskrift om pedagogisk
bemanning § 1, har eier to valg:
1) Eier kan søke kommunen om midlertidigdispensasjon fra norm for pedagogisk bemanning, jf.
forskrift om pedagogisk bemanning § 3.
2) Eier kan søke kommunen om dispensasjon
fra utdanningskravet, jf. forskrift om midlertidig og varig
dispensasjon og unntak fra utdanningskravet for styrer og pedagogisk
leder.
Forslagsstillers forslag om å fjerne kommunens mulighet
til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav om barnehagelærerutdanning
for pedagogisk leder innebærer en endring av forskriften beskrevet
i alternativ 2. Jeg vil understreke at det er regjeringens ambisjon
i Sundvolden-erklæringen å heve kvaliteten i barnehagene og utdanne flere
pedagoger til barnehagesektoren.
Jeg er enig i at det er gode grunner til å vurdere å
endre reglene om varig dispensasjon. Kunnskapsdepartementet utreder
dette nærmere, og vil se det i forbindelse med øvrig regelverk som
regulerer bemanning i barnehagene.
NOVA har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
studert utvikling i sysselsettingen av personer med barnehagelærerutdanning
ved hjelp av registerdata. Hovedfunnet i undersøkelsen er at stadig
flere barnehagelærere arbeider i barnehage, og de er blitt en mer
stabil arbeidskraft. Særlig stabile er de som tar barnehagelærerutdanning
samtidig som de arbeider i barnehage. Jeg er veldig glad for at
stadig flere barnehagelærere jobber i barnehage og at utviklingen nå
går riktig vei. Det er også meget positivt at mange barnehagelærere
blir værende i barnehagene i mange år. Barnehagelærerne er nå den mest
stabile arbeidsgruppen i barnehagesektoren.
Samtidig har mange regioner, herunder Oslo, Akershus
og Rogaland betydelige utfordringer med å oppfylle dagens pedagognorm.
Regjeringen vil derfor prioritere å sikre at dagens pedagognorm
oppfylles før man eventuelt vurderer forslag om 50 prosent barnehagelærerdekning. Regjeringen
vil vurdere særskilte tiltak for å styrke rekrutteringen i områder
som opplever de største utfordringene.
Gjennom strategien Kompetanse for framtidens barnehage
satser regjeringen offensivt på tiltak for blant annet å rekruttere
og beholde flere barnehagelærere. Vi har i 2015 styrket arbeidet med
kompetanse- og rekrutteringstiltak med 60 mill. kroner. Et viktig
tiltak er arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) som
bidrar til å øke antall barnehagelærere der behovet er størst. Det
er også igangsatt en offensiv satsing på lederutdanning for styrere,
for å bidra til å rekruttere og beholde dyktige ansatte.