Brev fra Kunnskapsdepartementet v/ statsråden til familie- og kulturkomiteen, datert 21. mai 2015

Svar på representantforslag om kompetanseløft i barnehagen - Dokument 8:101 S (2014-2015)

Jeg viser til representantforslaget fra stortingsrepresentanten Audun Lysbakken om kompetanseløft i barnehagen.

Til forslag 1.

Barnehageloven stiller krav om utdanning for pedagogisk leder i barnehagen. Bakgrunnen for dette kravet er at de ansattes kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen. I forskrift om pedagogisk bemanning er det bestemt at ”det skal være minimum en pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og en pedagogisk leder per 7-9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer.”

Dersom barnehageeier ikke lykkes med å skaffe det antall pedagogiske ledere som er bestemt i forskrift om pedagogisk bemanning § 1, har eier to valg:

1) Eier kan søke kommunen om midlertidigdispensasjon fra norm for pedagogisk bemanning, jf. forskrift om pedagogisk bemanning § 3.

2) Eier kan søke kommunen om dispensasjon fra utdanningskravet, jf. forskrift om midlertidig og varig dispensasjon og unntak fra utdanningskravet for styrer og pedagogisk leder.

Forslagsstillers forslag om å fjerne kommunens mulighet til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav om barnehagelærerutdanning for pedagogisk leder innebærer en endring av forskriften beskrevet i alternativ 2. Jeg vil understreke at det er regjeringens ambisjon i Sundvolden-erklæringen å heve kvaliteten i barnehagene og utdanne flere pedagoger til barnehagesektoren.

Jeg er enig i at det er gode grunner til å vurdere å endre reglene om varig dispensasjon. Kunnskapsdepartementet utreder dette nærmere, og vil se det i forbindelse med øvrig regelverk som regulerer bemanning i barnehagene.

Til forslag 2.

NOVA har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet studert utvikling i sysselsettingen av personer med barnehagelærerutdanning ved hjelp av registerdata. Hovedfunnet i undersøkelsen er at stadig flere barnehagelærere arbeider i barnehage, og de er blitt en mer stabil arbeidskraft. Særlig stabile er de som tar barnehagelærerutdanning samtidig som de arbeider i barnehage. Jeg er veldig glad for at stadig flere barnehagelærere jobber i barnehage og at utviklingen nå går riktig vei. Det er også meget positivt at mange barnehagelærere blir værende i barnehagene i mange år. Barnehagelærerne er nå den mest stabile arbeidsgruppen i barnehagesektoren.

Samtidig har mange regioner, herunder Oslo, Akershus og Rogaland betydelige utfordringer med å oppfylle dagens pedagognorm. Regjeringen vil derfor prioritere å sikre at dagens pedagognorm oppfylles før man eventuelt vurderer forslag om 50 prosent barnehagelærerdekning. Regjeringen vil vurdere særskilte tiltak for å styrke rekrutteringen i områder som opplever de største utfordringene.

Gjennom strategien Kompetanse for framtidens barnehage satser regjeringen offensivt på tiltak for blant annet å rekruttere og beholde flere barnehagelærere. Vi har i 2015 styrket arbeidet med kompetanse- og rekrutteringstiltak med 60 mill. kroner. Et viktig tiltak er arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) som bidrar til å øke antall barnehagelærere der behovet er størst. Det er også igangsatt en offensiv satsing på lederutdanning for styrere, for å bidra til å rekruttere og beholde dyktige ansatte.