Stortingsrepresentantene Audun Lysbakken og Bård
Vegar Solhjell fremmet 13. oktober 2015 følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
innføre en begrensning på varigheten av midlertidig bevæpning. En
tillatelse til midlertidig bevæpning av politiet kan ikke overstige
1 – ett – år uten et vedtak i Stortinget. Stortinget ber regjeringen
gjøre endringer i våpeninstruks for politiet i tråd med dette.
2. Stortinget ber regjeringen sikre at
politiet har relevant og nok trening, at vådeskudd eller andre episoder
følges opp og rapporteres og at nødvendige tilpasninger i våpeninstruksen
gjøres for å unngå slike episoder.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Charlotte Spurkeland og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein og Veronica
Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til representantforslaget
i Dokument 8:9 S (2015–2016).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil
understreke viktigheten av å opprettholde de historiske rammene
i maktfordelingsprinsippet. Flertallet mener skillet mellom
lovgivende og utøvende makt er helt grunnleggende for en rettsstat,
og vil ta avstand fra alle forslag som vil bidra til å undergrave dette
prinsippet.
Flertallet viser til at forslaget
vil kunne skape uklarhet rundt statsrådens konstitusjonelle ansvar,
og i ytterste konsekvens kan forslaget bidra til en ansvarspulverisering
på et politisk og praktisk viktig område. Flertallet understreker
at Stortinget i bevæpningsspørsmål selvsagt har full anledning til
å drive etterfølgende kontroll med regjeringens beslutninger.
Flertallet vil understreke at
strengt graderte trusselvurderinger er nødvendige for å kunne fatte
beslutninger om midlertidig bevæpning på et faglig forsvarlig grunnlag.
I tillegg til de alvorlige, prinsipielle betenkelighetene ved forslaget,
utgjør dette et praktisk viktig motargument.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at Dokument 8:9 S (2015–2016) består av to forslag. Det
første er om å innføre en tidsbegrensning på hvor lenge en midlertidig
bevæpning kan vare. Det andre handler om politiets trening, rapporteringer
av vådeskudd og eventuelle nødvendige tilpasninger i våpeninstruksen.
Til det første forslaget peker dette
flertallet på at ansvarsdelingen mellom Stortinget og regjeringen
blant annet gir sistnevnte ansvar for å iverksette nødvendige og
proporsjonale tiltak i tråd med Stortingets vilje.
Dette flertallet viser til at
i spørsmålet om midlertidig bevæpning kommer dette på spissen: Regjeringen
har innsyn i et gradert materiale som Stortinget ikke kjenner i
dets fulle bredde. Stortinget kan derfor vanskelig overprøve de
anbefalinger regjeringen gir. Samtidig ser dette flertallet et
omfang av bruken av hjemmelen for midlertidig bevæpning som skal
balanseres mot Stortingets vilje, slik den kom til uttrykk ved behandlingen
av Dokument 8:34 S (2014–2015), jf. Innst. 235 S (2014–2015), der
Stortinget ba regjeringen opprettholde dagens bevæpningspraksis
med et ubevæpnet politi.
Dette flertallet viser til at
Stortinget i forbindelse med behandlingen av Dokument 8:34 S (2014–2015)
har bedt regjeringen vurdere hvordan Stortinget i større grad kan
involveres når politiet bevæpnes over lengre tid, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte.
Dette flertallet imøteser dette
og understreker viktigheten av at arbeidet prioriteres, i lys av den
ekstraordinære situasjonen med langvarig midlertidig bevæpning.
Dette flertallet vil understreke
viktigheten av at situasjonen med midlertidig bevæpning ikke glir
over til en vedvarende bevæpning, jf. at Stortinget i forbindelse
med behandlingen av Dokument 8:34 S (2014–2015), jf. Innst. 235
S (2014–2015), enstemmig stemte mot generell bevæpning.
Dette flertallet merker seg Politidirektoratets
(POD) høringssvar til ny våpeninstruks for politiet, datert 5. desember
2014, der generell bevæpning var noe av det høringsinstansene ble invitert
til å ta stilling til. Disse uttalelsene kan kaste lys over hva
en situasjon med vedvarende midlertidig bevæpning kan innebære:
«Generell bevæpning vil oppfattes å bryte med grunnprinsippet
om politiets sivile preg. Videre vil generell bevæpning være en
endring av politiets våpenkonsept og vil utfordre prinsippene for
politiets maktbruk og taktikk. Selv om vilkårene for bruk av skytevåpen
ikke forslås lempet, vil generell bevæpning over tid kunne påvirke
politiets terskel for å løsne skudd.»
Dette flertallet merker seg også
at POD skriver at:
«Politiets taktikk og maktbruk er tilpasset disse begrensningene
[Fremskutt lagring] som ikke er nye, men følger som en konsekvens
av at politiet er ubevæpnet. Antall bevæpninger er ikke høyt sammenlignet
med det betydelige antall politioppdrag. Årligen, med små variasjoner
i antall, om lag 70 innrapporterte hendelser der politiet har truet
med å bruke skytevåpen. Antall tilfeller der politiet har løsnet
skudd, er svært lavt. Verken skadetype, skadefrekvens eller skadeårsak
for innsatspersonell som har blitt skadet under tjenesten, eller
kriminalitets og samfunnsutvikling, kan sees å underbygge realbehov
for generell bevæpning som reparasjon. Utredningen i regi av Politiets
Fellesforbund om, generell bevæpning godtgjør heller ikke et reelt behov.»
Dette flertallet viser til at
POD med andre ord peker på at verken kriminalitets- eller samfunnsutviklingen
kan sees å underbygge et realbehov for generell bevæpning. Siden
dette ble skrevet 5. desember 2014, er det altså i lys av ordren
om midlertidig bevæpning fra POD, og etter «Operasjon sommer», som
krevde økt beredskap, inkludert bevæpning.
Til det andre forslaget i Dokument 8:9 S (2015–2016)
understreker dette flertallet forventningen om at
politiet har relevant og nok trening, at vådeskudd eller andre episoder
følges opp og rapporteres og at nødvendige tilpasninger i våpeninstruksen
gjøres for å unngå slike episoder.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:9 S (2015–2016) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken og Bård Vegar Solhjell
om midlertidig bevæpning av politiet – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 8. desember
2015
Hadia Tajik |
leder og ordfører |