En internasjonalt konkurransedyktig norsk forsvarsindustri
er viktig for Norge. Regjeringen viser i meldingen til sin politiske
plattform hvor det understrekes vilje til å bidra til å opprettholde
og videreutvikle denne industrien. Innovasjon, kunnskap og teknologi
er typiske kjennetegn for forsvarsindustrien, og det er nødvendig
for industrien å satse på disse områdene for å møte morgendagens
konkurranse.
En norsk forsvarsindustriell kapasitet innenfor viktige
teknologiske kompetanseområder er vesentlig for å sikre forsvarssektoren
riktig materiell og kompetanse til rett tid. Dette øker vår evne til
å ivareta nasjonal sikkerhet på områder der særnorske forhold krever
spesiell kompetanse.
Det internasjonale markedet for forsvarsmateriell
kjennetegnes av nasjonale markeder med sterk politisk styring, proteksjonisme
og begrenset markedsadgang for utenlandske konkurrenter. For norsk
forsvarsindustri er det, som for annen norsk industri, summen av
nasjonale og internasjonale rammebetingelser som er avgjørende for
dens muligheter til å utvikle konkurransekraft og lykkes på det
internasjonale markedet. En internasjonalt konkurransedyktig norsk
forsvarsindustri vil kunne levere viktig materiell og viktige tjenester
til forsvarssektoren. Norsk forsvarsindustri må inneha kompetanse
på områder som anses vesentlige for å ivareta vårt forsvar og vår
sikkerhet. Samtidig må industriens rammebetingelser være mest mulig
forutsigbare, og det må legges til rette for internasjonal konkurranse
på like vilkår. Konkurransedyktige og innovative forsvarsbedrifter
bidrar til betydelig verdiskaping i det norske samfunnet.
Satsing på innovasjon, kunnskap, teknologi og samarbeid
er avgjørende for å utvikle norsk forsvarsindustri. Slik satsing
kommer også Forsvaret til gode, eksempelvis i form av bedre materiell og
høyere kvalitet på tjenester som leveres. Dette forholdet utgjorde
mye av bakgrunnen for St.meld. nr. 38 (2006–2007) Forsvaret og industrien
– strategiske partnere; Strategi for de næringspolitiske aspekter
ved Forsvarets anskaffelser, som trakk opp gjeldende strategi for de
næringspolitiske aspekter ved Forsvarets anskaffelser. En sterk
og konkurransedyktig forsvarsindustri gjør at staten får mer ut
av sine investeringer i forsvarssektoren, samtidig som forsvarsbedriftene
får økte muligheter til å konkurrere om oppdrag internasjonalt.
For å sikre bærekraft, kostnadseffektivitet og tilgjengelighet på
leveranser til Forsvaret, må norsk forsvarsindustri fortsette å
lykkes på eksportmarkedet. Dette krever et godt samarbeid mellom
forsvarssektoren, forskningsmiljøene og industrien.
Regjeringen vil arbeide for at Norge skal bidra
til etableringen av et felleseuropeisk forsvars- og sikkerhetsmarked
innenfor rammen av EUs direktiv for forsvars- og sikkerhetsanskaffelser. Regjeringen
ønsker samtidig å understreke at Norges nasjonale sikkerhetsbehov
ligger fast, og at disse er førende for våre forsvarsanskaffelser. Dette
inkluderer også våre forpliktelser til NATO.
Regjeringen planlegger i tillegg å legge frem
en ny melding til Stortinget om norsk industris rammevilkår. Meldingen
vil ta for seg noen sentrale utvalgte temaer av betydning for industriens konkurransekraft
i et langsiktig perspektiv. Av sentrale temaer som tas sikte på
å behandles nærmere er blant annet effektivisering og avanserte
produksjonsformer i industrien og kompetanseoverføring mellom næringer.
De nåværende rammene for forsvarssektorens samarbeid
med forsvarsindustrien ble trukket opp i St.meld. nr. 38 (2006–2007)
Forsvaret og industrien – strategiske partnere; Strategi for de næringspolitiske
aspekter ved Forsvarets anskaffelser, og gjennom Stortingets behandling av
Innst. S. nr. 117 (2007–2008). Ved Stortingets behandling av Innst.
7 S (2011–2012), jf. Prop. 1 S (2011–2012), ble strategien oppdatert for
blant annet å tydeliggjøre hvordan samarbeidet mellom Forsvaret
og industrien innrettes etter at EUs direktiv 2009/81/EF om forsvars-
og sikkerhetsanskaffelser ble innført. Med norsk forsvarsindustri
menes industri i Norge som leverer varer og tjenester som er spesielt
til forsvarsformål. Det vil si bedrifter, uavhengig av eierforhold,
som er registrert i Norge, og der verdiskaping og kompetanse knyttet
til leveransene finnes i Norge.
Forsvarspolitikkens rolle er å bidra til nasjonal suverenitet,
handlefrihet og sikkerhet. Dette påvirker også forsvarsindustriens
innretning. Eksistensen av nasjonal forsvarsindustri er sterkt knyttet
til nasjonale sikkerhetsbehov. Forsvarsindustrien er en del av de
samlede ressurser samfunnet kan benytte for å sikre en best mulig nasjonal
beredskap og reaksjonsevne mot kriser og anslag. En nasjonal forsvarsindustri
med kompetanse på kritiske kapabilitets- og teknologiområder kan
derfor være avgjørende for vår evne til å ivareta nasjonal sikkerhet.
En ekstern evaluering av strategien i St.meld.
nr. 38 (2006–2007) ble gjennomført i 2014. Evalueringen konkluderte
med at strategien i stort har vært vellykket, og gjennomføringen
av politikken har fungert etter hensikten. Samarbeidet mellom forsvarssektoren
og forsvarsindustrien fungerer godt og er gjensidig fordelaktig
for samtlige aktører. Tiltakene har virket, og det er etablert en
rekke fora for å utvikle samarbeidsrelasjoner og styrke den strategiske
dialogen. De ulike foraene, som støttegrupper og programkonferanser,
er viktige arenaer for informasjonsutveksling mellom sektoren og
industrien.
Det fremkom av evalueringen at det vil være hensiktsmessig
å videreføre de bærende elementene i strategien i St.meld. nr. 38
(2006–2007), noe denne meldingen legger opp til. Samtidig ble det
identifisert enkelte forbedringsområder. Forbedringspotensialet
er ivaretatt gjennom justeringer og nye tiltak.
Rammebetingelsene for forsvarsindustriens virksomhet
ble gjenstand for en endring i 2011, da EUs direktiv om forsvars-
og sikkerhetsanskaffelser trådte i kraft. Direktivet ble gjennomført
i norsk rett i form av forskrift om forsvars- og sikkerhetsanskaffelser
(FOSA) 1. januar 2014. Hensikten med direktivet er å skape et europeisk
marked for forsvarsmateriell for å styrke fundamentet for europeisk
forsvarsteknologi og -industri, og å utvikle den militære kapasiteten som
kreves for å gjennomføre den europeiske forsvars- og sikkerhetspolitikken.
Samtidig skal direktivet bidra til en konkurransedyktig europeisk
forsvarsindustri. Et av virkemidlene er å utsette mest mulig av
medlemslandenes forsvars- og sikkerhetsanskaffelser for konkurranse på
like vilkår for alle leverandører i EØS-landene. I en ny og mer
sammensatt regulatorisk situasjon er det viktig for Norge å ha en
robust og bærekraftig strategi for å etterleve direktivet, samtidig
som at handlingsrommet for å ivareta nasjonale sikkerhetshensyn
benyttes der det er nødvendig.
Summen av det ovennevnte ligger til grunn for meldingen
og den nye strategien.
Regjeringens hovedmål med denne meldingen er å
ivareta nasjonale sikkerhetsinteresser gjennom å opprettholde og
videreutvikle en internasjonalt konkurransedyktig norsk forsvarsindustri.
Meldingen beskriver innledningsvis Norges nasjonale
sikkerhetsinteresser og forsvarssektorens behov for norsk forsvarsindustriell
kompetanse. Deretter beskrives forsvarsmarkedets egenart, utviklingstrekkene
nasjonalt og internasjonalt, og hvordan andre lands myndigheter
forholder seg til egen forsvarsindustri.
Sentrale rammebetingelser og regelverk, herunder
spesielt EUs direktiv om forsvars- og sikkerhetsanskaffelser, er
av vesentlig betydning for den videre utviklingen av forsvarsindustrien. Direktivet
kan på sikt medføre nye muligheter for konkurransedyktig norsk forsvarsindustri, men
det forutsetter at markedet reelt åpnes for likeverdig og åpen konkurranse.
Norske myndigheter må derfor følge praktiseringen av direktivet
i andre land nøye, og anvende regelverket på en slik måte at norsk
forsvarsindustri sikres de samme reelle rammebetingelser og spilleregler som
landene i EU. Utviklingen i Europa etter at direktivet ble innført
er derfor vektlagt i meldingen.
Til slutt presenteres den nasjonale forsvarsindustrielle
strategien med nærmere beskrivelser av de ulike virkemidlene. Strategien
skal sikre et godt samarbeid mellom forsvarssektoren og forsvarsindustrien
basert på forsvarssektorens behov for kostnadseffektive leveranser
av materiell og tjenester. En av de bærende pilarene i det eksisterende
samarbeidet er tidlig dialog mellom aktørene, som vil videreføres
gjennom etablerte møteplasser. Strategien viderefører også det nære
samarbeidet mellom forsvarssektoren, forskningsmiljøene og industrien
innenfor utvalgte teknologiske kompetanseområder.
Strategien fastholder at nasjonale sikkerhetsinteresser
og Forsvarets behov er førende for forsvarssektorens materiellanskaffelser.
Det legges til grunn at anskaffelsene skal baseres på prinsippene
om konkurranse, ikke-diskriminering og likebehandling så lenge nasjonale
sikkerhetshensyn ikke medfører behov for unntak. Strategien legger
også til grunn at Norge i økende grad vil samarbeide med andre nasjoner
om anskaffelse av forsvarsmateriell. Videre legger strategien til
rette for at norske bedrifter sikres fortsatt tydelige og forutsigbare
rammevilkår for sin eksportaktivitet. Herunder videreføres ordningene
med myndighetsstøtte til markedsføring og industrisamarbeid. I tillegg
vil regjeringen vurdere om det skal etableres en ordning for myndighetssalg
av forsvarsmateriell for å bidra til ytterligere økt markedsadgang
for norsk forsvarsindustri innenfor rammen av norsk eksportkontrollregelverk.