Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven).

Etter forslaget skal lovens normalmodell for styring og ledelse ved statlige høyere utdanningsinstitusjoner være ansatt rektor og ekstern styreleder. Det vil fortsatt være anledning for styrene til å bestemme at institusjonen skal ha valgt rektor som styrets leder. Forslaget betyr at institusjoner som i dag har valgt rektor som styrets leder, kan fortsette med dette så fremt et flertall av styrets medlemmer ønsker det.

Departementet foreslår at styrets vedtak om hvorvidt rektor skal velges eller ansettes, kan treffes med alminnelig flertall.

Videre foreslås at institusjoner med ansatt rektor ikke lenger skal foreslå styreleder når institusjonene oversender forslag til eksterne styremedlemmer til departementet. Forslaget begrunnes med at departementet etter loven skal oppnevne styreleder på fritt grunnlag.

Styret kan selv vedta endringer i styrets sammensetning med alminnelig flertall. Endringen av flertallskravet er begrunnet med ønsket om å gi institusjonenes styrer mer valgfrihet.

Departementet foreslo i høringsnotatet at beslutninger om å ha et flertall av eksterne medlemmer i styret kan treffes av styret selv med alminnelig flertall. Slike beslutninger krever etter gjeldende lov tilslutning fra minst to tredeler av styrets medlemmer. Begrunnelsen for dette forslaget var at departementet ville gi styrene ved institusjonene større selvbestemmelsesrett. Forslaget var også begrunnet ut fra lovtekniske hensyn, slik at beslutninger av rimelig lik karakter i størst mulig grad behandles likt. På bakgrunn av betydelig motstand i høringsrunden foreslår departementet ikke endringer i dagens lovregulering av dette.

Departementet foreslår at styrets godtgjørelse skal fastsettes av departementet, og ikke av styret selv.

Departementet fremholder at de foreslåtte endringene inngår i et bredt spekter av kvalitetsfremmende tiltak, som skal legge til rette for mer robuste fagmiljøer og utvikling av universitets- og høyskolesektoren, jf. Meld. St. 18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet – Strukturreform i universitets- og høyskolesektoren, som ble behandlet i Stortinget 11. juni 2015.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Departementet legger til grunn at eventuelle økninger i styregodtgjørelser dekkes av institusjonene innenfor de til enhver tid gjeldende økonomiske rammene. Departementet vil legge seg på et nivå som ikke vesentlig endrer institusjonenes økonomiske handlingsrom sammenliknet med dagens nivå.

Rekruttering av rektor kan medføre at institusjoner vil måtte bruke ressurser i forbindelse med prosessen, for eksempel ved innleie av eksterne rekrutteringsbyråer eller ved interne omrokkeringer i en begrenset periode, avhengig av hvor omfattende prosessen er. Hvorvidt det brukes ressurser i forbindelse med rekruttering av rektor, og i så fall hvor mye, tilligger institusjonenes styrer å avgjøre. En slik ressursbruk er også en mulighet etter loven i dag, dersom styret vedtar det.

De øvrige forslagene antas ikke å ha økonomiske konsekvenser. De administrative konsekvensene av lovendringene er nærmere beskrevet i proposisjonen.