5. Norsk pasientskadeerstatning

5.1 Sammendrag

Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav fra pasienter som mener de har fått en skade etter behandlingssvikt i helsetjenesten. En av NPEs forskriftfestede oppgaver er å bidra med statistiske data til helsesektorens arbeid med kvalitetsforbedring og skadeforebyggelse.

Antall saker meldt til NPE økte fra 5 065 i 2013 til 5 217 i 2014. I 2014 fikk 32 prosent medhold. NPE utbetalte erstatning på i alt 1 062 mill. kroner. Det er en økning på 116 mill. kroner fra 2013, og er det høyeste erstatningsbeløpet som er utbetalt i løpet av ett år.

I NPEs rapport for regionale helseforetak fremkommer det at NPE behandler flest saker innenfor de medisinske områdene ortopedi (37 prosent), svulster og kreftsykdommer (15 prosent), fødselshjelp og kvinnesykdommer (7 prosent), gastroenterologisk kirurgi (7 prosent) og psykiatri (5 prosent).

Rapport fra NPE for privat helsetjeneste viser nøkkeltall fra privat helsetjeneste fra 2009 til 2014. NPE har mottatt 2 491 saker i perioden. Antall saker har økt hvert år siden 2009 og utgjorde i 2014 11 prosent av sakene. Over halvparten av mottatte saker gjelder tannbehandling. Kirurger er den nest største helsepersonellgruppen med 17 prosent. Kirurgi er hovedsakelig knyttet til de tre medisinske områdene plastikk-kirurgi, ortopedi og gastroenterologisk kirurgi. Hele 74 prosent av medholdssakene i privat helsetjeneste er knyttet til svikt i behandlingen. Svikt i diagnostikk er årsak til medhold i 13 prosent av sakene, smitte eller infeksjon i 7 prosent og informasjonssvikt i 2 prosent av sakene.

NPE bidrar i pasientsikkerhetsarbeidet først og fremst ved å gjøre skadestatistikk og informasjon om læringsverdien av sakene sine tilgjengelig for helsetjenesten og -myndighetene.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen merker seg at antall saker som meldes inn til NEP, har økt og at utbetalingene også har økt. Komiteen merker seg at svikt i behandlingen er hyppigste årsak til medhold, og at forsinket eller feil diagnose utgjør den nest største andelen. Komiteen viser til at NPE sitter på et stort datamateriale og vil særlig understreke NPE sitt bidrag til pasientsikkerhetsarbeidet ved å gjøre statistikk og informasjon om læringsverdi tilgjengelig. At NPE legger vekt på å opprette faste kontakter og møter med viktige aktører i helsetjenesten, mener komiteen er en positiv utvikling som forhåpentligvis kan bidra til økt pasientsikkerhet og kvalitet i tjenestene.