Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Lov om reservasjonssystemer for flyreiser mv.

Dette dokument

  • Innst. 316 L (2015–2016)
  • Kildedok: Prop. 104 L (2015–2016)
  • Dato: 24.05.2016
  • Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
  • Sidetall: 2

Til Stortinget

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i denne proposisjonen en ny lov som reservasjonssystemer for flyreiser mv. Loven gjennomfører forordning (EF) nr. 80/2009 om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer og om oppheving av rådsforordning (EØF) nr. 2299/89. Hovedformålet med den nye forordningen er å regulerer omsetningen av flybilletter på en måte som er bedre tilpasset de omsetningsformene som brukes i dag enn de kravene som følger av den forordningen den erstatter – forordningen (EØF) nr. 2299/89.

Den foreslåtte loven vil erstatte lov 23. juni 2000 nr. 54 om edb-baserte reservasjonssystemer for passasjertransport mv. («gjeldende reservasjonslov»). Denne loven er gjennomføringslov for forordning (EØF) nr. 2299/89.

Departementet foreslår at lovteknikken fra gjeldende reservasjonslov opprettholdes. Det vil si at forordning (EF) nr. 80/2009 gjøres til lov som sådan – såkalt inkorporasjon.

Siden gjennomføringen av forordning (EF) nr. 80/2009 krever lovendring, følger det av Grunnloven § 26 annet ledd at innlemmelsen av forordningen i EØS-avtalen krever samtykke fra Stortinget. Regjeringen har i Prop. 48 S (2015–2016) tilrådd at Stortinget gir slikt samtykke. De grunnlovsmessige sidene av saken blir ikke behandlet i proposisjonen her.

I proposisjonens kapittel 2 forklares bakgrunnen for lovforslaget. I kapittel 3 vurderes gjeldende rett på området. I kapittel 4 gjøres det rede for høringen departementet har gjennomført i forbindelse med lovforslaget. Det har kommet uttalelse fra 4 høringsinstanser. Det gjøres rede for disse under departementets vurderinger i proposisjonens kapittel 6. I kapittel 5 gjøres det rede for forordningens hovedinnhold.

I kapittel 6 legger departementet fram sine vurderinger av lovforslaget. Departementet legger til grunn at Stortinget i realiteten tok stilling til om det er akseptabelt at forordning (EF) nr. 80/2009 blir norsk rett ved å slutte seg til regjeringens tilråding i Prop. 48 S (2015–2016). Det gis en sammenlikning av gammel og ny forordning. Valg av lovteknikk omtales. Videre vurderes kontroll- og sanksjonsmulighetene lovforslaget medfører.

I kapittel 7 gis merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.

Det foreslås at loven trer i kraft straks – dels for å innfri norske EØS-rettslige forpliktelser – og dels fordi ikrafttredelsen ikke krever fastsettelse av noen utfyllende forskrifter eller praktiske forberedelser.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Willfred Nordlund, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen.

Flyreiser er for veldig mange et svært vanlig transportmiddel. Teknologiutviklingen innenfor billettjenester og servicesystemer går hurtig fremover, og allerede i 2007 da første forslag til forordning ble lagt frem, ble 40 pst. av alle flyreiser bestilt via selskapenes egne hjemmesider.

Komiteen viser videre til at denne andelen gjennom de siste årene nok også har økt betraktelig. Systemet gjennom reservasjonsordninger og felles plattformer som selskapene brukte tidligere er ikke lenger like aktuelle, og komiteen viser til at innføringen av den nye forordningen vil kunne ta opp i seg dette.

Forslaget til ny forordning har vært på høring, og ikke mottatt høringsuttalelser av større kritisk art. Prop. 104 L (2015–2016) redegjør grundig for hvilke endringer som foreslås, og komiteen viser til at alle artiklene tar opp i seg gode hovedpunkter, både for å sikre at personvernet opprettholdes og for at systemene skal utvikles på en mest mulig universell og kundevennlig måte.

Det er videre redegjort for hvilke tiltak som kan iverksettes dersom forordningen ikke følges, og således hvilke pålegg selskapene kan tillegges.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om reservasjonssystemer for flyreiser mv.

§ 1 Gjennomføring av forordning

EØS-avtalen vedlegg XIII kapittel VI punkt 63 (forordning (EF) nr. 80/2009) om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer og om oppheving av forordning (EØF) nr. 2299/89 gjelder som norsk lov med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.

§ 2 Innhenting av opplysninger

Enhver plikter uten hinder av taushetsplikt å gi EFTAs overvåkingsorgan og EFTA-domstolen de opplysningene organet kan kreve i henhold til rettsakten omhandlet i EØS-avtalen vedlegg XIII kapittel VI punkt 63 om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer.

Innenfor de rammene som følger av rettsakten som er nevnt i første ledd, har enhver rett til uten hinder av taushetsplikt å besvare henvendelser fra EU-kommisjonen og EU-domstolen.

§ 3 Økonomiske reaksjoner

EFTAs overvåkingsorgan og EFTA-domstolen kan ilegge foretak, sammenslutninger av foretak eller fysiske personer økonomiske reaksjoner for forsettlig eller uaktsom overtredelse av rettsakten omhandlet i EØS-avtalen vedlegg XIII kapittel VI punkt 63 om regler for bruk av edb-baserte reservasjonssystemer, samt vedtak fattet i medhold av bestemmelsene i den nevnte rettsakten.

§ 4 Virkeområde

Loven gjelder kun innenfor EØS-området.

§ 5 Ikrafttredelse

Loven trer i kraft straks.

Fra den tid loven trer i kraft oppheves lov 23. juni 2000 nr. 54 om edb-baserte reservasjonssystemer for passasjertransport m.v.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. mai 2016

Nikolai Astrup

Åse Michaelsen

leder

ordfører