Forslagsstillerne viser til at lave lønninger,
overtidspress, dårlig sikkerhet og mangel på respekt for fagforeningsarbeid
preger store deler av vareproduksjonen for verdensmarkedet. Norske
forbrukere har lite informasjon og få rettigheter når det gjelder
innsyn og kunnskap om hvordan varer er produsert.
Forslagsstillerne mener det bør opprettes en
lov om åpenhet og informasjon om hvordan selskapene arbeider med
samfunnsansvar og leverandørkjeden, det vil si en lov som pålegger
bedrifter å svare forbrukerne og organisasjoner om temaer knyttet
til deres arbeid for å forbedre forhold ved produksjonen.
Formålet må være å sikre forbrukerne informasjon
om etiske forhold knyttet til produkter. Lovens gyldighetsområde
bør være varer som blant annet tekstiler, klær, sko, elektronikk
og IKT, møbler, kaffe, te, kakao og leker. Loven bør etter forslagsstillernes syn
gjelde alle som har selskaper registrert i Norge, det vil si alle
selskaper som importerer varer til Norge og samtidig er en juridisk
enhet i Norge, norsk eller utenlandsk.
Loven bør etter forslagsstillernes syn håndheves av
en klagenemnd for private aktører og av Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet og/eller nærmeste overordnede organ for
offentlige aktører.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og vurdere
å fremme forslag til lov om åpenhet om produksjonssteder og etikkinformasjon
om vareproduksjon til forbrukere og organisasjoner.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, mener at
åpenhet i seg selv er et viktig prinsipp, for kun ved åpenhet vil
man kunne avdekke hvordan selskaper produserer sine varer. For å sikre
at nasjonale og internasjonale selskaper ikke bryter menneskerettigheter
kan man på denne måten etterprøve hva som skjer i flere ledd av
produksjonen, uten at dette betyr at bedrifter må oppgi sine bedriftshemmeligheter. Komiteen ønsker
å bidra til økt åpenhet og økt tilfang av informasjon rundt de etiske
sidene av produksjon av varer og tjenester. Komiteen mener
at om kravet om etikkinformasjon skal ha reell effekt på produsenter
og forbrukere, må åpenhetskravet gjelde for hele produksjonskjeden,
ikke bare ett ledd bakover, og informasjonen må innebære at minimumskrav
er oppfylt.
Komiteen viser til at i FNs veiledende
prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) understrekes
det at næringslivet har et selvstendig ansvar for å beskytte menneskerettighetene,
herunder grunnleggende faglige rettigheter i land de opererer i.
Dette innebærer at selskaper skal ha etablert egne rutiner for menneskerettigheter
der det er risiko for brudd på slike rettigheter. Komiteen ser på
det faktum at for de fleste produkter, med unntak av matvarer, vil
informasjonsplikt kun i forrige ledd av verdikjeden ikke gi tilstrekkelig
informasjon til å si noe om sluttproduktets etiske standard.
Komiteen ser at flere merkeordninger
stiller krav til bedriftenes etiske retningslinjer, slik som rene
etikkmerker som Fair Trade. Komiteen mener at de
offisielle miljømerkene, som det nordiske Svanemerket og det europeiske
EU-Ecolabel, også stiller krav til etikk i tillegg til strenge miljøkrav. Komiteen viser
til at produsentene må dokumentere at de møter kravene og det blir
utført kontroll før varene kan bli merket. Dette gir forbrukeren
relevant og utfyllende informasjon utover opplysning om fabrikkens
navn og beliggenhet.
Komiteen ser at flere undersøkelser
viser at folk etterspør etikk-/miljø-informasjon i kjøpsøyeblikket
og at forbrukeren etterspør tydelig merking.
Komiteen ser at produsentene
syns det kan være problematisk å offentliggjøre egen leverandørkjede
ut fra konkurransemessige forhold. Miljø- og etikkmerkene behandler
denne type konkurransesensitiv informasjon konfidensielt, og kan
dermed være gode virkemidler for produsentene som ønsker å synliggjøre
sitt sosiale og miljømessige engasjement uten full åpenhet om sin
leverandørkjede. Komiteen mener lovverket bør ta
hensyn til produsentenes behov for at forretnings- og konkurransesensitiv
informasjon unntas offentligheten.
Komiteen mener merking og forbrukerrettet kampanjeinformasjon
kan gi store endringer i markedet. Komiteen mener også at en målrettet
bruk av miljø- og etikkmerker på varer som klassifiseres som høyrisikoprodukter
av DIFI (tekstiler, klær, sko, elektronikk og IKT, møbler, kaffe,
te, kakao og leker), i kombinasjon med kampanjeinformasjon til forbruker,
vil dekke det behovet som lovforslaget legger opp til, og da ivaretar
vi produsentenes behov for beskyttelse av konkurransesensitiv informasjon,
forbrukeren får informasjon i selve kjøpsøyeblikket, og vil velge
bort produsenter og varer uten merking.
Komiteen mener det er viktig
å få markedskreftene til å fungere til etikkens og miljøets beste og
atstaten må bidra til å påvirke produsentene
til å forbedre den etiske standarden ved selv å benytte sin betydelige
innkjøpermakt på produkter som er merket med anerkjente merkeordninger.
Komiteen vil understreke at merking
og forbrukerrettet kampanjeinformasjon kan gi store endringer i
markedet, og viser til eksempelet med kampanjen mot palmeolje som
Regnskogfondet og Grønn Hverdag initierte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til ulike
informasjonstjenester som tilgjengeliggjøres via applikasjoner,
som f.eks. Danske Tjek Kemien eller Forbrukerrådets hormonsjekk. Flertallet er
opptatt av at det legges inn informasjon om ulike forbruksvarer
i disse tilgjengelige applikasjoner slik at forbrukeren kan være
sikker på at produsenter følger etiske retningslinjer, så vel som
annen forbrukerinformasjon. Flertallet er opptatt
av å gjøre etisk informasjon til forbrukerne lett tilgjengelig og
etterrettelig.
Komiteen viser til
lov om rett til miljøinformasjon og deltakelse i offentlige beslutningsprosesser
av betydning for miljøet (miljøinformasjonsloven). Loven har til
formål å sikre allmennheten tilgang til miljøinformasjon og derved
gjøre det lettere for den enkelte å bidra til vern av miljøet, å
verne seg selv mot helse- og miljøskade og å påvirke offentlige og
private beslutningstakere i miljøspørsmål. Loven skal også fremme
allmennhetens mulighet til å delta i offentlige beslutningsprosesser
av betydning for miljøet.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener
det er behov for flere virkemidler i arbeidet mot de uakseptable
forholdene arbeidere i vareproduksjon verden over jobber under.
Bruk av merkeordninger, åpenhet om leverandørlister og enkeltaktørers
bevissthet rundt eget samfunnsansvar er alt svært viktig, men dette
medlem mener det er behov for en lov som pålegger åpenhet
og informasjon i tillegg. Merkeordningene er alle frivillige elementer
og vil ikke kunne fange opp de i bransjen som ikke vil være åpne
eller vil svare frivillig. Dette medlem mener det
er behov for å lovfeste en plikt til å gi forbrukere og organisasjoner
informasjon.
Dette medlem mener en etikklov
etter modell av miljøinformasjonsloven kan være ett viktig virkemiddel
og et skritt på veien mot bedre arbeidsforhold for disse arbeiderne.
Norske forbrukere har lite informasjon og få rettigheter når det
gjelder innsyn og kunnskap om hvordan varer er produsert, og slik
informasjon og åpenhet etterlyses av stadig flere. Dette
medlem mener en etikklov bør ha til formål å sikre allmennheten
tilgang til etikkinformasjon og derved gjøre det lettere for den
enkelte å bidra til etisk handel og dermed styrking av menneske-
og arbeidstakerrettigheter.
Komiteen mener det
er flere forhold som bør utredes i forkant av å fremme lovforslag
for Stortinget, herunder lovens virkeområde, både hva loven skal
gjelde for og hvem den skal gjelde for. Komiteen mener
imidlertid det er behov for flere virkemidler for å sikre norske
forbrukere mulighet til å ta informerte valg når de handler. For
at markedet og forbrukermakten skal fungere, må forbrukerne vite hva
de kjøper, og at de ikke med sin handel bidrar til uetiske produksjonsforhold. Komiteen mener
det er behov for en utredning og at det gjøres gode vurderinger
av hvorvidt en slik lov bør innføres eller ikke.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede og vurdere
å fremme forslag til lov om åpenhet om produksjonssteder og etikkinformasjon
om vareproduksjon til forbrukere og organisasjoner.»
Komiteen viser til
representantforslaget og til komiteens merknader og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen utrede og vurdere å fremme
forslag til lov om åpenhet om produksjonssteder og etikkinformasjon
om vareproduksjon til forbrukere og organisasjoner.
II
Dokument 8:58 S (2015–2016) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Anne Tingelstad Wøien, Une Aina Bastholm
og Geir Jørgen Bekkevold om oppretting av lov om etikkinformasjon
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslaget fra representantene
Wøien, Bastholm og Bekkevold oversendt Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet den 10.3.2016.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag: "Stortinget ber regjeringen utrede og vurdere
å fremme forslag til lov om åpenhet om produksjonssteder og etikkinformasjon
om vareproduksjon til forbrukere og organisasjoner."
Formålet med en slik lov skal være at forbrukere får
tilgang til informasjon om brudd på grunnleggende arbeidstaker-
og menneskerettigheter for dem som produserer varer for salg i Norge.
Forslagsstillerne mener også at en lovfestet åpenhet om produksjonssteder
og forholdene der, vil kunne bidra til at offentlig og privat sektor
styrker innsatsen for å sikre menneske- og arbeidstakerrettigheter
i leverandørkjeder.
Som forbrukerminister er jeg først og fremst
opptatt av at forbrukere skal ha en reell mulighet til å ta informerte
valg når de handler. For forbrukere som er opptatt av arbeidsforhold
og miljøbevissthet i produksjon av forbruksvarer, vil økt åpenhet
gi bedre mulighet til å ta valg basert på egne preferanser. Vi har
også sett en utvikling på dette området, blant annet i tekstilbransjen,
hvor flere av de aller største aktørene globalt har offentliggjort
sine leverandørlister etter press fra politisk nivå, sivilsamfunn
og forbrukere.
Slik det er i dag står næringsdrivende fritt
til å synliggjøre sitt arbeid for etikk i leverandørkjeden og bidra
til at forbrukerne kan gjøre informerte valg. Dette kan for eksempel
gjøres gjennom bruk av merkeordninger. Det er flere merkeordninger
som gir etterprøvbar, forbrukerrettet informasjon om forhold i leverandørkjeder.
Fairtrade Norge og UTZ Good Inside er eksempler på merkeordninger
som bidrar til åpenhet i leverandørkjeder i blant annet dagligvarebransjen.
Det finnes også flere eksempler på selskaper med egne merkeordninger.
Regjeringen er opptatt av at merker som benyttes på forbruksvarer
skal være etterrettelige og gir god informasjon til forbrukerne.
De mest åpenbare fordelene med merkeordninger, er at disse aktørene
har erfaring og kompetanse både på å avdekke kritikkverdige forhold,
på oppfølging av forbedringsarbeid, og ikke minst på å formidle
informasjon til forbrukere på en etterrettelig og forståelig måte.
Forbrukerombudet fører for øvrig tilsyn med næringsdrivendes etikk-
og miljø påstander i markedsføringen.
Bruk av merkeordninger, åpenhet om leverandørlister
og et grundig arbeid med samfunnsansvar i egen leverandørkjede,
vil gi konkurransefortrinn i kampen om de kundene som er opptatt
av etikk- og miljøspørsmål. I mange bransjer konkurrerer selskaper
om å kapre stadig mer bevisste og samfunnsengasjerte kunder. Initiativ
for Etisk Handel, som er et flerpartsamarbeid for næringslivet å
fremme arbeid med samfunnsansvar i leverandørkjeder, har opplevd en
formidabel vekst i antall medlemmer siden oppstarten i år 2000.
Deres medlemmer forplikter seg både til å arbeide med samfunnsansvar
i egen leverandørkjede og til å gjøre tilgjengelig årlige rapporter om
dette arbeidet.
Jeg oppfatter at mange næringsdrivende både
er åpne om eget arbeid rundt samfunnsansvar, og gjerne deler denne
informasjonen med forbrukere og andre interessenter. De største
norske selskapene er også allerede forpliktet gjennom regnskapsloven
§ 3-3c til å publisere årlige rapporter om eget arbeid knyttet til samfunnsansvar.
Regjeringen lanserte også en handlingsplan for næringsliv og menneskerettigheter
i oktober 2015. Her stilles det klare forventninger til næringslivet
om å utvise aktsomhet og kartlegge risiko.
Hovedutfordringen, slik jeg ser det, er derfor ikke
tilgangen på forbrukerrettet informasjon, men at for få forbrukere
aktivt etterspør denne informasjonen der de handler. Det presset
som kan utøves av forbrukere og organisasjoner er trolig mer effektivt for
å påvirke næringsdrivende til å ta mer samfunnsansvar enn en generell
lov om etikkinformasjon. Det er for øvrig å foretrekke om man på
denne måten kan skape endring gjennom etterspørsel og konkurranse
i markedet, fremfor å pålegge næringslivet ytterligere belasting
gjennom nytt regelverk.
Det er grunn til å spørre seg om representantenes forslag
faktisk vil kunne gi den ønskede effekt på produksjonsforhold utenfor
Norge. Som representantene påpeker er det også mange andre forhold
som eventuelt må utredes i forkant av et lovforslag om generell
tilgang på etikkinformasjon fra vareproduksjon. Blant annet vil
forslaget måtte vurderes opp mot handelspolitiske og konkurransemessige
hensyn.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den
6. juni 2016
Svein Harberg | Ib Thomsen |
leder | ordfører |