Det vises til kontroll- og konstitusjonskomiteens sak
om Telenors håndtering i VimpelCom-saken og Nærings- og fiskeridepartementets
eierskapsutøvelse i Telenor, herunder kontrollhøringen som ble avholdt 14. januar
2015 og Innst. 260 S (2014–2015) som ble behandlet av Stortinget
1. juni 2015.
Komiteen mottok 30. oktober 2015 brev fra næringsministeren
vedrørende Telenors håndtering i VimpelCom-saken. I brevet viste
næringsministeren til at det forelå informasjon som var ny for Nærings- og
fiskeridepartementet og som utfylte den informasjon som komiteen
hadde mottatt tidligere om saken. Næringsministeren mottok denne
informasjonen fra Telenor i et møte 23. oktober 2015 og i et brev
fra Telenor av 28. oktober 2015. Statsråden skrev følgende i sitt
brev av 30. oktober 2015 til komiteen:
«Den nye informasjonen knytter seg til forhold som
er under etterforskning og som etterforskende myndigheter i VimpelCom-saken
skal være kjent med. Telenor har formidlet at selskapet har konsultert
de etterforskende myndigheter – påtalemyndigheten i Nederland, justidepartementet
i USA og det amerikanske finanstilsynet – og fått beskjed om at
informasjonen kan skade etterforskningen dersom den offentliggjøres.
På denne bakgrunn har Telenor anmodet Nærings- og fiskeridepartementet
om at vedlagte brev unntas offentlighet. Departementet har også
orientert Økokrim om denne oversendelsen til komiteen. Økokrim slutter
seg til vurderingen av at brevet må unntas offentlighet. Det er
videre min vurdering at informasjonen i vedlagte brev er underlagt taushetsplikt
etter fvl. § 13, 1. ledd og offl. § 24, og derfor må unntas offentlighet.»
Kontroll- og konstitusjonskomiteen besluttet
i møte 3. november 2015 på bakgrunn av de nye opplysningene å gjenåpne
saken om Telenors håndtering i VimpelCom-saken og Nærings- og fiskeridepartementets
eierskapsutøvelse i Telenor, jf. Stortingets forretningsorden § 15
første ledd annet punktum.
Som ledd i behandlingen ble det planlagt å avholde
en ny omfattende kontrollhøring 16. desember 2015.
Den 4. desember 2015 mottok komiteen brev fra Riksadvokaten
med en anmodning om at komiteen vurderte om det var mulig å utsette
høringen med 6 måneder av hensyn til etterforskningen. Riksadvokaten
viste til at det etter påtalemyndighetens oppfatning var reell fare
for at en høring på det daværende tidspunktet kunne skade etterforskningen
i det aktuelle sakskomplekset. Det fremgikk av Riksadvokatens brev:
«Riksadvokaten finner, i anledning av den forestående
høring i Kontroll- og konstitusjonskomiteen den 16. desember d.å.,
det riktig og nødvendig å gjøre komiteen kjent med at det etter
påtalemyndighetens oppfatning og beste faglige skjønn er reell fare for
at en høring på det nåværende tidspunkt kan skade etterforskningen
i det aktuelle sakskomplekset. Økokrimsjefen har kontaktet dette
embetet og vi har ikke grunnlag for å fravike hans vurdringer. Man
anmoder på denne bakgrunn om at komiteen vurderer om det er mulig
å utsette høringen med 6 måneder av hensyn til etterforskningen.
Vi
er selvsagt beredt til, på kort varsel, å møte komiteen eller dens
ledelse for muntlig å begrunne anmodningen nærmere og utdype hvilke
mulige uheldige virkninger høringen, om den gjennomføres som planlagt,
kan ha for mulighetene til å etterforske og iretteføre saken i Norge
og andre stater. Man ber om forståelse for at det ikke i brevs form
er mulig å omtale nærmere hvilke skadevirkninger som er aktuelle.
Riksadvokaten
er innforstått med at det tilligger Kontroll- og konstitusjonskomiteen
selv å ta stilling til hvorledes de berørte interesser best kan
avveies mot hverandre. Av respekt for komiteen og dens viktige rolle
nøyer riksadvokaten seg derfor med å påpeke – sett fra et etterforskningsståsted
– de uheldige konsekvenser av å avholde høringen nå. Det må være komiteen
som har det i sin hånd om de påpekte etterforskningshensyn nå skal
veie tyngst i den bredere, samlede vurdering som må foretas.»
Komiteen besluttet på bakgrunn av Riksadvokatens
henvendelse å utsette kontrollhøringen. I komiteens brev av 7. desember
2015 til Riksadvokaten skrev komiteen blant annet:
«Det aktuelle saksforholdet danner grunnlag både
for komiteens arbeid og for politi og påtalemyndighetens oppfølging
av den strafferettslige siden av saken. Komiteens ansvar og oppgave
er å kartlegge statsrådens eierstyring og hvorvidt Nærings- og fiskeridepartementet
har fulgt opp eierskapsmeldingens prinsipper, herunder bestemmelser
om nulltoleranse for korrupsjon. Etterforskningen tilligger politiet. Komiteen
har både under behandlingen av saken i vår, og etter at saken ble
tatt opp igjen i høst, vært opptatt av at dens undersøkelser ikke
skal skade den strafferettslige etterforskningen og eventuelle iretteføring
av saken.
Når Riksadvokaten nå anmoder komiteen om
å vurdere å utsette høringen med 6 måneder fordi det er en reell
fare for at en høring på dette tidspunkt kan skade den pågående
etterforskningen, har komiteen foretatt en ny vurdering av fremdriften
av komiteens behandling av saken.
På bakgrunn av Riksadvokatens
anmodning har komiteen ut fra en samlet vurdering vedtatt å utsette den
videre behandlingen av saken inntil videre.»
Den 30. oktober 2015 trakk daværende styreleder
seg med umiddelbar virkning etter uenighet mellom ham og departementet
rundt håndteringen av VimpelCom-saken.
Styret i Telenor besluttet i oktober 2015 å
engasjere Deloitte for å gjøre en gjennomgang av Telenors oppfølging
og håndtering av eierskapet i VimpelCom. I den forbindelse ble to
tidligere styremedlemmer i VimpelCom, og daværende finansdirektør og
juridisk direktør midlertidig fristilt fra sine arbeidsoppgaver
i Telenor.
Den 17. februar 2016 varslet VimpelCom at selskapet
har inngått et forlik med amerikanske og nederlandske myndigheter
etter etterforskning av VimpelComs virksomhet i Usbekistan og tidligere
forretninger med Takilant Ltd. Som en del av forliket vil VimpelCom
betale 795 mill. amerikanske dollar i bøter og inndragelser til
amerikanske og nederlandske myndigheter og være underlagt uavhengig
ekstern oppfølging i minst tre år.
Den 24. februar 2016 mottok komiteen brev fra Riksadvokaten
der det fremgår at Økokrims videre arbeid med saken ikke vil kunne
bli «skadelidende» hvis en høring finner sted før 1. juni 2016.
Riksadvokaten skrev:
«Nederlandske og amerikanske myndigheter kunngjorde
som kjent 18. og 19. februar i år ulike beslutninger og avtaler
i sakskomplekset, og har i denne forbindelse åpent redegjort forholdsvis
detaljert om sakens faktum, herunder om innholdet av enkelte eposter
og møtereferater. På denne bakgrunn bad riksadvokaten Økokrimsjefen
vurdere om det er grunnlag for å opprettholde ovennevnte anmodning om
utsettelse av høringen i 6 måneder, regnet fra desember 2015. Det
kan nevnes at i brev herfra av 14. desember 2015 ble Økokrim pålagt
å innrette sin etterforsking slik at den bevisforspillelsefare som dannet
bakgrunn for vår anmodning til komiteen ble søkt eliminert så raskt
som mulig.
Ovennevnte vurdering er foretatt og det
foreligger fortsatt en viss bevisforspillelsesfare i den sak som
Økokrim etterforsker. Men denne faren er – etter vår beste vurdering
– i dag ikke av en slik art, karakter og styrke at den kan rettferdiggjøre
at påtalemyndigheten opprettholder anmodningen om en fortsatt utsettelse
av den bebudede høring. Avveininger knyttet til komiteens viktige
arbeid og funksjon tilligger selvsagt helt og holdent Kontroll-
og konstitusjonskomiteen, slik som også fremhevet i vårt brev av
4. desember 2015. Men påtalemyndigheten er innforstått med at omtalte
høring kan finne sted før 1. juni d.å. om det av komiteen finnes
hensiktsmessig og ønskelig. I så fall er det intet som tyder på
at Økokrims videre arbeid med saken av den grunn vil kunne bli skadelidende.»
Den 29. april 2016 overleverte Deloitte sluttrapporten
for gjennomgangen av Telenors håndtering av eierskapet i VimpelCom.
Deloitte har ikke funnet at Telenor-ansatte har vært delaktige i
korrupsjon eller andre lovbrudd, men rapporten avdekker svakheter internt
i Telenor. En sentral del av rapporten omhandler Telenors håndtering
av en alvorlig bekymringsmelding i 2011 fra en Telenor-ansatt utlånt
til VimpelCom. Vedkommende formidlet sin bekymring om mulig korrupsjon
til ledere i Telenor og Telenors nominerte styremedlemmer i VimpelCom.
Bekymringen gikk imidlertid ikke videre til Telenors daværende konsernsjef
før i mars 2014, og til Telenors styre i desember 2014. Denne informasjonen
ble delt med Nærings- og fiskeridepartementet i oktober 2015.
Samme dag som Deloitte overleverte sluttrapporten
inngikk Telenor fratredelsesavtale med daværende finansdirektør
og juridisk direktør. De to tidligere styremedlemmene i VimpelCom
gikk tilbake til sine tidligere posisjoner i Telenor.
Den 18. mai 2016 oversendte næringsministeren en
skriftlig redegjørelse fra styret i Telenor med vurderinger av innholdet
i rapporten datert 10. mai 2016, samt næringsministerens egen vurdering
av rapporten.
Komiteens korrespondanse i saken følger som vedlegg
1–12 til innstillingen.