Brev fra
Kunnskapsdepartementet v/ kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen
til kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, datert 19. oktober
2016
Representantforslag
3 S om nasjonale regler som sikrer at elevers, studenters og læreres
ansikter skal være fullt ut synlige i skoler og på universiteter
og høyskoler
Bakgrunn
Jeg viser til anmodningen
om uttalelse til representantforslag 3 S (2016-2017) fra stortingsrepresentantene
Trond Giske, Marianne Aasen og Rasmus Hansson. Forslagstillerne
ber regjeringen på egnet måte utarbeide og eventuelt foreslå nasjonale
regler som sikrer at elevers, studenters og læreres ansikter skal
være fullt ut synlige i skolene og på universiteter og høyskoler.
Forslagstillerne understreker at forslaget ikke innebærer et nasjonalt
forbud mot heldekkende ansiktsplagg, men nasjonale regler som sier
at i skoler og utdanning i Norge skal ansiktet være fullt synlig.
Vurdering
Det er i dag anledning
til å fastsette lokale forbud mot bruk av heldekkende ansiktsplagg
i skolens ordensreglement. Også universiteter og høyskoler kan vedta
lokale forbud ved sine læresteder. Forbud må være generelt utformet
og saklig begrunnet. Enkelte læresteder har innført slike generelle
forbud for eksempel ut fra hensynet til tilstrekkelig god kommunikasjon
i læresituasjonen, eller krav til hygiene (for eksempel sykepleierstudenter).
Dagens ordning har
etter min vurdering fungert tilfredsstillende. Jeg er likevel enig
med forslagsstillerne i at det kan være hensiktsmessig med felles nasjonale
regler på dette området. Kunnskapsdepartementet er derfor i gang
med å utrede muligheten for et nasjonalt regelverk for å hindre
plagg som dekker ansiktet i utdanningssektoren. Departementet utreder problemstillingen
med tanke på hele utdanningsløpet, fra barnehage til skoler, universiteter
og høyskoler.
Lovendring nødvendig
Nasjonale regler
som sier at ansiktet skal være fullt ut synlig i skoler og utdanning,
er i praksis det samme som å forby å dekke til ansiktet. Et forbud mot
å dekke til ansiktet vil ramme alle former for plagg som dekker
ansiktet, både nikab og burka, og for eksempel lue som brukes i
kombinasjon med skjerf som dekker ansiktet.
Et forbud mot å dekke
til ansiktet, så vel som et påbud om å vise ansiktet, betyr en begrensning
i privatpersoners handlefrihet. Legalitetsprinsippet forutsetter
at slike forbud eller påbud har en klar hjemmel i lov. Nasjonale
regler om å vise ansiktet må derfor være fastsatt i lov eller i
en forskrift med hjemmel i lov. Reglene må dessuten være tilstrekkelig
presise og tilgjengelige for dem de gjelder. Vi har per i dag ikke
lovhjemmel til slike nasjonale regler.
Bruk av heldekkende
ansiktsplagg som nikab og burka kan tenkes å falle inn under vernet
av religionsfriheten. Inngrep i denne friheten forutsetter i tillegg
til lovhjemmel, at inngrepet er nødvendig og begrunnet i hensynet
til offentlig trygghet, hensynet til den offentlige orden eller
hensynet til helse eller moral eller andres rettigheter og friheter.
Prosess
Saken har prinsipielle
og juridiske sider som må utredes før et forslag kan sendes på høring.
Felles nasjonale regler om ikke å dekke til ansiktet i barnehager,
skoler og høyere utdanning må dessuten ikke komme i konflikt med
Norges folkerettslige forpliktelser. Det vil være viktig med en
klar avgrensning av virkeområdet for reglene, slik at de blir enklest
mulig å forstå, og at praksis blir lik over hele landet. Vi vil også
se nærmere på erfaringer med forbud mot heldekkende ansiktsplagg
fra andre land, og hvilken effekt et forbud kan ha på integrering.
Det må også vurderes hvordan et forbud skal håndheves.
Departementet tar
sikte på å sende et forslag om nye nasjonale regler på høring tidlig
i 2017.