Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, viser til at dokumentet har vært oversendt finansministeren for uttalelse. Finansministerens svarbrev av 19. desember 2016 er lagt ved denne innstilling.

Komiteen viser til at forvaltningsmandatet § 2-2 første, jf. tredje ledd, skal sikre at forvaltningsvirksomhet av Statens pensjonsfond utland (SPU) baseres på hensynene til god selskapsstyring, miljø og samfunnsmessige forhold i forvaltningen, såkalte ESG-hensyn, i tråd med internasjonalt anerkjente prinsipper og standarder som FNs Global Compact, OECDs retningslinjer for eierstyring og selskapsledelse og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper, og at disse ESG-hensyn også omfatter menneskerettighetene.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Finansdepartementet har fastsatt retningslinjer for observasjon og utelukkelse av selskaper fra SPU på grunnlag av produkter, adferd, herunder grove eller systematiske krenkelser av menneskerettigheter eller andre særlige grove brudd på grunnleggende etiske normer. Flertallet vil understreke at disse retningslinjene ikke har noen henvisninger til ulike konvensjoner som Norge som stat har sluttet seg til. Flertallet støtter regjeringens vurdering av at det ikke er hensiktsmessig å vise til enkelte menneskerettigheter/konvensjonsbestemmelser fremfor andre, slik dette representantforslaget legger opp til.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet påpeker at urfolk har krav på et særlig vern. FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, Den internasjonale arbeidsorganisasjonens konvensjon nr. 169 og FNs urfolkserklæring er viktige dokumenter som må respekteres og tillegges stor vekt. Urfolk har blant annet rett til å bevare og styrke sine egne institusjoner og til å ta vare på sin egen kultur og sine egne tradisjoner. Urfolk har rett til å delta i alle saker som angår dem. Disse medlemmer presiserer at det foreliggende representantforslaget ikke innebærer stillingtaken til slike rettigheter, men dreier seg om en vurdering av hvordan oljefondets retningslinjer formmessig skal innrettes. Disse medlemmer ønsker å understreke viktigheten av at urfolks rettigheter blir respektert og håndhevet.

Komiteens medlemmer fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at Statens pensjonsfond utland har investert i flere selskaper som er ansvarlig for å bygge, eie og drifte Dakota Access Pipeline Project. Dette er en oljerørledning som er i konflikt med urfolksinteresser i USA, og som i tillegg innebærer betydelig risiko knyttet til forurensning av drikkevann.

Disse medlemmer viser til at FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) er en del av lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett (menneskerettsloven). Bestemmelser i denne type konvensjoner skal ved motstrid gå foran bestemmelser i annen lovgivning. Norge har også ratifisert ILO-konvensjon nr. 169 (ILO-169) om urfolk og stammefolk i selvstendige stater. Artikkel 27 i SP må oppfattes som en forpliktelse for den norske stat til ikke å investere i prosjekter som kan nekte eller vesentlig krenke retten urfolk har til å dyrke og utøve sin egen kultur. Disse medlemmer peker på at det er vist til at den omtalte oljerørledningen vil ødelegge gravplasser og det som oppfattes som hellige steder for Standing Rock Sioux-folket, og gi en risiko for at de kan få ødelagt drikkevannet sitt. Flere av bestemmelsene i ILO-169 må også kunne oppfattes som relevante i denne sammenheng, inkludert det krav som er satt til konsultasjoner i artikkel 6, og urfolks rett til naturressurser i artikkel 15.

Disse medlemmer viser til høringsuttalelser til denne saken fra Den norske kirke og Sametinget hvor det anbefales å ta henvisning til FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, samt ILO-169, inn i de etiske retningslinjene. Den norske kirke skriver blant annet at

«[e]rfaringene fra Standing Rock illustrerer hvor stor risikoen er for at finansaktører bidrar til menneskerettighetsbrudd i saker som gjelder urfolk, og vi håper disse erfaringene nå kan bidra til at Stortinget tar grep for å redusere denne risikoen ved å innføre av SP og ILO 169 i retningslinjene.»

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunnen følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta inn henvisning til FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) og International Labour Organization-konvensjonen nr. 169 (ILO-169) som grunnlag for SPUs etiske retningslinjer for investeringer.»