Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at det er fremmet
et representantforslag fra Per Espen Stoknes, Miljøpartiet De Grønne,
hvor det bes om at det utføres en mulighetsstudie angående bruk
av ny teknologi, kalt hyperloop, til transport av fisk og personer.
Hyperloop er en ny
høyhastighets transportteknologi som bruker rør med svært lavt lufttrykk
til å transportere varer og personer. Det lave lufttrykket i røret gjør
at det ved hjelp av en elektrisk motor er mulig å forflytte seg
svært energieffektivt og friksjonsfritt.
Komiteen konstaterer at dette
ikke er en ferdigutviklet teknologi, men ser fram til å følge utviklingen
og mulighetsrommet dette eventuelt kan gi, både for passasjerer
og frakt av varer. Dersom en lykkes med denne teknologien, vil den
kunne revolusjonere både person- og godstransport slik vi kjenner
den i dag.
I statsrådens svarbrev
til komiteen sies det blant annet:
«Transportetatene
og Avinor har i arbeidet med neste Nasjonal transportplan utpekt
bruk og utvikling av teknologi som ett av flere satsingsområder.
Det vil være naturlig å vurdere hyperloop i denne forbindelsen. Jernbanedirektoratet
opplyser at etatene er kjent med den internasjonale satsingen og
følger utvikling nøye.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
mener det på det nåværende tidspunkt er for tidlig å utføre en mulighetsstudie
knyttet til hyperloopteknologien.
Flertallet merker seg imidlertid
at dette er teknologi som man må følge tett i årene som kommer,
men mener, slik statsråden påpeker i sitt svarbrev datert 15. januar
2018, at dette er en type teknologi som vi kan vurdere nærmere når
vi vet mer om de erfaringer som gjøres i andre land, blant annet
med tanke på investeringskostnader, driftsstabilitet, sikkerhet,
reisetider, vedlikeholdskostnader og driftsøkonomi.
Flertallet viser til at Stortinget
har økt bevilgningene til jernbane betydelig og satser på tiltak
for økt kapasitet og kortere reisetid mellom byene på Østlandet der
passasjergrunnlaget er størst. Flertallet mener at vi nå må
prioritere utbygging av jernbane som løser de utfordringene folk
opplever i hverdagen, fremfor hyperloop, som trolig kan egne seg
mindre på kortere strekninger med tettere stasjonsstruktur.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en mulighetsstudie om bruk av hyperloop
mellom Oslo og København og en mulighetsstudie om bruk av hyperloop ved
transport av fisk.»
Disse medlemmer merker
seg at hyperloop er en teknologi med et svært stort potensial for
rask og miljøvennlig transport. Disse medlemmer merker seg
også at hyperloop passer svært bra for en norsk og nordisk fellessatsing
for å sikre mer miljøvennlig transport, økt verdiskaping og flere
arbeidsplasser. Disse medlemmer understreker
at teknologien fortsatt er umoden, og at det er mange avklaringer
og tester som trengs for å utvikle teknologien videre. Disse medlemmer mener
det er naturlig at Norge tar en lederrolle i dette arbeidet.