Søk

Innhold

5. Oppfølging av anmodningsvedtak

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det flere steder i Prop. 1 S (2020–2021) er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Disse medlemmer vil understreke at komiteens merknader til disse i denne innstillingen ikke alene er å anse som Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene og således ikke kan erstatte behandlingen gjennom den årlige stortingsmeldingen om anmodnings- og utredningsvedtak.

5.1 Vedtak nr. 705, 15. juni 2020 – Kompensere Torp lufthavn for inntektsbortfall

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til henvendelse mottatt fra Sandefjord Lufthavn AS, og vurderer det dit hen at situasjonen for Sandefjord lufthavn Torp ikke er avklart, til tross for de ordninger Stortinget tidligere har vedtatt.

Disse medlemmer anser derfor ikke anmodningsvedtaket for å være fulgt opp, og ber regjeringen kontinuerlig arbeide videre med tiltak for å sikre driften ved Sandefjord lufthavn Torp.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til budsjettforliket med Fremskrittspartiet og øvrige merknader om Torp flyplass.

5.2 Vedtak nr. 61, 29. november 2018 – Vurdering av forsøk med hydrogentog i mindre skala

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer at regjeringen ikke ønsker prøvedrift med hydrogentog, til tross for klart vedtak i Stortinget. Disse medlemmer viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 373 S (2019–2020) uttalte at stortingsvedtaket ikke er fulgt opp.

Disse medlemmer deler denne vurderingen og mener fortsatt at anmodningsvedtaket ikke er fulgt opp, og ber regjeringen arbeide videre med forsøk med hydrogentog i Norge.

5.3 Vedtak nr. 646, 24. april 2018 – Istandsetting av Tinnosbanen

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til vedtaket om å vurdere istandsetting av Tinnosbanen. Disse medlemmer viser videre til at Tinnosbanen inngår i verdensarven Rjukan-Notodden industriarv, at anlegget er fredet av Riksantikvaren, og at det er staten ved Bane NOR som har ansvar for vedlikehold av banen.

Disse medlemmer viser til skriftlig spørsmål nr. 2030 (2019–2020), der det i svaret fra samferdselsminister Knut Arild Hareide blant annet het:

«Samferdselsdepartementet vil ta stilling til fremtidige planer for Tinnosbanen i forbindelse med neste Nasjonal transportplan.»

Disse medlemmer legger dette til grunn og understreker viktigheten av at regjeringen i Nasjonal transportplan 2022–2033 finner løsninger som medfører at Norge kan ta vare på sine verdensarvforpliktelser for Tinnosbanen.

Disse medlemmer anser ikke anmodningsvedtaket for å være fulgt opp før regjeringen har funnet løsninger for Tinnosbanen i framlegget til Nasjonal transportplan i 2021.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til øvrige merknader om Tinnosbanen.

5.4 Vedtak nr. 444, 31. januar 2017 – Prøveordning for tømmertransport med totalvekt inntil 74 tonn

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det har tatt svært lang tid å få på plass en prøveordning for tømmertransport med totalvekt inntil 74 tonn. Vedtak om en slik prøveordning ble fattet i Stortinget 31. januar 2017 under behandlingen av Meld. St. 6 (2016–2017) Verdier i vekst – konkurransedyktig skog- og trenæring.

Disse medlemmer registrerer at regjeringen nå tar sikte på at prøveordningen skal komme i gang i 2021, altså fire år etter at vedtaket ble fattet. Disse medlemmer har registrert at det har vært stor frustrasjon og oppgitthet blant aktører i skog- og trenæringa over at det har tatt så lang tid å få på plass en prøveordning. Disse medlemmer viser videre til at kontroll- og konstitusjonskomiteen tidligere har uttalt at anmodningsvedtaket ikke er gjennomført.

Disse medlemmer registrerer at en prøveordning for tømmertransport med totalvekt inntil 74 tonn fortsatt ikke er gjennomført, og anser derfor ikke anmodningsvedtaket for å være fulgt opp.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til redegjørelsen for prøveordningen i Prop. 1 S (2020–2021). Statens vegvesen gjennomførte første testkjøring høsten 2020.