Søk

1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen fremmes forslag til endring i lov 14. desember 2012 nr. 81 om fri rørsle av arbeidstakarar innanfor EØS-området (EØS-arbeidstakarlova) ved inkorporasjon av Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/589 av 13. april 2016 om et europeisk nettverk for arbeidsformidling (EURES), tilgang til mobilitetstjenester for arbeidstakere og ytterligere integrasjon av arbeidsmarkedene. Det foreslås at de syv tilhørende gjennomføringsbeslutninger, (EU) 2016/716, (EU) 2017/1255, (EU) 2017/1256, (EU) 2017/1257, (EU) 2018/170, (EU) 2018/1020 og (EU) 2018/1021, inntas i forskrift.

Forordning (EU) 2016/589 opphever tidligere Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 492/2011, kapittel II om arbeidsformidling. Forordning (EU) 2016/589 trådte i kraft i EU-medlemsstatene 12. mai 2016. Forordningen har som hovedformål å fremme jobbmobilitet i EU/EØS-området og skal legge til rette for fri bevegelighet av arbeidstakere gjennom et felles arbeidsnettverk i medlemsstatene.

Det bes også i proposisjonen om Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger nr. 302/2019 av 13. desember 2019 om innlemmelse i EØS-avtalen forordning (EU) nr. 2016/589 og syv gjennomføringsbeslutninger.

I denne innstillingen behandles forslag til endring i lov 14. desember 2012 nr. 81om fri rørsle av arbeidstakarar innanfor EØS-området (EØS-arbeidstakarlova) av.

Når det gjelder Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutninger nr. 302/2019 av 13. desember 2019 om innlemmelse i EØS-avtalen forordning (EU) nr. 2016/589 og syv gjennomføringsbeslutninger, vises det til proposisjonen samt egen innstilling, jf. Innst. 109 S (2020–2021).

Bakgrunnen for lovforslaget er nærmere redegjort for i proposisjonens kapittel 2.

EU-regelverket for fri bevegelse av arbeidskraft innenfor EØS ble først gjennomført i norsk rett i EØS-arbeidstakerloven av 27. november 1992 nr. 112, som inkorporerte forordning (EØF) 1612/68. Forordning (EØF) 1612/68 ble senere erstattet av forordning (EU) 492/2011. Ved gjennomføring av forordningen (EU) 492/2011 ble den tidligere EØS-arbeidstakerloven opphevet og erstattet med den nye EØS-arbeidstakarlova. Lovens saklige virkeområde omhandler retten til fri bevegelse for arbeidstakere og deres familiemedlemmer i EØS-området.

Forordning (EU) 492/2011 sikrer fri bevegelse innenfor EØS-området og oppstiller krav om at all forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet skal avskaffes når det gjelder sysselsetting, lønn og andre arbeidsvilkår. Forordning (EU) 492/2011 inneholder særskilte bestemmelser om arbeidsformidlingsnettverket EURES. Forordning (EU) 2016/589 og gjennomføringsbeslutningen som nå skal inntas i norsk rett, fornyer dette regelverket og erstatter kapittel II om arbeidsformidling i forordning (EU) 492/2011.

Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/ 589 gjelder for arbeidstakere som benytter retten til fri bevegelse innenfor EØS-området, og familiene deres. For å sikre fri bevegelighet innenfor EØS-området gir forordningen nye regler for samarbeid innen EURES-nettverket og legger til rette for et felles rammeverk for samarbeid mellom medlemsstatene. Med dette omstruktureres den rettslige rammen med det formål å bli ytterligere styrket.

Det vises til proposisjonens kapittel 4, der Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2016/589 er nærmere redegjort for.

Når det gjelder gjennomføringsbeslutningene, er disse nærmere beskrevet i proposisjonens kapittel 5.

Forslag til endringer i EØS-arbeidstakarlova ved inkorporering av EURES-regelverket i norsk rett ble sendt på høring 29. april 2020.

1.1.1 Departementets vurderinger og forslag

Det er i høringsrunden ikke kommet innvendinger verken mot reglene i forordningen som sådan eller mot forslaget om at den skal gjennomføres i norsk rett gjennom vedlegg til EØS-arbeidstakarlova. Det vises til forslaget. Reglene i forordning (EU) 492/2011 er tidligere gjennomført i norsk rett i EØS-arbeidstakarlova 14. desember 2012 nr. 81. Det foreslås at regelverket i forordning (EU) 2016/589 inkorporeres i norsk rett i EØS-arbeidstakarlova, jf. egen Innst. 109 S (2020–2021). De lovtekniske endringene som Justis- og beredskapsdepartementet har foreslått, inntas i lovforslaget. De syv gjennomføringsbeslutningene inntas i forskrift i tråd med Justis- og beredskapsdepartementets forslag.