Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad, lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget og departementets brev til komiteen av 23. november 2020.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at regjeringen har besluttet en reform av trafikant- og kjøretøyområdet som innebærer ny tjenestemodell og -struktur. Bakgrunnen er at stadig flere tjenester kan tilbys mer effektivt og med større grad av tilgjengelighet over digitale plattformer og internett og uten krav til fysisk oppmøte.

Flertallet merker seg også at tidshorisonten for reformen løper til utgangen av 2024, og at Statens vegvesen legger opp til en dialog med berørte parter når den endelige tidsplanen er lagt. Flertallet viser til at innspillene om Mysen trafikkstasjon er godt begrunnet og til vurdering i departementet.

Flertallet viser videre til at ny digital teknologi gir store muligheter for forbedring av tilbudet også til brukerne av trafikkstasjonene, både enkeltpersoner og næringsdrivende. Det er viktig at Statens vegvesen kan fortsette utviklingen av tjenestetilbudet på trafikkstasjonene, slik de allerede er i gang med, og at dette arbeidet fortsetter i årene som kommer. Flertallet vil blant annet vise til forbedringene som er gjort for brukerne ved å gjøre det enkelt å gjøre oppgaver som for eksempel omregistrering av bil selv ved bruk av PC eller mobil. Flertallet viser også til etableringen av elektronisk førerkort, som ble lansert i 2019.

Komiteen viser til at mange steder i landet har virksomheter som driver med kjøretøy og annen kjøretøyrelatert næringsvirksomhet, etablert seg i umiddelbar nærhet til trafikkstasjonene for å bruke disse tjenestene, blant annet for å sikre kort vei for kjøretøy som må enkeltgodkjennes ved fysisk oppmøte. Eksempelvis må blant annet bobiler, de fleste traktorer, tilhengere og andre tunge landbruksmaskiner vises fysisk, i tillegg til ombygde varebiler og karosseri for lastebiler.

Komiteen er opptatt av at næringsdrivende som er avhengige av å vise frem kjøretøy ved Statens vegvesens trafikkstasjoner, tas med i den videre dialogen om utviklingen av tilbudet. Dette er aktører som i den daglige driften er avhengige av et velfungerende tilbud ved trafikkstasjonene, og der forenklinger vil bidra til reduserte kostnader og økt konkurransekraft.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener dette hensynet bør veie tungt i arbeidet med utviklingen av tilbudet ved trafikkstasjonene i fremtiden, og at alternative løsninger som kan redusere behovet for fysisk fremvisning av kjøretøy, vil kunne være med på å bidra til en annen struktur. Flertallet understreker at løsningene må foreligge før man gjør endringer i strukturen, for å unngå å gjøre det vanskeligere og dyrere for de som bruker tjenestene.

Det er etter flertallets vurdering hensiktsmessig å se på alternative måter å løse kvalitetssikringsbehovet på, eksempelvis forenklinger i regelverket som typegodkjenning av bobiler, som regjeringen etter avtale med Fremskrittspartiet skal innføre i løpet av 2021. Flertallet vil påpeke at hensynet til trafikksikkerhet må veie tyngst i alle slike vurderinger.

Komiteen mener det også skal være mulig å ta førerkort for motorsykkel uten at man må reise uforholdsmessig langt. Komiteen foreslår derfor at det nå heller ikke gjøres endringer i strukturen for hvor man kan ta førerkort for motorsykkel. Dagens tilbud med kjøregårder ved de enkelte trafikkstasjoner er av avgjørende betydning, ikke bare for oppkjøring på MC, men også i selve opplæringen, da kjøregårdene er en del av grunnopplæringen som trafikkskoler og elever benytter seg av. Det vil derfor etter komiteens syn være svært uheldig om man ikke vektlegger viktigheten av dette tilbudet i det videre strukturelle arbeidet knyttet til MC-opplæring.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til at utfordringene med covid-19 også har rammet driften ved trafikkstasjonene, og at det av hensyn til smittevernet har vært krevende å opprettholde samme aktivitet som i en normalsituasjon. Det har blant annet resultert i lengre køer for oppkjøring enn det som har vært vanlig. Flertallet viser til at det i denne situasjonen er behov for å konsentrere aktiviteten om å redusere køene og sikre at folk og bedrifter får det tjenestetilbudet de skal ha, og at større organisasjonsendringer kan avventes.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen avvente planlagte nedleggelser eller reduksjoner av tjenestetilbud ved trafikkstasjonene. Eventuelle strukturendringer skal ikke gjennomføres før man har på plass gode løsninger som gjør at behovet for fysisk oppmøte er varig redusert, eksempelvis som følge av digitalisering, og som ikke får store negative konsekvenser for folk og næringsliv.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til regjeringens reform av trafikant- og kjøretøyområdet som innebærer ny tjenestemodell og -struktur, hvor flere trafikkstasjoner med tilhørende tjenester blir endret eller lagt ned.

Det har i flere runder vært høringer og utredninger vedrørende omorganisering av Statens vegvesen, noe som har skapt stor usikkerhet og bekymring i hele landet. I prosessen har flere ansatte sluttet, og det har vært utfordrende for Statens vegvesen å tilby tilfredsstillende tjenester.

Den 1. juli 2020 kom samferdselsministeren med en pressemelding med oversikt over hvilke steder tjenestetilbud legges ned eller endres. Etter den tid har det igjen blitt varslet endringer ut over det som kom frem 1. juli 2020.

Disse medlemmer viser videre til samferdselsministerens svar på Representantforslag 41 S (2020–2021), hvor han sier at endringene skal være gjennomført innen utgangen av 2024.

Disse medlemmer mener regjeringen mangler overordnede prinsipper for organiseringen av trafikant- og kjøretøyområdet. Etter disse medlemmers syn bør det ene førende prinsippet være at ingen statlige arbeidsplasser i distriktet skal legges ned. Det andre bør være at tjenesten ved en endring skal bli bedre, og det tredje bør være at brukerne ikke skal bli påført ekstra kostnader.

Disse medlemmer mener regjeringen i for stor grad har lagt vekt på nedlegging og privatisering av tjenesteområdet og har hatt lite fokus på å bedre tjenestetilbudet.

Videre mener disse medlemmer at omorganiseringen og konklusjonen mangler en konsekvensutredning. Det er ingen tvil om at en flytting av teori- og førerprøve for de ulike klassene vil få økonomiske konsekvenser for den som kjører opp, og påvirke antallet kjøreskoler, spesielt i distriktet.

Disse medlemmer ser at flere av regjeringens endringer i oppkjøringssted for de ulike klassene får uheldige konsekvenser som ikke er tatt inn i vurderingen. Dette gjelder spesielt for videregående skoler som har transport og logistikk som linjevalg, og som nå står i fare for å bli lagt ned. Det er et stort behov for yrkessjåfører i hele landet.

Disse medlemmer merker seg også at Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet nå etter tre år med utredninger og beslutninger om reduksjon av trafikkstasjoner og tjenestetilbud selv ber regjeringen avvente planlagte nedleggelser og reduksjoner av tjenestetilbud ved trafikkstasjonene. Samtidig erkjenner de at tidligere beslutninger vil få store negative konsekvenser for folk og næringsliv. Disse medlemmer vil bemerke at dette er positive signaler, men vil påpeke at hele prosessen har vært uryddig og uheldig. Statens vegvesen har gjennom tydelige signaler om reduksjon, nedlegging og flytting av tjenestetilbud mistet betydelig kompetanse, da ansatte har sluttet som direkte følge av prosessen.

Videre er disse medlemmer enige i at situasjonen med lang ventetid for oppkjøring krever tiltak for å sikre at folk og bedrifter får det tjenestetilbudet de skal ha.

Disse medlemmer er svært skeptiske til en reduksjon i tjenestetilbud på Statens vegvesens trafikkstasjoner. En reduksjon i tilbudet fører til et dårligere offentlig tjenestetilbud for folk og næringsliv ute i distriktene. Konsekvensen av dette er at det blir lengre avstand for de som skal benytte seg av tjenestene som tilbys på trafikkstasjonene. Disse medlemmer er også bekymret for ringvirkningene det kan få for lokale, private kjøreskoler.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til forslag nr. 9 fra Senterpartiet under trontaledebatten (2020–2021) om at

«Stortinget ber regjeringen stanse reduksjon i tjenestetilbudet på Statens vegvesen sine trafikkstasjoner».

Disse medlemmer beklager at dette forslaget ble nedstemt og at regjeringens nedleggelse av tilbudet på trafikkstasjonene dermed fortsetter. Dersom Senterpartiets forslag under trontaledebatten hadde blitt vedtatt, ville representantforslaget vi nå har til behandling, vært overflødig.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre til merknader fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 416 S (2018–2019):

«Disse medlemmer ser at det er behov for organisasjonsmessige endringer i Statens vegvesen, men sier nei til å rasere strukturen med geografisk spredte trafikkstasjoner over hele landet, og å privatisere statlige oppgaver, som oppkjøring, førerkorttjenester, registrering og kontroll av kjøretøy. Disse medlemmer ønsker et skarpere fokus på kontroll og arbeidslivskriminalitet i transportsektoren. En slik reduksjon av Statens vegvesens trafikkstasjoner som nå er foreslått, vil svekke kampen mot kriminalitet og sosial dumping, som igjen vil svekke trafikksikkerheten langs norske veger. Disse medlemmer mener regjeringens politikk innebærer systematisk sentralisering og tapping av distriktene for offentlige arbeidsplasser. Disse medlemmer ønsker ikke en slik utvikling, og mener en omorganisering av Statens vegvesen i stedet bør føre til et bedre tjenestetilbud for befolkningen og en helt nødvendig styrking av kontrollvirksomheten.»

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

  1. Statens vegvesens trafikkstasjon på Mysen opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 2. Statens vegvesens trafikkstasjon i Ørsta opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 3. Statens vegvesens trafikkstasjon på Elverum opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 4. Statens vegvesens trafikkstasjon på Kongsberg opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 5. Statens vegvesens trafikkstasjon på Rjukan opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 6. Statens vegvesens trafikkstasjon i Setesdal/Evje opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 7. Statens vegvesens trafikkstasjon i Egersund opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 8. Statens vegvesens trafikkstasjon i Sauda opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering, herunder ambulerende oppkjøring for førerkortklassene C, CE og D i Sauda.

  • 9. Statens vegvesens trafikkstasjon på Stord opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 10. Statens vegvesens trafikkstasjon på Oppdal opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 11. Statens vegvesens trafikkstasjon på Røros opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 12. Statens vegvesens trafikkstasjon i Arendal opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 13. Statens vegvesens trafikkstasjon i Flekkefjord opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 14. Statens vegvesens trafikkstasjon i Kristiansand opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 15. Statens vegvesens trafikkstasjon i Mandal opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 16. Statens vegvesens trafikkstasjon på Hamar opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 17. Statens vegvesens trafikkstasjon på Otta opprettholdes med de funksjoner og trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 18. Statens vegvesens trafikkstasjon på Fagernes opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 19. Statens vegvesens trafikkstasjon på Kongsvinger opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 20. Statens vegvesens trafikkstasjon på Tynset opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 21. Statens vegvesens trafikkstasjon på Gjøvik opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 22. Statens vegvesens trafikkstasjon på Lillehammer opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 23. Statens vegvesens trafikkstasjon i Molde opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 24. Statens vegvesens trafikkstasjon i Kristiansund opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 25. Statens vegvesens trafikkstasjon i Ålesund opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 26. Statens vegvesens trafikkstasjon på Sunndalsøra opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 27. Statens vegvesens trafikkstasjon i Bodø opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 28. Statens vegvesens trafikkstasjon på Leknes opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 29. Statens vegvesens trafikkstasjon i Narvik opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 30. Statens vegvesens trafikkstasjon i Svolvær opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 31. Statens vegvesens trafikkstasjon i Brønnøysund opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 32. Statens vegvesens trafikkstasjon i Mo i Rana opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 33. Statens vegvesens trafikkstasjon i Sandnessjøen opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 34. Statens vegvesens trafikkstasjon på Fauske opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 35. Statens vegvesens trafikkstasjon i Mosjøen opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 36. Statens vegvesens trafikkstasjon på Sortland opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 37. Statens vegvesens trafikkstasjon på Risløkka i Oslo opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 38. Statens vegvesens trafikkstasjon i Stavanger opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 39. Statens vegvesens trafikkstasjon i Haugesund opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 40. Statens vegvesens trafikkstasjon i Alta opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 41. Statens vegvesens trafikkstasjon i Hammerfest opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 42. Statens vegvesens trafikkstasjon på Storslett opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 43. Statens vegvesens trafikkstasjon i Vadsø opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 44. Statens vegvesens trafikkstasjon på Finnsnes opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 45. Statens vegvesens trafikkstasjon i Harstad opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 46. Statens vegvesens trafikkstasjon i Lakselv opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 47. Statens vegvesens trafikkstasjon i Kirkenes opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 48. Statens vegvesens trafikkstasjon i Tromsø opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 49. Statens vegvesens trafikkstasjon på Brekstad opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 50. Statens vegvesens trafikkstasjon i Steinkjer opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 51. Statens vegvesens trafikkstasjon i Levanger opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 52. Statens vegvesens trafikkstasjon i Orkdal opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 53. Statens vegvesens trafikkstasjon på Stjørdal opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 54. Statens vegvesens trafikkstasjon i Namsos opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 55. Statens vegvesens trafikkstasjon i Trondheim opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 56. Statens vegvesens trafikkstasjon i Larvik opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 57. Statens vegvesens trafikkstasjon på Notodden opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 58. Statens vegvesens trafikkstasjon i Skien opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 59. Statens vegvesens trafikkstasjon i Tønsberg opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 60. Statens vegvesens trafikkstasjon på Nordfjordeid opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 61. Statens vegvesens trafikkstasjon i Odda opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 62. Statens vegvesens trafikkstasjon på Voss opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 63. Statens vegvesens trafikkstasjon i Førde opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 64. Statens vegvesens trafikkstasjon i Sogndal opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 65. Statens vegvesens trafikkstasjon på Billingstad opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 66. Statens vegvesens trafikkstasjon på Gol opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 67. Statens vegvesens trafikkstasjon på Jessheim opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 68. Statens vegvesens trafikkstasjon i Drammen opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 69. Statens vegvesens trafikkstasjon på Hafslund opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 70. Statens vegvesens trafikkstasjon i Drøbak opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 71. Statens vegvesens trafikkstasjon på Hønefoss opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 72. Statens vegvesens trafikkstasjon i Lillestrøm opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.

  • 73. Statens vegvesens trafikkstasjon i Bergen opprettholdes med de funksjoner og tjenester trafikkstasjonen hadde før pågående omorganisering.»