Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra
Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet,
Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til at regjeringen foreslår å øke bevilgningene til Arbeids-
og velferdsetaten. Komiteen viser
til at det foreslås av regjeringen å gjøre endringer i Statsbudsjettet
2022 under Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Komiteen viser til at regjeringen
foreslår å øke bevilgningene på kap. 2541 Dagpenger, post 70, kap.
2543 Midlertidige stønadsordninger for selvstendig næringsdrivende,
frilansere og lærlinger, post 70 og 71, kap. 2650 Sykepenger, post
70–72, og kap. 2651 Arbeidsavklaringspenger, post 70.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at disse partier en rekke ganger har uttalt at krisetiltakene
skal vare så lenge krisen varer. Flertallet ser positivt på
at regjeringen nå foreslår å forlenge tiltakene ut februar, samt
gjør ytterligere forbedringer som å redusere arbeidsgiverperioden for
finansiering av sykepenger og gjeninnfører midlertidige regler om
blant annet minstekrav for å motta dagpenger. Flertallet mener det er viktig
at krisetiltakene gir en forutsigbarhet for tiden fremover for de
som omfattes av tiltakene. Flertallet slutter seg til
regjeringens forslag, med endringene som fremkommer under.
Flertallet foreslår å fjerne
regelen om tre dagers ventetid for å motta dagpenger for mars måned.
Komiteen foreslår
at perioden med fritak fra lønnsplikt under permittering forlenges
frem til 31. mars 2022.
Komiteen foreslår at personer
får søke på ordningen med arbeidsavklaringspenger før 1. juli 2022
uten å hindres av regelen om karensår.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Rødt, foreslår at den forhøyde satsen på dagpenger forlenges
frem til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at maksimal
periode for mottak av dagpenger forlenges frem til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at muligheten
til å jobbe opptil 60 pst. av tidligere arbeidstid uten at dagpengene
opphører, forlenges frem til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at minstekravene
for å motta dagpenger senkes til 0,75 ganger grunnbeløpet for inntekt
de siste 12 månedene og til 2,25 ganger grunnbeløpet for gjennomsnittlig
inntekt de siste 36 månedene, frem til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at kravet
til arbeidstidsreduksjon for å motta dagpenger senkes til 40 pst.
frem til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at perioden
man kan motta arbeidsavklaringspenger som arbeidssøker, forlenges frem
til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at inntektssikringsordningen for
lærlinger forlenges frem til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at det
gjøres unntak fra aktivitetskrav ved kvalifiseringsprogrammer der
aktivitet ikke kan gjennomføres som følge av covid-19-pandemien,
frem til 31. mars 2022.
Flertallet foreslår at det
gjøres unntak fra aktivitetskrav for mottak av sosialhjelp der aktivitet
ikke kan gjennomføres som følge av covid-19-pandemien, frem til
31. mars 2022.
Flertallet foreslår at perioden
i kvalifiseringsprogram utvides tilsvarende perioden uten aktivitet
fra 1. februar og frem til 31. mars 2022.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er enige om at det skal etableres et sjablongmessig tillegg på 1 500
kroner per måned for personer som er permittert og som har tidligere
utbetalte dagpenger som del av beregningsgrunnlaget for dagpenger.
Tillegget gis til personer som har blitt permittert og har fått
innvilget dagpenger fra og med 13. desember 2021, da regjeringen
varslet strengere nasjonale tiltak for å begrense smitte av koronaviruset. Ordningen
skal treffe brukere som har fått utbetalt dagpenger etter mars 2020,
som innvilges en ny periode med dagpenger som permitterte, og hvor
tidligere utbetalte dagpenger inngår i dagpengegrunnlaget. Nav vil måtte
bruke tid på utvikling av ordningen, og denne vil komme på plass
så raskt det er mulig for etaten. Ordningen løper til og med 31. mars
2022.
Dette flertallet viser videre
til at flere bransjer med høyt innslag av selvstendig næringsdrivende
og frilansere, herunder kulturlivet, har vært rammet særs hardt
av begrensningene som følger av smitteverntiltakene. I store deler
av kulturlivet har den midlertidige inntektssikringsordningen for
selvstendig næringsdrivende og frilansere vært et viktig tiltak
for å sikre inntekter til de som arbeider i denne sektoren.
Dette flertallet viser til
regjeringens forslag om å forlenge kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende
og frilansere for inntektsbortfall til og med 28. februar 2022. Dette flertallet foreslår
i Innst. 112 L (2021–2022) at lovforslaget utvides til å gjelde
for inntektsbortfall til og med 31. mars 2022, samt at kompensasjonsgraden
i ordningen økes fra 60 til 70 pst. av grunnlaget begrenset oppad
til 6 G for inntektsbortfall i januar, februar og mars 2022.
Dette flertallet fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag, som følger opp de ovennevnte forslagene:
«I statsbudsjettet for 2022 gjøres
følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
|
|
Utgifter
|
|
571
|
|
Rammetilskudd
til kommuner
|
|
|
60
|
Innbyggertilskudd,økes med
|
11 000 000
|
|
|
fra
kr 143 980 149 000 til kr 143 991 149 000
|
|
2541
|
|
Dagpenger
|
|
|
70
|
Dagpenger, overslagsbevilgning,økes med
|
2 196 100 000
|
|
|
fra
kr 14 167 000 000 til kr 16 363 100 000
|
|
2543
|
|
Midlertidige
stønadsordninger for selvstendig næringsdrivende, frilansere og
lærlinger
|
|
|
70
|
Stønad
til selvstendig næringsdrivende og frilansere,
overslagsbevilgning,
økes med
|
192 000 000
|
|
|
fra
kr 65 000 000 til kr 257 000 000
|
|
|
71
|
(Ny)
Stønad til lærlinger, overslagsbevilgning,bevilges med
|
36 000 000
|
2650
|
|
Sykepenger
|
|
|
70
|
Sykepenger
for arbeidstakere mv., overslagsbevilgning,økes med
|
440 000 000
|
|
|
fra
kr 42 210 000 000 til kr 42 650 000 000
|
|
|
71
|
Sykepenger
for selvstendige, overslagsbevilgning,økes med
|
30 000 000
|
|
|
fra
kr 1 440 000 000 til kr 1 470 000 000
|
|
|
72
|
Pleie-,
opplærings- og omsorgspenger mv., overslagsbevilgning,økes med
|
70 000 000
|
|
|
fra
kr 1 605 000 000 til kr 1 675 000 000
|
|
2651
|
|
Arbeidsavklaringspenger
|
|
|
70
|
Arbeidsavklaringspenger, overslagsbevilgning,økes med
|
115 000 000
|
|
|
fra
kr 33 561 000 000 til kr 33 676 000 000»
|
|
Dette flertallet påpeker at dette vil
innebære en rekke endringer i sammenlikning med regjeringsforslag
i Prop. 48 LS (2021-2022).
Følgende tabell
viser endringene:
Kap.
og post
|
Sak
|
Endring
i bevilgning sammenlignet med regjeringens forslag
|
Kap.
2541 post 70
(Dagpenger)
|
Sats
på dagpenger med 80 pst. opp til 3 G, maksimal periode for mottak
av dagpenger, fritak fra lønnsplikt under permittering og mulighet
til å arbeide opp til 60 pst. uten at dagpenger opphører, forlenges
til 31. mars 2022.
|
600
mill.
|
Kap.
2541 post 70
(Dagpenger)
|
Redusert
krav til minsteinntekt for dagpenger og redusert inngangsvilkår
til 40 pst. arbeidstidsreduksjon, forlenges til 31. mars 2022.
|
35
mill.
|
Kap.
2541 post 70
(Dagpenger)
|
Ordning
for permitterte som får dagpengegrunnlaget beregnet av tidligere
dagpengegrunnlag, frem til 31. mars 2022.
|
8,1
mill.
|
Kap.
2541 post 70
(Dagpenger)
|
Fjerne
regel om tre ventedager for dagpenger mars 2022.
|
48
mill.
|
Kap.
2543 post 71
(Stønad til lærlinger)
|
Inntektssikringsordning
for lærlinger forlenget til 31. mars 2022.
|
6
mill.
|
Kap.
2543
(Stønad til selvstendig næringsdrivende og frilansere)
|
Inntektsikring
for selvstendig næringsdrivende og frilansere forlenges til 31. mars
2022 og økes til 70 pst. for januar, februar og mars 2022.
|
80
mill.
|
Kap.
2651 post 70
(Arbeidsavklaringspenger)
|
Forlenge
arbeidsavklaringspenger som arbeidssøker frem til 31. mars 2022.
|
30
mill.
|
Kap.
2651 post 70
(Arbeidsavklaringspenger)
|
Åpne
for at personer som er i karens kan søke om AAP før 1. juli 2022.
|
35
mill.
|
Kap.
571 post 60
(Rammetilskudd til
kommunene)
|
Forlenge
perioden det er mulig å delta i kvalifiseringsprogrammet til 31. mars
2022.
|
11
mill.
|
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at smittetallene
er svært høye, og at helsemyndighetene varsler at dette kan øke
ytterligere. Dette vil medføre at mange vil havne i isolasjon, og
at enda flere nærkontakter vil ilegges karantene. Videre viser disse medlemmer til
at Stortinget har vedtatt å utvide antallet sykedager og omsorgsdager
for fravær som skyldes covid-19-pandemien, frem til 30. juni 2021.
Et ventet høyere sykefravær kommer som en ytterligere kostnad for
arbeidsgivere, selvstendig næringsdrivende og frilansere som allerede har
utfordringer med strenge smitteverntiltak som legger begrensninger
på enkelte næringers driftsmuligheter. Disse medlemmer viser videre
til at antallet arbeidsgiverdager i perioden 20. mars 2020 til 30. september
2020 var tre dager, ikke fem slik regjeringen foreslår. Etter disse medlemmers mening
tilsier en helhetsvurdering av smittesituasjonen og et sannsynlig
behov for smitteverntiltak fremover at det vil være riktig redusere
arbeidsgiverperioden til tre dager, og at selvstendige og frilansere
har krav på sykepenger fra folketrygden etter tre dager.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen redusere antall arbeidsgiverfinansierte sykedager
fra 16 til tre dager for fravær som skyldes covid-19-pandemien.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at frilansere har rett til sykepenger
fra folketrygden fra fjerde dag for sykefravær som skyldes covid-19-pandemien.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at selvstendig næringsdrivende har rett
på sykepenger fra folketrygden fra fjerde dag for sykefravær som
skyldes covid-19-pandemien.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det gjennom hele covid-19-pandemien
har blitt gjort nødvendige justeringer av ordninger i tråd med smitteverntiltakenes
omfang og styrke. Disse
medlemmer mener det er gode argumenter for å ytterligere forlenge
enkelte av ordningene ut mars 2022, men vil samtidig advare mot
risikoen ved at flere kan bli innlåst i ordninger samtidig som arbeidslivet
etterspør arbeidskraft og det er rekordmange ledige jobber. Det
er derfor, etter disse
medlemmers mening, viktig at de særskilte tiltakene avvikles
så snart smittesituasjonen og nivåene på smitteverntiltakene tillater
det.
Disse medlemmer er enige i
at covid-19-pandemien kan vanskeliggjøre enkelte aktiviteter som
skal bidra til å kvalifisere flere mennesker i jobb som deltar i kvalifiseringsprogrammet
eller har en aktivitetsplikt knyttet til sosialhjelpen. Disse medlemmer vil
allikevel presisere at terskelen for å avlyse slik aktivitet bør være
svært høy, og viser til at mye kan gjennomføres innenfor dagens
smittevernråd.
Disse medlemmer viser til
at flertallspartiene foreslår å fjerne regelen om tre dagers ventetid
for å motta dagpenger for de som blir ledige eller permitterte i
mars måned. Disse
medlemmer antar at dette ikke innføres før i mars av tekniske
årsaker. Like fullt mener disse medlemmer det vil være
et lite hensiktsmessig tiltak, og det kan oppleves urimelig at det innføres
en endring som gir en annen og mer gunstig ordning for de som permitteres
i mars, enn for de som ble permittert tidligere eller senere enn
mars. Disse medlemmer mener
derfor denne endringen fremstår som for komplisert å innføre rent
praktisk, og vil derfor ikke støtte forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at flertallet vil
innføre et sjablongmessig tillegg på 1 500 kroner per måned for dagpengemottakere
som fikk innvilget dagpenger etter 13. desember og som har dagpenger
som en del av beregningsgrunnlaget for sin nåværende dagpengeutbetaling. Disse medlemmer mener
dette er en svært begrenset ordning som også vil omfatte få dagpengemottakere.
Etter disse medlemmers mening
ville det vært en langt bedre løsning å utbetale 1 000 kroner ekstra
til alle ledige, permitterte og mottakere av arbeidsavklaringspenger
slik Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre foreslo i kommunal- og
forvaltningskomiteens behandling av Prop. 46 S (2021–2022) Endringer
i statsbudsjettet 2022 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet
(midlertidige endringer i bostøtten, ekstra utbetaling til mottakere
av bostøtte som hjelp til å dekke høye strømutgifter i perioden
januar til mars, og økt rammetilskudd til kommunene) og Innst. 104
S (2021–2022). Disse
medlemmer beklager at flertallet i Stortinget ikke støttet
dette forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener smitteverntiltakene utgjør en
tung økonomisk byrde for arbeidsgivere, selvstendig næringsdrivende
og frilansere. Gjennom snart to år med pandemi har de betalt en
høy pris for at vi skal begrense omfanget av smitte i samfunnet.
Mange virksomheter står i fare for konkurs. Disse medlemmer har forståelse
for behovet for tiltak, men tiltaksbyrden er på vei til å bli urimelig
stor mange av disse virksomhetene. Disse medlemmer mener myndighetene
må stille opp med tilstrekkelige økonomiske tiltak for å demme opp for
de store tapene disse virksomhetene lider under.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen ikke foreslår noen reduksjon i arbeidsgiverperioden
for lønnsplikt under permittering. Disse medlemmer viser til
at enkelte bedrifter ikke har annen mulighet enn å gå til permittering
av ansatte på tross av lønnsstøtte.
Disse medlemmer mener det
er viktig å redusere den økonomiske byrden for arbeidsgiver ved
permittering, og viser til at Fremskrittspartiet fremmet følgende
forslag i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. 73 L
(2021–2022), jf. Prop. 16 L (2021–2022):
«Vedtak til lov
om endring i lov om lønnsplikt under permittering
I lov av 6. mai
1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering skal § 3 første ledd
første punktum lyde:
En arbeidsgiver
har plikt til å betale permitteringslønn og annet arbeidsvederlag
i en arbeidsgiverperiode på 5 dager (arbeidsgiverperiode 1).»
Disse medlemmer viser til
Representantforslag 33 (2021–2022) om redusert arbeidsgiverperiode
for sykepenger når sykefraværet skyldes covid-19-pandemien, fremmet
av representanter fra Fremskrittspartiet 24. november 2021. I forslaget
foreslår Fremskrittspartiet å redusere arbeidsgiverperioden til
tre dager. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–2022) skriver at
å forlenge særordningen med utvidet rett til sykepenger og omsorgsdager
er viktig for å dekke det økonomiske tapet enkeltpersoner ellers
ville fått ved å følge helsemyndighetenes anbefalinger. Dette støtter
Fremskrittspartiet. Videre skriver regjeringen i samme proposisjon
at slikt fravær i all hovedsak skjer i løpet av arbeidsgiverperioden
på 16 dager og at folketrygden dermed ikke vil få merutgifter av
betydning. Disse
medlemmer kan ikke forstå dette på annen måte enn at regjeringen
mente det var helt rimelig at arbeidsgiver skal stå med kostnaden
for at deres arbeidstakere følger myndighetenes råd og anbefalinger. Disse medlemmer er
glad for at regjeringen har endret mening om dette, og viser til
Prop. 48 LS (2021–2022) hvor regjeringen foreslår å redusere arbeidsgiverperioden
ved koronarelatert fravær til fem dager, og at folketrygden med
dette overtar på dag seks. Disse medlemmer mener likevel
ikke at dette er tilstrekkelig. Det er en vel så krevende situasjon
for bedrifter, organisasjoner og andre virksomheter i starten av
2022 som det var før 1. oktober 2021, hvor arbeidsgiverperioden
var på tre dager. To dager ekstra med utgifter for koronarelatert
fravær kan utgjøre store kostnader for enkelte virksomheter. Disse medlemmer minner om
at det er myndighetene og regjeringen som har satt disse strenge
smitteverntiltakene, og disse medlemmer mener derfor
det er myndighetenes ansvar å sørge for at arbeidsgiver ikke får
en urimelig høy belastning ved å ha ansatte som etterlever myndighetenes
råd og anbefalinger.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til den siste smittebølgen og regjeringens
forslag om å forlenge de midlertidige dagpengeordningene og kompensasjonsordningen
for selvstendige næringsdrivende og frilansere. Dette medlem viser også til
Representantforslag 48 S (2021–2022) fra stortingsrepresentantene
Mímir Kristjánsson, Bjørnar Moxnes og Marie Sneve Martinussen om
å forlenge kriseordningene for arbeidsfolk, jf. Innst. 111 S (2021–2022). Dette medlem mener
at covid-19-pandemien ikke er over, og at det er helt nødvendig
å forlenge kriseordningene for arbeidsfolk. Dette medlem mener at å forlenge
ordningene bare til ut februar, slik regjeringen foreslår, er altfor
kort og gir ikke den nødvendige forutsigbarheten og tryggheten for
dem som rammes av ledighet under korona. Dette medlem viser også til
at i det fortsatt kriserammede arbeidsmarkedet er det minst like
vanskelig for AAP-mottakere å få seg jobb som for øvrige dagpengemottakere.
Dette medlem er spesielt bekymret
for de mange tusen arbeidsledige som vil falle helt ut av dagpengeordningen
når den maksimale stønadsperioden ikke forlenges. Arbeidsmarkedet
er fortsatt sterkt preget av koronapandemien. Dette medlem mener det er uforsvarlig
å ta fra arbeidsledige dagpengene midt under en pandemi.
Dette medlem viser til at
kompensasjonsordningen for selvstendig næringsdrivende og frilansere
i starten av pandemien var på 80 pst. av tidligere inntekt. Det
er spesielt mange innenfor kulturfeltet som blir rammet av myndighetens
smitteverntiltak. Innenfor dette feltet jobber det mange såkalt
selvstendige og frilansere, og mange har mistet jobben mange ganger
og vært uten jobb i lange perioder. Dette medlem mener det er
for tidlig å senke dagpengene til denne gruppen, og viser til regjeringens
Hurdalsplattform, der det står at krisetiltakene skal vare så lenge
krisen varer. Dette
medlem er bekymret for at flere av ordningene for inntektssikring
blir dårligere før krisen er over ,og at noen av tiltakene avvikles
helt, sånn som denne ordningen og gjeninnføring av de tre ventedagene
ved arbeidsledighet.
Dette medlem viser til oppslag
på NRK der studenter som har en deltidsjobb og mottar studiestøtte, fortviler
over at de ikke har rett til dagpenger på lik linje med andre arbeidstakere.
Studenter som har en deltidsjobb ved siden av studiene, er ofte
avhengig av den ekstra inntekten for å betale for husleie. Dette medlem mener
at studenter står i like stor fare for å bli permittert, syke eller
satt i karantene som andre grupper, og bør gis samme rettigheter
til dagpenger som andre.
Dette medlem viser til at
de tre ventedagene uten lønn før du får dagpenger, ble midlertidig
fjernet i mars 2020. Dette
medlem viser til statsråden sin vurdering av Rødt sitt forslag,
hvor statsråden synes det er rimelig at de arbeidsløse allerede
nå må betale en høyere pris for krisen – statsråden skriver følgende
i brevet til komiteen:
«Dei tre ventedagane
før ein får utbetalt dagpengar ved arbeidsløyse er ikkje varsla
fjerna. Desse dagane kan sjåast som ein eigenandel for dagpengemottakarane. Samla
meiner eg endringane vi nå har gjort gir ein rimeleg balanse mellom
det offentlege, arbeidsgjevarar og arbeidstakarar i den pågåande
situasjonen.»
Dette medlem mener at de tre
ventedagene uten lønn er en meningsløs og urettferdig straff for
dem som er så uheldig å miste jobben, enten arbeidsmarkedet er preget
av pandemi eller ikke. Dette
medlem mener at det er ekstra uheldig å ilegge dette lønnskuttet under
en pandemi, når du mister jobben fordi myndighetene innfører strenge
smitteverntiltak. Mange med allerede lav lønn blir dessuten permittert
flere ganger og kan dermed få dette kuttet gjentatte ganger. Det
er de med lav lønn og liten stillingsbrøk som blir spesielt hardt
rammet av dette.
Dette medlem vil understreke
hvor viktig det er at alle inntektssikringsordningene
forlenges til krisen er over. Dette medlem minner om hvor
overraskende og brått omikron-varianten kom og hvor stor usikkerhet
det skaper for dem som rammes å ikke vite hvor mye de skal leve
av i tiden fremover. Dette
medlem synes det er helt uforståelig og svært uheldig at ordningene forlenges
kun én og to måneder av gangen. Dette medlem mener at ordningene
bør gjelde på ubestemt tid.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen enten vedta forskrift om å umiddelbart forlenge
maksimal stønadsperiode for mottakere av dagpenger inntil videre,
eller snarest komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring om
det samme.»
«Stortinget
ber regjeringen enten vedta forskrift om å umiddelbart forlenge
endringer i dagpengeordningen som gjør at de som kvalifiserer til
dagpenger, får en kompensasjonsgrad på 80 pst. på inntekt opptil
3 G inntil videre, eller snarest komme tilbake til Stortinget med
forslag til lovendring om det samme.»
«Stortinget
ber regjeringen enten vedta forskrift om å umiddelbart forlenge
endringer i dagpengeordningen som halverer minstekravet til inntekt
for å kvalifisere til dagpenger, inntil videre, eller snarest komme
tilbake til Stortinget med forslag til lovendring om det samme.»
«Stortinget
ber regjeringen enten vedta forskrift om å umiddelbart forlenge
maksimal stønadsperiode for mottakere av dagpenger og arbeidsavklaringspenger inntil
videre, eller snarest komme tilbake til Stortinget med forslag til
lovendring om det samme.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å fjerne de tre ventedagene før
man får rett på dagpenger ved arbeidsledighet.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å videreføre den midlertidige
ordningen for selvstendig næringsdrivende og frilansere som mister
inntekt på grunn av koronautbruddet, med en kompensasjonsgrad på
80 pst.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at de som blir permittert eller
blir arbeidsledige, får beregnet dagpenger ut fra sin opprinnelige
lønn, og ikke ut fra dagpengene de har hatt mens de har vært permittert.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gi deltidsarbeidende studenter
som mottar studiestøtte, rett på dagpenger, på lik linje med andre
arbeidstakere. Dette er en midlertidig ordning. Endringen trer i
kraft umiddelbart, og utbetalingene skjer så raskt Nav får på plass
en teknisk løsning.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at inntektssikringsordningen for
lærlinger forlenges inntil videre.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at det inntil videre gjøres unntak
fra aktivitetskrav ved kvalifiseringsprogrammer der aktivitet ikke
kan gjennomføres som følge av covid-19- pandemien.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at det inntil videre gjøres unntak
fra aktivitetskrav for mottak av sosialhjelp der aktivitet ikke
kan gjennomføres som følge av covid-19-pandemien.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at den covid-19-relaterte forlengningen
av perioden for kvalifiseringsprogrammer utvides inntil videre.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at muligheten til å jobbe opptil
60 pst. av tidligere arbeidstid uten at dagpengene opphører, forlenges
inntil videre.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at minstekravene for å motta dagpenger
senkes inntil videre, til 0,75 ganger grunnbeløpet for inntekt de
siste 12 månedene og til 2,25 ganger grunnbeløpet for gjennomsnittlig
inntekt de siste 36 månedene.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at kravet til arbeidstidsreduksjon
for å motta dagpenger senkes til 40 pst. inntil videre.»