4. Erfaringer med midlertidig koronalov

4.1 Sammendrag

Som en oppfølging av anmodningsvedtak nr. 244, 17. desember 2021, jf. Innst. 84 L (2021–2022), inneholder proposisjonen også en redegjørelse for erfaringer med midlertidig lov om tilpasninger i regelverket for barnevernet og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet av covid-19.

Basert på tilbakemeldingene fra Sentralenheten for fylkesnemndene og statsforvalterne er det departementets vurdering at de midlertidige bestemmelsene har fungert etter sitt formål. Reglene har gitt fleksibilitet og handlingsrom i en krevende og usikker pandemisituasjon. Erfaringene viser at behovet for de midlertidige reglene har vært størst for fylkesnemndene. Underveis i pandemien har det vist seg et særlig behov for raskt å kunne innføre midlertidige prosessregler for fylkesnemndene for å forhindre utsettelser og restanser.

I og med at smittesituasjonen i tiden fremover er usikker, har departementet våren 2022 sendt på høring et forslag om at det innføres en midlertidig forskriftshjemmel som vil gi Kongen adgang til å fastsette midlertidige saksbehandlingsregler i fylkesnemnda, jf. den midlertidige loven §§ 2-4.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til de tidligere behandlinger av midlertidig lov om tilpasninger i regelverket for barnevernet og fylkesnemnda for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet av covid-19, jf. Prop. 112 L (2019–2020), Innst. 289 L (2019–2020) og Prop. 145 L (2019–2020), Innst. 23 L (2020–2021), samt anmodningsvedtak nr. 244, 17. desember 2021, jf. Innst. 84 L (2021–2022).

Komiteen har hele tiden vært av den oppfatning at det viktigste hensyn er barnets beste, og at saksbehandlingen skal være forsvarlig. Komiteen bidro også til at virketiden til de midlertidige endringene ble forkortet i første behandlingsrunde.

Komiteen har pekt på at ordinær drift skal være normalen der det er mulig, og at ansatte skal ivareta sine ordinære arbeidsoppgaver når situasjonen ikke krever noe annet. Pandemien har skapt en krevende situasjon for barn, foreldre, ansatte og institusjoner som skal sikre forsvarlig hjelp og oppfølging under et smittevernregime. Departementets oppfølging av situasjonen, med kartlegging og rapportering fra dag én, har vært nødvendig for å sikre ivaretakelse av alle barn.

Komiteen viser til redegjørelsen i proposisjonen og ser at det har vært tett oppfølging av underliggende virksomheter. Det er også tydelig at underliggende virksomheter har vært bevisst på at det viktigste hensyn er barnets beste, og at saksbehandlingen skulle være forsvarlig. Det er betryggende å lese at enkelte unntaksbestemmelser har blitt brukt veldig lite. For eksempel har det kun blitt registrert flytting av ett barn som følge av koronapandemien.

Komiteen forutsetter at departementet også fremover vil innhente informasjon om all bruk av unntaksbestemmelsene.