1. Sammendrag

Meldingen bygger på gjeldende langtidsplan for forsvarssektoren (Innst. 87 S (2020–2021) jf. Prop. 14 S (2020–2021)) og anbefaler nye tiltak og fremhever betydningen av kursjusteringer og omprioriteringer som reflekterer regjeringens prioriteringer på kort sikt og i arbeidet frem mot en kommende helhetlig langtidsplan for forsvarssektoren.

I tillegg til de konkrete tiltakene regjeringen la frem i Prop. 78 S (2021–2022), omtaler meldingen endringer i flere faktorer som påvirker forsvarspolitikken, status i gjennomføringen av vedtatt plan og regjeringens prioriteringer fremover.

Krigen i Ukraina har varige implikasjoner for europeisk sikkerhet. For at Forsvaret skal kunne ivareta skjerpede krav til beredskap og tilstedeværelse, vil regjeringen legge vekt på å få det vi har, til å virke.

Samtidig vil regjeringen fremover innrette og videreutvikle Forsvaret som et verktøy for å opprettholde tilstrekkelig norsk handlefrihet, kontroll og forutsigbarhet i norske nærområder.

Meldingen understreker viktigheten av å skape handlefrihet til å håndtere teknologi i rask utvikling og sørge for bærekraft i sektoren på lengre sikt. Balanse mellom oppgaver med ambisjon, struktur og økonomi må ivaretas.

Alliert tilstedeværelse og mottak av allierte er avgjørende for norsk sikkerhet. Regjeringen mener det er behov for bedre tilrettelegging enn det gjeldende langtidsplan legger opp til. Dette vil derfor prioriteres i den videre utviklingen av Forsvaret.

Regjeringen vil styrke forsvarsevnen på kort sikt og utvikle og styrke Forsvaret videre i det lengre perspektiv. Regjeringen har nedsatt en forsvarskommisjon og en totalberedskapskommisjon. Sammen med fagmilitære vurderinger fra forsvarssjefen og forskningsbasert kunnskap vil dette danne grunnlag for arbeidet med neste langtidsplan.

1.1 Oppbygging av meldingen

Del I – Endringer i den sikkerhetspolitiske situasjonen og implikasjoner for norsk sikkerhet

Denne delen beskriver de sikkerhetspolitiske utviklingstrekk og rammebetingelser som preger dagens situasjon, med vekt på endringer siden utgivelsen av Prop. 14 S (2020–2021).

Videre redegjøres det for forsvarskonseptet og vektingen av de gjensidig avhengige elementene i konseptet i lys av trusselbildet, teknologiutviklingen, klimaendringer og det økonomiske handlingsrommet.

Del II – Operativ evne og status i forsvarssektoren

Denne delen gjennomgår status i gjennomføringen av vedtatt langtidsplan, halvannet år inn i gjennomføringen, og vurderer effekten på den operative evnen. Videre trekker kapittelet opp status i et antall viktige saker og risiko knyttet til gjennomføringen av langtidsplanen.

Del III – Umiddelbare tiltak for å styrke Forsvarets operative evne

Denne delen redegjør for regjeringens umiddelbare tiltak som skal styrke Forsvarets operative evne og tilgjengelighet på kort sikt, i lys av den forverrede sikkerhetspolitiske situasjonen.

Del IV – Forsvarspolitiske ambisjoner

Denne delen gjennomgår regjeringens forsvarspolitiske ambisjoner og hvordan disse skal følges opp frem til neste langtidsplan.

Del V – Veien mot ny langtidsplan for forsvarssektoren

Denne delen beskriver regjeringens syn på den helhetlige og langsiktige videreutviklingen av forsvarssektoren, herunder forholdet mellom stortingsmeldingen, eksterne innspill, kommisjonsarbeid, offentlig debatt og den neste langtidsplanen for forsvarssektoren. Videre redegjøres det for de økonomiske og administrative konsekvensene av innholdet i meldingen.

1.2 Økonomiske og administrative konsekvenser

Meldingen fremhever kursjusteringer som reflekterer regjeringens nye prioriteringer på kort sikt og inn mot arbeidet med en kommende langtidsplan for forsvarssektoren. Meldingen peker således på tiltak som regjeringen vil komme nærmere tilbake til i de årlige budsjettproposisjonene og i neste langtidsplan. De kortsiktige tiltakene i meldingen er nærmere beskrevet i Prop. 78 S (2021–2022), hvor regjeringen har foreslått at merutgiftene for forsvarssektoren finansieres med tilleggsbevilgninger ut over forutsetningene for den økonomiske styrkingen av forsvarsbudsjettet som ligger til grunn for vedtatt langtidsplan for forsvarssektoren, jf. Stortingets behandling av Innst. 87 S (2020–2021) til Prop. 14 S (2020–2021). I tillegg vil regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett komme tilbake med forslag om ytterligere justeringer i forsvarsbudsjettet for 2022.

Konsekvenser av 2022-budsjettet for 2023, og eventuelle styrkinger ut over den planlagte, økonomiske opptrappingen i langtidsplanen for 2023, vil regjeringen komme tilbake til i Prop. 1 S (2022–2023).