2. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Even Eriksen, Lubna Boby Jaffery og Birte Usland, frå Høgre, leiaren Peter Frølich og Svein Harberg, frå Senterpartiet, Nils T. Bjørke, frå Framstegspartiet, Carl I. Hagen, frå Sosialistisk Venstreparti, Sara Bell, frå Raudt, Seher Aydar, og frå Venstre, Grunde Almeland, viser til at det heilt sidan 1950-talet har vore etablert norsk tryggingspolitikk at me ikkje tillèt utplassering av atomvåpen eller etablering av utanlandske basar på norsk territorium. Denne politikken har hatt ein stabil og brei politisk oppslutnad. Han har stått seg gjennom ulike tryggingspolitiske epokar gjennom 60 år og står fast når det tryggingspolitiske biletet er i endring.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt, meiner at eit eksplisitt og detaljert forbod mot produksjon, innføring, bruk og utplassering av ein bestemd våpentype vil utgjera eit brot med norsk konstitusjonell praksis. Det ville òg reisa spørsmål om presedens gjennom grunnlovfesting av forbod mot andre typar masseøydeleggingsvåpen og våpentypar som må sjåast på som særleg inhumane eller skadelege for sivilbefolkninga.

Fleirtalet meiner det ikkje må vera tvil om at norsk politikk på dette feltet ligg fast. Difor er det ikkje naudsynt å oppretta rettslege rammer gjennom ei grunnlovsendring.

På dette grunnlaget tilrår fleirtalet å ikkje samtykkja i forslaget.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Dokument 12:28 (2021–2022) om forbud mot atomvåpen på norsk jord, og understreker at en reversering av politikken om at Norge skal være atomvåpenfritt, når som helst kan skje ved et flertall i Stortinget. Disse medlemmer støtter derfor forslagsstillernes syn om at det verdigrunnlaget som representeres gjennom at Norge er atomvåpenfritt territorium, bør grunnlovfestes.

Videre viser disse medlemmer til at forslagsstillerne argumenterer for at et grunnlovsforslag om å forby produksjon, innførsel, bruk og utplassering av atomvåpen på norsk jord må ses i et større perspektiv enn Norge alene. Det er bred politisk enighet om at Norge fortsatt skal spille en pådriverrolle for internasjonal rustningskontroll og nedrustning. Et enstemmig storting støttet opp om dette ønsket gjennom behandlingen av nedrustningsmeldingen i 2008 (St.meld. nr. 27 (2007– 2008) Nedrustning og ikke-spredning, jf. Innst. S. nr. 29 (2008–2009)).

Å imøtekomme ambisjonen om en atomvåpenfri verden vil kreve en samlet global innsats på flere arenaer, samt at noen går foran og viser hvordan dette kan gjøres i praksis.

Disse medlemmer viser til at forslagsstillerne argumenterer for at mange land har innført strengere eller tilsvarende lovgivning.

Til sist vil disse medlemmer vise til at forslagsstillerne argumenterer for at Norge på det internasjonale nivået har en lang og god tradisjon i å være blant de absolutt mest progressive på dette feltet. Forslagsstillerne mener at dette grunnlovsforslaget befester den tradisjonen også i Grunnloven. Å introdusere nasjonal grunnlovgivning som forbyr bruk, produksjon, utplassering og introduksjon av atomvåpen i Norge, blir derfor en naturlig del av norsk innsats for en atomvåpenfri verden. Forslaget er også en oppfølging av Norges internasjonale forpliktelser ved at Norge med dette yter en ekstra innsats for å legge til rette for en verden uten atomvåpen i eget lovverk.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn tilrå at forslaget bifalles.

Disse medlemmer viser til Dokument 12:22 (2019–2020), der det fremmes forslag om endring i Grunnloven § 25 om mer åpenhet om norsk krigsdeltakelse i utlandet. I Dokument 12:28 (2019–2020), jf. innstillingen her, fremmes det forslag til § 25 nytt fjerde ledd (alternativ 1), alternativt § 25 nytt femte ledd (alternativ 2), tilpasset utfallet av behandlingen av grunnlovsforslaget om mer åpenhet om norsk krigsdeltakelse i utlandet. Bestemmelsen vil på bokmål og nynorsk lyde:

«Atomvåpen må ikke produseres, innføres, brukes eller utplasseres i riket.

Atomvåpen må ikkje produserast, førast inn, brukast eller setjast ut i riket.»