Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til Prop. 117 S (2021–2022), der det legges frem forslag om finansiering av prosjektet fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen i Bamble kommune i Vestfold og Telemark fylke.

Komiteen viser til at fv. 353 er en viktig forbindelse mellom Bamble og Skien og er veiforbindelsen til nasjonalt og regionalt viktige industriområder.

Komiteen er generelt opptatt av at veiprosjekter er med på å sikre god og sikker fremkommelighet til nåværende og fremtidige industriområder. Dette prosjektet tilrettelegger for en ensartet veistandard og for en nødvendig og god kontakt mellom industriområder og E18, noe som er med på å skape attraktivitet for nye industrietableringer.

Komiteen viser til at dagens vei har dårlig standard og er ulykkesutsatt. Store deler av strekningen mangler i dag tilbud til myke trafikanter. Prosjektet vil gi en sammenhengende gang- og sykkelvei på strekningen samt redusere støy for beboere langs veien. Prosjektet vil totalt sett gi bedre trafikksikkerhet for alle trafikantgrupper.

Komiteen viser til at det i proposisjonens pkt. 10 og 11 gis en orientering i to øvrige saker. Dette gjelder henholdsvis stortingsvedtak av 9. februar 2021 om å oppheve krav om helseattest for eldre bilførere og gebyrsatser for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis, som er omtalt i Prop. 1 S (2021–2022).

Fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er glade for at byggingen av fv. 353 Gassveien endelig kan komme i gang. Det har lenge vært behov for denne utbyggingen, og disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet har kjempet for realiseringen av dette prosjektet i flere år. Senest i forliket om revidert nasjonalbudsjett for 2021 sikret Fremskrittspartiet 75 mill. kroner til prosjektet.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet er motstandere av bompenger, og mener at dette veiprosjektet må realiseres uten at store deler av finansieringen skyves over på bilister og næringstransport. Bompengeandelen i finansieringen av prosjektet er totalt på 308 mill. kroner, og samtidig er brutto bompengeinnkreving beregnet til om lag 449 mill. kroner. Det betyr at hver tredje krone som bilistene betaler inn, vil gå til finansiering av innkrevingen og ikke til bygging av den nye veien. Disse medlemmer mener dette tydelig viser hvor ineffektivt og dårlig bompenger fungerer som finansieringskilde. Disse medlemmer mener derfor prosjektet må realiseres ved at staten går inn med midler tilsvarende det bompengene skulle dekke, og dermed sparer samfunnet for i overkant av 140 mill. kroner som hadde forsvunnet til administrasjon av en ineffektiv ordning.

Disse medlemmer viser til at staten tar inn mer enn 50 mrd. kroner i bil- og bilrelaterte avgifter og legger opp til at bare om lag 19 mrd. kroner benyttes til veibygging i budsjettet for 2022. Regjeringspartiene, og spesielt Senterpartiet, har signalisert ytterligere nedskalering, kutt og utsettelser av veiprosjekt. Disse medlemmer mener at da må staten ha mer enn nok ledige midler til å gjennomføre dette prosjektet uten bruk av bompengefinansiering.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreslå å stille med statlig finansiering av fv. 353 Rugtvedt–Surtebogen i Bamble kommune i Vestfold og Telemark fylke tilsvarende summen for bompengefinansiering som er omtalt i Prop. 117 S (2021–2022).»

Anmodningsvedtak nr. 596 (2020–2021), 9. februar 2021

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer med overraskelse og vantro at samferdselsministeren fra Arbeiderpartiet nekter å følge opp et stortingsvedtak som hans eget parti stod i fremste rekke for å kjempe gjennom. Disse medlemmer viser til at komitémedlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet var med på en flertallsmerknad i Innst. 195 S (2020–2021) som slo fast at det å fjerne kravet om obligatorisk helseattest var en naturlig fortsettelse av forenklingene i førerkortforskriften som ble gjennomført i 2019. Disse medlemmer viser videre til merknad fra medlemmene fra Arbeiderpartiet i samme innstilling:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er fortsatt av den mening at en egen helseattest fore eldre bilførere ikke er ønskelig, og registrerer at flere partier nå har konkludert med det samme. Disse medlemmer støtter representantforslaget fra representantene fra Sosialistisk Venstreparti.»

Disse medlemmer registrerer at Arbeiderpartiet har endret sin konklusjon til det diametralt motsatte nå som de er i posisjon til å gjennomføre den politikken de har vært med på å vedta i Stortinget.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at regjeringen vil opprettholde krav om helseattest for eldre bilførere, men at regjeringen samtidig vil følge opp anmodningsvedtaket når det gjelder bruk av kognitive tester og bruk av kjørevurdering. Dette medlem mener det er viktig at anmodningsvedtaket skal følges opp når det gjelder kognitive tester og kjørevurdering, men ber likevel regjeringen vurdere å utrede alternativer til dagens system for helseattest. I den forbindelse kunne det også vært fornuftig å fått sett på hva som blir erfaringene fra Danmark, som nylig har avskaffet kravet om helseattest. Dette vil også være i tråd med løsninger Statens vegvesen og Helsedirektoratet har pekt på.

Gebyrsatser for utstedelse av førerkort og andre rettighetsbevis, kap. 4320 post 2

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener selvkost skal legges til grunn når staten beregner gebyrsatser for tjenester innbyggerne blir pålagt å benytte seg av, slik som utstedelse og fornyelse av førerkort. Disse medlemmer er enige med regjeringen i at det er riktig å ikke øke de omtalte gebyrsatsene midt i året, og imøteser samtidig at regjeringen viderefører de reduserte satsene i sitt forslag til statsbudsjett for 2023.