4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2022–2023) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og
poster under rammeområde 20
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S (2022–2023)
med
Tillegg 2
|
Utgifter
|
Stortinget og tilknyttede
organ
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 053 178 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
4 200 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
155 000 000
|
|
50
|
Sannhets-
og forsoningskommisjonen
|
2 900 000
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
232 600 000
|
|
72
|
Tilskudd
til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
|
1 500 000
|
|
73
|
Kontingenter,
internasjonale delegasjoner
|
17 000 000
|
|
74
|
Reisetilskudd
til skoler
|
5 400 000
|
Finansdepartementet
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
423 537 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
96 382 000
|
|
70
|
Forskning
på og allmennopplysning om finansmarkedet
|
14 300 000
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
464 518 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
36 000 000
|
1605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
909 884 000
|
|
22
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
11 200 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
17 900 000
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 697 395 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
134 800 000
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 379 848 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
222 400 000
|
|
22
|
Større
IT-prosjekter,
kan overføres
|
549 400 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
100 088 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
146 300 000
|
|
50
|
Skatte-
og avgiftsforskning
|
6 400 000
|
1619
|
|
Skatteklagenemnda
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
73 803 000
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
691 423 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter,
kan overføres
|
219 308 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
3 700 000
|
1632
|
|
Kompensasjon for
merverdiavgift
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
|
30 200 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
|
2 500 000 000
|
1633
|
|
Nettoordning,
statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, overslagsbevilgning
|
9 300 000 000
|
1645
|
|
Statlig garantiordning
for lån til små og mellomstore bedrifter
|
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for
små og mellomstore bedrifter
|
4 000 000
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter
mv.
|
|
|
89
|
Renter
og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning
|
11 529 700 000
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
20
|
68 204 064 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3041
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Salgsinntekter
|
5 700 000
|
|
3
|
Leieinntekter
|
2 300 000
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
50 000
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
13 200 000
|
|
86
|
Vinningsavståelse
og overtredelsesgebyr mv.
|
500 000
|
4605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Økonomitjenester
|
166 400 000
|
|
2
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
17 200 000
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
7 900 000
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
2 300 000
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 100 000
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
26 800 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr
|
23 000 000
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr
|
42 000 000
|
|
3
|
Andre
inntekter
|
6 500 000
|
|
5
|
Gebyr
for utleggsforretninger
|
109 000 000
|
|
7
|
Gebyr
for bindende forhåndsuttalelser
|
5 000 000
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 100 000
|
|
85
|
Inngått
på tapsførte lån mv.
|
240 000 000
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
2 118 000 000
|
|
87
|
Trafikantsanksjoner
|
60 000 000
|
|
88
|
Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
|
230 000 000
|
|
89
|
Overtredelsesgebyr
|
5 000 000
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
222 808 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
|
10 000 000
|
4634
|
|
Kompensasjon for
inntektssvikt som følge av virusutbruddet
|
|
|
85
|
Tilskudd
til støtteberettigete virksomheter – tilbakebetaling
|
1 000 000
|
|
86
|
Lønnsstøtte
til foretak rammet av smitteverntiltak – tilbakebetaling
|
1 000 000
|
5351
|
|
Overføring fra
Norges Bank
|
|
|
85
|
Overføring
|
8 600 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forvaltningsbedrifter
i samband med nybygg, anlegg mv.
|
5491
|
|
Avskrivning på
statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
|
|
|
30
|
Avskrivninger
|
1 633 000 000
|
Renter og utbytte
mv.
|
5603
|
|
Renter av statens
kapital i statens forvaltningsbedrifter
|
|
|
80
|
Renter
av statens faste kapital
|
2 168 000 000
|
5605
|
|
Renter av statskassens
kontantbeholdning og andre fordringer
|
|
|
80
|
Av
statskassens foliokonto i Norges Bank
|
5 879 300 000
|
|
81
|
Av
verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
|
200 000
|
|
82
|
Av
innenlandske verdipapirer
|
1 710 800 000
|
|
83
|
Av
alminnelige fordringer
|
120 000 000
|
|
84
|
Av
driftskreditt til statsbedrifter
|
746 200 000
|
|
86
|
Renter
av lån til andre stater
|
100 000
|
|
89
|
Garantiprovisjon
|
40 000 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
24 217 458 000
|
|
|
Netto rammeområde
20
|
43 986 606 000
|
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til Stortingets
vedtak 1. desember 2022, der netto utgiftsramme for rammeområde
20 er fastsatt til 43 976 606 000 kroner.
For nærmere omtale
av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2022–2023) Finansdepartementet.
4.3.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å redusere utgiftene
til Stortinget med 5 mill. kroner, og flertallet foreslår derfor
at kap. 41 post 1 reduseres med 5 mill. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett og foreslår
å redusere bevilgningen på kap. 41 post 1 med 40 mill. kroner. Det forutsettes
en innsparing i Stortingets drift ved at blant annet fellestjenester
og eiendomsdrift overføres til DSS og Statsbygg.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det legges til grunn en effektivisering av driften
av Stortinget og redusert bevilgning med 35 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt primære forslag
i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett, der det
foreslås å redusere bevilgningen til Stortinget med 28,2 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Rødt er bekymret for en utvikling der avstanden mellom
de folkevalgte og befolkningen blir større. Politikergodtgjørelsene
har etter dette
medlems mening over tid blitt for høye sammenlignet med gjennomsnittslønna,
noe som har bidratt til å øke avstanden mellom politikerne og innbyggerne
de er valgt til å representere.
Dette medlem viser til Dokument
8:1 S (2021–2022) Representantforslag om kutt i godtgjørelsene for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer, og til Rødts forslag ved behandling av Innst.
123 S (2021–2022) om at godtgjørelsene for stortingsrepresentanter reduseres
til maksimalt halvannen ganger medianinntekten for deretter å justeres
årlig med et kronebeløp tilsvarende utviklingen i medianinntekt
foregående år, samt at godtgjørelsen for statsråder og statsminister fastsettes
til 1,25 og 1,75 ganger godtgjørelsen for stortingsrepresentanter.
Dette medlem viser til at
Stortinget i april 2020 vedtok å fryse nivået på politikergodtgjørelsene,
i påvente av Godtgjøringsutvalgets rapport, og som en respons på
at pandemien på kort tid hadde kastet hundretusenvis av personer
ut i arbeidsløshet. Dette
medlem viser til at lønnsfrysen varte om lag to år, men at den
fikk beskjedne konsekvenser i praksis, ettersom Stortinget til gjengjeld
bevilget seg en dobbel økning for å ta igjen etterslepet da lønnsfrysen
opphørte våren 2022.
Dette medlem viser til at
den pågående priskrisa treffer alle, men rammer ulikt, og at mange
med dårlig råd opplever økonomisk utrygghet og en nedgang i levestandard
fordi lønninger og ytelser ikke holder tritt med prisveksten. I
motsatt ende av skalaen settes det stadig nye rekorder for selskapsoverskudd,
aksjeutbytter og formue for landets aller rikeste.
På samme måte som
under pandemien mener dette
medlem det vil være rimelig at Stortinget viste moderasjon
gjennom å vedta at egne godtgjørelser ikke skal reguleres opp i
2023.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber Stortingets presidentskap avvikle Stortingets godtgjøringsutvalg.»
4.3.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
stasbudsjetter.
4.3.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det legges til grunn et mer kostnadseffektivt
vedlikehold og reduserte kostnader til innkjøp av større utstyr
og redusert bevilgning med 10 mill. kroner.
4.3.4 Post 50 Sannhets- og forsoningskommisjonen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.5 Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettforliket er foreslått å redusere utgiftene
til partigruppene i Stortinget med 5 mill. kroner, og flertallet foreslår
derfor at kap. 41 post 70 reduseres med 5 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett og foreslår
å omdisponere 10 mill. kroner fra partigruppene på Stortinget til
de politiske partiene. Bevilgningen under kap. 41 post 70 reduseres
tilsvarende.
4.3.6 Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.7 Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.3.8 Post 74 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.4.1 Post 1 Salgsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.4.2 Post 3 Leieinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.5 Kap. 1600 Finansdepartementet
4.5.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett og mener det er mulig med en mer effektiv måte å løse
oppgavene på. Det legges til grunn en reduksjon på 10 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås at det opprettes en tilskuddsordning under Finansdepartementet
til organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk,
åpenhet og skattepolitikk i Norge.
4.5.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.5.3 Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.5.4 Fullmakt til å rette opp uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.6 Kap. 4600 Finansdepartementet
4.6.1 Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.7 Kap. 1602 Finanstilsynet
4.7.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til partiets alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås å bevilge 10 mill. kroner for å opprette en egen
Fintech-avdeling under Finanstilsynet.
4.7.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.8 Kap. 4602 Finanstilsynet
4.8.1 Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.8.2 Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.9 Kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
4.9.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett og legger
til grunn en innsparing i driften på 27 mill. kroner gjennom effektiviseringstiltak.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det legges til grunn at oppgavene kan løses mer
effektivt, og en redusert bevilgning med 15 mill. kroner.
4.9.2 Post 22 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.9.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.10 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
4.10.1 Post 1 Økonomitjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.10.2 Post 2 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
4.11.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative budsjett og legger til
grunn en innsparing i driften på 55 mill. kroner gjennom effektiviseringstiltak.
4.11.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
4.12.1 Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.2 Post 2 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.3 Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.4 Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12.5 Post 85 Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
4.13.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett der bevilgningen
til Skatteetaten foreslås redusert med 125 mill. kroner sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at oppgavene bør kunne løses
mer effektivt, og viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
der bevilgningen reduseres med 20 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Skatteetaten har hatt stramme budsjettrammer
over flere år, og etatens driftsbudsjett ble kuttet med til sammen 300
mill. kroner gjennom åtte år med ABE-kutt under regjeringen Solberg.
Dette medlem viser til at
disse kuttene får konsekvenser. Riksrevisjonens la nylig fram en
undersøkelse som konkluderte med at Skatteetaten ikke i tilstrekkelig
grad har sikret at utenlandske aksjonærer blir trukket korrekt kildeskatt.
Riksrevisjonen påpeker at dette innebærer at utenlandske aksjonærer
kan ha fått redusert kildeskatt uten at de har krav på dette, og
Norge kan ha gått glipp av skatteinntekter. I Klassekampen 14. september
2022 påpeker også NTL Skatt at det er behov for «flere hundre nye
årsverk for å gjøre Skatteetaten i stand til å gjøre oppgavene sine
skikkelig». De påpeker også at staten potensielt går glipp av enorme
milliardbeløp hvert år på grunn av denne ressursmangelen.
Dette medlem mener at regjeringa
undervurderer konsekvensene av å stramme inn i Skatteetatens driftsbudsjett,
og mener snarere at etaten burde få tilført større ressurser. Dette medlem viser
til egne forslag i Dokument 8:60 S (2022–2023) og Rødts alternative statsbudsjett,
der det foreslås å styrke bevilgningen med 80 mill. kroner ut over
regjeringas forslag.
4.13.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13.3 Post 22 Større IT-prosjekter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13.4 Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13.5 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
4.14.1 Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.2 Post 3 Andre inntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.3 Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.4 Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.5 Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.6 Post 85 Inngått på tapsførte lån mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.7 Post 86 Bøter, inndragninger mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, som går imot regjeringens forslag om at trafikkbøter,
som allerede er på et høyt nivå, skal økes med 30 pst. Disse medlemmer mener
at en slik økning vil kunne være i strid med den allmenne rettsoppfatning. Disse medlemmer viser
her til en utvikling der straffereaksjoner for trafikkforseelser
stadig blir kraftigere mens straffenivået for alvorlig kriminalitet
er lavt. Disse
medlemmer mener at bøtenivået i trafikken er uforholdsmessig
høyt og derfor ikke skal økes.
4.14.8 Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.9 Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.10 Post 89 Overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14.11 Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.15 Kap. 1619 Skatteklagenemnda
4.15.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.16 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
4.16.1 Post 1 Driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det legges til grunn en mer effektiv løsning av
oppgavene og en redusert bevilgning med 15 mill. kroner.
4.16.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.16.3 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.17 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
4.17.1 Post 2 Oppdragsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.17.2 Post 85 Tvangsmulkt
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.18 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
4.18.1 Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.18.2 Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.19 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
4.19.1 Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.20 Kap. 4634 Kompensasjon for inntektssvikt som følge av virusutbruddet
4.20.1 Post 85 Tilskudd til virksomheter med rett til stønad - tilbakebetaling
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.20.2 Post 86 Lønnsstøtte til virksomheter som er rammet av smittevernstiltak – tilbakebetaling
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.21 Kap. 1645 Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter
4.21.1 Post 23 Spesielle driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for små og mellomstore bedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.22 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
4.22.1 Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld,overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.23 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
4.23.1 Post 85 Overføring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.24 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift
4.24.1 Post 30 Avskrivninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift
4.25.1 Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
4.26.1 Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26.2 Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26.3 Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26.4 Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26.5 Post 86 Renter av lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26.6 Post 89 Garantiprovisjon
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.27 Andre merknader fremkommet under komiteens behandling
4.27.1 Solidaritetsfond
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett
hvor det foreslås å etablere et solidaritetsfond som legges under
kap. 1600 post 50 (ny). Det foreslås at det ekstraordinære overskuddet
som forventes i oljefondet i 2022 og 2023, settes av til dette fondet
og allokeres til hjelp og gjenoppbygging av Ukraina, til å støtte
europeisk fornybarsatsing og europeiske land som sliter som følge
av høye gasspriser, og hjelp til utviklingsland som rammes hardt
av økte matvare- og energipriser.
4.28 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger
under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens
forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag
uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med Tillegg
2
|
Komiteens tilråding
|
H
|
FrP
|
SV
|
R
|
V
|
MDG
|
KrF
|
Utgifter (i tusen
kroner)
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 053 178
|
1 048 178 (-5 000)
|
1 013 178 (-40 000)
|
1 018 178 (-35 000)
|
1 024 978 (-28 200)
|
1 016 778 (-36 400)
|
1 053 178 (0)
|
1 053 178 (0)
|
1 053 178 (0)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
155 000
|
155 000 (0)
|
155 000 (0)
|
145 000 (-10 000)
|
155 000 (0)
|
155 000 (0)
|
155 000 (0)
|
155 000 (0)
|
155 000 (0)
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
232 600
|
227 600 (-5 000)
|
222 600 (-10 000)
|
232 600 (0)
|
232 600 (0)
|
232 600 (0)
|
232 600 (0)
|
232 600 (0)
|
232 600 (0)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
423 537
|
423 537 (0)
|
423 537 (0)
|
413 537 (-10 000)
|
423 537 (0)
|
423 537 (0)
|
423 537 (0)
|
423 537 (0)
|
423 537 (0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
96 382
|
96 382 (0)
|
96 382 (0)
|
96 382 (0)
|
96 382 (0)
|
96 382 (0)
|
96 382 (0)
|
106 382 (+10 000)
|
96 382 (0)
|
|
50
|
Solidaritetsfond
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
1 900 000 000 (+1 900 000 000)
|
0 (0)
|
|
71
|
Tilskudd
til organisasjoner
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
10 000 (+10 000)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
464 518
|
464 518 (0)
|
464 518 (0)
|
464 518 (0)
|
464 518 (0)
|
464 518 (0)
|
474 518 (+10 000)
|
464 518 (0)
|
464 518 (0)
|
1605
|
|
Direktoratet for
forvaltning og økonomistyring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
909 884
|
909 884 (0)
|
882 884 (-27 000)
|
894 884 (-15 000)
|
909 884 (0)
|
909 884 (0)
|
909 884 (0)
|
909 884 (0)
|
909 884 (0)
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 697 395
|
1 697 395 (0)
|
1 642 395 (-55 000)
|
1 697 395 (0)
|
1 697 395 (0)
|
1 697 395 (0)
|
1 697 395 (0)
|
1 697 395 (0)
|
1 697 395 (0)
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 379 848
|
7 379 848 (0)
|
7 254 848 (-125 000)
|
7 359 848 (-20 000)
|
7 379 848 (0)
|
7 459 848 (+80 000)
|
7 379 848 (0)
|
7 379 848 (0)
|
7 379 848 (0)
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
691 423
|
691 423 (0)
|
691 423 (0)
|
676 423 (-15 000)
|
691 423 (0)
|
691 423 (0)
|
691 423 (0)
|
691 423 (0)
|
691 423 (0)
|
|
|
Sum utgifter
|
68 204 064
|
68 194 064 (-10 000)
|
67 947 064 (-257 000)
|
68 099 064 (-105 000)
|
68 175 864 (-28 200)
|
68 257 664 (+53 600)
|
68 214 064 (+10 000)
|
1 968 214 064 (+1 900 010 000)
|
68 204 064 (0)
|
Inntekter (i tusen
kroner)
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
2 118 000
|
2 118 000 (0)
|
2 118 000 (0)
|
1 853 000 (-265 000)
|
2 118 000 (0)
|
2 118 000 (0)
|
2 118 000 (0)
|
2 118 000 (0)
|
2 118 000 (0)
|
|
|
Sum inntekter
|
24 217 458
|
24 217 458 (0)
|
24 217 458 (0)
|
23 952 458 (-265 000)
|
24 217 458 (0)
|
24 217 458 (0)
|
24 217 458 (0)
|
24 217 458 (0)
|
24 217 458 (0)
|
|
|
Sum netto
|
43 986 606
|
43 976 606 (-10 000)
|
43 729 606 (-257 000)
|
44 146 606 (+160 000)
|
43 958 406 (-28 200)
|
44 040 206 (+53 600)
|
43 996 606 (+10 000)
|
1 943 996 606 (+1 900 010 000)
|
43 986 606 (0)
|