Søk

Innhold

4. Kunnskapsdepartementet

4.1 Kap. 200 Kunnskapsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter, post 21 Spesielle driftsutgifter og post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehold

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2022–2023).

Komiteen viser til at kapitlet omfatter driftsmidler til Kunnskapsdepartementet. De målene som settes for utdanningssektoren i budsjettproposisjonen, er rettesnorer for departementet.

Komiteen mener et godt og inkluderende læringsmiljø i barnehage og skole legger et viktig grunnlag for et godt liv, videre utdanning og aktiv deltagelse i samfunn og arbeidsliv. Barnehage og skole skal bygge på bredt kunnskapssyn og bidra til at alle barn og unge skal få muligheten til å utvikle seg, tilegne seg kunnskap og danne relasjoner.

Komiteen vil påpeke at skolen er både en dannelses- og læringsarena og må brukes aktivt til å fremme toleranse og humanistiske verdier. Komiteen vil påpeke at kunnskap er grunnlaget for demokrati, velferd, verdiskaping og likeverd.

Komiteen merker seg at departementet mener at det foreligger et godt kunnskapsgrunnlag om barnehage, høyere utdanning og forskning, samt at departementet har kontakt med ulike interesseorganisasjoner for å innhente erfaringer fra blant annet elever og studenter.

Komiteen merker seg at trygghet og samfunnssikkerhet vektlegges sterkere også i Kunnskapsdepartementet, og at det er utarbeidet ulike dokumenter med krav, anbefalinger og veiledninger for arbeidet med samfunnstrygghet og beredskap i kunnskapssektoren. Dette arbeidet videreføres også i Direktoratet for høyere utdanning (HK-dir) som ble etablert 1. juli 2021.

Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet vil understreke betydningen av en kostnadseffektiv offentlig sektor. Dette medlem mener det er rom for kutt i store deler av det offentlige byråkratiet.

Dette medlem viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2023, der det foreslås en reduksjon på kap. 200 post 1 på 76 426 000 kroner, sammenlignet med regjeringens forslag.

4.2 Kap. 201 Analyse og kunnskapsgrunnlag

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2022–2023).

Komiteen understreker viktigheten av at politikken som føres, må være forsknings- og kunnskapsbasert. Komiteen vil påpeke at det er viktig med forskning som stimulerer til tettere samarbeid mellom utdanningsforskningen og lærerutdanningene.

Komiteen merker seg at departementet legger vekt på å følge opp målene i Kunnskapsdepartementets strategi for utdanningsforskning «Forskning, kunnskapsmegling og bruk 2020–2024». Departementet vektlegger særlig behovet for mer kunnskap om digitalisering, oppvekstvilkår for barn og unge, samt forskning knyttet til spesialundervisning.

Komiteen vil fremheve at departementet innenfor høyere utdanning vektlegger å styrke kunnskapsgrunnlaget knyttet til fagskoler, samt studentaktiv læring.