Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til at Prop. 34 L (2022–2023) Endringer i tvisteloven mv. (rettsmekling, ankenektelse
mv.) behandles i denne innstillingen.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås endringer for at flere saker skal kunne løses
ved rettsmekling, og det foreslås å senke terskelen for ankenektelse
i sivile saker. Videre foreslås det også et bevisforbud i forbindelse
med interne straffesaksopplysninger i sivile saker, samt innføring
av en bestemmelse om vitneavhør og opplysninger om vitners personalia
i barnevernssaker ved skjult adresse.
Komiteen viser videre til at
det i proposisjonen blant annet foreslås endringer i reglene om
planmøte, småkravsprosess og behandlingen i forliksrådet. Videre foreslås
det også endringer i reglene for sakskostnader i sivile saker.
Komiteen viser avslutningsvis
til at det er gjennomført skriftlig høring i saken. Fristen for
å inngi høringsuttalelser i saken var den 21. februar 2023. Det
er inngitt tre skriftlige høringsinnspill i saken, fra Oslo tingrett,
Advokatforeningen og advokat Anders Brosveet ved Elden Advokatfirma.
Komiteen viser til at proposisjonen
hviler på et omfattende utrednings- og evalueringsarbeid, jf. evalueringsrapport
avgitt 4. juni 2013, «Evaluering av tvisteloven», påfølgende høringsnotater
i 2018 og 2020, samt Domstolkommisjonens utredning i NOU 2020:11
Den tredje statsmakt – domstolene i endring.
Komiteen støtter det overordnede
formålet med proposisjonen og de enkeltforslagene som fremmes for å
oppnå en mer effektiv rettspleie, mer aktiv saksstyring og en større
grad av proporsjonalitet i prosessen, og slik bidra til lavere kostnader
for partene og samfunnet, og at tilgangen til domstolene ivaretas.
Komiteen viser til proposisjonen
og omtalene av sakskostnadsreglene, der regjeringen blant annet
foreslår å forenkle prosedyren for at retten kan nedsette krav om
sakskostnader.
Komiteen viser til at lovforslagene
i proposisjonen legger til rette for at en større andel av de sivile
tvistesakene som kommer til tingrettene, skal kunne løses ved rettsmekling.
I dag forutsetter rettsmekling som hovedregel partenes samtykke. Komiteen merker
seg at forslaget innebærer at retten skal beslutte at det skal foretas
rettsmekling når den finner at saken egner seg for det, og at dette
er i tråd med intensjonen om at tvisteloven skal legge til rette
for at partene kan få løst sine tvister i minnelighet – også etter
at saken er brakt inn for domstolene. Regjeringen foreslår også
en rekke endringer for å tydeliggjøre og forbedre reglene om tvisteløsning
i sivile saker, herunder behandlingen i forliksrådet og ved småkravprosess.
Komiteen viser til at en viktig
og lenge etterspurt regelendring er kommet på plass ved proposisjonen.
I barnevernssaker med vedtak om skjult adresse kan det være avgjørende
for sikkerheten og tryggheten til barnet at et vitne ikke oppgir
personalia som kan avsløre adressen barnet bor på. Komiteen merker seg forslaget
i proposisjonen om å innføre en hjemmel i tvisteloven som åpner
for at retten kan beslutte at vitnets navn og andre personalia ikke
skal oppgis i åpen rett, men bare opplyses skriftlig til retten
når det er nødvendig for å holde barnets adresse skjult.
Komiteen viser til at regjeringen
i Prop. 34 L (2022–2023) skriver at flere av forslagene i høringsnotatene
fra 2018 og 2020 har vist seg å kreve ytterligere høring og utredning
før de eventuelt kan følges opp med lovforslag. I forbindelse med
det pågående utredningsarbeidet mener komiteen at det kan være behov
for å se på ytterligere endringer i tvisteloven.
Komiteen viser til at tvisteloven
§ 6-11 fjerde avsnitt gir en part rett til å kreve en sak innstilt
hvis saken ikke er avsluttet innen tre måneder etter at forliksklagen ble
forkynt. Komiteen mener
at det kan stilles spørsmål ved om bestemmelsen og gjeldende rett
i tilstrekkelig grad ivaretar hensynet til at flest mulig egnede
saker blir avgjort i forliksrådet. I tilfeller hvor saksbehandlingstiden
overstiger tre måneder, kan man risikere at klagemotpart bruker
innstillingsadgangen til å trenere behandlingen av saken. Det er
etter komiteens oppfatning
ikke i tråd med formålet med bestemmelsen. Komiteen ønsker derfor å be
departementet se på endringer i tvisteloven kapittel 6 for saker
som kreves innstilt som følge av at behandlingen ikke er avsluttet innen
fristen i § 6-11 fjerde ledd.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere endringer i tvisteloven kapittel 6 for saker
som kreves innstilt som følge av at behandlingen ikke er avsluttet
innen fristen i § 6-11 fjerde ledd.»
Videre
mener komiteen at
det kan være behov for å endre tvisteloven § 31-6 om fristene for
gjenåpning. Komiteen mener
det kan være en mangel ved lovverket at personer som har fått straffesaken
gjenopptatt, og av den grunn blitt frikjent, ikke skal ha mulighet
til å gjenoppta erstatningssaken dersom det har gått mer enn ti
år siden dommen falt. Det samme gjelder personer som har blitt erstatningsansvarlig,
men som senere blir renvasket som følge av for eksempel at en tredjeperson
domfelles for det erstatningsbetingende forholdet. I slike tilfeller
mener komiteen at
det kan være i strid med uskyldspresumsjonen at en fellende dom
på krav om oppreisning blir stående for ettertiden uten mulighet
til gjenopptakelse.
Komiteen ser at spørsmålet
om endring av tvisteloven § 31-6 reiser en rekke kompliserte juridiske
problemstillinger. Dette er spørsmål om blant annet forholdet til
andre regler i tvisteloven, hvordan et unntak skal utformes, partsforholdene
i gjenåpningssaken og de materielle vilkårene for gjenåpning. Komiteen ønsker
å be departementet vurdere endringer i tvisteloven § 31-6 i forbindelse
med det pågående utredningsarbeidet.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere endringer i /unntak fra den absolutte fristen etter tvisteloven
§ 31-6 på ti år for gjenåpning av sivile saker som er pådømt som
del av en straffesak.»
Komiteens flertall,
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
deler bekymringen for den betydelige veksten i tilkjente sakskostnader.
Flertallet viser til proposisjonen
og omtalen av et pågående arbeid med sakskostnader og rettssikkerhet
med sikte på å utrede tiltak og eventuelle forslag for å bidra til
lavere sakskostnader, og for å sikre en reell tilgang til domstolene. Flertallet imøteser
dette arbeidet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan partenes sakskostnader i sivile saker
kan bli lavere, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at adgangen til
å få en sak behandlet av to uavhengige instanser er en viktig rettssikkerhetsgaranti.
På denne bakgrunn er disse medlemmer i
utgangspunktet noe skeptiske til proposisjonens forslag om utvidet
adgang til ankesiling i sivile saker. Men disse medlemmer har merket
seg høringsinstansenes syn på dette forslaget, og særlig merket
seg at lagmannsretten, med dagens regler for ankesiling og de føringer
som følger av rettspraksis, foretar en reell og fullverdig skriftlig
behandling av anken. Det vises herunder særlig til høringsuttalelsene
fra Agder lagmannsrett, Eidsivating lagmannsrett, Borgarting lagmannsrett,
Hålogaland lagmannsrett, Dommerforeningen og Domstoladministrasjonen.
Disse medlemmer mener det i
lys av den prøvingen som foretas ved lagmannsrettens skriftlige ankebehandling,
er naturlig å se hen til det arbeidet med økt digitalisering av
domstolene som ble igangsatt da Solberg-regjeringen styrte Justis-
og beredeskapsdepartementet. Digitaliseringen av domstolene vil
gi lagmannsretten tilgang til lydopptak fra tingrettsbehandlingen
av saken. Dette gir et bedre og mer opplyst beslutningsgrunnlag
ved den skriftlige behandlingen av anken, enn der ankebehandlingen
kun baseres på dokumenter. Disse medlemmer mener derfor
at de rettssikkerhetsmessige betenkeligheter ved den foreslåtte
utvidelsen av ankesilingsadgangen dempes ved digitaliseringen av
domstolene, som sikrer et bedre beslutningsgrunnlag ved lagmannsrettens
skriftlige ankebehandling.
Disse medlemmer har merket
seg at LO i sitt høringsinnspill mener en utvidelse av ankenektelsesadgangen
bør utstå til samtlige lagmannsretter har tilgang til opptak av
parts- og vitneforklaringer fra tingretten. Videre at Dommerforeningen,
Gulating lagmannsrett og Hålogaland lagmannsrett i sine høringsinnspill
mener ankenektelsesadgangen ikke bør knyttes opp mot lagmannsrettens
tilgang til opptak fra tingretten. Disse medlemmer ser at det
kan være uheldig å knytte behandlingen av ankenektelsesadgangen
direkte opp mot arbeidet med digitalisering av domstolene. Men som
nevnt i foregående avsnitt mener disse medlemmer at digitaliseringen
av domstolene og lagmannsrettens tilgang til opptak fra tingrettsbehandlingen
er en omstendighet som gjør det mindre betenkelig i et rettssikkerhetsperspektiv
å utvide ankesilingsadgangen. Dette har vært vektlagt ved disse medlemmers beslutning
om å støtte proposisjonen på dette punkt.
Disse medlemmer vil avslutningsvis
oppfordre regjeringen til å prioritere arbeidet med digitalisering av
domstolene fremover.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at Fremskrittspartiet i
sine alternative statsbudsjett for 2022 og 2023 foreslo bevilget
mer til domstolene enn det regjeringen foreslo i statsbudsjettene.
Deler av disse økte bevilgningene var ment for å fortsette arbeidet
med lyd- og bildeopptak i domstolene. Slik disse medlemmer ser det, har
regjeringen viet mer oppmerksomhet til domstolenes struktur og hvordan den
kan benyttes som distriktspolitisk virkemiddel, til tross for at
de sentrale fagmiljøer i justissektoren har advart mot den negative
effekten dette kan ha for rettssikkerheten, samt at den distriktspolitiske
effekten er høyst tvilsom sett hen til at reformen som ønskes reversert, ikke
medførte at noen av landets rettssteder forsvant. Disse medlemmer mener det at
den tredje statsmakt benyttes til distriktspolitisk aktivisme, samtidig
som domstolene ikke får de nødvendige bevilgninger, er egnet til
å gå ut over rettssikkerheten. Disse medlemmer vil derfor
på det sterkeste oppfordre regjeringen til å prioritere rettssikkerhet
fremfor distriktspolitikk, herunder at arbeidet med digitalisering
av domstolene prioriteres.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at sakskostnadene
i sivile saker har økt mye de siste årene, og det er ingen tvil
om at de høye sakskostnadene utgjør et alvorlig rettssikkerhetsproblem.
Høye sakskostnader gjør terskelen for å få sin sak avklart i retten
høyere for den enkelte, og det reduserer domstolenes relevans som
tvisteløser. Dette
medlem viser til at Domstolkommisjonen i NOU 2020:11 Den tredje
statsmakt – domstolene i endring har kartlagt nivået på tilkjente
sakskostnader i tingrettene. Undersøkelsen omfatter alminnelige
tvistesaker som ble behandlet ved allmennprosess og avgjort ved
dom i 2009 og 2018. Målt ved medianverdien viser Domstolkommisjonens
kartlegging at nivået på sakskostnadene økte med 54 pst. fra 2009
til 2018. Nivået på sakskostnadene økte med 92 pst. målt ved gjennomsnitt.
Dette medlem viser til justis-
og beredeskapsministerens svarbrev, der det legges til grunn at
den reelle årlige veksten i sakskostnadene som har blitt tilkjent
i tingrettene, har vært om lag den samme fra 2018 til i dag som
fra 2009 til 2018. Ut fra dette anslås det at nivået på sakskostnadene
har økt med om lag 20 pst. fra 2018 til i dag. Medianverdien for
sakskostnadene i 2018 var på om lag 145 000 kroner. Det anslås derfor
at medianverdien for 2022 var om lag 175 000 kroner. Statsråden
understreker at det er usikkerhet knyttet til disse anslagene.
Dette medlem viser til at den
20. januar 2020 skrev Finansavisen at timeprisen hos de største
firmaene har passert seks tusen kroner med god margin. Hovedregelen
etter tvisteloven § 20-5 er at parten som tilkjennes sakskostnader,
skal gis full erstatning for alle «nødvendige kostnader ved saken». Dette medlem viser
til side 43 i Prop. 34 L (2022–2023), der det slås fast at
«evalueringsrapporten
av tvisteloven fra 2013 hvor det fremgår at rettens praksis med
overprøving av sakskostnadsoppgavene neppe har endret seg særlig med
tvisteloven, og at retten fortsatt i nokså liten grad nedsetter
kravene.»
Dette medlem mener det er
fornuftig å fjerne varslingsregelen i § 20-5 femte ledd ettersom
regelen i praksis oppleves tungvint og omstendelig, og det bidrar til
en høy terskel for å sette ned sakskostnadskravet.
Dette medlem mener forslaget
ikke går langt nok i å vurdere tiltak for å dempe prisveksten og
prosessrisikoen som skapes med høye kostnadskrav for tapende part.
Det er ikke nærmere vurdert hvordan andre land begrenser at den
tapende part skal dekke den vinnende parts sakskostnader, og om
det vil være fornuftig å knytte kravet til fastsatte satser som
det offentlige salæret eller å sette et øvre tak. Det er heller
ikke vurdert det som foreslås i en artikkel om de økte sakskostnadene
i Høyesterett i Lov og Rett av tidligere høyesterettsdommer Clement
Endresen og utreder Gjermund Aasbrenn:
«Et naturlig korrektiv
kan være å ta utgangspunkt i hvilken timepris et rimelig antall
dyktige advokater innenfor saksfeltet ville vært villig til å ta
på seg prosessoppdraget for.» (Lov og Rett nr. 6/2019).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om hvordan man kan ytterligere
begrense hvor mye en part kan kreve dekket av sine egne sakskostnader
fra motparten i sivile saker. Det skal vurderes hvordan andre land
begrenser at den tapende part skal dekke den vinnende parts sakskostnader,
og om det vil være fornuftig å knytte kravet til fastsatte satser
som det offentlige salæret eller å sette et absolutt øvre tak.»
Dette medlem viser
til at forslaget om å flytte tvisteloven § 3-8 første ledd til kapittel
20 er fornuftig og vil sette bestemmelsen i kontekst som vil synliggjøre den.
Dette medlem mener en økt
bruk av bestemmelsen vil kunne bidra til å dempe sakskostnadsnivået
i domstolene. Dette
medlem mener i likhet med Bergen tingrett, Det juridiske fakultet
ved Universitetet i Oslo, Finans Norge, Forbrukertilsynet, Kongsberg
og Eiker tingrett, KS, LO, Statens sivilrettsforvaltning og Utlendingsnemnda
at det bør inntas en regel om at retten skal gjøre partene oppmerksomme
på adgangen til å be om rettens fastsetting av prosessfullmektigens
godtgjøring.
Dette medlemfremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med et lovforslag om å innta et nytt
tredje ledd i tvisteloven § 3-8 om at retten ved hoved- eller ankeforhandlingens
avslutning skal informere partene om adgangen til å be om rettens
fastsetting av godtgjøringen.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til forslag til ny § 22-6 a og at utgangspunktet
i sivilprosessen er at parter i rettssaker har plikt til å opplyse
saken sannferdig og fullstendig, så langt det handler om opplysninger
som faktisk er relevante for saken. Dette innebærer at staten som
saksøkt i en sivil sak har plikt til å fremlegge dokumenter og bevis
som taler for at borgeren har retten på sin side.
Dette medlem viser til at
svært gode grunner taler for å holde interne straffesaksdokumenter
utenfor innsyn under en pågående straffesak, enten innsyn kreves
i straffesakssporet eller i en parallell sivil sak. Etter avsluttet
straffesak er det derimot få hensyn som taler for å nekte bruk av
interne straffesaksdokumenter i sivile saker.
Dette medlem viser til at
dokumentene som foreslås unntatt, er interne dokumenter. Interne
dokumenter omfatter underordnet påtalemyndighets innstilling til
overordnede om tiltalespørsmålet, politiets og påtalemyndighetenes
vurderinger, herunder den enkeltes bevisbedømmelse, rettslige vurderinger,
subsumsjoner og drøftelser for eller imot tiltale.
Dette medlem viser til Advokatforeningens
høringsinnspill og mener i likhet med høringsinstansen at vektige
samfunnshensyn taler for at en person som eventuelt urettmessig
har blitt rettsforfulgt, kan kreve disse dokumentene fremlagt i
et etterfølgende erstatningssøksmål. Som Advokatforeningen påpeker,
er det nettopp i slike saker av verdi å kartlegge vurderingene som
har vært gjort fra påtalemyndighetene og politiet, fordi dette er
den eneste praktiske måten å kartlegge politiets og påtalemyndighetens
eventuelle skyldansvar på.
Dette medlem viser til at
det i proposisjonen fremholdes at det er en risiko for at informasjonen
slike dokumenter gir, kan være uriktig, fragmentert eller gi et misvisende
bilde. Dette medlem ønsker
å påpeke at dette ikke er særegent for politiets virksomhet, men gjelder
for de aller fleste som risikerer å bli saksøkt. Dette medlem viser videre
til at politiets inngripende samfunnsfunksjon tilsier at det også
stilles strenge krav til hva interne vurderinger bygger på. Hvis
disse er mangelfulle, vil det kunne få bevismessig betydning ved sak
om politiets skyldansvar.
Dette medlem viser til at
det i proposisjonen hevdes at innsyn kan føre til «mindre åpenhet
i de vurderinger som gjøres», og at politi og påtalemyndighet vil kunne
bli «tilbakeholden med å foreta inngående vurderinger skriftlig». Dette medlem deler
denne bekymringen, men mener at det ikke er noe argument for å nekte
innsyn. Dette
medlem mener i likhet med Advokatforeningen at denne bekymringen
kan imøtegås på annet vis, eksempelvis ved å gi regler eller føringer
med minimumskrav til vurderingsgrunnlag hos politi og påtalemyndighet,
som vil sikre reell åpenhet om de vurderinger som er gjort.