Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om revidert finansieringsopplegg for Haugalandspakken på Haugalandet i Rogaland og Vestland fylkeskommuner. Forslaget innebærer at perioden for innkreving av bompenger i Haugesund og Tysvær kommuner forlenges fra 1. juli 2023 til utgangen av 2026, eller til en eventuell ny bompengefinansiert bypakke for Haugesund er etablert, dersom dette skjer tidligere enn 2026. Det pågår arbeid lokalt med en ny bypakke for Haugesund med sikte på oppstart av bompengeinnkreving i 2025.

Det reviderte finansieringsopplegget for Haugalandspakken skal bidra til at det blir et kortest mulig opphold i bompengeinnkreving på Haugalandet fram til en eventuell ny bypakke for Haugesund er på plass. Forlengelsen skal bidra til å dempe en trafikkvekst i perioden mellom pakkene og styrke måloppnåelsen for pakken.

Haugalandspakken har blitt lagt fram for Stortinget to ganger tidligere. Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 57 (2006–2007) Om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak på Haugalandet i Rogaland og Hordaland og Innst. S. nr. 214 (2006–2007) sluttet Stortinget seg til bompengeinnkreving til Haugalandspakken. Pakken hadde et innkrevingsopplegg med ni bomstasjoner i Haugesund og Tysvær kommuner og omfattet kommunene Haugesund, Tysvær, Bokn, Vindafjord, Sveio og Etne i Rogaland fylkeskommune og tidligere Hordaland fylkeskommune. Prosjektporteføljen inneholdt 14 prosjekter og en ramme til mindre investeringstiltak. Den totale investeringsrammen var på om lag 1,7 mrd. 2007-kroner. Innkrevingen av bompenger startet opp 1. juli 2008, med 15 års varighet.

Haugalandspakken skulle støtte opp om fylkesdelplanen for areal og transport på Haugalandet sine mål om å utvikle et miljømessig og samfunnsmessig godt transportsystem, redusere veksten i biltrafikken i byområdet, redusere antall trafikkulykker og støyplager og å utvikle et tilrettelagt og velfungerende transportsystem for alle brukergrupper.

Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 45 (2007–2008) Om nokre saker som gjeld veg og jernbane, jf. Innst. S. nr. 242 (2007–2008), sluttet Stortinget seg til en utvidelse av bompengeordningen for Haugalandspakken med fire nye bomstasjoner i Karmøy kommune. Pakken innebar en utvidet prosjektportefølje med 22 prosjekter og en total økonomisk ramme på om lag 2,8 mrd. 2008-kroner.

For å unngå et opphold i innkreving av bompenger på Haugalandet har Rogaland og Vestland fylkeskommuner og kommunene Haugesund, Tysvær, Bokn, Vindafjord, Sveio og Etne gjort lokalpolitiske vedtak om et revidert finansieringsopplegg med forlenget innkreving i ni av de 13 bomstasjonene i Haugalandspakken fram til en eventuell ny bypakke for Haugesund er etablert, og senest ut 2026. I Karmøy kommune var det ikke tilslutning til en forlengelse av bompengeinnkrevingen. Forlengelsen skal bidra til å sikre inntekter til å gjennomføre viktige prosjekter i regionen.

Saken er lokalpolitisk behandlet i alle nevnte sju kommuner og begge fylkeskommunene. Karmøy kommune sluttet seg ikke til forslaget om en forlengelse av bompengeinnkrevingen. Etter at dette ble kjent, ba Rogaland fylkeskommune øvrige parter ta stilling til om videreføring av pakken kunne skje uten Karmøy kommune. Dette fikk lokalpolitisk tilslutning, og i vedtakene framgår dette gjennom tilføyelse av et punkt om at søknad om forlenget innkreving blir gjort med grunnlag i kommunene som deltok i den opprinnelige Haugalandspakken.

Finansieringen av Haugalandspakken var basert på bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler innenfor en økonomisk ramme på 2 860 mill. 2008-kroner, jf. St.prp. nr. 45 (2007–2008) og Innst. S. nr. 242 (2007–2008). Av dette var bompengebidraget forutsatt å utgjøre 1 940 mill. kroner.

Fram til 2023 er det brukt om lag 4 100 mill. 2023-kroner i Haugalandspakken. Av disse er om lag 2 800 mill. kroner rekvirerte bompenger, om lag 700 mill. kroner statlige midler og 600 mill. kroner fylkeskommunale midler, inkl. fylkeskommunal mva.-kompensasjon. Rogaland fylkeskommune garanterte underveis i pakken for et lån på 210 mill. 2010-kroner, jf. Prop. 119 S (2010–2011) Ein del saker på Samferdselsdepartementets område og Innst. 403 S (2010–2011). Dette lånet ble nedbetalt i 2018.

Forslaget til revidert finansieringsopplegg for Haugalandspakken innebærer at det kan realiseres ytterligere prosjekter og tiltak for inntil 600 mill. kroner. I finansieringsplanen er det lagt til grunn et bompengebidrag på 525 mill. kroner. I tillegg kommer merverdiavgift som staten refunderer for tiltak på det fylkeskommunale veinettet, og dette er foreløpig beregnet til 75 mill. kroner.