Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud
og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt,
Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og
fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til forslaget i Dokument 8:231
S (2022–2023) om en human ruspolitikk i norske kommuner. Komiteen viser til at statsråd Ingvild Kjerkol
har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen av 31. mai 2023.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har
ikke avholdt høring i saken.
Komiteen viser til
at det i revidert nasjonalbudsjett (Prop. 118 S (2022–2023)) ble
gitt unntak fra egenandeler i poliklinikk for pasienter i legemiddelassistert rehabilitering
(LAR).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Pasientfokus er opptatt
av at vi skal ha en ruspolitikk der vi forebygger bedre og der målet
er å redusere rusbruk og skadene av rusbruk i samfunnet. Disse medlemmer vil understreke at det
er et stort behov for å vurdere hvordan vi innretter forebyggingstiltakene
og behandlingen innenfor rusfeltet bedre. Disse
medlemmer viser i den sammenheng til at regjeringen har varslet
en forebyggings- og behandlingsreform som vil komme i 2024.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at bruk og
besittelse av narkotika er straffbart etter bestemmelser i legemiddelloven
og straffeloven. Et unntak fra dette som forslaget her åpner for,
er etter disse medlemmers syn i praksis
lik forslaget som ble fremmet av forrige regjering i Prop. 92 L
(2020–2021) Endringer i helse- og omsorgstjenesteloven og straffeloven
m.m. (rusreform – opphevelse av straffansvar m.m.). Disse medlemmer viser til at det ikke
var flertall for det nevnte forslaget den gangen. Disse
medlemmer vil heller ikke denne gangen stille seg positive
til et forslag om avkriminalisering av bruk og besittelse til eget
bruk, verken lokalt eller nasjonalt.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev når det gjelder rådgivende enheter for
russaker i kommunene. Enhetene er i dag innrettet for personer som
er ilagt møteplikt som vilkår ved en betinget påtaleunnlatelse for
overtredelse av legemiddellovens forbud mot bruk og besittelse av
narkotika. Der ruskontroll er satt som vilkår, skal kommunene også
gjennomføre dette. Disse medlemmer understreker
at de rådgivende enhetene ikke har adgang til å gjennomføre «tvangsbaserte
hjelpetiltak». Disse medlemmer vil også
understreke at kommunen allerede i dag kan organisere de rådgivende
enhetene med tilbud om lavterskel førstelinjehjelp, slik at flere
kan ta i bruk tilbudet.
Disse medlemmer vil
i forbindelse med forslag om egenandeler for pasienter i LAR (forslag
7) vise til revidert nasjonalbudsjett, der det ble gitt unntak fra
egenandeler i poliklinikk for denne pasientgruppen.
Disse medlemmer vil
for de øvrige forslagene vise til den varslede forebyggings- og
behandlingsreformen for rusfeltet. Temaene som tas opp her vil bli
behandlet i meldingen og disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev, hvor dette bekreftes.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at flere kommuner har vedtatt at de ønsker lokale rusreformer. Oslo
bystyre vedtok tverrpolitisk og med stort flertall at de ønsket
et forsøk med lokal rusreform, kun mot stemmene til Kristelig Folkeparti
og en enkeltrepresentant fra Fremskrittspartiet. Justis- og beredskapsministeren har
avvist at departementet kan gi unntak fra relevant lovverk, slik
Oslo bystyre ønsker. Disse medlemmer viser
til at dette var bakgrunnen for at det i Dokument 8:156 S (2022–2023)
om å tillate forsøk med lokale rusreformer, ble foreslått av blant
andre Høyre at regjeringen skulle komme til Stortinget med en sak
som gir kommuner som ønsker det, en mulighet til å gjennomføre forsøk
med lokale rusreformer. Disse medlemmer viser
til at representantene fra Miljøpartiet de Grønne i Dokument 8:231
(2022–2023) ikke foreslår forsøk med lokale rusreformer, men en
generell adgang til lokale rusreformer. Disse
medlemmer støtter et slikt forslag.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gi kommunene
mulighet til å gjennomføre lokale rusreformer, hvor bruk og besittelse
av små mengder ulovlige rusmidler til eget bruk ikke medfører straff.»
Disse medlemmer viser
videre til at det i Prop. 92 L (2020–2021) og Dokument 8:46 L (2021–2022)
ble foreslått å gjennomføre en rusreform der ansvaret for samfunnets
reaksjon på bruk og besittelse av mindre mengder rusmidler til egen
bruk skulle overføres fra justissektoren til helsetjenesten. Disse medlemmer viser til at bakgrunnen
for disse forslagene blant annet var oppnevnelsen av rusreformutvalget
og utvalgets innstilling (NOU 2019:26 Rusreform – fra straff til
hjelp).
Disse medlemmer vil
understreke at det fremdeles er behov for en rusreform som opphever
straffansvaret for mindre mengder rusmidler til eget bruk. Disse medlemmer mener straffeforfølging
av bruk og besittelse av rusmidler til eget bruk har bidratt til
stigmatisering, marginalisering og sosial utstøting og kan ha stått
i veien for å møte den enkelte bruker med hensiktsmessige og tilpassede
tilbud og oppfølging. Straff for bruk av rusmidler har også en tendens
til å ramme sosialt skjevt og med det opprettholde og forsterke utenforskap
for marginaliserte grupper.
Disse medlemmer vil
understreke at det ikke er noen motsetning mellom å jobbe med forebygging
og behandling av rusavhengige og å oppheve straffansvar for bruk
og besittelse av mindre mengder rusmidler til eget bruk. Disse medlemmer vil påpeke at en avkriminalisering
kan gjøre at brukere av rusmidler ber om hjelp tidligere enn de
ellers ville gjort, fordi terskelen for å få hjelp blir lavere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til at vi halvveis
ut i denne stortingsperioden fremdeles ikke har fått den varslede
stortingsmeldingen om forebygging og behandling av rusmiddelavhengighet
som regjeringen har varslet. Disse medlemmer er
bekymret for at rusavhengige blir nedprioritert av dagens regjering,
og at denne pasientgruppen konsekvent blir skjøvet bakover i køen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre deler forslagsstillernes syn på viktigheten av frivillig
rusmiddelforebyggende innsats. Disse medlemmer viser til
at både forslag om midler til analysetjenester, kommunale brukerstyrte
hus og videreutdanning av barne- og ungdomsarbeidere og helsesykepleiere
er spørsmål som disse medlemmer vil
komme tilbake til i budsjettprosessene i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
til at Stortinget tidligere har stemt ned Prop. 92 L (2020–2021)
om oppheving av straffansvar for personer som bruker eller innehar
mindre mengder narkotika til eget bruk. Det er Stortinget som er
lovgiver, og justis- og beredskapsministeren har vært tydelig på
at det ikke er rom for å gi unntak fra nasjonalt lovverk for å avkriminalisere
mindre mengder narkotika innenfor et begrenset geografisk område. Disse medlemmer viser til at Stortinget
også i forrige sesjon stemte ned Dokument 8:156 S (2022–2023) om
å tillate forsøk med lokale rusreformer. Disse
medlemmer mener Stortinget har sagt sitt i denne saken, og
at det ikke skal gis lokale unntak fra nasjonalt lovverk.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at til tross for at Norge er blant landene i verden med minst narkotikabruk
blant unge, ser vi nye bekymringsfulle tall og en rekke advarsler
fra politiet som viser at utviklingen går i feil retning. I årets
Ung i Oslo-undersøkelse kom det frem at hele åtte prosent av elevene
på videregående skole i Oslo hadde brukt kokain det siste året. For
gutter i tredje klasse på videregående som hadde vært beruset mer
enn ti ganger det siste året, hadde hele 35 pst. prøvd kokain og
20 pst. syntetiske rusmidler som amfetamin. Politiet har også meldt
fra om at mange unge tror det er lovlig å bruke narkotika.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil påpeke at rusreformen (Prop. 92 L (2020-2021))
ikke ble vedtatt i Stortinget. Dersom rusreformen hadde blitt vedtatt,
kunne unge og andre med begynnende rusmiddelproblemer blitt pålagt
oppmøte hos de kommunale rådgivende enhetene, for å få oppfølging
og hjelp. Disse medlemmer viser til
Folkehelseinstituttets oversikt over bruk av illegale rusmidler
i den norske befolkningen, sist oppdatert i februar 2023, som viser
at det kun er bruken av kokain som har økt det siste tiåret. Bruken
av både ecstasy/MDMA og amfetamin har gått ned fra 2020. Disse medlemmer viser til at økende bruk
av kokain er en internasjonal trend, og ikke noe som kan forklares
med en offentlig debatt rundt rusreform i Norge.
Disse medlemmer viser
til at det også tidligere har blitt hevdet at ungdom tror illegale
rusmidler har blitt lovlig, på grunn av offentlig debatt rundt avkriminalisering. Disse medlemmer viser til at Helsedirektoratet
tidligere har undersøkt denne påstanden, og at de ikke har funnet
grunnlag for å si at ungdom som følge av rusdebatten tror at cannabis
er lovlig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til at
intensjonen med rusreformen som skulle avkriminalisere bruk av narkotika
var å hjelpe tunge rusmisbrukere, men resultatet er at vi ikke lenger
fanger opp de unge som bruker ulovlige rusmidler. Det fører til
at mange ikke får tidlig hjelp, og det kan øke risikoen for at flere blir
tungt rusavhengige. Det er alvorlig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at
intensjonen med rusreformen var å gå fra straff til hjelp for rusmiddelbruk,
uavhengig av alderen på brukeren av illegale rusmidler og/eller
varigheten på en eventuell avhengighet. Disse
medlemmer vil påpeke at vi med dagens ruspolitikk, også før
Riksadvokatens presisering av lovverket, ikke har klart i stor nok
grad å hjelpe rusmiddelavhengige tidlig nok. Disse
medlemmer vil også vise til at det vil være en svært krevende,
om ikke umulig, oppgave å skulle avgjøre hvem som er rusmiddelavhengig
«nok» til å få hjelp fremfor straff.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti støtter helhjertet
opp om at tungt rusavhengige skal få hjelp til å bli rusfrie, men
er svært bekymret for utviklingen blant barn og unge. Etter behandlingen
av rusreformen i Stortinget har Riksadvokaten gitt nye retningslinjer
til politiet som har ført til en kraftig nedgang i politiets reaksjoner
mot rusbrukere i alle aldre. Til tross for at narkotikabruken øker,
er det færre unge som henvises til tjenester som jobber med å følge
opp unge man er bekymret for på grunn av rusbruk. I praksis har
man allerede fått en avkriminalisering av narkotika. Disse medlemmer mener dette må tas på
alvor, og at det nå er viktig at det sendes et tydelig signal om
at narkotika fortsatt er ulovlig, og at bruk og besittelse av ulovlige rusmidler
skal få konsekvenser.
Disse medlemmer viser
til at det har vært et klart flertall på Stortinget som ikke ønsker
avkriminalisering av narkotika, og at dette naturligvis må gjenspeiles
i gjeldende rettspraksis. Disse medlemmer mener
at vi svikter barn og unge om vi ikke tar skadelig rusbruk på alvor.
Det er fint med gode ambisjoner i forslaget om bedre hjelp til unge
med rusutfordringer, men det hjelper ikke dersom ungdom som har
et begynnende rusproblem aldri henvises til hjelpeapparatet.