3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Torbjørn Vereide og Bente Irene Aaland, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til at formålet med proposisjonen er å følge opp Trygderettens og EFTA-domstolens avklaring av at overgangsstønad til enslig mor eller far er omfattet av trygdeforordningen som en familieytelse, jf. Innst. 33 L (2022–2023), jf. Prop. 71 L (2021–2022) Endringer i folketrygdloven mv. (synliggjøring av folkerettslige forpliktelser til trygdekoordinering).

Komiteen vil vise til at bakgrunnen for denne lovproposisjonen er følgende avsnitt fra Innst. 33 L (2022–2023), jf. Prop. 71 L (2021–2022) Endringer i folketrygdloven mv. (synliggjøring av folkerettslige forpliktelser til trygdekoordinering), under overskriften «Stønad til enslig mor eller far (overgangsstønad)»:

«Komiteen viser videre til at statsråden i brev av 12. oktober 2022 til Stortingets president har varslet at hun legger opp til å fremme en egen lovproposisjon våren 2023, hvor det vil foreslås å ta inn en folkerettsmarkør i folketrygdloven kapittel 15 tilsvarende de markørene som er foreslått tatt inn i de øvrige stønadskapitlene i folketrygdloven. Komiteen imøteser at det fremmes lovforslag til folketrygdlovens kapittel 15 for å sikre at folketrygdens bestemmelser på dette området blir i samsvar med EØS-retten.»

Komiteen viser til at det, som omtalt i pkt. 4.2 i lovproposisjonen, følger av folketrygdloven § 1-3 at:

«Loven skal tolkes og anvendes i samsvar med prinsippene om fri bevegelighet og lik behandling slik de kommer til uttrykk i EØS-avtalens hoveddel.»

De individuelle rettighetene til fri bevegelighet og lik behandling gjelder med andre ord også for stønader til enslig mor eller far etter folketrygdloven kapittel 15. Komiteen viser ellers til Innst. 33 L (2022–2023).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker seg at dette lovforslaget kommer på bakgrunn av reglene om trygdekoordinering i EØS-avtalen. Disse medlemmer er svært kritiske til at stadig flere av våre velferdsgoder blir eksportert til Europa. Disse medlemmer viser til kapittel 9 i proposisjonen om økonomiske og administrative konsekvenser og siterer følgende:

«Trygdeforordningen og gjennomføringsforordningen gjelder ved folketrygdloven § 1-3 a som norsk lov, og det følger direkte av § 1-3 a tredje ledd at bestemmelser i folketrygdloven og folketrygdlovens forskrifter gitt med hjemmel i folketrygdloven, må fravikes dersom dette er nødvendig for å overholde de forpliktelsene som følger av trygdeforordningen og gjennomføringsforordningen.»

Disse medlemmer er kritiske til at EUs trygdeforordning til stadighet får forrang foran norske lover, vedtatt i Stortinget.

Videre viser disse medlemmer til egne merknader i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. 33 L (2022–2023), jf. Prop. 71 L (2021–2022) Endringer i folketrygdloven mv. (synliggjøring av folkerettslige forpliktelser til trygdekoordinering).

Disse medlemmer fremmer på den bakgrunn følgende forslag:

«Prop. 135 L (2022–2023) Endringer i folketrygdloven (synliggjøring av forpliktelser til trygdekoordinering for stønad til enslig mor eller far mv.) sendes tilbake til regjeringen for å få bedre redegjort for hvordan en kan sikre at norske velferdsytelser kun skal gis til norske statsborgere og andre som bor og arbeider i Norge. Dette innebærer også å starte en prosess for en reforhandling av den delen av EØS-avtalen som omhandler trygder og velferdsytelser.»