Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Endringer i vegtrafikkloven (teknisk kjøretøyinformasjon og sikring av last)

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i proposisjonen flere endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven).

Det foreslås å innføre en generell hjemmel i vegtrafikkloven § 19 tredje ledd for å fastsette i forskrift at kjøretøyfabrikanter og deres kontaktpunkt kan pålegges å gi ut tekniske kjøretøyopplysninger til bruk i kontroll av kjøretøy. Endringen legger til rette for gjennomføring av kommisjonsforordning (EU) 2019/621 i norsk rett. Formålet med forordningen er å sikre verksteder og andre organer som gjennomfører periodisk kjøretøykontroll (såkalt «EU kontroll»), tilgang til opplysninger som kan være nødvendige eller hensiktsmessige for gjennomføring av kontroll. Lovforslaget i vegtrafikkloven § 19 tredje ledd omtales nærmere i proposisjonens kapittel 3.

Det anmodes i proposisjonen om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 65/2023 av 17. mars 2023 om innlemmelse av forordning (EU) 2019/621 i EØS-avtalen, jf. Grunnloven § 26 andre ledd. Spørsmålet om samtykke behandles i Innst. 88 S (2023–2024).

Departementet foreslår videre en presisering i vegtrafikkloven § 19 b fjerde ledd for å klargjøre at bestemmelsen gir hjemmel til å kunne unnta enkelte personer og virksomheter som foretar arbeid på kjøretøy, fra kravet om godkjenning fra Statens vegvesen. Dette forslaget omtales nærmere i proposisjonens kapittel 5.

Departementet foreslår også å innføre et nytt tredje ledd i vegtrafikkloven § 23 for å pålegge transportforetak et medansvar for lastsikring ved at det skal sette fører i stand til å oppfylle lastsikringskravene. Forslaget følger opp tilrådning fra Statens havarikommisjon (Rapport Vei 2017/03 - Sikkerhetstilrådning Vei nr. 2017/09T), og tiltak nr. 17 i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, som ble lagt fram 25. oktober 2022. Forslaget vil tydeliggjøre at transportforetakene også har et ansvar for å sørge for at kjøretøyet er forsvarlig og forskriftsmessig lastet, i tillegg til det ansvaret føreren av kjøretøyet er ilagt etter § 23 første ledd. Andre punktum i nytt tredje ledd vil videre åpne for at det i forskrift kan gis nærmere regler om transportforetakets plikter, herunder nærmere regler for visse typer kjøretøy. Forslaget vil bidra til å gi trygghet for fører, hindre useriøsitet i bransjen og samtidig kunne bidra til mer trafikksikre transporter. Dette forslaget omtales nærmere i proposisjonens kapittel 6.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Sigbjørn Gjelsvik, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til de foreslåtte endringene i vegtrafikkloven.

Komiteen registrerer at forslaget om å innføre en generell hjemmel i vegtrafikkloven § 19 tredje ledd til å fastsette i forskrift at kjøretøyfabrikanter og deres kontaktpunkt kan pålegges å gi ut tekniske kjøretøyopplysninger til bruk i kontroll av kjøretøy, legger til rette for innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2019/621.

Komiteen understreker at det er viktig å sikre at verksteder og andre organer får tilgang til nødvendige opplysninger om kjøretøy for å kunne gjennomføre og ha god kvalitet på den periodiske kjøretøykontrollen.

Komiteen vil understreke at foreslåtte endring i vegtrafikkloven og innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen vil bidra til bedre kvalitet i den periodiske kjøretøykontrollen og gjennom det styrke trafikksikkerheten, etterlevelse av miljøkrav og forbrukerrettigheter.

Komiteen registrerer at ingen av høringsinstansene er negative til forslaget

Komiteen merker seg at den foreslåtte endringen i vegtrafikkloven § 19 b om unntak for enkelte personer til å foreta arbeid på kjøretøy er foreslått for å unngå tvil og vil klargjøre bestemmelsen, uten at det innebærer realitetsendringer. To høringsinstanser, Norges Trafikkskoleforbund og Norsk Veteranvogn Klubb, har kommentarer til forslaget. De mener at endringen kan være med på å presisere bestemmelsen, noe som vil være en fordel.

Komiteen er positive til de endringene som er foreslått i vegtrafikkloven § 23 om medansvar for sikring av last.

Komiteen merker seg at departementet har fulgt opp Statens Havarikommisjon (Rapport Vei 2017/03) sin anbefaling, og at formålet er å bidra til mer trafikksikre transporter og bedre trygghet for fører.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter intensjonen i de forslåtte regelendringene og presiseringene, men er skeptisk til den byråkratiseringen det innebærer på kjøretøyområdet at kontrollhjemler gis et større virkeområde enn det formålet med forordningene tilsier. En slik utvidet kontrollhjemmel bør kreve en særskilt begrunnelse. Hva forvaltningen anser som nyttig regulering oppfyller ikke et slikt krav.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i vegtrafikkloven (teknisk kjøretøyinformasjon og sikring av last)

I

I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende endringer:

§ 19 nytt tredje ledd skal lyde:

Departementet kan i forskrift gi regler om at kjøretøyfabrikanter og deres kontaktpunkt skal gjøre tilgjengelig tekniske opplysninger om kjøretøy til bruk i kontroll av kjøretøy.

§ 19 b fjerde ledd skal lyde:

I forskrift kan departementet gjøre unntak fra kravet om godkjenning for enkelte typer kjøretøy, for enkelte typer arbeid og for enkelte virksomheter og personer etter nærmere angitte vilkår.

§ 23 nytt tredje ledd skal lyde:

Ved transportoppdrag skal transportforetaket sette føreren i stand til å oppfylle sine plikter etter første ledd slik at kjøretøyet er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om transportforetakets plikter, herunder nærmere regler for visse typer kjøretøy.

II

Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 28. november 2023

Sigbjørn Gjelsvik

Jone Blikra

leder

ordfører