Til Stortinget.
Forslagsstillerne fremmer med dette forslag om at det nedsettes
et offentlig utvalg som skal gjennomgå alle sidene ved
bruk av sakkyndige i barnefordelingssaker fordi det etter forslagsstillernes
mening har utviklet seg en uheldig praksis på dette området.
Utgangspunktet ved fordeling av omsorgsretten til barn er «barnets
beste». Dette er fastslått i lov om barn og foreldre
(barnelova ) § 34 tredje ledd, fjerde punktum.
Dette gjelder i de tilfeller hvor det er retten som skal avgjøre
hvor barnet skal bo. Dette skjer kun i de tilfeller hvor foreldrene
ikke blir enige seg i mellom om en omsorgsdeling.
Forslagsstillerne har sett mange eksempler på at bruk
av sakkyndige i slike saker virker mot sin hensikt og kan være
direkte skadelig både for barn og foreldre. Det er derfor
på tide at denne ordningen tas opp til vurdering.
Forslagsstillerne mener endringene i barneloven av 1995 sammen
med NOU 1995:23 er basert på grunnholdningene i barneloven
av 1956. Verken ny barnelov eller NOU"en tar høyde
for kunnskaper om forholdet mellom barn og foreldre etter samlivsbrudd,
tilpasset de siste tiårs endrede familiemønster. Teorien
om at barn etter samlivsbrudd «plutselig» bare
har en foreldreperson, har rådet lenge nok i norsk retts-
og forvaltningspraksis.
Et grunnleggende spørsmål er altså om
barn bare har en såkalt psykologisk forelder. Så vidt
vi kan se, finnes ingen oppdatert faglig fremstilling på norsk om
dette og andre sentrale faglige spørsmål. Kapittelet «Brutte
hjem» i «Lærebok i barnepsykiatri» (Sommerschild & Grøholt
1989) synes bare å videreføre 1950-årenes
eneforelderteori. De unnlater å gi råd om hvor
overordentlig viktig det er for barna å ha fortsatt god
kontakt med begge foreldrene, unnlater å drøfte
nyere forskning om felles omsorg, unnlater å drøfte
det såkalte «status quo», unnlater å advare
mot konsekvensene av omsorgssabotasje, og nevner overhodet ikke
foreldrehatsyndromet.
Når faglig foreldet eneforeldreteori nyttes som kunnskapsgrunnlag
for en like foreldet barnelov, fører det i ytterste konsekvens
til krig mellom foreldre, og derved til unødige psykiske
lidelser hos et stort antall foreldre og barn hvert år.
Det er ikke rart at den amerikanske psykologiprofessoren Robyn Dawes
er oppgitt over sin egen yrkesgruppe, jfr. boken «House of
Cards - Psychology and Psychoterapy Built on Myth» (1994).
Han oppfordrer til å basere profesjonen på forskningsbasert
kunnskap, og sier bl.a.:
«… Hvis du er blitt pålagt å oppsøke
psykolog i forbindelse med en rettsavgjørelse, kom rolig
med en innvendig mot testen og be om en senere avtale. Konsulter
så øyeblikkelig en advokat, og vis ham referansene
i denne boken eller den mye mer utførlige referanselisten
i Jay Ziskins og David Fausts (1988) trebindsverk…»(Dawes
s. 153).
Forslagsstillerne har sett mange tilfeller hvor bruken av sakkyndige
har ført til negative konsekvenser i barnefordelingssaker.
Noen av disse er:
En forutsetning for at man skal involvere en sakkyndig i en barnefordelingssak
er at det gjøres et grundig arbeid. Dette innebærer
at en sakkyndig i dag bruker fra 30 til 50 timer i gjennomsnitt
til å utarbeide en rapport. I en slik rapport forutsettes
det at man har flere separate samtaler med familiemedlemmer. Det
betyr at utarbeidelsen av en slik rapport vil ta flere uker og i
mange tilfeller måneder. I enkelte tilfeller har det tatt
3 måneder fra den sakkyndige ble utpekt og til rapporten
har blitt levert. Dette viser at disse sakene kan bli uforholdsmessig
forlenget fordi man venter på en sakkyndig rapport.
Sakkyndige rapporter fører ofte til at den eksisterende
konflikten mellom foreldrene blir ytterligere tilspisset. Mange
foreldre bruker rapportene til å finne argumenter mot den
andre, og ofte kommer det frem opplysninger i rapporten som ingen
av dem visste om fra før. Her må man huske på at
den sakkyndige kommer inn i saken for å finne ut hvem av
foreldrene som er best egnet til å ha omsorgen for barnet.
Dette gjør at den sakkyndige blir veldig fokusert på en
deling istedenfor å finne frem til løsninger hvor begge
foreldre har et likt ansvar. Erfaringen viser at foreldrene blir
mer konfliktorienterte når disse rapportene blir fremlagt.
Dette er uheldig for den part som den skal tjene, barnet.
Det er i dag en stor variasjon i de honorarer som betales. I
bakgrunnsmaterialet for en undersøkelse varierte regningene
fra kr 7 000 til kr 54 000 for
sakkyndigarbeid i en sak i laveste rettsinstans. Gjennomsnittlig
koster en sak med to sakkyndige ca. kr 15 000
for første rettsbehandling. Dersom man regner med at 20
pst. av skilsmissesakene ender i retten som tvistemål om
barna, vil dette utgjøre 1 400 tilfeller pr. år.
Dette utgjør totalt et meget stort millionbeløp
pr. år. Dette er kostnader som det offentlige betaler.
Det virker som om det offentlige er lite villige til å være
kritiske til hva disse midlene går til. Dette fører
til at de som arbeider med denne typen saker blir svært
avhengige av det offentlige og at disse legger svært mye
inn på å få beholde denne inntektskilden.
De barnefaglige sakkyndige skal på få timer
beskrive en hel familie, ofte en familie som er på et hav av
opprørte følelser. I tillegg er foreldrene kommet ulikt
i prosessen med samlivsbruddet. De er således klart ikke
representative for sin funksjon som normale foreldre, og barna er
også sterkt preget av situasjonen. Foreldrenes egentlige
ressurser får en bedre greie på ved å snakke
med mennesker som har vært i nærkontakt med foreldre
og barn over lengre tid, som slekt, venner, naboer, barnehagepersonale,
lærere og lignende.
I Norge foreligger det lite systematisk evaluering av sakkyndiges
arbeid. Man har lite forskning som tar for seg hvordan det går
med familiene etter at rådene og rapportene er gitt av
de sakkyndige. Selv om det er foretatt lite forskning på dette
temaet i Norge er det foretatt en del forskning internasjonalt om
dette. I tillegg brukes det lite kritisk psykologi i utdanningen
av psykologene, slik at faglige motforestillinger mot denne virksomheten
ikke kommer frem.
Det finnes nå mange vitenskapelige primærarbeider
mht. forholdet barn/foreldre etter samlivsbrudd. De gunstigste
er langtidsstudier og/eller dybdeundersøkelser
med mange overlappende parametre i studiet av barna og hvordan de
greier seg på skolen, i nabolagets sosiale miljø,
hvordan de trives hjemme, hos besteforeldre osv., etter samtaler
med og undersøkelser av barna selv, og samtaler med begge
foreldrene, lærere, barnehavepersonell m.fl. Det er den amerikanske
faglitteraturen som fører an. I tillegg til Warshaks bok
vil vi nevne klassikeren Wallerstein & Kellys «Surviving
the break-up» (1980). Av skandinavisk faglitteratur i bokform
trekker vi frem Bente og Gunnar Öbergs bøker «Skiljas,
men inte från barnen» (1987/1991) og «Pappa,
se mig! Om förnekade barn och maktlösa fäder» (1992).
Av norske bøker nevner vi Ramfjord Haalands «Familien
etter skilsmissen. Erfaringer med delt omsorg» (1988),
Sæbo Jahrs «Til barnets beste. En pilotundersøkelse
om psykologer som sakkyndige i barnefordelingssaker» (1988)
og Levins «Stefaren - variasjon og mangfold» (1994).
Det er talende for det norske fagmiljøet at selv i nevnte
NOU er for eksempel de to eneste bøkene på norsk
som omtaler psykologer i barnefordelingssaker, utrolig nok utelatt,
nemlig Sæbø Jahr (1988) og Næss og Undersruds «Barnefordeling
ved separasjon og skilsmisse» (1987).
Videre kan nevnes: Jay Ziskin: 1997 supplement to Coping with
Psychiatric Psykological Testimony, Law and Psycholgy press, Los
Angeles California. Robin Dawes: House of cards, Free Press, New York.
B. Bricklin: Data-Based Tests in Custody Evaluations. Margaret A.
Hagen: Whores of the court, The Fraud of Psychiatric Testimony and
the Rape of American Justice, Regan Books, USA, 1997.
Forslagsstillerne vil foreslå at et offentlig nedsatt utvalg
bl.a. får som mandat å ta for seg dette internasjonale
forskningsmaterialet i sitt arbeid med å gjennomgå bruken
av sakkyndige.
Som tidligere nevnt er barnefordelingssaker svært opprivende
for de som er involvert. Dette gjelder både for barna,
foreldrene og for eventuelle vitner.
Da kreves det stor innsikt i rettspsykologi for de som skal vurdere
deres uttalelser. I dag har psykologene liten bakgrunn i dette.
Psykologstudiet er i dag veldig innrettet mot klinisk psykologi,
og psykologene vil da benytte seg av denne kunnskapen i barnefordelingssaker
på i utgangspunktet friske mennesker. Psykologene er trent
til å studere et menneskes sinn. Det betyr at de blir «klinisk» orientert
også i denne typen saker som i utgangspunktet kun har noe med
mellommenneskelige relasjoner å gjøre. Dette er
svært uheldig fordi dette bidrar til at det blir satt konfliktskapende «merkelapper» på foreldrene
eller barna. Psykologer har ingen formell utdannelse for dette arbeidet.
Det er den enkeltes yrkespraksis som er avgjørende for
hvor kvalifisert man er til å utføre denne typen
oppgaver. Loven sier ingenting om krav til praksis, enhver som er
godkjent psykolog kan oppnevnes som sakkyndig. I tillegg til manglende grunnutdannelse,
kan man heller ikke i vesentlig grad dra formell nytte av mer erfarne
kollegers tidligere arbeid, idet tidligere uttalelser er taushetsbelagte.
Det finnes i dag heller ingen obligatorisk etterutdanning for psykologer
som arbeider med disse sakene. I en slik etterutdanning ville det
være viktig at det ble undervist i metode i rettspsykologien,
i vitnepsykologi og i hvordan man skal tolke observasjoner. Dersom
en slik etterutdanning innføres så må det
sørges for tilstrekkelig kvalitetssikring og at det er
en ekstern faglig kontroll med den. Et neste spørsmål
er om det skal innføres en autorisasjon for sakkyndige. Dette
er spørsmål som det offentlig nedsatte utvalget må ta
stilling til.
Mange dommere innhenter hjelp fra sakkyndige på dette
området fordi de selv føler at dette er et vanskelig
område å arbeide på. Med den faglige
tyngden mange sakkyndige har vil deres vurderinger lett binde retten
unødvendig mye opp. Det kreves stor kritisk evne og stor
faglig tyngde hos dommerne når de skal vurdere den rapporten
som den sakkyndige kommer med. Mange dommere er svært forsiktige med å stille
spørsmål ved de konklusjonene som de sakkyndige
presenterer. Noe som vanskeliggjør en kritisk vurdering
er at de sakkyndige ofte benytter seg av faguttrykk og termer som
er svært vanskelige selv for jurister å forstå.
For da å ikke blottstille sin egen ufullstendighet er mange
dommere da veldig forsiktige med å stille kritiske spørsmål
til den sakkyndige. Det er også vanskelig og kostnadskrevende for
partenes advokater å få stilt den sakkyndiges
uttalelser i et kritisk søkelys. Dette fører derfor
til at den sakkyndige kan få en uforholdsmessig stor påvirkning
på utfallet av saken fordi det er ingen som går
imot rapportene. Slik systemet fungerer med bruken av sakkyndige
i dag kan det lett bidra til en ansvarsfraskrivelse fra domstolenes
side. Domstolene skyver de sakkyndige foran seg i saker som kan
virke vanskelige. Psykologi er heller ingen eksakt vitenskap og
det har vist seg i en del saker at sakkyndige rapporter blir slaktet
av andre sakkyndige som har fått i oppdrag å gjennomgå rapporten
for en av partene. Forslagsstillerne har sett mange eksempler på rapporter
hvor to forskjellige tilsynelatende kvalifiserte sakkyndige har
kommet til forskjellige konklusjoner. Dette bidrar ikke til at troverdigheten
rundt sakkyndige rapporter blir hevet. Rettssikkerhetsmessig sett
er det tvilsomt om denne sterke innflytelsen som de sakkyndige har
fått på rettsvesenet er heldig.
Forslagsstilleren er klar over at det i denne NOU er behandlet
forhold som angår bruk av sakkyndige i barnefordelingssaker.
Utvalget som har utarbeidet denne NOU har imidlertid ikke gått
kritisk inn på de sakkyndiges rolle i barnefordelingssaker.
Forslagsstilleren ønsker at det nedsettes et offentlig
utvalg som har som mandat å sette seg godt inn i de sakkyndiges
rolle, og samtidig ser på om deres medvirkning i disse
sakene er nødvendig. En slik utredning vil være
et godt supplement til NOU 1998:17.
Som vist i dette dokumentet foreligger det mange tungtveiende
momenter som taler for at det foretas en kritisk gjennomgang av
bruken av sakkyndige i barnefordelingssaker. En slik gjennomgang
må foretas av et offentlig nedsatt utvalg som får
i mandat å se kritisk på denne virksomheten og
komme med forslag til hvordan dette arbeidet bør organiseres
i fremtiden, om det bør innføres en obligatorisk
etterutdanning for sakkyndige og om de sakkyndige bør ut
av denne typen saker slik at rettsvesenet selv tar seg av disse
sakene uten hjelp av sakkyndige. Et slikt utvalg bør nedsettes
så bredt som mulig slik at både de sakkyndiges
representanter og de grupper som er kritiske til deres virksomhet
får delta. Mye kan tyde på at de sakkyndige har
infiltrert rettssystemet på en måte som de færreste
er klar over. I denne sammenheng er det et grunnleggende spørsmål
som må stilles: Er dette heldig - og i tilfelle ja, for
hvem? Mye tyder på at de sakkyndige har blitt en betydelig
maktfaktor i det norske rettssystemet og de har en meget stor påvirkningsmulighet
til å styre dommerens konklusjoner. Dette gjelder ikke
bare i barnefordelingssaker, men også i mange andre typer
saker. Det er nå derfor på tide med en grundig
gjennomgang av deres rolle i det norske rettssystemet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg som får
som mandat kritisk å gjennomgå alle sider ved bruken
av sakkyndige i barnefordelingssaker, herunder å komme
med forslag til fremtidig organisering og vurdere om denne ordningen
bør falle helt bort. Utvalget må også vurdere
hvorvidt det bør innføres en obligatorisk etterutdanning
for sakkyndige og komme med forslag til hvordan denne eventuelt bør
organiseres.
23. mars 1999.