Det settes fram forslag om å gi en generell regel om
dokumentoffentlighet i loven om sivilombudsmannen og å endre
reglene om taushetsplikt i samme lov. Forslaget er i samsvar med
utkast utarbeidet av sivilombudsmannen i brev av 18. juni
1999 til Stortingets presidentskap.
Bakgrunnen for saken er Stortingets vedtak den 23. november
1998, der Presidentskapet ble bedt om å foranledige at
det utarbeides regler om offentlighet for Stortinget og Stortingets
organer. Vedtaket ble gjort ved behandlingen av justiskomiteens
Innst. S. nr. 21 (1998-1999) om offentlighetsprinsippet i forvaltningen,
som bygde på St.meld. nr. 32 (1997-1998). Lov om offentlighet
i forvaltningen av 19. juni 1970 nr. 69 gjelder ifølge
loven § 1 siste ledd ikke for Stortinget, Riksrevisjonen,
Stortingets ombudsmann for forvaltningen og andre organer for Stortinget.
I brevet av 18. juni 1999 foreslår sivilombudsmannen
at det i § 9 i ombudsmannsloven fastslås
i generell form at ombudsmannens saksdokumenter er offentlige. Nærmere
regler, herunder om adgangen til å unnta dokumenter fra
offentlighet, foreslås gitt i instruksen for ombudsmannen,
som er gitt av Stortinget ved plenarvedtak. I loven foreslås
dessuten bestemt at ombudsmannen selv med endelig virkning avgjør
om det skal gis dokumentinnsyn eller ikke.
I sammenheng med innføring av dokumentoffentlighet foreslås
reglene om taushetsplikt for ombudsmannen og hans personale i § 9
omformulert og gitt en noe snevrere rekkevidde. Taushetsplikten foreslås å skulle
omfatte opplysninger ombudsmannen får i sin tjeneste om
forhold av privat karakter og opplysninger om drifts- eller forretningshemmeligheter.
I hovedsak vil taushetsplikten dermed bli den samme som den som
gjelder for forvaltningen ved behandlingen av vedkommende sak, men
bestemmelsen har et selvstendig grunnlag som det vil ligge til ombudsmannen å fastlegge
det nærmere innholdet av.
Forslagsstillerne viser til ovennevnte brev fra sivilombudsmannen.
Brevet er trykt som vedlegg, bortsett fra de deler av brevet som
inneholder forslag til endringer i instruksen for sivilombudsmannen
og spesielle merknader til sistnevnte forslag. Forslagsstillerne
fremmer forslag om endring i ombudsmannsloven i samsvar
med sivilombudsmannens utkast. Det foreslås at lovendringen
trer i kraft fra den tid Stortinget bestemmer.