Bakgrunn

Det settes fram forslag om å gi en generell regel om dokumentoffentlighet i loven om sivilombudsmannen og å endre reglene om taushetsplikt i samme lov. Forslaget er i samsvar med utkast utarbeidet av sivilombudsmannen i brev av 18. juni 1999 til Stortingets presidentskap.

Bakgrunnen for saken er Stortingets vedtak den 23. november 1998, der Presidentskapet ble bedt om å foranledige at det utarbeides regler om offentlighet for Stortinget og Stortingets organer. Vedtaket ble gjort ved behandlingen av justiskomiteens Innst. S. nr. 21 (1998-1999) om offentlighetsprinsippet i forvaltningen, som bygde på St.meld. nr. 32 (1997-1998). Lov om offentlighet i forvaltningen av 19. juni 1970 nr. 69 gjelder ifølge loven § 1 siste ledd ikke for Stortinget, Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for forvaltningen og andre organer for Stortinget.

I brevet av 18. juni 1999 foreslår sivilombudsmannen at det i § 9 i ombudsmannsloven fastslås i generell form at ombudsmannens saksdokumenter er offentlige. Nærmere regler, herunder om adgangen til å unnta dokumenter fra offentlighet, foreslås gitt i instruksen for ombudsmannen, som er gitt av Stortinget ved plenarvedtak. I loven foreslås dessuten bestemt at ombudsmannen selv med endelig virkning avgjør om det skal gis dokumentinnsyn eller ikke.

I sammenheng med innføring av dokumentoffentlighet foreslås reglene om taushetsplikt for ombudsmannen og hans personale i § 9 omformulert og gitt en noe snevrere rekkevidde. Taushetsplikten foreslås å skulle omfatte opplysninger ombudsmannen får i sin tjeneste om forhold av privat karakter og opplysninger om drifts- eller forretningshemmeligheter. I hovedsak vil taushetsplikten dermed bli den samme som den som gjelder for forvaltningen ved behandlingen av vedkommende sak, men bestemmelsen har et selvstendig grunnlag som det vil ligge til ombudsmannen å fastlegge det nærmere innholdet av.

Forslagsstillerne viser til ovennevnte brev fra sivilombudsmannen. Brevet er trykt som vedlegg, bortsett fra de deler av brevet som inneholder forslag til endringer i instruksen for sivilombudsmannen og spesielle merknader til sistnevnte forslag. Forslagsstillerne fremmer forslag om endring i ombuds­mannsloven i samsvar med sivilombudsmannens utkast. Det foreslås at lovendringen trer i kraft fra den tid Stortinget bestemmer.