1. desember 1996 ble forvaltningsbedriften NSB delt
i to selvstendige organisasjonsenheter. Trafikkdelen ble opprettet
ved egen lov som selskapet NSB BA, og infrastrukturen ble lagt til
et nytt forvaltningsorgan, Jernbaneverket. Rammen er gitt i St.prp. nr.
2 (1996-1997).
Jernbaneverket skal på en ikke-diskriminerende måte
stille jernbanenettet tilgjengelig for aktuelle brukere. NSB BA,
NSB Gardemobanen AS og Malmtrafikk AS er de største trafikkutøverne
på jernbanenettet i 1998. I Norge i dag har vi ca. 4 000
km jernbanenett, hvorav 130 km med dobbeltspor. Problemet er imidlertid
at «aktuelle brukere» stort sett er NSB i forskjellige
varianter. Jernbaneverket bør etter Fremskrittspartiets
syn leie ut deler av baneanlegget til selskaper som ønsker å drive
transportvirksomhet.
Den 1. januar 1998 overtok Flåm Utvikling AS ansvaret
for driften av Flåmsbanen. Bakgrunnen for overtakelsen
er imidlertid at NSB ikke lenger ønsker å satse
på strekningen. Flåm Utvikling AS er et selskap
som eies av Aurland kommune og diverse private aktører,
og 49 pst. eies av NSB. Selskapet leier jernbaneskinner av Jernbaneverket,
og de leier materiell og delvis personell av NSB. Alle kontrakter
er gjort etter rene forretningsmessige prinsipper. Banen er i hovedsak
en turistattraksjon sommerstid, men det går også tog
i rute hele året. Togene korresponderer med Bergensbanen.
Norges eneste jernbanestrekning for passasjerer under privat
drift har vært en stor suksess, og et brukbart eksempel
på hvordan private aktører kan komme på «banen»,
bokstavelig talt. Narvik-Kiruna-strekningen er også et
eksempel på at private kan drive jernbanedrift.
Fremskrittspartiet vil påpeke at det ovennevnte og erfaringer
fra andre land tilsier at jernbanenettet bør åpnes
for fri konkurranse, slik at skinnegående transport kan
bli mer konkurransedyktig. Sverige har hatt fri konkurranse på godstransport
siden 1996, og det danske jernbanenettet åpnet for konkurranse
for godstransport fra 1999.
Etter Fremskrittspartiets syn vil økt konkurranse føre
til bedre og billigere tilbud, som igjen vil gi en betydelig miljøgevinst.
Trafikken på jernbanenettet må derfor dereguleres
ved endring av forskriftene til jernbaneloven, og åpnes
for fri konkurranse.
Fremskrittspartiet vil videre vise til at også dagens
organisering av NSB omfatter mer enn bare jernbanedrift, f.eks eiendomsvirksomhet.
Dette kunne utmerket godt selges unna, slik at NSB konsentrerte
seg om det rent transportmessige. Dessverre er det ikke noe incitament
for NSB å selge slik situasjonen er i dag. Staten vil ta
gevinsten ved et salg. Dette vil vært annerledes hvis NSB
var et aksjeselskap. Manglende disposisjonsfrihet er et av de største
problemene med dagens organisasjonsmodell i NSB.
Når katastrofene, uhellene, tabbene og de banale feilene
ligger skinnelangs som hos NSB, er det åpenbart etter Fremskrittspartiets
syn at ledelsen og styret ikke har gjort en god nok jobb.
Et sentralt spørsmål Fremskrittspartiet stiller
seg er om det er bare ledelsens kvalifikasjoner som har ført
til at NSB er kommet ut i uføre eller om det også er
andre forhold. Det er etter vårt syn helt klart at det her
også handler om både selskapsform og organisering.
Det må, etter Fremskrittspartiets syn, skapes aksept
for at NSB styres og organiseres som et ordinært norsk
aksjeselskap og ikke som i dag som en forlengelse av Samferdselsdepartementet.
Fremskrittspartiet vil videre påpeke uheldigheten av
at de NSB-ansattes rettigheter, når det gjelder ansettelsesvilkår,
er regulert av tjenestemannsloven og ikke av arbeidsmiljøloven.
Dette medfører at selskapet ikke kan drive effektivt på lik
linje med andre store selskaper som driver forretningsvirksomhet.
Det var et fornuftig trekk å skille NSB som har ansvaret
for togdriften og Jernbaneverket som tar seg av infrastrukturen.
Fremskrittspartiet mener tiden nå er moden for en omdannelse
av NSB til aksjeselskap som skaper klarere ansvarsforhold og avstand
til departementet. Samarbeidet med staten kan da organiseres gjennom
kontrakter for hvilke oppgaver staten ønsker at selskapet
skal utføre og de betingelser som skal gjelde for dette,
herunder betaling.
I neste fase vil det være naturlig å delprivatisere og
børsnotere selskapet. I tillegg bør selskapet
få konkurranse ved at også andre selskaper som
vil gis tilgang til å leie Jernbaneverkets infrastruktur.
Fremskrittspartiet kan også se for seg at NSB deles
opp i flere aksjeselskaper, og at dette kan gjøres ved å gjennomføre
følgende:
NSBs totale persontrafikk, som ivaretar
persontrafikkdelen i NSB BA, denne delen konkurranseutsettes ved
at andre operatører kan komme inn og trafikkere strekninger
på Jernbaneverkets baneanlegg.
NSB Gods, enheten har ansvaret for godstrafikk i NSB BA,
dette selskapet omdannes til et selvstendig og uavhengig AS, samt
at selskapet skal konkurranseutsettes på lik måte
som NSB Persontrafikk.
Forretningsområdene bussdrift og eiendomsvirksomhet
omorganiseres som selvstendige resultatenheter i form av aksjeselskap.
En slik mulig omorganisering bør imidlertid vurderes
av ledelse og styre i selskapet etter at det er omdannet til aksjeselskap
og etter at staten blir en hovedkunde for selskapet. Som et første
ledd i en omorganisering foreslås det nå å åpne
Jernbaneverkets anlegg også for andre enn NSB og omdannelse
av NSB BA til et ordinært aksjeselskap.