Stortinget vedtok i 1995 endringer i plan- og bygningsloven som
beredte grunnen for en omlegging av byggesaksbehandlingen. Intensjonene
ved omleggingen var å forbedre kvaliteten på norske
bygg og å fjerne useriøse aktører fra
bransjen. Implementeringen av omleggingen startet 1. juli i 1997.
Det ble tidlig klart at omleggingen medførte store problemer
for utbyggere, byggebransjen og for den kommunale byggesaksbehandlingen.
Godkjenningsordningen av entreprenører og håndverkere
innen byggfagene var et problem. Et av tiltakene for å oppnå kvalitetsforbedringer
var å kvalitetssikre kompetansen på aktørene
i byggebransjen. For å slippe godkjenning rundt om i hver
enkelt kommune ble det innført sentral godkjenning av aktører innen
byggenæringen for å avlaste firmaer og kommuner.
Her viste det seg at statlige myndigheter ikke hadde kapasitet til å behandle
søknadene om sentral godkjenning.
Derfor fremmet Høyre forslag i Stortinget våren 1998
om å foreta en gradvis og lempelig innføring av godkjenningskravene
slik at byggeaktiviteten ikke stoppet opp. Stortinget støttet
Høyres forslag og det ble innført overgangsordninger
til de sentrale myndigheter kom ajour i forhold til den sentrale
godkjenningsordningen. Nå er over 8200 bedrifter godkjent.
Etter hvert som man vant erfaring med byggesaksreformen ble det
avdekket store problemer. Saksbehandlingstiden økte i mange
kommuner, i enkelte kommuner radikalt. I tillegg til lengre saksbehandlingstid
ble utbyggerne og byggherrer påført ekstra kostnader.
Dyr arbeidskraft måtte brukes til å fylle ut store
mengder skjemaer for å tilfredsstille regelverket.
På bakgrunn av de alvorlige problemene behandlet Stortinget
høsten 1998 et forslag fra Høyre om en total gjennomgang
av plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter. Stortingsflertallet
avviste forslaget om en total gjennomgang av reformen, men Høyres
tre konkrete forslag til endringer fikk flertall:
a) Forenkling av godkjenningskatalogen.
b) Bruk av meldinger i byggesaker utvides slik at f.eks.
arealgrensene økes fra 30 til 50 kvadratmeter.
c) Senke kravene for enkle tiltaksklasser og grensene mellom
tiltaksklassene bør vurderes generelt. Det skal også vurderes å innføre
en tiltaksklasse 0.
Disse omleggingene og forenklingene har ført til at
situasjonen har bedret seg, men byggesaksbehandlingen oppleves fortsatt
som problematisk for mange aktører. Byråkratiet
er for omfattende, saksbehandlingstiden er for lang og kostnadene
er for høye. Det ser ut til å være større
fokus på at papirene fylles riktig ut enn på kvaliteten
i selve byggeprosessen. Den omfattende papirmengden rammer kommunene,
utbyggere, entreprenører, selvbyggere og boligkjøpere.
Konsekvensen blir økte kostnader og redusert boligbygging
som særlig rammer unge mennesker og andre i etableringsfasen
i form av økte boutgifter. Det er derfor behov for ytterligere
forenklinger og forbedringer i byggesaksbehandlingen. Overgangen til
papirløse byggesøknader må forseres.
Nedenfor er det oppstilling av en del problemer knyttet til byggesaksbehandlingen,
samt forslag til forbedringer og forenklinger. Listen er ikke uttømmende
og problemer som ikke er omtalt her bør selvfølgelig
også løses.
Kravene til dokumentasjon er omfattende. Her bør det
finne sted en generell forenkling av dokumentasjonskravene ved søknad,
melding og godkjenning av foretak. Kommunene krever ofte for mye
dokumentasjon. Mindre omfattende krav, samt ”gjenbruk” av
informasjon kan være aktuelle virkemidler. Overgang til
elektronisk saksbehandling vil være en klar effektivitetsgevinst.
Departementet må videre gi signaler til kommunene slik
at de praktiserer regelverket med romslighet og sunn fornuft.
Et eksempel som er aktualisert etter 1. januar i år, er
kravene til kvalitetssikringssystemer. Kvalitetssikringssystemene
bør tillates å være forskjellige. Det
er åpenbart at en enmannsbedrift og et stort konsern med
flere hundre ansatte har helt forskjellige behov for kvalitetssikring
og dermed må ha forskjellige krav. Utformingen og begrunnelsen
for de nyinnførte systemkravene bør gjennomgås
på nytt med hensyn til omfang ut fra bedriftenes størrelse
og de tiltak bedriften gjennomfører.
Det bør være større differensiering
mellom store og små tiltak i byggesaksbehandlingen. For
mindre og enklere tiltak bør bruken av melding utvides.
Av tiltak hvor det bør være tilstrekkelig med
melding er:
Fasadeendringer, herunder skilting
Innvendige arbeider
Tiltak som er i samsvar med reguleringsplan
Tiltak som ikke har grunnflate på over 300 kvadratmeter
Tiltak på inntil to etasjer
Bruksendring
For at det skal være med tilstrekkelig med melding forutsettes
det at det ikke foreligger klager fra naboer eller kommunale myndigheter,
f.eks helsemyndighetene ved bruksendring til restaurantdrift.
Det bør settes tidsfrister for kommunenes saksbehandling
i byggesaker. Kommunene bør ha en maksimal behandlingstid
for byggesøknader på 12 uker. I løpet
av de første 2 ukene skal tiltakshaver få tilbakemelding
hvis søknaden er mangelfull og tiltakshaver får
2 uker på å fremskaffe de relevante opplysninger.
Da har kommunen fremdeles 8 uker til å behandle saken.
Tiltakshaver plikter selv å varsle de myndigheter som skal
uttale seg i forbindelse med søknaden parallelt med at
kommunen har en korrekt søknad, d.v.s etter 14 dager,
dersom kommunen ikke har påpekt mangler. Disse må da
uttale seg innen den samlede tidsfrist for kommunen.
Forslaget innebærer ikke at enkle byggesaker som i dag
har 4 ukers behandlingsfrist skal utvides til 12 uker.
Innen 1. januar 2003 bør alle kommuner gi tilbud om
full elektronisk saksbehandling. Det vil kunne medføre
en enklere og raskere saksbehandling. Det forutsetter også at
relevante skjemaer foreligger på internett i tråd
med Stortingets tidligere vedtak.
Godkjenningskatalogen består av om lag 600 forskjellige
koder/fagområder. Det bør vurderes om
det bør foretas ytterligere forenklinger og sanering av antallet
koder i denne katalogen.
Reglene om produksjonsavfall er regulert både i forurensingsloven
og i plan- og bygningsloven. Det bør vurderes å samle
dette i ett regelverk.
Tiltakshaver er ofte prisgitt skiftende saksbehandlere og politisk
ledelse i kommunene. Det er derfor behov for mer forpliktende garantier
for at en tillatelse står seg i en viss periode. Forhåndskonferansene
kan være et egnet forum for en slik forpliktelse. Manglende
forutsigbarhet kan gå ut på at det i prosessen
dukker opp nye synspunkter fra behandlende instans, som ikke ble
gjort kjent for tiltakshaver i forhåndskonferansen, eller
at forutsetningene endres etter at søknaden er innsendt.
Forhåndskonferansen bør derfor bli mer bindende
enn den er i dag.
Det er til dels store lokale forskjeller når det gjelder
praktiseringen av saksbehandlingsreglene rundt om i kommunene. En
harmonisering av praksis når det gjelder forståelsen
av reglene bør derfor finne sted. Det kan skje ved at KRD
presiserer i form av rundskriv, eller ved å ta ytterligere
presiseringer inn i veiledningen til forskriftene til byggesaksreglene.