Kombinasjonene av pengemangel og liten politisk oppmerksomhet
gjør at tiltak for barn og unge systematisk nedprioriteres
til fordel for mer prestisjefylte tiltak, eller tiltak som pålegges
eller følges av øremerkede midler. KS har gjennomført
en spørreundersøkelse i 185 kommuner og 16 fylkeskommuner som
viser at hver tredje kommune kutter i skolebudsjettene på grunn
av økonomiske vanskeligheter. Hele 81 pst. av fylkeskommunene
og 63 pst. av kommunene hevder de har behov for å prioritere
undervisning og skole hvis det var rom for å bruke mer penger.
Tiltak til barn og unge nedprioriteres systematisk og det gjør
at det er stor pengemangel i skolen i mange kommuner. Det har vært
politisk enighet om å fjerne egenandelene i skolen. Likevel
kreves det inn slike egenandeler hver eneste dag: til klasseturer, til
svømming, til kosetimer, til gaver og noen ganger til helt
vanlige læremidler.
I ECONs rapport Sosial Puls leser vi f.eks. om elever som må sitte
igjen i andre klasser når deres klasse reiser på klassetur.
En slik tur koster kanskje kr 1 600, og det har
mange ikke råd til. Barna beskriver at de har vondt i magen,
at de blir fortvilet og helst av alt aldri vil gå på skolen
mer. Det er sterke beretninger om hvordan økonomisk fattigdom
bevirker utestenging, og hvordan dette påvirker livslyst
og pågangsmot til de aller fattigste ungene.
Denne situasjonen kan ikke fortsette. Vi må gjennom
politiske beslutninger sørge for å gi en klar
beskjed til alle barn og unge om at de er like mye verdt, og at
de skal få like muligheter til å delta i skolens ulike
aktiviteter. Ingen er mer avhengig av å være med
på alt skolen kan tilby dem, enn de som har lite penger
hjemme og heller ingen er mer avhengig av at skolen er god og mangfoldig
enn dem. Ingen er tjent med en fattigslig skole, og ingen er tjent
med at den praktiske løsningen på slike situasjoner
blir at aktivitet kuttes ut og at for eksempel turer blir avlyst
og at den som ikke har råd, blir sittende som syndebukk
og må være den som ødela for at hele
klassen skulle få lov til å dra.
Grunnskolen skal være gratis. Da bør også den obligatoriske
leirskolen være det, samt skoleturer til teater og kino,
avslutningsarrangementer, badeturer og skidager, fordi det er i
regi av skolen. Det vil koste samfunnet noen millioner. Men det
må være lite i forhold til å påføre
så mange unge den fornedrende følelsen av å bli
utestengt. Vi må fjerne skammen, og kan ikke fortsette å la
full deltakelse i skolens alle aktiviteter være et individuelt
ansvar.