I forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 12 (1998-1999)
om lov om pasientrettigheter blir en ordning med pasientombud i
alle fylker lovfestet. Pasientombudene omfattes av §§ 8-1
t.o.m. 8-7 i loven.
Fremskrittspartiets medlemmer hadde flg. merknad til kapittel
8 Pasientombud:
«Disse medlemmer mener pasientombudsordningen bør
være en statlig ordning, og vil foreslå det. Pasientombudets
ansvars- og arbeidsområde bør etter disse medlemmers
mening også omfatte primærhelsetjenesten og psykiatrien.
Disse medlemmer mener videre at pasientombudene som statlig ansatte
kan samlokaliseres med de fylkeskommunale forbrukerråd. Pasientombudene
har så langt virket bra og styrket pasientenes medbestemmelsesrett
og klagemuligheter, men disse medlemmer mener at pasientombudene
bør fristilles fra den fylkeskommunale administrasjon for derved å få et
tilstrekkelig uavhengig forhold. Dette er hovedbegrunnelsen for
disse medlemmer til å foreslå statlig ombud i
alle fylker. Disse medlemmer finner det viktig at det etableres
et råd for pasientombudene i hvert fylke. Dette rådet
bør etter disse medlemmers mening sammensettes av mennesker
med særlig medisinskfaglig og helse- og sosialpolitisk
kompetanse samt juridisk og etisk kompetanse, og brukerorganisasjonene
bør være representert i slike råd. Disse
medlemmer vil henstille til departementet å medvirke til
at slike pasientombudsråd blir etablert i alle fylkeskommuner.
Det er etter disse medlemmers mening også viktig at det
enkelte pasientombud kan få uttale seg før eventuelt
slikt råd etableres.»
En rekke lover, forskrifter og retningslinjer regulerer det norske
helsevesenet, både primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.
Lov om spesialisthelsetjenester, lov om helsetjenesten i kommunene, lov
om folketrygd, lov om helsepersonell, lov om etablering og gjennomføring
av psykisk helsevern og lov om pasientrettigheter gjør
helsetjenesteområdet til et svært omfattende og
vanskelig tilgjengelig fagområde for den enkelte pasient
eller klient å orientere seg i. For den enkelte pasient
som kommer uventet i kontakt med helsevesenet, er det vanskelig å oppfatte skillet
mellom tjenester som ligger under fylkeskommunens område
og de som tilligger kommunene. Pasientombudene opplever, allerede
i dag, at svært mange henvender seg dit med spørsmål
som angår kommunehelsetjenesten. Ombudet i Oslo omfatter allerede,
i tillegg til helsetjenesten, også sosial- og barnevernstjenesten.
I Pasientombudet i Nord-Trøndelags årsrapport for
2000 vises det til at 14 pst. av statistikkmaterialet dreier seg
om henvendelser i forbindelse med primærhelsetjenesten. «Etter
at sakstilfanget fra kommunehelsetjenesten har aukt hvert år
sia opprettinga av Pasientombudet, er det altså en viss
nedgang i år 2000» sies det i årsrapporten.
Også Pasientombudet i Vestfold viser, i sitt brev til Vestfold
fylkeskommune datert den 9. desember 2000, til at ombudet stadig mottar
henvendelser som gjelder kommunehelsetjenesten. Det kan derfor være
vanskelig å akseptere og forstå at adgangen til å henvende
seg til pasientombud kun gjelder de tjenester fylket har ansvaret
for. Enkelte steder er også kommunale tjenestetilbud integrert
i for eksempel sykehusenes mottak. Noen pasientombud har derfor
behandlet saker og i ettertid oppdaget at saken egentlig gjaldt
et kommunalt tilbud. Det er ikke rimelig at pasienten, i denne sammenhengen,
skal rammes av at det er forskjellige forvaltningsnivåer
som står for oppfølgingen av pasientskade. Viktige
sider ved pasientombudenes virksomhet er å sørge
for at pasienten får ivaretatt sine rettigheter og styrket
sin medbestemmelse og innflytelse overfor helsetjenesten og også å bidra
til å bedre kvaliteten i helsetjenestene. Når
lov om pasientrettigheter omfatter alle pasientgrupper ville det være
en naturlig konsekvens at pasientombudene, som er hjemlet i denne
loven, også kan behandle saker som gjelder kommunehelsetjenestene.
Iflg. Årsrapporten fra Pasientombudet i Nord-Trøndelag
har Pasientombudskollegiet tatt opp saken om at ombudsordningen
også skal gjelde kommunehelsetjenesten.
I de fleste fylker finnes det i dag pasientombud. Troms fylke
mangler fremdeles ombud, etter de opplysninger forslagsstillerne
har mottatt, mens Møre og Romsdal fylke iverksatte ordningen
fra høsten 2000. Dette er, etter forslagsstillernes mening,
et godt utgangspunkt for å legge også de kommunale
helsetjenester inn under pasientombudenes ansvarsområde. En
slik økning av oppgavene vil naturligvis måtte medføre
en utvidelse av staben hos pasientombudet og samarbeidet mellom
kommunene i fylkene må legges til grunn for plassering
og ansvarsfordeling av ombudets virkeområde.
Både Sverige og Finland har etablert ordninger som kan
tilsvare pasientombudene. I Sverige har man siden 1970 hatt fortroendenemnder. Deres oppgave er spesielt å ta
seg av klager på helsepersonell fra pasienter. Fra 1980
har hvert landsting (fylkeskommune) hatt en slik nemnd med eget
sekretariat. Sekretariatene har fra 1 til 10 ansatte og i Stockholm mottar
man årlig om lag 2000 henvendelser.
I Finland startet man virksomheten med pasientombud i 1981. Den
finske pasientrettighetsloven gir pålegg om at det skal
utnevnes et pasientombud innen en virksomhet for helsetjenesten.
Det finnes i dag ingen oversikt over hvor mange pasientombud det
finnes i Finland.
I den danske pasientrettighetsloven er det ingen bestemmelser
om pasientombud. I mange andre land finnes det ulike former for
bistand til pasienter når det gjelder klagebehandling og
andre henvendelser. I USA har mange av sykehusene ombud med denne typen
oppgaver.
Erfaringene fra de mange pasientombudsordningene er, iflg. Ot.prp.
nr. 12 (1998-1999), stort sett positive. Ombudenes oppgave skal
være å være talerør for pasientene
som ofte har vanskeligheter med å ivareta egne interesser
i det innviklede system som norsk helsevesen utgjør. Det
er sannsynlig at ordningen med ombud kan bidra til å virke
konflikthindrende fordi pasientombudet vil være i stand
til å løse problemer gjennom å gi pasienter
en bedre forståelse av hendelsesforløp og lovhjemmel
og på den måten avverge at pasienters problem
for eksempel utvikler seg til erstatningssaker.
Store reformer står foran sin innføring i norsk
helsevesen. Statlig overtakelse av sykehusene og fastlegeordningen
vil representere utfordringer for mange pasienter som vil få nytt
regelverk å forholde seg til – også innenfor
kommunehelsetjenesten. Det er derfor forslagsstillernes mening at
et pasientombud også bør kunne forholde seg til
primærhelsetjenesten og bistå pasienter i alle
forhold som gjelder det norske helsevesen.