De overordnede mål i politikken for funksjonshemmede
fremgår av en rekke stortingsmeldinger i tillegg til regjeringens
handlingsplan for funksjonshemmede 1990-1993 som ble videreført
for perioden 1994-1997. Hovedprinsippene bygger på St.meld.
nr. 23 (1977-1978). I denne meldingen ble det lagt vekt på at
den enkelte funksjonshemmede skal kunne etablere den livssituasjon
han/hun ville hatt i samfunnet dersom han ikke hadde hatt
sin funksjonshemming, dvs. leve, arbeide og bo i sitt naturlige
miljø side om side med andre mennesker.
St.meld. nr. 34 (1996-1997) var en gjennomgang av de mest omfattende
tiltakene i regjeringens handlingsplaner. I tillegg ble gjennomføringen
av FNs standardregler for like muligheter for funksjonshemmede omtalt.
På bakgrunn av nye levekårsdata - innsamlet i
planperioden - og FNs standardregler foreslo regjeringen satsingsområder
for videreføring av handlingsplanene for perioden 1998-2001.
I St.meld. nr. 34 (1996-1997) defineres funksjonshemming som
følger:
«Funksjonshemming er et misforhold mellom individets
forutsetninger og miljøets krav til funksjon på områder
som er vesentlige for etablering av selvstendighet og sosial tilværelse.»
De to handlingsplandokumentene har lagt til grunn fem hovedgrupper
av funksjonshemmede:
bevegelseshemmede,
hørselshemmede,
synshemmede,
psykisk utviklingshemmede, og
skjulte funksjonshemninger (for eksempel diabetes, psykiske
problemer, hjerteproblemer, dysleksi , allergi).
I drøftingen av spørsmålet om hvordan
samfunnet opplever funksjonshemmede er det viktig å understreke
at for at funksjonshemmede skal oppnå full samfunnsmessig
deltakelse og likestilling er det ikke bare fysisk tilrettelegging
som er avgjørende, men også hva slags holdninger
funksjonshemmede blir møtt med i nærmiljøet.
Funksjonshemmede stilles overfor mange utfordringer gjennom livsløpet.
Tilrettelegging av tjenester og spesielle tiltak som kan bidra til å muliggjøre deltaking
i mange av samfunnets sektorer er viktige deler av dette bildet.
Det er ofte vanskelig å få samfunnet til å prioritere
tiltak for funksjonshemmede og for familier med funksjonshemmede
barn er det ofte en utfordring å oppnå tjenester
og støtte til å opprettholde den uformelle husholdsomsorgen.
Utfordringen går også til politikere som skal
utforme samfunnet slik at det blir tilgjengelig for funksjonshemmede.
For at dette skal lykkes kreves det kunnskap og innsikt både
hos politikere og kommunal, fylkeskommunal og statlig administrasjon.
Det har vært en økende erkjennelse av viktigheten
av å innhente denne typen kunnskap gjennom samarbeid med
de funksjonshemmedes organisasjoner. Brukermedvirkning har vært
fremholdt som et viktig satsingsområde gjennom handlingsplaner
og stortingsmeldinger.
Gjennom behandlingen av de nevnte handlingsplaner og stortingsmeldinger
er det etablert en rekke tiltak, overføringer og ordninger
som bl.a. funksjonshemmede og funksjonshemmedes organisasjoner skal
forholde seg til. Det er innført øremerkede midler
til styrking av avlastningstiltak i kommunene, stimuleringstilskudd
til brukerstyrte personlige assistenter samt en rekke mer direkte
tiltak rettet mot brukerne.
Det kan ofte være vanskelig for den enkelte bruker -
og for funksjonshemmedes organisasjoner - å beholde oversikten
over eksisterende ordninger og muligheter for hjelp og støttetiltak
som foreligger.
Allerede i St.meld. nr. 34 (1996-1997) mente departementet at
det var viktig å øke forståelsen for
at råd for funksjonshemmede kan være en god arbeidsform
for å bedre forholdene for funksjonshemmede. I Innst. S.
nr. 114 (1997-1998) uttalte sosialkomiteen følgende:
«Som et virkemiddel for å øke innflytelse,
og som et verktøy i det kommunale arbeidet, mener komiteen det
er ønskelig å opprette råd for funksjonshemmede
i alle kommuner, evt. som interkommunale råd.»
Det har vist seg at de oppfordringer som har kommet fra Stortinget
om å opprette kommunale råd for funksjonshemmede
i alle landets kommuner ikke er blitt fulgt opp.
I Dokument nr. 8:8 (1991-1992) fremmet representantene Magnar
Sortåsløkken og Marie Lovise Widnes forslag om å be
regjeringen fremme forslag om lovfesting av kommunale og fylkeskommunale råd
for funksjonshemmede. I Innst. S. nr. 106 (1991-1992) viser komiteens
flertall til at regjeringen er i ferd med å fremme forslag
til ny kommunelov og ber om at forslaget blir vurdert i sammenheng
med den nye organisasjonsmodellen i kommunesektoren. Forslaget ble
oversendt regjeringen.
Under halvparten av norske kommuner har i dag denne typen kommunale
råd. Kommunale råd for funksjonshemmede vil være
en meget viktig faktor for å kunne få til en økt
brukermedvirkning innenfor dette feltet. Det skulle være
en selvfølge at en tar dem saken gjelder med på råd.
Det er viktig at brukerne av de forskjellig typer tjenester er med
i hele prosessen som til slutt fører frem til en avgjørelse.
Kvalitet og kvantitet på ulike tjenester og andre rammebetingelser
som er viktige for funksjonshemmedes levevilkår og livskvalitet
varierer i stor grad, avhengig av hvilken kommune man bor i. Like
muligheter for brukermedvirkning gjennom kommunale råd
vil kunne bidra til å jevne ut urimelige forskjeller. Slik
dagens system fungerer, der det er opp til den enkelte kommune om
en ønsker å opprette slike råd eller
ikke, er det oppstått en situasjon der det er den enkeltes
bostedsadresse som er avgjørende for hvorvidt en har et
system med en optimal brukermedvirkning eller ikke.
Dette vil kunne føre til store forskjeller fra kommune
til kommune når det gjelder hvor godt de forskjellige tilbud
er tilrettelagt for funksjonshemmede. Vi har i dag lovfestede eldreråd
i kommunene, men ikke råd for funksjonshemmede. Det er,
etter forslagsstillerens mening, ingen prinsipielle forskjeller på funksjon/oppgaver
til de to nevnte typer råd. I begge tilfeller er det viktig å få til økt
brukermedvirkning for store grupper mennesker, og det skulle da
tilsi samme status for slike råd.
Ifølge NIBR-notat 1996-132 «Tilgjengelighet
for funksjonshemmede i uteområder. Hvordan blir behovene
ivaretatt i kommunale planprosesser» har man kommet frem
til blant annet disse fakta:
Det er stor variasjon i hvordan kommunene
ivaretar funksjonshemmedes interesser i kommunal planlegging.
Det er store forskjeller mellom kommunene med hensyn til
i hvilken grad funksjonshemmede medvirker i planleggingen. Når
de først deltar kommer de ofte inn på et sent
stadium i planprosessen.
Få kommuner har en strategi for hvordan funksjonshemmedes
behov og interesser skal ivaretas i planprosessen.
46 pst. av kommunene hadde opprettet kommunale råd.
Selv om mange år er gått siden dette notatet
ble fremlagt, har situasjonen ikke endret seg nevneverdig på en
rekke felt. Skal en gjøre alvor av å sørge
for en best mulig brukermedvirkning er det nødvendig å lovfeste
kommunale råd for funksjonshemmede i kommunene. Norges
Handikapforbund har vist til følgende viktige argumenter
for økt brukermedvirkning:
Dårlige løsninger,
med behov for utbedringer i ettertid, blir ofte resultatet når
hensynet til funksjonshemmede glemmes i utrednings- og planarbeidet.
Ingen politiker, saksbehandler eller fagperson kan ha all
nødvendig kunnskap om hindringer funksjonshemmede møter
og hvordan hindringer fjernes.
Funksjonshemmede har samme rett til barnehage, skole, fritidstilbud,
utdanning, og arbeid som andre. Han/hun skal kunne velge
sin bolig og ferdes i nærmiljøet på lik
linje med ikke funksjonshemmede.
Skal rettighetene bli realitet kreves god og helhetlig planlegging,
i tett samarbeid med brukerne, på tvers av sektorgrenser
og ansvarsområder.
Ansvar for likestilling for funksjonshemmede begrenser seg
ikke til helse- og sosialområdet, men angår alle
områder i forvaltningen.
Ved å lovfeste kommunale råd for funksjonshemmede
vil en kunne fange opp noen av de skjevheter som finnes kommunene
imellom nå det gjelder brukermedvirkning. Det er viktig
at forholdene legges godt til rette for funksjonshemmede i alle
kommuner slik at de kan delta i samfunnets forskjellige funksjoner
sammen med funksjonsfriske. Sett i dette lys vil kommunale råd
for funksjonshemmede være en god og nyttig bidragsyter
til den offentlige planprosessen og senere gjennomføring.