Staten håndterte bankkrisen i Norge på en måte som
førte til at aksjekapitalen i de tre største forretningsbankene
ble nedskrevet til null. Det skjedde på grunnlag av en
prinsipiell tvilsom særlov som ble vedtatt høsten
1991. Denne loven var en slags ekspropriasjonslov som
gav staten hjemmel til å overta banker i krise ved å nedskrive
aksjekapitalen til null, uten å gå veien om offentlig
administrasjon. Loven ble vedtatt etter en svært rask saksbehandling,
som gjorde det mulig for regjeringen å nedskrive aksjekapitalen
i Kreditkassen og Fokus Bank til null før 1. januar
1992. Dermed fikk de private aksjonærene heller ikke fradrag
for sine tap, noe de ville hatt krav på etter skattereformen
dersom regjeringen hadde ventet med nedskrivingen til etter årsskiftet.
Aksjonærer som kunne definere sine eierinteresser i bankene
som «aksjer i næring» fikk fullt tapsfradrag
også etter de gamle skattereglene. Regjeringen sørget
altså for at et stort antall private aksjonærer,
i første rekke småaksjonærer, ble fratatt
alle sine aksjeverdier uten tapsfradrag på grunnlag av
en særlov som gav en rett til ekspropriasjon uten erstatning.
Staten sørget på denne måten for at
de ca. 170 000 aksjonærene i de tre største
norske forretningsbankene fikk sine aksjer nedskrevet til null.
Dermed sørget staten for å fjerne en vesentlig
del av det brede, nasjonale eierskap som de mange småaksjonærene
i de store bankene representerte. Nedskrivingen av aksjekapitalen
i de tre bankene var omstridt, blant annet fordi den var basert
på en særlov som ble gitt tilbakevirkende kraft
og fordi en såvidt stor andel av den regnskapsmessige avskrivning
som fant sted var basert på beregnede tap som skyldtes
en omfattende gjeldskrise og sammenbrudd i eiendomsmarkedet. Senere
er betydelige beløp som ble nedskrevet som tapt fremført
som inntekter i de samme bankene, da det har vist seg at tapene
likevel ikke ble realisert. Tapsforskriftene fra 1. januar
1992, etter at aksjekapitalen i Kreditkassen og Fokus Bank ble nedskrevet til
null og staten hadde overtatt de to bankene, tillot et noe lengre
tidsperspektiv på verdsettelsen av eiendomsverdier enn
de forskriftene gjaldt i 1991, noe som ytterligere bekrefter usikkerheten
ved tapsvurderingene. Dessuten må bankkrisen sees i lys
av myndighetenes sterke medvirkning til krisen gjennom en sterk
vekst i Norges Banks utlån basert på en politisk
bestemt lavrentepolitikk som det ikke var realøkonomisk
grunnlag for.
Forretningsverdi (goodwill) var overhodet ikke tatt med i den
regnskapsmessige vurderingen av verdiene i bankene ved den irregulære
statlige overtagelsen. Etter forslagsstillers vurdering er det stor
forskjell mellom et drastisk virkemiddel som å nedskrive
aksjekapitalen til null og en nedskriving av aksjekapitalen til
et symbolsk beløp. Aksjonærene ville muligens
ha vært tilfreds med at staten hadde vært imøtekommende
nok til at en viss andel av aksjekapitalen ble beholdt, slik at
de i hvert fall hadde en mulighet til å kunne beholde en
liten andel av aksjeverdien og en tilsvarende andel av utviklingspotensialet
i de respektive bankene.
Forslagsstiller nærer stor motstand mot både
den særlov som gav hjemmel for nedskriving av aksjekapitalen
og mot den behandling de tidligere aksjonærene ble utsatt
for. Fremskrittspartiet har ved flere anledninger fremmet forslag
om kompensasjon til de tidligere aksjonærene ved å tilby
dem forkjøpsrett med rabatt ved salg av aksjer i de bankene
hvor de tidligere var aksjonærer. Disse forslagene er
dessverre blitt nedstemt. Det konstateres at staten ved den særlov
som ga grunnlag for nedskrivningen av aksjekapitalen også grep
inn i de tidligere aksjonærenes etablerte rettsforhold,
slik at loven også var betenkelig i forhold til Grunnlovens
regel om at lover ikke skal gis tilbakevirkende kraft.
Statens behandling av de tidligere aksjonærene bidro
også til at tilliten til og interessen for aksjeeie blant
annet i banker i betydelig grad ble svekket. Hensynet til å styrke
det brede, private eierskap i Norge burde tilsi en langt mer aktiv
strategi fra myndighetenes side for å få trukket
de tidligere så vel som nye aksjonærer med som
medeiere i norske finansinstitusjoner og annet norsk næringsliv.
I en tid hvor flere statseide bedrifter delprivatiseres og børsnoteres,
burde det være i myndighetenes interesse at en større
andel av befolkningen investerer sparepenger i norske bedrifter.
Hele statens engasjement i bankkrisen har vært gjenstand
for en bred vurdering i en offentlig oppnevnt granskningskommisjon
uten at dette har fått noen som helst konsekvenser i forhold
til de tidligere aksjonærene.
Det er etter forslagsstillers vurdering sterkt kritikkverdig
at når ansvaret for bankkrisen må plasseres med
et hovedansvar på landets myndigheter og et mindre ansvar
på bankene, så er det moralsk forkastelig at det
utelukkende er de som i tiltro til banklovgivningen og myndighetenes
forsikringer om soliditet, alene er de som tapte sine penger, mens
staten muligens har tjent penger på sin såkalte
redningsoperasjon overfor bankene.
Banklovkommisjonens gjennomgang viste at aksjonærene
ble behandlet på en skammelig måte. Når myndighetene
først endret lovgivningen og derved spillereglene og ga
seg selv ensidig makt til å nulle ut aksjene, var dette
ikke bare ille, men også i strid med rettsprinsippene i
Grunnloven og rettsstaten. Når myndighetene så i
tillegg gjennomførte full nulling bare 11 dager før
aksjonærene i hvert fall ville vært sikret fradragsrett
for sine tap for å komme ytterligere aksjonærene
i forkjøpet på dette, var det en opptreden som
ikke sømmer seg en demokratisk rettsstat. Etter forslagsstillers
vurdering bør det dermed ikke legges avgjørende
vekt på det rent juridiske forhold, men de reelle forhold
aksjonærene opplevet i situasjonen. Det hadde for så vidt
vært fullt mulig for myndighetene å utsette de
kongelige resolusjoner i 14 dager, og særlig i juleferien,
hvor det alltid er stille på de internasjonale finansmarkeder.
Det er overveiende sannsynlig at hensynet til å unngå fradragsrett for
småaksjonærene var utslagsgivende for statens beslutning
om å vedta nullstillingen like før jul.
Forslagsstiller er heller ikke enig i banklovkommisjonens hovedinntrykk
av at den måten som krisen i kredittsystemet ble håndtert
på var imponerende. Forslagsstiller vil tvert imot hevde
at den var umoralsk og i strid med rettssikkerhetsprinsipper og
i den underliggende holdning i Grunnloven § 105
om å yte full erstatning ved overtakelse av annen manns
eiendom. Denne saken har til fulle vist at når det er landets
myndigheter som gjennom en kombinert bruk av sin makt som lovgiver,
tilsynsorgan, sentralbank og i tillegg gjennom sin økonomiske
makt hindrer domstolene fra mulighet til å få saken
til behandling, så er den vanlige borger maktesløs
overfor maktmisbruk. Det vises her til Aksel Dammans bok «DnB
- Banken som ble ranet forskriftsmessig», som også gjelder
for Kreditkassen og Fokus Bank, idet myndighetene selvsagt kunne
ha skrevet ned aksjene til et symbolsk beløp og innført
ordninger som hadde medført at de opprinnelige aksjonærers
aksjer ikke fikk verdistigning før staten på et
eventuelt senere tidspunkt hadde fått tilbake alle sine
innsatte midler. Når så staten på et
senere tidspunkt var økonomisk skadesløs og hadde
fått alle sine penger tilbake, ville det ha vært
rimelig at de opprinnelige aksjonærer som hadde bygget opp
filialnettet, «goodwillen», kundekontaktene, etc.,
da kunne oppnådd den verdistigning som åpenbart
var grunnlaget for driften.
Fremskrittspartiet har gjennom hele bankkrisen og håndteringen
av krisen fra myndighetenes side fulgt en konsekvent linje når
det gjelder spørsmålet om «nulling» av
aksjene i de berørte banker.
Staten står fortsatt foran et vesentlig nedsalg av bankaksjer.
Gjennom sitt samlede engasjement og samlede nedsalg vil staten trolig
gå ut med en økonomisk gevinst. Uavhengig av hvorvidt
staten faktisk blir sittende igjen med en betydelig økonomisk
gevinst eller ikke, har staten et moralsk ansvar hva gjelder å gjøre
opp for sin svært tvilsomme håndtering av bankkrisen.
Forslagsstiller vil derfor foreslå at tidligere aksjonærer
får en økonomisk kompensasjon fra staten og at
denne fastsettes ut fra en rimelighetsbetraktning.