Den norske stats eierskap er omfattende både innenlands
og i utlandet. En stadig større del av virksomhetene i
Norge der staten er stor eier har den senere tid blitt omdannet
til aksjeselskaper, og utsettes i dag for sterkere internasjonal
konkurranse enn tidligere. Blant annet på denne bakgrunn
stilles det ofte spørsmål ved hensiktsmessigheten
av statlig eierskap, om omfanget og om eierskapet er organisert
og blir utøvet på en hensiktsmessig måte.
Senest ved diskusjon om børsnotering av Statoil og Telenor
og ved forslaget om å redusere den statlige eierandelen i
Telenor, er det fra sentrale aktører hevdet at det statlige
eierskapet er en ulempe for selskapene. Det er også blitt
påstått at statens aksjer ved børsnoteringer har
blitt for lavt priset fordi en stor statlig eierandel reduserer
aksjens omsettelighet og sinker tempoet i beslutningsprosesser.
Forslagsstillerne tar som utgangspunkt at mye av nasjonens sparekapital
er samlet på statens hånd, og anser denne statlige
kapitalstyrken som et konkurransefortrinn som må utnyttes
så godt som mulig, bl.a. ved å bidra med risikokapital
i norsk næringsliv, eie strategiske selskaper som forvalter
naturressurser og infrastruktur og bidra til nasjonalt eierskap
der det kan være fare for oppkjøp og utflagging
av viktige selskap.
Forslagsstillerne er opptatt av at det statlige eierskapet er
organisert og forvaltet på en slik måte at det oppleves
som positivt av de som leder og arbeider i de aktuelle selskaper,
og at staten gjennom det enkelte selskap og gjennom alle sine eierengasjement
kan påvirke utviklingen i en retning som er positivt for det
norske samfunn. Forslagsstillerne mener det har vært oppnådd
gode resultater i selskaper der staten har store eierandeler, i
mange tilfelle fullt på høyde med helt privateide.
Det er dog betenkelig at ansatte og valgte ledere i selskapene og
også ansvarlige politikere mener det er grunnlag for å omtale
det statlige eierskapet negativt.
Et primærkrav til det statlige eierskapet er at det skal
være aktivt, langsiktig og forutsigbart. Dette medfører
at staten bør være representert i styrene med
personer som tilfører kompetanse. Staten må definere
formålet med sitt eierskap på samme vis som private
eiere gjør det. Forslagsstillerne mener det statlige eierskapet
skal ha et tredelt hovedformål:
Et annet viktig krav er at eierrollen skal skilles tydelig fra
statens myndighetsansvar. Dette vil trolig best oppnås
ved at et fagdepartement ikke har eierrollen.
Forslagsstillerne mener det er viktig å akseptere at
eierskap i konkurranseutsatte virksomheter medfører risiko
for tap - også for staten som eier. Statens eierskap bør
organiseres slik at ikke frykt for parlamentariske konsekvenser
ved slike tap, kan medføre handlingslammelse der staten
er stor aksjeeier.
Forslagsstillerne mener et viktig formål med det statlige
eierskapet er å sikre nasjonalt eierskap, og på det
viset hindre at særlig viktige bedrifter blir flagget ut.
Dette vil ofte best kunne sikres i samarbeid mellom private investorer
og selskaper der staten er eier. Eiernettverk mellom selskap der
staten er stor eier, kan best etableres ved at statens eierinteresser
er samlet under samme ledelse i ett direktorat eller statlig eiendomsselskap.
Forslagsstillerne vil peke på at betydelige deler av
statens eierandeler i dag forvaltes av Petroleumsfondet, Folketrygdfondet,
Banksikringsfondet og SND Invest. Forslagsstillerne mener det er
naturlig at det vurderes at disse instanser legges inn under en samlet
eierskapsledelse. Det samme vil gjelde et framtidig Private equety-fond
som kan delta der norske selskap er involvert i fusjoner og omstruktureringer
for å styrke norske arbeidsplasser og kompetansemiljøer.
Forslagsstillerne ønsker en utredning av ulike modeller
for en ny organisering av det statlige eierskapet, og vil spesielt
be om at en modell der samtlige statlige eierandeler i forretningsvirksomhet
og kapitalforvaltning samles i en enhet. De statlige ordningene
innenfor såkorn- og venturemarkedet bør dog beholdes
der de i dag er plassert.