Til Stortinget
Prosjektet Teknologi i Skolen ble initiert av Norsk Ingeniørorganisasjon
(NITO) i 1996, og det ble i 1997 startet forsøksvirksomhet
ved fire skoler. Fra mai 2001 overtok Nasjonalt Senter for Rekruttering
til Naturvitenskapelige og Teknologiske fag (RENATE) ansvaret for
prosjektet. I dag er det i alt 60 grunnskoler som deltar eller planlegger å delta
på ulike måter. Formålet med prosjektet
har hele tiden vært å fremme forståelse
for teknologien og dens betydning, og å styrke undervisningen
i matematikk og naturfag. Noen skoler driver teknologiopplæringen som
prosjektarbeid eller tilbyr det som valgfag eller tilvalgsfag innenfor
læreplanverket for grunnopplæringen. Andre har
satt i gang forsøksordninger der de har utviklet teknologi
som obligatorisk fag med egen fagplan. Lærere som deltar
i prosjektet, tilbys to ukers etterutdanningskurs i England for å høyne
den faglige og didaktiske kompetansen de trenger i undervisningen.
I løpet av 2003 tilbyr seks høyskoler kurs i teknologifag
av ulike størrelser som del av lærerutdanningen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) lanserer nå en
egen teknologilektorutdanning der kandidater får dobbeltkompetanse
som sivilingeniør og lektor.
Prosjektet kaller fagområdet sitt for Teknologi og Design.
Dette er et flerfaglig emne, med teknologiske elementer fra naturvitenskap,
matematikk og håndverksfag. Det didaktiske opplegget innebærer
høy grad av elevaktivitet, der elevene arbeider i grupper med å utvikle
teknologiske løsninger med hensiktsmessig form og funksjon.
Faget kopler teori og praksis. Elevene får mulighet til å ta
i bruk naturvitenskapelig kunnskap på konkrete og praktiske
måter. Dette kan bidra til å avteoretisere realfagene
og gjøre dem mer forståelige, og på denne
måten bidra til at disse fagene appellerer til flere elevgrupper.
Det didaktiske grunnlaget for Teknologi i Skolen er utviklet og
utgitt i bokform, og det er utviklet en rekke lærerveiledninger
og faghefter.
Forslagsstillerne viser til rekrutteringssvikten til mange studier
i realfag, som blant annet dokumenteres i Utdannings- og forskningsdepartementets
handlingsplan Realfag, naturligvis! I departementets handlingsplan
beskrives manglende interesse og opplevd relevans av faget, middels
resultater i grunnskolen, og det at jenter velger bort realfag på alle
nivåer, som noen av de bakenforliggende årsakene
til rekrutteringssvikten til realfagene. Den praksisrettede opplæringsformen
i faget Teknologi og Design vil være en måte å øke
interessen og forståeligheten på blant flere elevgrupper,
og dermed også rekrutteringen til realfaglige studier.
Teknologiprosjektet gir også gode muligheter for å øke
skolenes åpenhet og samarbeid med lokalt næringsliv.
Et tettere samarbeid med Næringslivets Hovedorganisasjon
(NHO) og deres to prosjekter Næringsliv i skolen og Ungt
entreprenørskap er en uttalt målsetning i prosjektets
videre arbeid.
Rapporten Prosjektrapport for Teknologi i Skolen (Teknologi og
Design) i perioden 1997-2002, som ble lagt fram 19. februar
2003, oppsummerer erfaringene fra prosjektet så langt.
Rapporten tyder på at elevene var nærmest entydig
positive til teknologiprosjektet, og tilbakemeldingene fra lærerne
var at prosjektet har hatt positiv innvirkning på skolenes miljø,
både faglig og sosialt. Flere skoler fremhevet også at
de hadde hatt stort utbytte av samarbeid med lokale bedrifter eller
høyskoler i forbindelse med prosjektet. Erfaringene fra
enkelte skoler tyder også på at skoleelevene i
større grad valgte teknologipregede yrkesfag på videregående
skole etter å ha arbeidet med teknologitemaer i grunnskolen.
Rapporten konkluderer med at de positive erfaringene tilsier
at prosjektet bør videreføres og utvides, blant
annet for å intensivere innsatsen for å fremme matematikk,
naturvitenskap og teknologi i norsk skole. Veien videre beskrives
slik:
"Vår vurdering er at prosjektet nå står
ved en skillevei. En må ta stilling til om teknologi som
tema i norsk skole skal utprøves i stort omfang, som i
sin tur vil kunne gi et grunnlag for å vurdere om teknologi bør
bli eget fag i skolen."
Videre understrekes det at en forutsetning for en videreføring
av prosjektet er at det gis en langsiktig og forutsigbar statlig
finansiering.
I handlingsplanen Realfag, naturligvis! presenterer departementet
tiltak for å styrke den realfaglige kompetansen og rekrutteringen
til realfaglige studier. Prosjektet Teknologi i Skolen nevnes under
oversikten over eksisterende tiltak, men det sies ikke noe om hvordan
dette prosjektet kan videreutvikles og utbres til flere skoler.
I svar av 7. februar 2003 på spørsmål
til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Øystein
Djupedal, henviser statsråd Kristin Clemet til at departementet
vil opprette et nasjonalt senter for naturfag i opplæringen,
og videreføre Nasjonalt senter for rekruttering til naturvitenskapelige
og teknologiske fag. Statsråden viser til at disse sentrene
eventuelt kan ta et ansvar for å bringe erfaringene fra
prosjektet videre.
Forslagsstillerne mener det arbeidet og de erfaringene som er
gjort med å utvikle dette fagområdet, nå bør
komme flere skoler til gode. De gode resultatene og behovet for å høyne
interessen for realfagene allerede i grunnskolen, tilsier at teknologi
er et emne som bør inkluderes i opplæringen ved
alle norske skoler. Dette er også i tråd med anbefalingene
Tveitereid-utvalget kom med i 1997, da de vurderte tiltak for å styrke
fagområdene matematikk, naturfag og teknologi i norsk utdanning.
De fleste land i Europa har etablert teknologi som egne skolefag,
for eksempel fagene Naturfag og teknik i Danmark, Teknik i Sverige
og Design and Technology i Storbritannia. Forslagsstillerne mener
det på lengre sikt må vurderes om teknologi bør
etableres som eget fag i grunnskolen. For å få mer
erfaring med faget, bør man i første omgang gjøre
det til et obligatorisk emne innenfor de eksisterende fagene i skolen,
både matematikk, naturfag og håndverksfag. Teknologi
er også i dag tema i læreplanens generelle del,
men kommer ikke til syne i fagplanene for de relevante fagene.
Forslagsstillerne mener Regjeringen må legge til rette
for at forsøkene med teknologifag i skolen utbres til alle
landets grunnskoler. Dette krever en utvidelse av prosjektet Teknologi
i Skolen, slik at alle skoler får anledning til å delta.
Behovene for finansiering og etterutdanning av lærere
må vurderes i den sammenheng. Videre må teknologi
etableres som et obligatorisk emne innenfor de eksisterende fag.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at forsøkene
med teknologifag i skolen utbres til alle landets grunnskoler gjennom
en utvidelse av prosjektet Teknologi i Skolen. Ved revisjon av læreplanene må teknologi
inngå som et obligatorisk, tverrfaglig emne i realfagene
og kunst- og håndverksfaget.
4. mars 2003