Endringer i arbeidsmarkedets virkemåte av den typen
som er beskrevet over vil kunne føre til forskjellsbehandling
av utenlandsk arbeidskraft, omgåelse av tariffavtaler,
og dårligere lønns- og arbeidsvilkår
i deler av arbeidslivet. Ettersom utstasjonering i hovedsak dreier
seg om avgrensete og kortvarige oppdrag, er innføring av
en generell lovfestet minstelønn for alle arbeidstakere
et lite hensiktsmessig virkemiddel for å håndtere
slike problemer. Det må imidlertid primært være
opp til partene i arbeidslivet å vurdere hvilke tiltak
de mener er nødvendige for å håndtere
eventuelle problemer med urimelig forskjellsbehandling, konkurransevridning
eller sosial dumping. Loven om allmenngjøring av tariffavtaler gir
partene et redskap som det er mulig å anvende på en
målrettet og fleksibel måte. Under visse vilkår
har tariffnemnda også anledning til å knesette
egne minstelønnsstandarder ut fra allmenne hensyn. Vekst
i utstasjonering av utenlandske arbeidstakere i Norge vil stille økte
krav til kontroll med overholdelsen av allmenngjorte tariffavtaler,
reglene for arbeidstid mv. i arbeidsmiljøloven, samt standarder
for bolig- og brakkeforhold. Arbeidstilsynet må tilføres
tilstrekkelige ressurser til å ivareta disse oppgavene
og få ansvar for håndheving av regler nedlagt
i allmenngjorte tariffavtaler.
I lys av vanskene med å håndheve lov- og avtaleverk
ved kortsiktige entrepriser er det nødvendig å utvikle
en bredere strategi for å motvirke sosial dumping. I forbindelse
med tjenesteleveranser, anbud og underentrepriser må det
vedtas en lovhjemmel som gir tillitsvalgte rett til innsyn i lønns-
og arbeidsvilkår hjemlet i lov (jf. arbeidsmiljøloven § 55C)
hos underentreprenører (dette vil ikke omfatte
rett til innsyn i personlige forhold eller andre fagforeningers
kollektivavtale). For å motvirke uønskete strategiske
tilpasninger, for eksempel ved at bedrifter kvitter seg med norske
ansatte for å leie inn billig utenlandsk arbeidskraft,
må det gis en lovhjemmel som gir tillitsvalgte rett til
drøfting i forbindelse med beslutninger om innleie og underentrepriser.
Hovedentreprenør må gjøres ansvarlig
for at underentreprenører betaler skatter og avgifter,
og følger gjeldende lov og regelverk. Byggherrens ansvar
for å sikre lovlige forhold på bygg- og anleggsplass
må innskjerpes. Som ledd i å motvirke useriøs
virksomhet bør myndighetene evaluere erfaringene med liberaliseringen
av arbeidsformidling, utleie og vikarbyråer, og det må innføres en
ordning for kontroll, godkjenning og registrering av byråer
som driver formidling eller utleie av arbeidskraft i Norge. For å styrke
tilsynsmyndighetenes mulighet til kontroll innføres det
bestemmelser om at arbeidstakere skal kunne vise fram identitetskort,
samt at hovedentreprenør skal kunne legge fram mannskapslister
og dokumentasjon av lønnsforhold og utbetalt lønn.
For å styrke det seriøse arbeidslivet bør
organisasjonene i aktuelle bransjer arbeide med å innføre bransjenormer
som fastsetter krav som skal stilles i forbindelse med utlysing
av anbud og inngåelse av kontrakt. Det bør være
klare krav til prekvalifisering som gjør at useriøse
aktører ikke kommer i posisjon til å oppnå kontrakt.
En av drivkreftene bak etterspørselen etter utenlandske
tjenesteleveranser er den økende offentlige bruken av anbud,
konkurranseutsetting og omdanning av offentlige virksomheter til
selvstendige eller private rettssubjekter. Dette stiller økte
krav til det offentliges rolle og kompetanse som bestiller. Offentlige
instanser har et særlig ansvar for å sikre like konkurransevilkår
ved anbud og må ikke stimulere til konkurranse basert på underminering
eller omgåelse av etablerte sosiale ordninger (eks. pensjoner).
Derfor bør ILO-konvensjon 94, som hjemler at offentlig virksomhet
kan kreve at anbydere overholder lønns- og arbeidsvilkår
som er fastsatt i relevante tariffavtaler eller det som normalt
gjelder ved slikt arbeid, snarest implementeres.
I tillegg til utstasjonering av arbeidstakere i forbindelse med
tjenesteyting, gir EØS-avtalen anledning for selvstendig
næringsdrivende innen frie yrker, håndverk mv.
til å etablere virksomhet i Norge fra 1. mai 2004.
Ettersom det ikke er mulig å benytte overgangsordninger
for selvstendig næringsdrivende, kan dette gi økt
tilgang på personer som etablerer seg som enkeltmannsfirmaer
i Norge. I den forbindelse er det viktig at myndighetene er forberedt
på de økte informasjons-, opplærings-
og kontrolloppgaver dette kan medføre. Det er nødvendig
at personer som har begrenset kjennskap til det norske arbeidsmarkedet,
raskt får innsikt i hvordan de skal forholde seg til norsk
lov- og avtaleverk. Det er også viktig å forhindre
at personer som kommer hit, ikke opererer under dekke av å være
selvstendig næringsdrivende, når de i realiteten
er arbeidstakere.