Forsømmelsene av utenrikspolitikken og utenrikstjenesten
medfører både et styringsproblem, et sikkerhetsproblem
og et økonomisk problem i form av tapt verdiskaping og
eksportinntekter. Noen av konsekvensene kan kort oppsummeres i følgende punkter:
Mangelen på en fokusert utenrikspolitikk
vil i beste fall innebære press mot eller tap av konkurranseevne,
markedsadgang, råderett over naturressurser, økonomiske
soner og vernesoner eller andre territorielle og folkerettslige
forhold som vil kunne underminere landets langsiktige verdiskapingsevne
og dermed vår fremtidige velferd. I verste fall kan det
medføre militært vakuum, stormaktskonkurranse,
manglende stabilitet og militært press mot norske interesser
og territorium pga. vår strategiske beliggenhet,
enorme havområder og verdifulle forekomster av strategisk
viktige råvarer som petroleum og proteiner (fisk) som det
forventes økende mangel på i årene som
kommer.
Den store delen av utenrikspolitikken som finner sted utenfor
offisielle kanaler innebærer også både
et styrings- og et demokratiproblem. De store offentlige pengestrømmene
som kanaliseres gjennom underskogen av private og halvoffentlige
organisasjoner, er ikke underlagt tilstrekkelig kontroll eller gjenstand
for politisk styring. Denne offentlig finansierte "milliardindustrien"
er heller ikke underlagt rimelige produktivitetskriterier, kvalitetskrav
eller adekvate kontrollmekanismer og i praksis unndratt offentlig
innsyn. "Corporate governance" og integritetsproblematikken omkring
driften av disse organisasjonene må antas å være
minst like omfattende som i andre sektorer i samfunnet hvor store
pengestrømmer er involvert. Samrøret mellom en
delvis privatisert bistand og fredsmekling på den ene siden og
eget diplomati på den andre siden, er tvilsom. Her kan
koplingen mellom utenomparlamentariske grupper eller eliters private
interesser fort få konsekvenser eller endog legge føringer
for nasjonale prioriteringer på en særdeles uheldig
måte.
De oligarkiske trekkene ved UDs organisasjon innebærer
både et demokratiproblem og et effektivitetsproblem. En
utenrikstjeneste som ikke kan ivareta vitale nasjonale interesser
effektivt i en krisesituasjon som under flomkatastrofen, er uakseptabel.
I en vanskelig sikkerhetspolitisk situasjon kan det bli katastrofalt
for landet. I tillegg kommer det faktum at et demokratisert og modernisert
UD vil være et mer effektivt UD som bedre vil kunne ivareta
norske interesser i det internasjonale bilaterale og multilaterale
diplomati. Dessuten innebærer dette sløsing med
ressurser og talent.
Mangelen på spisskompetanse og nødvendige ressurser
i UD på viktige saksfelt og forhandlingsområder,
innebærer at UD ikke er så godt rustet som det
burde være når det gjelder å utrede norske
utenrikspolitiske utfordringer og interesser overfor storting og
regjering. Det innebærer også at UD er mindre
effektiv som forhandlingspart i bilaterale eller multilaterale forhandlingssituasjoner
enn det kunne ha vært. Og det innebærer at UD
ikke er så effektiv til å håndtere kriser og
katastrofer som det bør være, noe som kan få alvorlige
konsekvenser.
I en omskiftelig tid, hvor vi kan forvente at vitale norske industri-
og handelspolitiske interesser, ressursforvaltningsregimer og sikkerhetsinteresser
i stigende grad kan bli utfordret, innebærer dette at vi både
politisk og organisatorisk står dårlig rustet
til å takle en slik utvikling.